Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:16

Nee mijne gaat niet meer zonder deken staan! Hij blijft op tot het voorjaar..... Denk halverwege of einde van deze week dat hij onder zijn 200 grams komt te staan! Dan gingen volgens voorsspellingen de tempratuuren naar rond de 10 graden overdag dus dan krijgt hij 200 grams.... mocht het rond de 5 graden overdag worden dan gaat mijn all in one op! Hij staat toch niet in de wei! Meneer bevalt dat niet als er geen zonnetje schijnt en de tempratuur minimaal 25 graden is. Dan komt hij terug naar zijn stalletje toe! En binnen is het toch altijd net een paar graden warmer. Al scheelt het alleen dat het uit de wind is!
Bij mij wordt wel heel het jaar door hard getraind, dus wil geen teddy hebben. Wil het liefst niet scheren maar mocht het nodig zijn gaat hij toch onder de scheermachine!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:18

ik vind dat als je je paard vol in de training hebt en wedstrijden rijdt dat je paard nu toch niet meer zonder deken kan staan hoor

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:22

Vanaf oktober staat hij met deken, 300 grams.

Hij heeft dus al wintervacht, maar ach. Wss worden er deze winter toch geen wedstrijden gereden met hem, dus dan gaat dat nog he!

Hij heeft altijd al met dekens gestaan, z'n hele leven, dus het is een gewoonte. :j

Vroeger scheerde ik hem ook, maar hij had toen zoveel stress dat ik hem dat niet meer wil aandoen, dan wat meer bezweet zijn na het rijden en in de lente wat langer poetsen, maar dat heb ik er voor over :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:55

Vraagje vanuit hier..

Paard staat nu met een fleece deken en daarover een regendeken.
Dit gaat inprincipe nog, zit wel te twijfelen of het niet wat warmer mag (hij voelt gewoon netjes aan, dat wel).

Nu word het morgen weer ineens 19/20 graden (of is dat alweer verandert :+ ). Wat kan ik dan het beste doen? (Hij staat buiten). Fleece eronder uit en regendeken oplaten? (Ivm waarschijnlijk wel regen). Of is het gevoelsmatig wel 'koud' en fleece eronder laten?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:58

ik ben er zelf achter gekomen dat je niet altijd naar de maand temperatuur moet/kan kijken wanneer je met dekens moet/ kan beginnen - maar kijk naar je paard ;)

niet ieder paard is het zelfde !

mijn pony was net eind juli uit zijn vacht maar schoot al eind aug weer in het haar dus ben ik toen al begonnen met een regendeken
helaas mocht dit niet helpen want hij schoot gewoon door in zijn vacht en het begon te golven als ie had gezweten met trainen --- dus vacht eraf :d paard voelt zich beter omdat ie het niet meer te warm krijgt

andere paarden op stal die nu pas met een fleece gevoerde regendeken staan en zelfs een paar ongevoerd met nog een super glad zomervachtje eronder die heb je dus ook ;)

zoals pashon al zei je moet niet kijken/lezen wat anderen ervan vinden gewoon doen wat jou het beste lijkt ;)

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:02

Helemaal mee eens ieder paard is anders! En er is dus niet een antwoord dat goed is.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:02

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:04

xChantal94 schreef:
Vraagje vanuit hier..

Paard staat nu met een fleece deken en daarover een regendeken.
Dit gaat inprincipe nog, zit wel te twijfelen of het niet wat warmer mag (hij voelt gewoon netjes aan, dat wel).

Nu word het morgen weer ineens 19/20 graden (of is dat alweer verandert :+ ). Wat kan ik dan het beste doen? (Hij staat buiten). Fleece eronder uit en regendeken oplaten? (Ivm waarschijnlijk wel regen). Of is het gevoelsmatig wel 'koud' en fleece eronder laten?

fleece deken er onder uit, daar krijg je scheurplekken van.
ik zou even naar je paard kijken, ik weet niet ik wat voor omstandigheden hij staat maar mijn paard staat nu met 200 gram op en heeft nog geen winter vacht, maar hij staat in een hele grote ruimte met maar een paar paarden wat niet geisoleerd is.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:16

Ik zat eerst ook aan een 200 grams te denken (gevoels temperatuur is best koud..) maar het is pas herfst, en de winter duurt nog lang..

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:17

de mijne heeft in de winter vaak, 400 gram+ regendeken+ (als het echt koud is een wolle zweet deken er tussen).

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:18

ik zou ook nooit geen losse fleecedeken onder een deken doen het gaat zoals hierboven al gezegt word het gaat naar achtertrekken en schuren op de borst , kies dan voor een fleece gevoerde regendeken (staat gelijk aan 100gr ongeveer )

en idd kijk naar je paard - voel onder de deken of het niet TE warm word - ;)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:22

Ik voel idd ook onder het deken, en dit voelt prima :).

Echter heb ik (nog) geen last van het trekken etc met fleece deken.
Ik zit wel te kijken naar een 100 grams onderdeken/staldeken of 100 grams regendeken voor erbij.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:23

je moet aan het puntje van zijn oren voelen of hij het koud heeft,

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:09

Puntje van de oren?? Nee toch?! Die zijn altijd koud. Je moet bij de basis van de oren voelen juist en de flanken/liezen. Als ik aan de puntjes moet voelen of mijn paard het koud heeft, dan heeft ze het altijd koud volgens mij := Terwijl haar binnen-temp dan nog gewoon prima is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:11

Inderdaad. Even het oor in je hele hand nemen eb bij de basis moet ie warm zijn. Puntje inderdaad niet nee.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:14

puntje juist wel, heb het van een DA duss

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:15

Mijn 19e jarige schatje staat sinds vandaag onder haar 0 grams regendeken.
Pony heeft altijd zonder deken in weer en wind gestaan(dag en nacht).
Maar merkte vorig jaar toch dat ze het moeilijk had. Dus vorig jaar een 0 grams regendeken en 300 grams winterdeken gekocht. 300 grams is alleen voor als het echt heeeeel erg koud gaat worden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:22

Die van mij is gister geschoren, die staat nu al onder 300 gram en die heeft het niet warm :))
Lees hier dat er veel mensen nu aan de 100/200 grams? Hebben jullie dan ook geschoren?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:22

ik niet

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:24

Vanavond even onder de deken gevoeld, hele dag buitengestaan in de regen/kou en veel wind...peerd was heerlijk warm onder alleen regendek, en heeel veel vacht heeft ze nog niet. 200-300 gram nu zou ik echt heel veel vinden...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:25

Ik heb 200 grams en ze is 2 weken geleden geschoren dus heeft al wel weer wat haar. Ik ga nu allemaal nog niet dik inpakken hoor het haar hou je toch nog niet tegen ik scheer ze over een week of 4 denk ik weer en dan pak ik ze wel in. Vind de temperatuur ook gewoon nog te hoog voor 300 grams.
Het moet wel minmaal 10 graden zijn overdag wil ik de 300 op ga doen anders word het bij echte vorst wel erg veel wat je op moet doen.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:29

De mijne word niet geschoren (worden alleen nog maar bosritjes mee gereden) ze mag van mij best wintervacht aanmaken maar ik wil gewoon niet dat ze door de regen helemaal nat word en dat als het dan ook nog waait dat ze het koud heeft

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:29

Naar mijn idee wennen ze er wel zo aan Mizsz, paar dagen terug werd paard flink heet onder de 50 gram, dus die maar niet opgedaan. Gisteren wel opgegooid vanwege flinke arbeid en absoluut geen kou willen op de spiertjes, en ze voelde vanavond ook gewoon goed eronder en niet te heet, terwilj de temp wel omhoog gaat nu. Morgen ochtend nog even checken of het idd nog goed voelt en niet te warm.

Kimmetjuh18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:32

hallo

ik heb bij me paarden ook een dun dekentje op *D

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 22:40

Mijn paard staat heerlijk in een open buiten stal zonder deken :) er wordt inmiddels vollop gereden, max 2 dagen in de week gebeurd er niks.... en jahoor zelfs bezweet en al zonder dek terug :) geen snotneuzen niks :) ( ze komt dan meteen buiten waar ze gaat rollen en haar vachtje weer isoleerd :) )