[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:19

Wat slordig allemaal zeg :\
Afwachten dus maar dan.. Wel benieuwd hoe het afloopt.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:20

lies schreef:
Wat slordig allemaal zeg :

manzano schreef:
Na een keer swabs te hebben gezien wat er aan bacteriën aan de binnenkant zit laat ik ze echt wassen.
Waarschijnlijk zijn mijn Rambo en mogelijk amigo nu verkloot door wasserij. Daar baal ik mega van, maar nog steeds geen haar op mn hoofd dat ik stop met wassen. Te smerig echt.

Nou idd, ik had mijn bucas keurig opgeborgen. Was niet echt vies, dus dacht beter niet laten wassen. Leg hem op en gatver wat een vies ding was dat aan de binnenkant :r Direct weg gebracht, gelukkig heb ik ook nog een power liggen.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:21

Lillian__ schreef:
Ik had al een topic geplaatst, helaas geen reacties. Gezien de activiteit van het topic stel ik m'n vraag hier. Heeft iemand een idee waar ik voor een Amigo Bravo Plus lite een halsdeken in XXXS kan vinden?
Als ik op internet zoek kom ik uit op de site van HW zelf en Engelse en Amerikaanse webshops. Ik vind het net even te veel geld om het uit Engeland te laten komen

Volgens mij zijn deze nergens te krijgen.
Heb er ook naar gezocht en nooit wat gevonden

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:24

lies schreef:
Wat slordig allemaal zeg :

Ja ik zal het laten weten!! Ben er ook wel beetje klaar mee.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:25

Ben blij dat ik niet meer te maken heb met regendekens met coatings aan de buitenkant en een kleine waterkolom.
En qua hygiene, je draagt idd zelf ook ondergoed, daarom heeft mijn paard altijd een onderdeken op die ik regelmatig was.

Ben benieuwd hoe mijn paard er morgenochtend bij staat :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:26

Ik durf ze niet te laten wassen, maar niet wassen vond ik ook niet echt een goed idee dus ik was ze zelf met Bucas Wash. Werkt top! Eerst schoon spuiten met de slang en een zachte borstel en dan in een waszak de wasmachine in. Ook vandaag bleek weer dat de Rhino nog prima waterdicht is na de wasbeurt.

Ben trouwens wel echt heel blij met die barrier technology. Snap niet dat niet alle dekens de waterdichte laag onder de buitenstof ligt. Ik vind het veel betrouwbaarder dan die waterdichte coating.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:32

manzano schreef:
Sintara schreef:
Swab een keer voor de grap je gras of paddock zand.. bacteriën zijn overal

Dat snap ik, maar dat is wat anders dan iets dat je 24 uur op je huid draagt.
Waarom doe je zelf elke dag schone sokken en ondergoed aan (daar ga ik dan even vanuit :P). Dat zou ook niet hoeven onder het mom van bacteriën zijn overal.

@lies; nee ik heb ze vandaag nog maar eens gemaild, maar niks. Ga weer lekker terug naar mn oude wasserij. Iets meer moeite, maar nooit problemen mee gehad.

Wij hebben ooit een vingerafdruk van een ongewassen en een gewassen hand op kweek gezet.
De uitkomst was verrassend :j

Mijn paard rolt rustig door de schapenstront en gebruikt een hoop stront als kussen. Denk niet dat ze een probleem heeft met een ongewassen deken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:37

Ik laat ze ook elk jaar wassen zonder problemen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:39

Ik ga der nog even aantal nachten over slapen.
Ben er nog niet helemaal uit. Ben toch bang dat de amigo bravo 12 plus 0 grams met liner eronder toch wat te warm wordt als hij savonds/snachts op stal staat. Is toch weer 2 dekens onder elkaar. Bucas zou dan wel echt top zijn maar zit ik weer met t feit dat de zo hoog zit bij de borst en mijn paard overdag op de wei staat. Een beetje uitsparring aan de voorkant zou wel fijn zijn. Ik ga nog even neuzen bij BR
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 20-10-23 22:41, in het totaal 2 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:40

Nog voor die xxxs hals bij HW zelf. Geen idee wat hij kost, maar had dit nog in de mail zitten
Afbeelding

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:48

Oh voor ik het vergeet
Kan iemand mij nu 1 keer goed uitleggen of de 600D of 1200D met waterdichheid temaken heeft, of is dit gewoon de sterke van het deken. Ik kan bij amigo namelijk niet vinden hoeveelheid water het kan verdragen ;)

2000mm Voor een hele dag regen lijkt mij niet zoveel.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 23:00

Denier is de sterkte van de deken. Heeft dus niets met waterdichtheid te maken.
Ik zie die mm's ook nergens (meer) staan tegenwoordig. Denk dat alle winterdekens van goede merken ook echt waterdicht zijn. Die ervaring heb ik in ieder geval wel met de duurdere dekens van Bucas en Horseware.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 23:03

Julia schreef:
Amigo Bravo valt hier ook mooi op maat.

Horsegear deken toevallig aantal weken voor ‘even snel’ aangeschaft, 0 grams. Ligt heel mooi, blijft ook goed liggen en tot dusver top waterdicht zonder klam te worden. Valt voor mijn gevoel qua maatvoering wel iets aan de ruime kant. Qua prijs/kwaliteit absoluut heel tevreden over!
Op de foto net uit de verpakking.
[ [url=m/UrGjH8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je hier ook de hals bij?
Ik zoek deze met dezelfde sluiting zonder hals. Ik ga dat toch niet gebruiken mij kennende :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 23:45

Stalgenoot had vandaag ook een lekke Horseware deken. Paard kwam er zeiknat onder vandaan. Mijn Bucas Anniversary heeft de stromende regen gelukkig goed doorstaan. Pasvorm is niet meer perfect nadat ze afgelopen jaar flink gegroeid is. Knelt wat op de schoft als ze met haar hoofd helemaal naar de grond staat maar in de winter eten ze hooi uit een verhoogde hooiruif en dan ligt die eigenlijk wel prima. Vermoed dat Horseware haar wel beter past maar na alle verhalen van lekke dekens durf ik eigenlijk niet over te stappen. Mijn Bucas is nu 2 keer gewassen en dit gaat de 3de winter worden. Deken is nog net zo waterafstotend als toen ik hem kocht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 23:55

Pas er wel goed mee op hoor.. Ik had ook hoop dat met de verhoogde hooiruif in de winter het wel zou gaan maar toch weer wondjes. Te strak is te strak helaas.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 00:16

manzano schreef:
Sintara schreef:
Swab een keer voor de grap je gras of paddock zand.. bacteriën zijn overal

Dat snap ik, maar dat is wat anders dan iets dat je 24 uur op je huid draagt.
Waarom doe je zelf elke dag schone sokken en ondergoed aan (daar ga ik dan even vanuit :P). Dat zou ook niet hoeven onder het mom van bacteriën zijn overal.

@lies; nee ik heb ze vandaag nog maar eens gemaild, maar niks. Ga weer lekker terug naar mn oude wasserij. Iets meer moeite, maar nooit problemen mee gehad.

Omdat ik geen paard ben, dekens niet direct op genitaliën zitten, etc etc. Is dat geen goed vergelijk. Mijn paard heeft een wintervacht dat dienst doet als complete winteroutfit. Soms houdt alleen de water/winddichte kwaliteit te wensen over tov het weer en dan krijgt ze er een extra regenjas overheen aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 00:33

Een deken niet wassen is gewoon ontzettend goor en zorgt er ook voor je deken op den duur steeds slechter gaat ademen omdat het verstopt zit met huidvet.

De horror verhalen over wassen zijn vrijwel altijd door het niet houden aan de wasvoorschriften.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 00:42

Celebi schreef:
Pas er wel goed mee op hoor.. Ik had ook hoop dat met de verhoogde hooiruif in de winter het wel zou gaan maar toch weer wondjes. Te strak is te strak helaas.

Ze krijgt er geen wondjes, schuurplekken of wat anders van! Terwijl ze normaal een hele gevoelige huid heeft. Heeft vorig jaar deze deken ook veel gedragen en nooit ergens een plekje gehad. Deken ligt niet heel slecht, maar zou beter kunnen. En als ik de afgelopen maanden niet al voor €2000 aan dierenartskosten had gehad had ze die ook al gekregen maar ze moet het nu maar even doen met een deken die voor 90% goed ligt ipv voor 100%.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 06:51

Ik heb voor mijn pony ook de amigo dekens. Liggen hem het beste.
Ik heb ze afgelopen zomer laten wassen want hij was na 1 zomer bui niet meer waterdicht.. hij heeft gisteren (24/7) 15 mm regen opgevangen en hij was kurk droog.
Ik heb ze laten wassen bij een proffesionele deken wasserette is duurder maar was mij het geld waard.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 07:19

Wat vinden jullie de ideale dekens combinaties qua outdoor dekens en liners?

Ik heb momenteel:
0 grams regendeken
100 en 200 grams liner
250 grams winterdeken

Maar ik merk dat ik de combinaties toch minder fijn vind om te maken..

Wat is voor jullie de mutshave qua diktes?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 07:42

lies schreef:
Denier is de sterkte van de deken. Heeft dus niets met waterdichtheid te maken.
Ik zie die mm's ook nergens (meer) staan tegenwoordig. Denk dat alle winterdekens van goede merken ook echt waterdicht zijn. Die ervaring heb ik in ieder geval wel met de duurdere dekens van Bucas en Horseware.

Hieperdi schreef:
Oh voor ik het vergeet
Kan iemand mij nu 1 keer goed uitleggen of de 600D of 1200D met waterdichheid temaken heeft, of is dit gewoon de sterke van het deken. Ik kan bij amigo namelijk niet vinden hoeveelheid water het kan verdragen ;)

2000mm Voor een hele dag regen lijkt mij niet zoveel.

Denier is een onderdeel in te bepalen hoe sterk de stof is. Is het van ribstop maakt dat een deken al sterker en ballistic nylon is het sterkste.
De sterkste dekens (in theorie) zijn Rambo supreme en Premiere Equine titan, beide 1680 denier ballistic nylon.

De waterkolom zegt hoeveel water het kan hebben. Op een uitzondering na zijn de horseware dekens 2000mm of 3000mm. De Supreme is de uitzondering van 10.000mm.
Uit mn hoofd zijn alle Bucas dekens 5000mm.
De premiere equine dekens zijn 8000mm.

Dan maakt het ook nog uit of je een waterdichte coating aan de buitenkant hebt, behalve Rhino en Premier Equine (daar zit de waterdichtheid in een laag onder de buitenkant) hebben alle dekens dat. Die coating wordt slechter door bv het schuren van zand, liggen in mest en urine en verkeerd onderhoud.

Ik heb drie Rambo’s (2x original en 1x wug) die elk binnen een jaar of 4 lek waren en langdurig regen niet aan kunnen. Dus hier alleen nog Premier Equine.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 07:55

Hoe zat het ook al weer met de PÉ dekens qua maat? Vielen groot?

En Manzano hoe is het uiteindelijk gegaan met terug sturen via de decathlon?

Dit is mijn nieuwe merrie met de deken die ik bij haar kreeg. Vind die disk toch zelf niet helemaal fijn.. dacht ook een foto van opzij te hebben maar kan die niet meer vinden >;) zou PÉ bij haar passen?
Afbeelding
Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 07:59

Ja, PE valt groot. Mijn paard heeft van Rambo 183 en van PE 175.
Het grootste nadeel is idd dat retourneren 27,- kost. Vroeger kon dat kosteloos via Paypall, maar die bieden de mogelijkheid niet meer dat je retourkosten terug kan vragen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 08:31

Hmm ok, hier nog een foto van opzij

Deze voelde gisteren met alle regen niet helemaal waterdicht meer..
Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 08:42

Hij ziet er verder wel goed passend uit, of niet? Ik dacht eigenlijk dat Rambo ook groot viel maar dat weet ik niet zeker