Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:07

Heeft niemand hier een paardje die hun deken kapot bijt of los krijgt ofzo ?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:11

Winddancer schreef:
Ariebren schreef:
Ook de topsport paarden bij mij op stal lopen lekker bloot rond.

Zullen ze leuk vinden, jij gaat toch ook niet fitnessen in de sportschool met je winterjas aan?

:D

Het is inderdaad veel fijner werken voor ze zonder die dikke vacht.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:12

als je mijn post leest over de dekens die hier opliggen (of niet op liggen) zie je dat je mij niet hoeft te overtuigen. Ook begrijp ik het mechanisme van het opzetten van de haren, daar ben ik dan ook altijd vanuit gegaan. Totdat ik een merrie kreeg die in de winter vaak spierproblemen had (staat 24/7 buiten met schuilstallen). De tip gekregen om toch een deken op te leggen. Ik heb mijn eigen vasthoudendheid over antideken opzij gezet en een deken op gedaan (zelfs met hals) en sindsdien zijn de spierproblemen over. Zodra het koud wordt krijgt deze merrie weer de spierproblemen en daar zie ik aan dat het weer tijd wordt voor de deken. Dus ik zal nooit meer zo hard roepen dat dekens onzin zijn. En zoals je zelf zegt; je bent nooit te oud om te leren.....dus neem dit eens mee in je leerproces...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:13

Xiniee schreef:

Pony met halswinterdeken die m uitdeed zonder een sluiting te slopen of open te maken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:16

quintusgl schreef:
als je mijn post leest over de dekens die hier opliggen (of niet op liggen) zie je dat je mij niet hoeft te overtuigen. Ook begrijp ik het mechanisme van het opzetten van de haren, daar ben ik dan ook altijd vanuit gegaan. Totdat ik een merrie kreeg die in de winter vaak spierproblemen had (staat 24/7 buiten met schuilstallen). De tip gekregen om toch een deken op te leggen. Ik heb mijn eigen vasthoudendheid over antideken opzij gezet en een deken op gedaan (zelfs met hals) en sindsdien zijn de spierproblemen over. Zodra het koud wordt krijgt deze merrie weer de spierproblemen en daar zie ik aan dat het weer tijd wordt voor de deken. Dus ik zal nooit meer zo hard roepen dat dekens onzin zijn. En zoals je zelf zegt; je bent nooit te oud om te leren.....dus neem dit eens mee in je leerproces...

hier grotendeels dezelfde reden voor een deken hoor...

en daarnaast, ben ik heel eerlijk in, vind het zeer praktisch met mijn witte paard als de dekentijd weer is aangebroken, dat scheelt enorm wassen (in de kou) voor wedstrijden enzo...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:18

Vind ik ook hoor Nouvel, dekens zijn ideaal, het scheelt een hoop was- en poetswerk! :D
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 08-10-11 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:18

hier nog aleen een zomerdekentje snachts, maar ze staan ook binnen met t licht aan dus dat scheelt heel veel

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:19

KarinvdM schreef:
Vind ik ook hoor Nouvel, dekens zijn ideaal, het scheelt een hoop was- en poetswerk! :D

:D _/-\o_

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:20

Xiniee schreef:

Mijne! Heb nu een Bucas all in one met zo een click 'n go sluiting. Sowieso krijgt hij de stof al niet te pakken en door die sluiting krijgt hij de voorkant ook niet los. Tenminste.... Mijn eigen paard heb ik pas 7 weken en hij heeft nu al zijn regendeken 2x gesloopt en 1 vliegendeken van echt total loss....
Maar paardje op stage vorig jaar deed precies hetzelfde en dat kon met deze deken niet meer.....

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:24

Moet zeggen dat ik nu al de balen van heb van geen dekens.
Dit jaar wil ik ze voor het eerst zonder maar kon vanmiddag niet eens lekker een poets uurtje houden, natte vacht.
Goed lekker poetsen is ook niet goed als ze het moeten hebben van hun vacht.... Ponys voelen zich verder prima zo zonder

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:44

Hehe, die van mij krijgt geen deken op maar na zwaar werk wel een zweetdeken.
Ik was, echt waar he, een halfuur weg naar de bakker iets gaan halen voor mij, ik kwam terug:
Geeen idee hoe, het deken hing anders om, met bovenkant aan zijn buik.
En rechter voorbeen stak door een gat dat hij gemaakt had in het zweetdeken.

Niet normaal, die krijgt ook een stevig winterdeken kapot getrokken

sammy_rockey

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:47

wij hebben ze nu al op wanneer het lekker warm is zoals vorige week gaan ze dan wel af.
maar anders werk je ze zo snel in het zweet met een winter vacht:)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:53

Ik zou ook het liefst zonder deken willen maar dan kan ik de hele winter alleen maar stappen. Vind ik ook zonde.

(Bo krijgt wel een superglanzende vacht onder die deken, volgens mij is de binnenkant van zijde!) :=

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:40

2 van mijn paarden die rollen vaak in de klei, alleen mijn bonte niet die is heel schoon
dus ben wel blij met de dekens scheelt een hoop gepoets

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:43

Safiera schreef:
Evelien__ schreef:
zusje gaat morgenvroeg een 0grams regendeken opgooien bij de haf. Ik moet wachten tot de mijne geschoren is om een 400grams Bucas op te gooien... Ze staat ook al redelijk dik in haar zomerhaar nu...

Straks gelijk 400 grams?! Ik heb niet eens een 400, doe het met max. 300 plus in het uiterste geval 150 gr onderdeken, maar dan moet het al bijna 15 graden vriezen voor mij :')

Vandaag bij de mijne begonnen met een ong. 50 grams bucasdeken. Pony van mijn zusje heeft voor het eerst haar eczeemdeken af, hopen dat dat goed gaat!

Nou ik vind als je een paard scheert moet je er ook een dikke deken op gooien! Vind t soms echt zielig, al het haar wordt eraf gehaald en dan komt er zon dun dekentje op te liggen! Zeker 400 gram vind ik, zo niet meer als je je paard scheert!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:49

Joolien schreef:
Mizsz_Kitty schreef:
Joolien, ik snap niet helemaal waarom je op iedereen moet reageren waarvan jij vind dat ze te dik ingepakt zijn.

Als we even heel paardtechnisch gaan kijken, hoeven ze helemaal geen deken op, we doen de dekens alleen maar op voor ons eigen gemak. Schone/droge paarden met minder wintervacht.

Dus iedereen hier die al een deken opgooid is aan het vermenselijken.

Dat is zo, maar als je dan een deken gebruikt, doe het dan op een paardvriendelijke manier en pak ze niet zo dik in dat ze het bloedheet hebben. En dan zeggen veel mensen 'oh maar mijn paard heeft het niet bloedheet', dan zeg ik tegen die mensen, ga jij nu ff buiten lopen met een dikke koltrui en een dikke winterjas, dan snap je wat je paard voelt.

Dan ga ik zweten als teken dat ik het te warm heb ;) zo lang t paard niet zweet heef tie het dus ook niet warm :+

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 07:17

Mijn paardje gaat vanaf vandaag ok de deken op krijgen, hij begint al vacht aan te maken en ik zit er dus niet op te wachten dat ik straks een teddybeer heb :P

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 07:35

Mijn 2 paarden staan ook weer met een regendekentje met wat fleece voering.
De een word gereden en die heeft al flink wat vacht ontwikkeld.
De ander is 29 en heeft altijd wat moeite zich warm te houden. Heeft gelukkig wel flink wat vacht al aangemaakt, maar omdat hij grotendeels in de wei staat merkte ik toch dat hij het kouder had. Tja, leeftijd maakt dan een hoop verschil.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 07:56

Heb gisteren besloten dat ik mijn paard toch al laat scheren. wou wachten tot november zoals ieder jaar maar het is echt niet normaal die vacht.

Hij staat keurig onder deken maar het is echt een teddybeer geworden.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:26

Vandaag gaat de 200 grams deken ingewisseld worden voor een 0 grams regendeken ivm de temperatuur die weer omhoog gaat.. Pfff wordt er echt moedeloos van kwa dekens wisselen..!! Hij staat nog 24/7 buiten en kon merken dat hij het de dag ervoor met veel regen en wind en dan nog eens die lagere temperaturen echt koud had.. Dus lekker zijn slaapzakje omgedaan maar daar wordt het nu weer wat te warm voor..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:38

Aan dat gewissel doe ik niet meer. Daar wordt je inderdaad gek van. Ze staat nu met deze daar kan nog een laagje onder en het nog kouder wordt kriijgt ze een dikke op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:56

Dat niet wisselen vind ik dus niet kunnen. Je gaat een paard in 25 graden toch niet met een winterdeken opzetten? Dan gaan ze zweten, dan krijgen ze het koud van de zweet, de kou laat weer haren aanmaken, zo ben je iets aan het doen wat erg onaangenaam is voor het dier.

Ga jij met je winterjas op het terras zitten? Dat put uit en dan die avond nog even lekker flink sporten... :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:22

Pfffffffffffft wat een gedoe.

Bij ons staat een oud paard die heeft alleen een regendeken, ook voor de hele winter. Ik hoop dat hij nog een dekentje extra krijgt van de winter.....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:15

Xiniee schreef:

Nope, mijn merrie plukt niet aan haar deken gelukkig, staat met alleen met andere merrie en niet met ruinen of iets, en is daarnaast een ehte 'blijf van mijn lijf' merrie, dus dekens blijven aardig heel (alleen de halsen van mn vliegendekens zitten wel eens gaten in van het schuren langs een boom).

Ook ik wissel gewoon van dekens, ik wissel zelf ook van lagen. Een dik dek op laten terwijl het opeens weer warm wordt vind ik ook niet echt kunnen. Misschien dat het wel goed gaat hoor, maar morgen gaat er hier ook een ongevoerde op (en als het droog blijft bloot), want ze verwachten weer 18 graden.

Pearlgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:06

Die van mij nog niet :D alleen mijn oud paard heeft al een deken op x