[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:05

Pff vandaag amigo bravo met rechte sluiting gepast lengte perfect maar ook veelste breed .

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:22

Mijn dekenstress gaat weer verder..

Er zit een klein gaatje in mijn Rambo Autumn Series.. Een van de andere paarden heeft hem denk ik te pakken gehad. Daar lekt het nu in. Had de 0 grams net opgegooid om de Autumn mee te nemen en te maken. Hoe maak je zoiets? Naaien? Lijmen? Branden? Is maar een heel klein gaatje..

Anyhow, nog geen 10 minuten onder de 0 grams Rhino stond pony al te zweten op stal. Toch maar afgedaan en die (natte) Autumn weer opgegooid. Vind het zo sneu dat hij de hele nacht nu met die deken moet staan omdat hij hem morgenochtend nodig heeft. En eigenlijk heeft hij dan de 0 grams nodig en niet de Autumn, maar ja, ik kan moeilijk morgenochtend om 6 uur die deken gaan opdoen net voordat ze naar buiten gaan. Dan is het erf nog niet eens open. Vind het maar lastig dit.. Nu staat ie te klam, vannacht misschien ietsjes te warm en morgen te nat omdat het voor de Autumn te veel gaat regenen. Ugh. -O-

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:25

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:36

Ik zou idd ook tear aid doen of een repair set van Horseware. Of als je nog een oude winterdeken hebt liggen waar je in kan knippen en dan een tube stormsure kopen.

Ik kan ze van horseware nieuw niet meer vinden, dit is de bucas variant:
https://www.agradi.nl/bucas-horse-rug-r ... 7sQAvD_BwE

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:51

Dank! Ik heb tear aid besteld! Hopelijk morgen in huis. _/-\o_

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:30

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:42

Heeft iemand al ervaring met de Horseware dry liner onder een Amigo XL deken?

De liner vind ik interessant maar weet niet of het ook wat is qua pasvorm.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:52

Stal_Fiore schreef:
Mijn pony stond gisteren met de voorsluiting van de amigo vast in z’n hooinet. Jammer dat hier geen klittenbandje over heen zit.
Toch maar eens kijken hoe ik dat kan fixen.

Ja en dat is dus de reden waarom ik geen amigo meer wilt. Heel jammer want het zijn verder fijne dekens. Mijn paard staat nu nog met de amigo hero ripstop 50 gram op de wei. Geen hooinet in de buurt. Maar als hij vanaf vrijdag de avonden weer op stal gaat dan ga ik dit deken toch echt omwisselen voor een ander. Ik heb het tevaak mis zien gaan met deze borstsluitingen en hooinetten. Ik snap horseware dan ook echt niet waarom ze hier geen flap op naaien zoals bij bucas. Veiligheid voor alles lijkt mij

Als toevoeging. Ik heb er vorig jaar een baby sokje over heen gedaan. Baby sokje open knippen en dan erover heen schuiven. Ik heb dat 2 weken volgehouden, vond t maar een gedoe elke keer. En was ook vaak een sokje kwijt :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:20

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:56

Heeft een van jullie hier ervaring mee? Ik heb 3 dekens gekocht van amigo, waarbij het lijkt alsof het water er gewoon intrekt. De deken is vanbinnen niet nat maar her water glijd er ook niet vanaf.

Afbeelding
Afbeelding

Edit: ze liggen in een tas van bucas ja, maar zijn echt amigo dekens :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:59

Hoe nieuw zijn ze? De waterdichte laag (membraan ) zit aan de binnenkant tegen de buitenstof aan geplakt. De buitenstof beschermd deze waterdichte laag. Vaak als een deken nieuw is parelt het water er mooi vanaf. Tot dat ze lekker hebben lopen spelen en rollen. Dan slijt dat waterafstotende laagje, dus niet je membraan aan binnenkant, eraf. Je kunt dan de dekens opnieuw (laten) impregneren zodat het water er weer af parelt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:00

Voor zover ik weet zit de waterdichte laag van amigo en Rambo op de buitenzijde door middel van een coating? Alleen de Rhino heeft de waterdichte laag eronder liggen. Ook de reden dat ik overgestapt ben van Rambo naar Rhino..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:02

Celebi schreef:
Voor zover ik weet zit de waterdichte laag van amigo en Rambo op de buitenzijde door middel van een coating? Alleen de Rhino heeft de waterdichte laag eronder liggen. Ook de reden dat ik overgestapt ben van Rambo naar Rhino..

Waterdicht membraan zit bij Amigo en Rambo aan de binnenkant tegen de buitenstof aan geplakt/gelamineerd. Bij Rhino hangt deze er idd los in. Bij Rhino en Rambo gaat het om het Aquatrans membraan. Deze zijn idd stuk waterdichter dan het membraan van de Amigo.

Aan de buitenkant van Amigo, Rhino en Rambo zit idd een coating die er door de regen, rollen en spelen langzaam afsluit. Die coating kun je weer (laten) aanbrengen.
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 25-10-23 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:03

Nee dit hoort bij amigo, het allerbuitenste laagje wordt nat (ook bij gloednieuwe dekens) en verder niet. Daardoor wordt hij ook wat zwaar na veel regen.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:17

Celebi schreef:

Nee dat is niet zo bij amigo en rambo en evenals bucas zit de waterdichte laag tegen de buitenstof aan. De buitenkant zelf is niet het waterdichte deel.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:26

Bucas wist ik inderdaad! Rambo kan ik alleen vinden dat die aquatrans laag aan de buitenzijde zit en het water afstoot. Is er ergens duidelijke informatie te lezen over die waterdichte lagen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:34

Bagheera_206 schreef:
Hoe nieuw zijn ze? De waterdichte laag (membraan ) zit aan de binnenkant tegen de buitenstof aan geplakt. De buitenstof beschermd deze waterdichte laag. Vaak als een deken nieuw is parelt het water er mooi vanaf. Tot dat ze lekker hebben lopen spelen en rollen. Dan slijt dat waterafstotende laagje, dus niet je membraan aan binnenkant, eraf. Je kunt dan de dekens opnieuw (laten) impregneren zodat het water er weer af parelt.

Ik had de deken nieuwe gekocht laatst en inderdaad 1 dag van die mooie parels. Na een dagje buiten spelen en rollen is dat niet meer. Maar wel waterdicht gelukkig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:09

manzano schreef:
https://hypostore.nl/rambo-stable-sheet ... lined.html

Iemand deze deken wel eens in het echt gezien. Is misschien wel aardig alternatief als wasbare "onderdeken"?

Ik gebruik deze als wasbare onderdeken en heb er nog aparte staydry ingenaaid aan de binnenkant (prize cooler van Bucas). Vind het een fijne, sterke deken. Voor nu is het nog wel te warm, maar dat heeft meer met mijn paard te maken denk ik. Die heeft het gauw te warm. Bij de schouders heb ik geen stay dry en daar heb je dan gelijk dat klamme, dus fijn om onder de rest vd deken de staydry stof te hebben.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:16

Spenk schreef:
Celebi schreef:

Nee dat is niet zo bij amigo en rambo en evenals bucas zit de waterdichte laag tegen de buitenstof aan. De buitenkant zelf is niet het waterdichte deel.

Is dit de reden dat mijn Bucas zo zwaar wordt in de loop van het seizoen? Gaat om een Power Turnout. Ik wil nu een Atlantic kopen, maar die is hetzelfde opgebouwd, dus zal die ook zo zwaar worden dan?
En hoe werkt het met Rhino dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:25

Dat is met alle dekens zo. Ze nemen het water op.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:28

Slmt9 schreef:
manzano schreef:
https://hypostore.nl/rambo-stable-sheet ... lined.html

Iemand deze deken wel eens in het echt gezien. Is misschien wel aardig alternatief als wasbare "onderdeken"?

Ik gebruik deze als wasbare onderdeken en heb er nog aparte staydry ingenaaid aan de binnenkant (prize cooler van Bucas). Vind het een fijne, sterke deken. Voor nu is het nog wel te warm, maar dat heeft meer met mijn paard te maken denk ik. Die heeft het gauw te warm. Bij de schouders heb ik geen stay dry en daar heb je dan gelijk dat klamme, dus fijn om onder de rest vd deken de staydry stof te hebben.

Tnx!!!!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:45

Spenk schreef:
Dat is met alle dekens zo. Ze nemen het water op.

Alle dekens worden zwaarder in de loop van het seizoen? Dat heb ik nog nooit gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:46

Dekens nemen water op. Ze raken het ook wel weer kwijt. Maar als jij je paard elke dag de hele winter onder dezelfde deken zet dan zal die als we van die zeik regen weken hebben zwaarder blijven ja. Hij krijgt de kans dan niet om te drogen.

Overigens makkelijker op te lossen door ze met de bucas conditioning in te spuiten.

Mijn atlantic is zwaarder na regen ja als we verderop in seizoen zijn en door het rollen de laag er weer beetje af is.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:51

Ah, ok! Dank voor de tips. Dan zal ik hem idd moeten gaan inspuiten, want hij ligt de hele winter op en ze staat 24/7 buiten met schuilstal.
Maar denk je niet dat het fleece (in de Power Turnout) extra vocht opneemt (en niet meer kwijt kan) en de deken daarom extra zwaar is?