[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:21

essie_blue schreef:
Wat jester zegt idd :j morgen gaat de mini hier ook kaal. Sommige kleintjes komen echt niet lekker uit t haar, het arme ding krijgt het veel te warm. Als ik niet scheer krijgt hij ook flinke broeiplekken. Hij begint al jeuk te krijgen dus morgen lekker scheren :) even 's ochtends wassen en dan als hij droog is scheren met de moser max.

Ik ben normaal ook helemaal niet van het scheren maar het is bijna zielig voor die beestjes. Ik denk ook dat het door het rare weer komt.
Doen jullie als het regent maar wel zo'n 18-20 graden is een deken op als hij/zij net geschoren is?

Jester_

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:30

Als ze niet kunnen schuilen zou ik dan wel even een regendekentje op doen. Als het een klein buitje is hoeft dat niet (ze hebben een vrij dikke ondervacht) maar bij veel en langdurige regen zou het mijn keuze wel zijn

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:27

In hoeverre kan het kwaad om nu nog te scheren?
Mijn pony loopt fanatiek voor de koets, en scheer hem altijd in de winter.
Maar nu het weer zo omgeslagen is en hij het al snel warm heeft van zichzelf zweet hij zich te pletter tijdens het werk.
Nu is hij heel licht in de rui, en hoor/lees ik dat je dan eigenlijk niet meer kan scheren ?

Nu gaan wij ook over 2 weken een paar dagen naar de veluwe met stalgenoten, en meneer maakt zich altijd extra druk als hij met andere op pad is, ben toch een beetje bang dat ik dan met een over verhitte pony terug kom van rit..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:42

Ik zou hem gewoon helemaal scheren. Hooguit krijg je van de zomer van die lelijke lange haren erdoor, maar ik denk dat dat nog wel meevalt als hij nog in de rui is. Gebeurt dat toch en je vindt het te lelijk om aan te zien kun je dat ook nog wel bijwerken.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:18

Die van mij komt ook niet goed door zijn vacht. Eerste keer in 5 jaar dat ik hem deze winter niet heb geschoren en hij komt zo moeilijk uit zijn vacht.
Maar nu word het van de week 25 graden hier. Dus lijk mij een tegendelen te warm voor hem met die temperaturen.

Kan ik hem dan bloot zetten?

Hij gaat wel helemaal kaal.. Dus denk ik dat hij dan verbrand met de felle zon. Of heb ik dit mis?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:38

Nee hoor tenzij je hem operatiekaal scheert. Witte stukken wel iets mee oppassen

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 02:45

Dus dan kan hij wel bloot staan met dat warme weer of misschien met een zomerdeken?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 06:41

Bloot kan prima :j

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 07:41

Bloot kan prima! Bij mij is de regel: nachten rond de 10 graden is deken af!

Mijn pas (half) geschoren pony staat ook gewoon bloot en waar ik al op hoopte dat hij zijn winterhaar los zou gaan laten na het scheren doet hij dat dus ook netjes!

Heb m 2 weken geleden half geschoren (buik volledig, stukje zij, borst en nek volledig) zodat hij iig zijn warmte weg kan krijgen en nu heeft hij eindelijk het knopje verharen gevonden....

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:54

net heel mijn verhaal getypt, loopt de computer vast |o

maargoed, ik heb een IJslander van 22 jaar oud, hij heeft afgelopen jaar veel moeite heeft gehad met het kwijtraken van de warmte door zijn enorm dikke vacht. dus wil ik hem eventueel komende winter scheren.

nu wil ik eigenlijk een racestreep scheren:
Afbeelding

maar er is een dingetje wat me tegenhoudt, hij staat namelijk 24/7 buiten, en helaas zonder schuilstal (simpele reden, geen vergunning om te bouwen gekregen) wel staan ze op een grote stenen plaats en staan er windschermen waardoor ze eigenlijk altijd uit de wind (kunnen) staan, met onbeperkt ruwvoer.
echter staat mijn pony onderaan in de rangorde, waardoor het vaak genoeg gebeurt dat hij toch in de modder staat. benen en hoofd worden sowieso niet geschoren, maar nu twijfel ik over zijn buik

om de kou tegen te gaan leek het me in eerste instantie beter om hem daar niet te scheren maar eigenlijk zitten er meer nadelen aan dan voordelen. hij zweet namelijk ook veel bij zijn singel en door koud zweet krijgt hij het toch koud..
als ik het wel scheer is de (opgedroogde) modder er alleen maar makkelijker af te halen omdat je dan geen mega dikke vacht hebt waar het in blijft zitten.
bestaan er geen dekens met buikflap? zoals eczeemdekens

wat denken jullie? :o

*hier is hij al een deel verhaart
Afbeelding

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:19

Dekens met buikflap bestaan, alleen geen outdoordekens voor zover ik weet...

Mijn staldeken met buikflap komt uit Amerika (daar gekocht toen we er woonde ;) ) en is van het merk tough1. Ik weet niet of je dat merk hier in NL makkelijk gaat vinden maar er zullen ongetwijfeld andere merken zijn die je hier wel zal kunnen vinden.

Kleine zoektocht op Google geeft mij al dit resultaat:
Afbeelding

Dus ze zijn er iig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:23

CubaLibre schreef:
Dekens met buikflap bestaan, alleen geen outdoordekens voor zover ik weet...

Mijn staldeken met buikflap komt uit Amerika (daar gekocht toen we er woonde ;) ) en is van het merk tough1. Ik weet niet of je dat merk hier in NL makkelijk gaat vinden maar er zullen ongetwijfeld andere merken zijn die je hier wel zal kunnen vinden.

Kleine zoektocht op Google geeft mij al dit resultaat:
[ [url=m/e19izU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus ze zijn er iig ;)

Voor zover ik kon vinden geen outdoordekens.. ik ben sinds eergisteren terug uit Amerika, balen

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:24

Mijn paardje heb ik afgelopen winter precies op die manier geschoren. Stond ook 24/7 buiten en was prima te regelen met dekens. Hier een Rambo deken die wat verder naar elkaar toe lopen onder de buik daardoor ging het eigenlijk prima de hele winter. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:57

Rambo heeft inderdaad zijkanten die wat verder onder de buik lopen, beetje vergelijkbaar met een hele buikflap

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:57

En anders staldeken met n 0 grams outdoordeken eroverheen... zo staat mijn dame in de winter op stal en buiten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:24

Ik ga eens even kijken hoe ik dat ga doen dan, maar de buik kan ik dus ook gewoon scheren?

En wat denken jullie van de hals, zou ik aan één 0 grams en één 200 grams genoeg hebben? Of hoort de hals evenveel grams te hebben als dat je op je paard zelf hebt (uitgaan van een koude nacht = 400 gram (misschien iets meer zelfs))

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:28

Is het een idee om alleen het stuk van de singel breed weg te scheren? En heb je zelf een scheerapparaat? Eventueel zou je zijn buik al in september kunnen scheren, dan groeit dat nog een deel terug zonder dat het extreem lang wordt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:25

Ik zou gewoon eerst een beginnen met de hals en kijken of dat genoeg verlichting geeft. Als hij beter kan koelen zweet jij misschien ook minder bij de singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:09

pol013 schreef:
Ik zou gewoon eerst een beginnen met de hals en kijken of dat genoeg verlichting geeft. Als hij beter kan koelen zweet jij misschien ook minder bij de singel.

Ik heb zelf geen scheerapparaat

Dit is inderdaad wel een goed idee :o

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:43

Hoi allemaal! Vanaf wanneer beginnen jullie terug met scheren? En met welke machine?

Ik ga mijn 5 jarig, 1m75 metend, paard dit jaar voor het eerst scheren (zelf) :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:47

Vanaf wanneer het nodig is

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:55

Ik kijk ook wanneer het nodig is.
Ik wacht het liefst zo lang mogelijk, maar als de temp nog lang hoog blijft en de vachten zijn al dik geworden scheer ik eerder dan wanneer het sneller koud is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:01

Idd als het nodig is. Hoef je geen studie van te maken lijkt me.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:10

Afgelopen weken al weer behoorlijk wat klanten gehad, van sportpaard tot Shetlander.

Allemaal te dicht in de vacht waardoor trainen niet leuk meer is.

Dus als je paard er last van krijgt zal. ik persoonlijk overwegen om hem dan te scheren

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:51

Ja het is zoveel fijner voor je paard om te scheren in dat geval!Ik heb er best lang tegenaan gehikt om mijn oudere merrie te gaan scheren..Had zelf nog nooit geschoren en zag het mezelf niet doen..Heb toch maar een tweedehands Heiniger snoerloos apparaat gekocht en ben gewoon gaan scheren..Conclusie was dat het nog best meeviel met het scheren en paardlief is ook blij en fit geworden zonder al dat haar..Moet wel regelmatig scheren,maar het is uiteindelijk ook zo gedaan..