[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:10

Is het altijd dat deze groot valt? De bucas twill sheet in deze maat past goed.
Een 183 voor een paard van 167 klinkt echt heel klein. Die ligt ook op mn ponys van 1.54 :=

Vind hem ook wel erg strak met dat bilkoord (zitten ook hoog zeg). Nou ja kijk morgen nog even goed. Evt ruilen of gewoon geen geschikt merk.

Zelfde paard, andere Bucas in dezelfde maat

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door manzano op 21-10-23 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:10

lies schreef:
Heb je geen betere foto gemaakt? Als jij zegt dat ie op de staartaanzet ligt, dan is ie toch niet te lang?
Hij lijkt wel behoorlijk ruim (in de breedte). Heb je een heel smal paard?
Ik vind de Bucas Freedom heel smalletjes vallen. Heb je die ook geprobeerd?

Die heb ik besteld komt volgende week ergens binnen.
Deze valt echt erg ruim met breedte idd .

Ik heb smal paardje idd

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:13

manzano schreef:
Vandaag de bucas ontvangen. Vrees dat hij weer terug mag. Lengte is wel goed, maar vind hem naar voren kruipen (bij staartriem vast minder, maar dat lijkt me ook niet comfortabel) en dan wordt hij erg ruim van voren. Morgen nog maar even goed kijken bij daglicht.
Vraag me ook af of hij niet te hoog sluit.

Wel grappig dat dit een maar kleiner is dan de horseware (ook de liner die er onder zit).

[ [url=m/KPTzvl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WEJsNv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XJLdFB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6m7RjQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WcVODT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit; ik weet dat hij vroeger een bucas Irish had in deze maat, die heeft toch dezelfde pasvorm?

Dan?
Ik heb een Freedom 185 gepast en die is te smal op de borst maar verder goed.
Irish Turnout 185 was te groot. 175 is vandaag binnen gekomen dus dinsdag even passen.

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:24

@manzano ik vind die deken wel hoog sluiten ja. Denk dat dat flink zeer kan gaan doen op de schoft..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:26

Celebi schreef:
@manzano ik vind die deken wel hoog sluiten ja. Denk dat dat flink zeer kan gaan doen op de schoft..

Nou daar twijfel ik dus ook over. Dan hoef ik ook over de lengte niet meer na te denken.

Overigens; de ruimte aan de voorkant is als hij naar voren schuift. De foto van de achterkant is met bilkoord vast en als hij weer naar achter ligt. Het is dus niet én én qua ruimte.
Laatst bijgewerkt door manzano op 21-10-23 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:44

Tja dat hoort wel bij Bucas hoog sluiten.

Hier sluit die ook zo hoog maar ligt mijn paard echt veel mooier dan horseware met lage sluiting.

Trekt ook totaal niet aan de schoft ofzo. Blijft heel mooi liggen bij mijn paard en sluit overal aan waardoor ik ook geen last van inregenen ofzo heb.

Vaak trekt het aan de schoft omdat de deken te groot is en op/achter de schoft vast gaat liggen terwijl die voor de schoft moet liggen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:54

Ja lastig hoor!
Nou morgen nog maar eens kijken en ook eens een meetlint opzoeken. Eens zien wat dat zegt. En anders toch maar gewoon weer een Amigo bestellen maar dan in 250gr voor de winter ipv de liners die ik voor ogen had. Want dat is eigenlijk het enige probleem met de amigo dat ik heb.
Vond alleen dat therapy wel een mooie win win als dat zou passen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:57

Spenk schreef:
Tja dat hoort wel bij Bucas hoog sluiten.

Hier sluit die ook zo hoog maar ligt mijn paard echt veel mooier dan horseware met lage sluiting.

Trekt ook totaal niet aan de schoft ofzo. Blijft heel mooi liggen bij mijn paard en sluit overal aan waardoor ik ook geen last van inregenen ofzo heb.

Vaak trekt het aan de schoft omdat de deken te groot is en op/achter de schoft vast gaat liggen terwijl die voor de schoft moet liggen.

Het ligt heel erg aan het model van het paard, mijn vorige paarden pasten echt niet in Biucas en ik heb er nu eentje waarbij Rambo voor aan de ruime kant is en Bucus voor eigenlijk mooier valt…
Ik zat wel ook met het dingetje dat de therapy net iets ruimer lijkt te vallen dan de gewone die hij heeft maar net weer geen hele maat, dus die is ietsje aan de ruime kant…
Wel lastig dat dekens van 1 merk dan verschillend vallen…

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:24

Ik ga nog wel een maatje kleiner bestellen, maar na hoop meten vrees ik dat die te klein is. Maar wie weet... Als het hierboven ook ervaring is dat hij groter valt.... Anders maar hopen dat we een keer een therapy liner komt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:27

Je hebt de normale recuptex al? Die gebruik ik als liner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:28

manzano schreef:
Ik ga nog wel een maatje kleiner bestellen, maar na hoop meten vrees ik dat die te klein is. Maar wie weet... Als het hierboven ook ervaring is dat hij groter valt.... Anders maar hopen dat we een keer een therapy liner komt.

De normalige therapy cooler is een liner. Die kan gewoon vast in de buitendeken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:30

Horseware heeft een Ionic liner. Is dat dan niet meer geschikt?

Of de hoge sluiting problemen gaat geven kun je heel makkelijk testen trouwens. Deken vastmaken, hand onder de deken op de schoft en een plukje hooi of wat brokjes op de grond gooien. Als de hals de voorkant naar beneden duwt dan voel je echt flinke druk op je hand en dat wil je niet. Zelfs de schoft beschermer die een bedrijf had gemaakt doet daar niks tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:31

Celebi schreef:
Horseware heeft een Ionic liner. Is dat dan niet meer geschikt?

Of de hoge sluiting problemen gaat geven kun je heel makkelijk testen trouwens. Deken vastmaken, hand onder de deken op de schoft en een plukje hooi of wat brokjes op de grond gooien. Als de hals de voorkant naar beneden duwt dan voel je echt flinke druk op je hand en dat wil je niet. Zelfs de schoft beschermer die een bedrijf had gemaakt doet daar niks tegen.

Dit probleem heb je even goed met een lage sluiting. Het is maar net of de pasvorm van de deken goed is :)

Bij mijn paard heb je dit bij de V sluiting van horseware die trekt strak op de schoft.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:33

Spenk schreef:
manzano schreef:

De normalige therapy cooler is een liner. Die kan gewoon vast in de buitendeken.

Ja sorry, ik bedoel een gladde liner. Of een cooler met dermo care mag ook.

De Ionic heb ik gehad, maar merkte ik niks van. Verder liggen de horseware liners dus niet goed helaas.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:34

Ja het moet passen bij je paard inderdaad. Meestal met een vrij lage halsaanzet helpen de v sluitingen.

In ieder geval op basis van die vorige foto denk ik dat bij dit paard deze Bucas sluitingen te hoog zitten. Of een v sluiting of een rechte sluiting van welk merk de juiste oplossing is niet te bepalen zonder proberen.

Edit: oh zonde dat die Horseware liners niet passen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:36

Hoe bedoel je glad? Er zit geen fleece achtig spul oid in zoals de normale stay dry.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:37

MyWishMax schreef:
Hoe bedoel je glad? Er zit geen fleece achtig spul oid in zoals de normale stay dry.

In mijn recuptex zit gewoon een stoffen voering/binnenkant. Die echt helemaal vol zit met haar continu. Ik wil gewoon glad nylon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:43

manzano schreef:
MyWishMax schreef:

In mijn recuptex zit gewoon een stoffen voering/binnenkant. Die echt helemaal vol zit met haar continu. Ik wil gewoon glad nylon.

Dan kan je toch de light kopen? Die heeft dat niet. Dat is mesh stof die niet vol haar zit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:45

Spenk schreef:
manzano schreef:

Dan kan je toch de light kopen? Die heeft dat niet. Dat is mesh stof die niet vol haar zit.

Die heb ik ook, maar als onderdeken geeft die bij mn pony enorme schuurplekken. Waarschijnlijk combi van langere vacht en de mesh die dan door de bovendeken meer op de vacht wordt gedrukt. In de "zomer" met korte vacht en als enkele deken heb ik dat probleem niet.

Edit: mijn nieuwe paard waar het nu om gaat krijgt echt overal plekjes van... Neusriem, peesbeschermers, vliegenmasker.... Heel onhandig. Maar gezien de ervaring met mn andere durf ik dat dus niet aan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:55

Krijg net mail van de wasserij dat ze 2 nieuwe dekens voor me bestellen. Dat is wel super netjes!
Helaas is mn Rambo Supreme Varilayer niet meer in deze versie verkrijgbaar (en die vind ik fijner/mooier dan de nieuwe), maar daar kan niemand wat aan doen natuurlijk. Blij dat het zo wordt opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:05

Wat fijn en netjes!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:05

Oh nu snap ik je! Ja, icm een gevoelig paard is dat heel jammer ja. Heb je die dekens nog wel of heb je ze allemaal weggedaan?

Er was hier toch iemand die de recuptex stof in andere deken had genaaid?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:09

MyWishMax schreef:
Oh nu snap ik je! Ja, icm een gevoelig paard is dat heel jammer ja. Heb je die dekens nog wel of heb je ze allemaal weggedaan?

Ja die heb ik nog. Mn andere pony loopt er gewoon mee. Vind het effect van de dekens erg prettig, dus vandaar dat ik met de turnout een oplossing hoopte te hebben voor mn nieuwe paard. De turnout is helemaal glad namelijk.
Ik kan nog geen knoop aanzetten dus een deken verbouwen zie ik mezelf nog niet doen :=

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:16

MyWishMax schreef:

Ja, ik :D
De recuptex is in de rambo waffle genaaid. Voor mijn paard echt veel te warm helaas, maar het werkte perfect. Daarom verkocht aan een stalgenoot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook stay dry cooler in een rambo zomerdeken genaaid die ik in de winter als onderdeken gebruik het hele jaar door.

En van een oorspronkelijke Bucas cooler deze ingenomen in lengte en bij de schouders andere stof genaaid om schuurplekken te voorkomen. Deze gebruik ik nu als liner, werkt ook top.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:46

Super knap!! Je hebt wel heel dure dekens zo :=