[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:48

Moderatoropmerking:
Bij deze wil ik jullie vragen om nu te stoppen over de sarcoid i.r.t bilkoorden, in dit topic. Er kan altijd een topic op medisch geopend worden om hier verder op door te gaan. Graag dit topic weer richten naar de dekens en allerlei vragen daarom heen.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:19

Ik heb hier van die halve acrobaten lopen. En idd ook weleens de houdini deken af truuk meegemaakt. De betreffende deken lag keurig op een hoopje in de weide. :)

Sindsdien hebben ze hier dekens met elastische bilkoorden. Gaat prima, geen deken uittrek acties meer. al is het idd wel wat onhandig. qua viezigheid valt het mee, de vos is vrij netjes. Bij onze gup maak ik de sluiting andersom vast, werkt als een tierelier. Die dingen zijn elastisch dus soms sneuvelt er wel een sluiting, is ook zo vervangen. Kan er zo best mee leven.

Maar als het niet nodig is, geef ik jullie groot gelijk om het zonder bilkoorden te doen.

Debbie00

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:40

Je snapt soms niet hoe ze dekens af kunnen krijgen. Dat geldt ook voor halsters. Mijn dravertje staat nog onder haar 200 grams liner met de 1200 dinier regendeken erover.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:34

Haha mijn merrie doet gelukkig geen enkele poging het dek te slopen dan wel uit te trekken xD. Ze kan er een heel hekwerk uittillen zonder iets te verbuigen maar haar deken laat ze gelukkig zitten :'). Ze poept de boel altijd onder omdat ze altijd met haar kont tégen de muur aanstaat als ze staat te poepen. Resulteert in een zeer ranzig deken..

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 08:11

Mijn palomino durft het wel om de dekens te slopen en die van de andere. Jammer genoeg. Heb al vanalles geprobeer. Het mesten tegen de muur klinkt hier ook bekend het ergste hier is dat juist mijn witte dit doet resultaat is dat ik meestal een groen/ bruin achterwerk van het paard heb ipv wit

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:56

Jotoma schreef:
@smurfie; het is niet mijn bedoeling om je belachelijk te maken. Maar misschien had je het mijn bericht wat beter kunnen lezen voor je een oordeel gaf. Geen probleem om het toe te lichten!
Er zat al een wrat, daar is een bilkoord tegen aan gaan schuren, wrat viel eraf en er kwam een sarcoid voor terug (verdiep je vooral eens verder in wratten en sarcoiden als je het nog steeds niet geloofd). Heb jij gezien dat het bilkoord onder het bloed zat en huid een snee had met hetzelfde formaat?

Dus hou aub op met verkondigen dat de bilkoord er niet voor verantwoordelijk kan zijn, ik heb er geen reden voor om onzin te verkondigen. Je nodigt mij zo uit om een tegenreactie te geven.
Einde discussie. Ontopic!

Getver wat een naar iets is dat |( Dan kan ik me voorstellen dat je denkt bilkoorden nooit meer...
Ik moet zeggen dat al mijn dekens bilkoorden hebben en er gelukkig nog nooit iets mis mee is gegaan. Alleen een staarttouwtje zou denk ik ook gewoon voldoende moeten zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:59

Mijn horsewaredekens hebben alleen een staartflap en die dekens liggen zo goed, die draaien nooit na het rollen oid.
Dus nee, voor mij geen bilkoorden meer!

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:28

Ik ben onlangs (door een tip van iemand op stal) begonnen met een horseware deken. Ik vind het een hele fijne deken en eindelijk geen schuurplekken meer....

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:21

Brr wat een weer hier :brr:
Regen en harde wind, pony vanochtend maar de 100 gram liner er bij onder gedaan voor ik haar naar buiten gestuurd heb. Staat nu weer onder 300 gram met halve hals.

Ik gebruik zoon Horseware bilkoord met plastic omhulsel en doe de staart altijd door het lusje op de staartflap van mijn Rhino dekens. Blijft hier super liggen, schuiven niet en en waaien ook niet op.
Sommige staan hier compleet met een vlieger boven zich met die wind.

Huppel12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:50

Hallo!
Ik ben helaas nieuw op dit forum dus mijn excuses als deze vraag al gevraagd is,
maar ik zie zo vaak dat paarden buitenstaan met een deken ook al regent het keihard.
Is dat slecht voor een paard? die deken zuigt zich natuurlijk helemaal vol.
Of kan een paard dat wel aan? :)

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:54

Hier nog steeds onder 300 grams. Is ongeschoren en staat 24:7 buiten. Begint al wel erg te verharen helaas!

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:55

Wanneer een paard een deken opheeft, is er vrijwel altijd voor gezorgd dat de bovenste deken waterdicht is. Paard heeft daar dus geen last van.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:55

Huppel12 schreef:
Hallo!
Ik ben helaas nieuw op dit forum dus mijn excuses als deze vraag al gevraagd is,
maar ik zie zo vaak dat paarden buitenstaan met een deken ook al regent het keihard.
Is dat slecht voor een paard? die deken zuigt zich natuurlijk helemaal vol.
Of kan een paard dat wel aan? :)

Een outdoordeken zuig zich niet vol. Deze is als een regenjas voor een mens. Een stal deken daar in tegen kan niet veel regen hebben en die raakt wel doorweekt..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:59

Mijn rambo deken van 4 jaar oud is na 3 jaar al gaan lekken. En volgens mij is de garantie bij rambo 3 jaar..
Mijn amigo's houden zich keurig.
Mijn outdoordekens heb ik nog nooit gewassen (binnenkant zelf schoongemaakt) of naar een wasserij gebracht, juist om de duur te verlengen.
Maar wat is wijsheid? Toch naar een wasserij brengen en laten wassen met waterafstotend spul? Nadeel is dat het om mijn 0 grams gaat die binnenkort wel weer op mag, dus kan m eigenlijk niet echt een week missen.
had overigens van te voren niet gedacht dat de dekens van rambo zo'n korte levensduur hebben.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:13

Afbeelding
Hoe vinden jullie deze deken liggen?

Is niet van mij, maar van bokker Myrna91. Het lukt haar niet om de foto erop te zetten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:29

Jotoma, laten wassen met speciaal wasmiddag en dan heel erg goed inspuiten met bucas spray, dat wil nog wel eens wat helpen.

liind, lijkt iets ruim, maar ligt verder wel goed volgens mij.

huppel, ik denk dat je er in deze tijd vanuit mag gaan dat mensen weten dat je paard niet met een staldeken in de hoosregen moet zetten, die zuigen zich inderdaad vol...
er zijn legio goede waterdichte dekens op de markt tegenwoordig die prima een flinke bui kunnen hebben.

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:42

@LiiNd_Y Volgens mij is de rug lengte wel oké maar verder lijkt hij me wel wat ruim :o

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:50

Ik zou hem fiks te groot vinden, die gaat trekken gok ik. Mijn shet heeft dat soort dekens (andere niet kunnen vinden) Maar die staat er niet 24/7 nee

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:54

Het ligt er aan beetje aan, als de voorkant goed passend en alleen de achterkant te lang, zal de deken niet naar achteren gaan trekken.
Maar als de deken bij de borst te ruim is krijg je ellende inderdaad...

Ik heb trouwens vanmiddag toch maar weer van 200 naar 300 terug gewisseld, temp is niet heel hoog en de wind is zo koud...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 23:27

Gladijs schreef:
Hahahah jongens nou niet ruzie maken om een wrat of sarcoid, het is al vreselijk genoeg als er zoiets voorkomt >;)
Maar mijn vraag is of er iemand weleens wat naar meegemaakt heeft mbt bilkoorden? Er in vast of gewonden gevallen of andere enge dingen? Want ik gebruik ze al jaren en idd ze zijn onhandig :') maar mijn merrie plast en mest over een staartkoordje heen plus dat ze inderdaad soms ineens houdini truc poef deken uit :wow: deed...

Ja op mijn werk moest ik een deken recht trekken, die hing nog net niet aan de grond met bilkoorden die in z'n lies liepen te snijden, ik stond daar met gevaar voor eigen leven _O- uiteindelijk dat ding maar doorgeknipt want als er druk op kwam sloeg die in blinde paniek om zich heen :(:) had uiteindelijk ook een diepe wond, arm dier.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:21

Amiigo schreef:
Gladijs schreef:
Hahahah jongens nou niet ruzie maken om een wrat of sarcoid, het is al vreselijk genoeg als er zoiets voorkomt >;)
Maar mijn vraag is of er iemand weleens wat naar meegemaakt heeft mbt bilkoorden? Er in vast of gewonden gevallen of andere enge dingen? Want ik gebruik ze al jaren en idd ze zijn onhandig :') maar mijn merrie plast en mest over een staartkoordje heen plus dat ze inderdaad soms ineens houdini truc poef deken uit :wow: deed...

Ja op mijn werk moest ik een deken recht trekken, die hing nog net niet aan de grond met bilkoorden die in z'n lies liepen te snijden, ik stond daar met gevaar voor eigen leven _O- uiteindelijk dat ding maar doorgeknipt want als er druk op kwam sloeg die in blinde paniek om zich heen :(:) had uiteindelijk ook een diepe wond, arm dier.

Bilkoord in de lies? Bedoel je niet beenriemen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 00:22

Bilkoorden, lieskoorden, beenkoorden, ik bedoel d'r allemaal mee dat ze tussen de achterbenen door gaan :))

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 03:14

Maar die waren dan niet elastisch? Mijn dekens hebben allemaal elastische beenkoorden en daar heb ik ze niet op uitgezocht. Dacht dat dat altijd zo was. Maar die rekken echt enorm als dat moet dus kan me snijwonden nauwelijks voorstellen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:25

Die van mij waren wel elastisch

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:32

LiiNd_Y schreef:
[ [url=m/FIED5c.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoe vinden jullie deze deken liggen?

Is niet van mij, maar van bokker Myrna91. Het lukt haar niet om de foto erop te zetten.

Dit is dus mijn deken, kreeg het via mijn telefoon niet voor elkaar om er een foto bij te plaatsen.
Deze deken heeft twee jaar bij mij in de kast gelegen, nu weer om gedaan omdat de andere kapot was.
Het is een Amigo Bravo XL turnout medium, maat 183. Pony is een welsh cob van ca. 1.50.

Ik vind hem zelf erg lang van onderen en twijfel dus om deze deken te upgraden met een hals en een onderdeken of deze te verkopen en wat nieuws kopen wat misschien minder lomp is. Wat vinden jullie ervan?

En als toch beter is om een andere te kopen, welke deken past het beste bij dit type pony?

Afbeelding

Afbeelding

(Op de pc lukt het wel om foto's toe te voegen :+ )