Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:06

Hier nu een ietsiepietsie zon voor de sier.....

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:57

ik was donderdagavond naar een 150 grams gegaan maar vandaag voelde hij er warm onder dus weer terug naar 0 grams...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:10

Nou, de vliegendekens gaan in ieder geval in de wasmachine morgen....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:21

Ik heb ze ook klaar liggen voor de was. :D Aankomende week wordt het droog en mooi weer, zo'n 16 graden en zon! *\o/* Maar de vliegende beestjes zijn denk ik nu wel weg na 1 nachtje nachtvorst. :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:33

jaimy92 schreef:
Sappos: Is er vandaag bij jullie een zonnetje geweest? Tssss dat wil ik ook wel :P :=
Hier namelijk helaas niet hahaha

Ja ietsje en toen voelde ik het gelijk opwarmen :oo

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:49

amber_steph schreef:
Het word vandaag iets warmer, dus vanmiddag even aanvoelen en dan misschien van 100 naar ongevoerd

Hier blijft de dikke deken gewoon op :))
Ook snachts, heb liever dat hij het te warm heeft dan te koud.. die van mij is wel geschoren :))

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:51

Hier heb ik ze ook aangelaten, ze voelde er niet warm onder.
En bij mij is er ook 1 geschoren, en de andere heb een hele dunne vacht

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:51

Mijne stond onder fleece regendeken, heb nu een ongevoerd regendeken opgedaan want hij voelde behoorlijk warm!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:58

Mijne stond vandaag onder een 200 grams (is gisteren geschoren) had het niet echt warm gelukkig (mijn 100 grams moet nog binnen komen :+)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:02

Echt raar weer vandaag, mijne had het ook niet warmer moeten krijgen onder haar 0 gram. Maar wil nu eigenlijk de dekens gewoon ophouden. Maar warmer moet het niet worden, dan moet ie af anders krijgt ze het te warm waarschijnlijk.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:08

Die van mij heeft vanavond zijn regendeken opgekregen.. totdat het echt kouder wordt en dan gaat de winterdeken er weer op..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:09

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:13

Geen idee eigenlijk. -10 moeten ze wel kunnen hebben denk ik? Belangrijk is dan wel onbeperkt ruwvoer zodat ze zich warm kunnen eten en in het ideale een plekje waar ze droog en uit de wind kunnen staan. Maar als ze 's nachts binnen staan zou ik me er al minder druk om maken, op stal is het toch altijd een paar graden warmer. Hier gaan ze met -5 wel naar binnen 's nachts. Maar ligt ook weer aan de gevoelstemperatuur :j Met die vieze oostenwind voelt het al snel stukken kouder dan met een zonnetje

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:13

Hier heeft paardlief 2 dagen met regendek gestaan en hij voelde beslost niet warm ondanks zijn vacht er onder. Vandaag waren de temperaturen al weer een stuk hoger. Hij is dus vandaag weer zonder het land in gegaan en heeft heerlijk liggen rollen in de modder. Aangezien de temp rond 17 a 18 graden blijven blijft hij zonder tot na het mooie weer aankomende week. Of het moet ineens weer rond de 11 a 12 graden worden, dan gaat de regendeken weer op en blijft hij definitief in de dekens.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:14

er word -23 voorspelt in november, dan is het denk wel iets voor een dkentje xD
maar dat gebeurt toch nooit.

Caspertje staat nou onder een 0grams deken, en vanmiddag had hij niets op(kan uit de wind gaan staan)

maar hij heeft al een best flinke vacht, en ga best veel wedstrijden rijden, binnen.. dus wat te doen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:20

MiniLoe schreef:
nou mensen bereid je maar voor hihi
Wat ik me nou afvraag, ik laat dit jaar mn ponys voor het eerst zonder deken, overdag buiten, avond binnen.
vanaf welke tempraturen word het zelfs voor paarden te koud?

http://www.nu.nl/binnenland/2637869/ijs ... komst.html

Zie deze link: Wintercare for Horses (hier staat de windchill in vergelijking met vacht, voer, leeftijd ect). Het is wetenschappelijk onderzocht en de kritieke temp is tussen de +10 graden en de -1 graden afhankelijk van enkele factoren dus. Maar -10 is zeker de aandacht waard voor dieren die op het land staan. Ik kan me voorstellen dat als er geen gras meer is, de paarden/pony's meer stil blijven staan, geen beschutting ed dit ook wel een rol speelt. + 10 en -1 als kritieke temperatuur zul je denk ik op moeten vatten als bv het paard een dunne vacht heeft, oud is, weinig kracht- en ruwvoer krijgt en bezweet in het land gezet word. Dan kan het kritiek worden. Bij de huidige paarden die nederlands welvaren zijn zal het denk ik niet zo hard van stapel lopen. Zie de link: http://umaine.edu/publications/1007e/printpage/

Verder de windchill zoals voor mensen het geval is: http://www.knmi.nl/cms/viewimage.jsp?number=69829 Maar goed, gevoelstemperatuur is gevoelstemperatuur, of het nu dier of mens is. Bij 12 graden doen we een simpele regendeken op, bij 0 graden een 300 grams bv, maar als de gevoelstemperatuur -17 is, zou het paard er wel tegen kunnen.... Denk juist dat bij gevoelstemperaturen (afhankelijk van beschutting en wind in combinatie met koude) wel degelijk een rol spelen, ook bij dieren met vacht. En....ja het is wetenschappelijk onderzocht en onderbouwd, maar paardenminnend nederland denkt er vaak anders over zoals ik vaak lees.....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:30

Ik hoop dat dat net zulke onzin is als 'extreme droogte tot augustus' wat ze in het voorjaar met die drogote voorspelde. Ik heb ECHT geen zin dat het in november al -23 ofzo wordt, gezeul met emmers, geknapte leidingen bladieblaat. Al kunnen ze dan wel gewoon hele dagen het land op, omdat ze het toch niet kapot trappen :D Maar dan moet de sneeuw wegblijven natuurlijk.

Ik kan tot 300 gaan, iig als ik het bij 2 dekens wil houden (100 gram met 200 onderdeken), als ik wil gaan stapelen kunnen we nog veel meer :))

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:35

MIN 23!!!!!!! :wow:

Nou dan mag mijn paard mijn dekbed erbij hebben en zet ik wanten op haar oren

-23 :roll:
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 10-10-11 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:35

:D Wat mij betreft mag het een zachte en droge winter worden, kunnen we tenminste ook nog eens met goed fatsoen in de buitenbak rijden! Maar, diegene die wel een natte zomer voorspelde én de afgelopen 2 winters, voorspelt deze winter op een dusdanige manier. Ik denk dat hij gelijk krijgt gezien het wegblijven van de zonnevlekken sinds 2004 en het steeds meer verbleken van de zon door de jaren heen (minder warmte), La Nina die nu een koude stroming veroorzaakt én het recentelijke gat in de ozonlaag boven de Noordpool (meer koude dan wat anders vrij komt vanuit het noorden). Sneeuw in Noord Engeland, Ierland, het Zwarte Woud in DTSL, koude temp rondom München en de sneeuw in Oostenrijk....wat gaat het brengen? Die man voorspelde dit al voor half oktober en het klopt, er ligt al sneeuw op de plaatsen die hij aangaf.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 10-10-11 21:37, in het totaal 2 keer bewerkt

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:36

ik heb er nou ook nog de 200 grams opliggen ze had het er lekker onder

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:42

Ik had het ook gelezen van die koude winter, bah bah echt zo geen zin in.
Heb trouwens toch mijn paardje de deken vanavond weer op gedaan, gewoon de 0-grams.
Het blijft zo'n raar weer, daar wordt ik boutmaf van.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:45

mn shetten hebben nu dus al een aardige vacht, op de borst zijn ze drie weken geleden geschoren ivm extreme hitte toen maar dat groeit wel weer aan. Kan je als het echt kouder word dan -10 bv een 100 grams bovenop een wintervacht leggen of is dit onverstandig?

onbeperkt hooivoeren is geen probleem maar mn shet is herstellende van Hoefbevangen, dus moet oppassen met suikers die ik geef en die krijgt ze dus meer binnen als ze zonder deken staat. Ik zit dus nog in dubio deken of niet of pas dek op als het echt koud word

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:51

Heb vanmorgen nog gauw voor mijn werk het deken van mijn paard gaan afdoen en al een geluk want ze was al aan het zweten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:52

MiniLoe schreef:
mn shetten hebben nu dus al een aardige vacht, op de borst zijn ze drie weken geleden geschoren ivm extreme hitte toen maar dat groeit wel weer aan. Kan je als het echt kouder word dan -10 bv een 100 grams bovenop een wintervacht leggen of is dit onverstandig?

onbeperkt hooivoeren is geen probleem maar mn shet is herstellende van Hoefbevangen, dus moet oppassen met suikers die ik geef en die krijgt ze dus meer binnen als ze zonder deken staat. Ik zit dus nog in dubio deken of niet of pas dek op als het echt koud word

Ik gooi dit jaar ook een gevoerde regendeken er op bij de shet; bij veel regen en lage temperaturen, bij sneeuwval en bij temp onder de -5 of nog koudere gevoelstemperaturen. Ik vind het maar niks als de shet de volgende ochtend het land weer in moet nog nat van de dag er voor. :n Ze staan meer stil dan dat ze rondlopen, dus ik vind het allemaal best. gewoon die deken op als extra bescherming, wat ze ook zeggen over shets.

James Madden bedoelde ik in mijn vorige post. Hij voorspelde alles de afgelopen jaren toch exact goed, ook onze natte zomer. Zie dit bericht van hem: http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/ne ... y-20C.html

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:57

Hier heb ik er 1 met 200 grams en 1 met een blote kont..

Mijn 22jarige fries staat naakt.. Nu al extreem dikke vintervacht.. En mijn 4jarige Tinker maakt totaal geen wintervacht aan.. Dus die staat onder de deken..