[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:49

Hoi allemaal,

Graag wil ik jullie advies, meningen en tips betreft het scheren van mijn pony.

Mijn Epony staat op een stal 24/7 buiten. Ze is een Fries x kwpn en krijgt een aardige wintervacht. We rijden veel in het bos (wisselend van 15 km tot 30 km ritjes) en sinds een klein jaartje hebben we het dressuurmatig werken in de bak opgepakt. Vorig jaar heb ik haar hals een stukje weg geschoren, maar gezien ze nu meer werk verricht verwacht ik dat ze het te warm gaat krijgen in de winter met haar dikke vacht.

Hebben jullie ook paarden 24/7buiten? En heb je dan een model geschoren of 'helemaal' maal? Hoeveel grams deken gebruiken jullie daarvoor? En heb ik dan een uitrijdeken nodig? Als we in het bos gaan stappen in de winter, is dat dan niet te koud? Al met al veel vragen, maar ik heb hier geen ervaring mee :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:53

Volledig kan maar lijkt mij niet ideaal. Ik zou een uitrijdeken model erop laten. En dan onder ong 2/300 grams deken zetten :j

Afbeelding

Afbeelding

Nies_

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:56

Ik heb ze 24/7 buiten en scheer gewoon alles eraf. Zou niet weten wat een model voor voordelen heeft, voornamelijk de zadelplek gaat dan alsnog enorm zweten. Uitrijdeken gebruik ik niet, maar als je echt stapritjes wil gaan maken zou ik zeker wel iets opleggen ja.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:59

Rachel_x schreef:
Hoi allemaal,

Graag wil ik jullie advies, meningen en tips betreft het scheren van mijn pony.

Mijn Epony staat op een stal 24/7 buiten. Ze is een Fries x kwpn en krijgt een aardige wintervacht. We rijden veel in het bos (wisselend van 15 km tot 30 km ritjes) en sinds een klein jaartje hebben we het dressuurmatig werken in de bak opgepakt. Vorig jaar heb ik haar hals een stukje weg geschoren, maar gezien ze nu meer werk verricht verwacht ik dat ze het te warm gaat krijgen in de winter met haar dikke vacht.

Hebben jullie ook paarden 24/7buiten? En heb je dan een model geschoren of 'helemaal' maal? Hoeveel grams deken gebruiken jullie daarvoor? En heb ik dan een uitrijdeken nodig? Als we in het bos gaan stappen in de winter, is dat dan niet te koud? Al met al veel vragen, maar ik heb hier geen ervaring mee :D

Mijn eerste optie zou altijd zijn deels scheren. Helemaal doe ik alleen als het echt heel erg nodig is. Dus zoals Nies zegt als je paard alsnog zeiknat staat bij deels scheren.
Liefst laat ik inderdaad een 'uitrijdeken' staan, zeker als je alleen een buitenbak hebt/ veel buiten rijdt.. Vind het zo suf om het er eerst af te scheren en dan de hele dag met dekens te lopen slepen.
Afbeelding

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:05

Nies_ schreef:
Ik heb ze 24/7 buiten en scheer gewoon alles eraf. Zou niet weten wat een model voor voordelen heeft, voornamelijk de zadelplek gaat dan alsnog enorm zweten. Uitrijdeken gebruik ik niet, maar als je echt stapritjes wil gaan maken zou ik zeker wel iets opleggen ja.

Dank voor jullie reacties, fijn!
@nies,niet zozeer stapeltjes, maar tijdens een rit komt het natuurlijk voor dat je 10 minuutjes instapt.
Dat deken model is inderdaad het overwegen waard!
Hoeveel vacht zou ik eventueel kunnen tegenhouden als ik vrij vroeg aan een deken begin? Is dat nog iets? Vorige jaren heeft ze altijd zonder deken gestaan

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:06

In mijn ogen erg weinig :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:07

Weinig tot niks inderdaad.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:27

Nies_ schreef:
Weinig tot niks inderdaad.

Oké dan laten we die optie achterwegen :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:59

Mijn Shet is ook weer lekker kaal! Ze vond het heerlijk.

Afbeelding

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:33

Grappig Manon, zat er net aan te denken om ook Arie te gaan scheren. Het weer doet zo veel geks met die paardjes :-( Gaya zal het ook wel lekker gevonden hebben. Laat je d'r nu zonder deken op het land?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:55

Hallo!
graag wil ik jullie mening! Mijn haflinger krijgt in de winter een lekkere dikke vacht alleen helaas werkt dat wat minder fijn met trainen. Nu overweeg ik om hem te gaan scheren alleen hij staat 24/7 buiten. Hij heeft wel een schuilstal met flappen dus kan helemaal wind en regenvrij staan. Ik rijdt ongeveer 4 keer in de week waarvan 3 keer in de bak intensief dressuur met af en toe een sprongetje en 1 keer een flinke buitenrit. De rest van de dagen longeer ik of wandel ik een stuk. Nu ben ik benieuwd welk scheerpatroon jullie zouden aanraden en wat voor dekens hij dan op moet.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:50

Mijn shetlander staat hetzelfde gestald. Ik heb hem zo geschoren:
Afbeelding

Dekens weet ik nog niet helemaal. Ik begin met een 0 grams regendeken als het regent onder de 15 graden. Elke 5 graden kouder doe ik er 100 gram bij denk ik. Het is bij alle paarden verschillend hoe snel ze last hebben van de kou. Mijne is niet zo'n koukleum, dus als ik merk dat het te warm is krijgt hij weer een lichtere deken op.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 01:45

Waar laten jullie je messen ook alweer slijpen? Jorna was daar goed in toch? ik word zo moe van de mijne, vaak zo slecht geslepen. En wat kost een gewoon setje en een tondeusesetje en hoe doe ik het?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 01:53

Jester_ schreef:
Waar laten jullie je messen ook alweer slijpen? Jorna was daar goed in toch? ik word zo moe van de mijne, vaak zo slecht geslepen. En wat kost een gewoon setje en een tondeusesetje en hoe doe ik het?

Ja Jorna heb ik ook weleens laten slijpen, die zijn inderdaad goed, zo uit mijn hoofd rond de 7,- per setje dacht ik en daar komt dan nog verzendkosten bij. Maar is wel jaren geleden dat ik daar voor het laatst heb laten slijpen. Hier in Enschede zit ook een goede slijper maar daar duurt het altijd een eeuw.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 07:57

Ja, inderdaad bij Jorna. Ik stuur altijd even mailtje dat ze eraan komen en dan stuur ik ze op in een envelop met mijn adres.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:01

Hoe werkt Jorna met betalen? Overboeken voordat je ze opstuurt of krijg je een factuur meegestuurd oid?

Ik heb mijn messen 1x laten slijpen bij Welkoop, maar toen ik ze terugkreeg schoren ze op 1 of 2 mm, dus heb de halve winter een roze pony gehad. :+ Ik weet niet of het altijd zo is bij hun, maar ik ga ze vanaf nu ook naar Jorna sturen. Dan weet ik zeker dat het goed is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:16

Volgens mij krijg ik altijd gewoon factuur via de mail.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:22

Factuurtje krijg je. Jorna is top.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:38

Oke, dankjullie!

Nancy_1950

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:11

Hoi ik stuur ze ook altijd naar Jorna, al jaren. Geen klachten over. Groetjes Nancy

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:31

Hier ook Jorna. Na allerlei lokale slijpers te hebben gehad uiteindelijk bij Jorna uitgekomen en ik wil niemand anders meer.

Ik stuur ze op en stuur dan een mailtje met track&trace code, beschrijving van wat erin zit en wat er gedaan moet worden.
En het retouradres.. Vorig jaar de machine ook opgestuurd voor een beurt en dat is allemaal super gegaan.

Vertrouw nu eigenlijk alleen nog maar Jorna :')

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 12:44

Ik ga naar een grote John Deere dealer. Altijd top geslepen :)

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:14

Jorna is inderdaad top! Zelfs mensen die in de buurt wonen sturen het op ivm gemak. Je hebt de messen ook altijd vlot terug.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:12

Aah top dan ga ik dat van de week even doen dankjullie :D

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:27

Ik zit hier alweer over te denken om mijn haflinger te gaan scheren. Na wat reacties te hebben gelezen ben ik gelukkig niet de enige. Ik vind het eigenlijk nog erg vroeg.