chantalhaf schreef:Hai Allemaal, sorry dat ik even kom binnenvallen maar wil graag jullie advies.
Eind nov verhuist mijn pony van een binnenstal naar een inloopstal, ze komt hier dus dag en nacht buiten te staan ( voorheen stond ze maar 4uurtjes per dag buiten). Wat ik de afgelopen 6 jaar heb gedaan en toen prima werkte is 0 grams deken op totdat de temp rond vriespunt komt en daarna 200 grams ( ze is altijd geschoren in deze periode en nu weer). Wat raden jullie aan wat voor deken ik nu zou aanschaffen voor haar ( ivm 24/7 buiten wel met inloopstal)? Het is geen kou-kleun en heeft het zelfs in de paddock onder dr deken snel warm, ook in de winter
Ik heb voor mijn paarden bucas dekens gekocht met een stay-dry systeem. Die zijn vorige jaar eind december verhuisd van stal naar 24/7 buiten.
Mijn paarden hebben de bucas power turnout extra opliggen. bucas dekens werken met gradens mijn deken kan in het lichtgroen ( dus beste temperatuur ) tussen de +12 en -25 graden, donkergroen zelfs tot 16 graden. Mijn ervaring is dat ik de dekens tot 15 graden zonder zon makkelijk op kan laten zonder dat ze eronder zweten, met zon is het te warm boven de 12 graden.
Ik heb twee totaal verschillende paarden, eentje heeft het altijd warm en heeft normaal max 200 gram opliggen, 1 winter heeft hij in een buitenstal 300 gram opgehad een paar dagen snachts omdat het toen -20 graden was en het in de stal dus net zoveel vroor. Mijn andere paard is een koudkleum en die had elke winter 600 gram opliggen en die nachten dat het zo hard vroor daar nog een wollen deken onder liggen.. Toch doen ze het allebei prima met deze deken, voelen er altijd aangenaam onder en hij is echt 100 % waterdicht wat ik dus wel een must vind als ze 24/7 buiten staan.
Even ter vergelijking, mijn ruin heeft in 10 dagen stalrust gehad ivm blessure, ondanks dat hij buiten de dikke bucas op had en er aangenaam onder stond, heeft hij binnen met alleen een fleecedekentje opgestaan en voelde hier ook prima onder. Ons weiland is wel echt open, weinig beschutting alleen in de schuilstal, dus buitentemperatuur is heel anders als binnen op stal.
Het ideale aan de bucasdekens vind ik dat je niet hoeft te wisselen, als het veel begint te regenen gooi ik een regendekentje op en zodra de temperaturen zo rond de 12 graden zijn gaat bij mij de bucas op ( ze hebben die nu ook weer opliggen vanaf vrijdag, eigenlijk zou ik liever hebben gewacht tot het iets kouder is maar de gewone "goedkopere " regendekens vertrouw ik niet met de vele regen die we het weekend hebben gehad ). Deze deken blijft nu ook weer op tot het voorjaar tenzij we nog warme droge dagen krijgen maar dat denk ik niet. Bucas is duur maar ik vind de kwaliteit wel heel erg goed.
Beide paarden zijn overigens niet geschoren en hebben een aardig vachtje al. Hebben tot twee weken terug zonder deken gestaan.