Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:10

Winddancer schreef:
Mijn 24-jarige koukleum staat nog gewoon onder de ongevoerde regendeken en heeft het warm zat. Staat de hele dag buiten, maar kan wel zelf zijn stal in, maar doet hij maar zelden. Staat nog liever in de regen gras te happen ;)

Ja bij mij het omgekeerde, die van mij heeft het echt niet snel koud (kan alleen deken op doen als het onder de 15 graden is) maar nu voelde het onder haar deken gewoon koud aan. Maar het is hier echt wel vies miezer weer, staat in een open veld en tuurlijk die schuilstal gebruiken we niet hé :P

wendyke

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:16

de mijne staat onder een 200 grams regendeken

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:19

Mijn paarden staan nog zonder deken, vorige week was het nog zo warm.. ik wacht het weer nog even af maar denk dat ik de dekens toch maar op ga zoeken, bah wat een hondenweer vandaag

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:20

LauEef schreef:
Ja bij mij het omgekeerde, die van mij heeft het echt niet snel koud (kan alleen deken op doen als het onder de 15 graden is) maar nu voelde het onder haar deken gewoon koud aan. Maar het is hier echt wel vies miezer weer, staat in een open veld en tuurlijk die schuilstal gebruiken we niet hé :P

Ik merk inderdaad wel heel goed het verschil tussen overdag in een open weide zonder beschutting en 's nachts op stal en nu :j . Nu hebben ze voldoende beschutting en kunnen zelf de stal in als ze zouden willen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:45

Ik heb vandaag bij mijn shet en paard een deken om gedaan. Shet heeft een 100 grams outdoordekentje om. En paard een fleecegevoerde regendeken.

De shet heeft een deken om omdat ze heel mager is en zich niet warm kan eten ( extreme onderbeet ) en ze had het pas echt koud. Oren en neus koud, haren overeind en in een hoekje van haar inloop stalletje. Nu met haar kleedje op voelt ze zich duidelijker lekkerder...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:58

Ondanks dat het ngo 13 op stal was (maar buiten kouder) heb ik de iets dikkere 50 gram toch opgehouden. Ze voelde er niet heet onder, en heb haar vannacht toch liever iets warmer dan dat ze kou op haar spieren krijgt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:59

wat is 50 grams, is dat fleece gevoerd?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:06

Nee, hij is niet fleece gevoerd, is een tussendeken van bucas. Net wat dikker en beetje gevoerd in vergelijking met het lapje stof dat een 0 grams is.

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:09

ik heb vandaag ook de 100 grams regendeken op gegooid. arme pony stond helemaal zielig in een hoekje van de wei zijn hoofd was helemaal nat en koud dus toen toch maar gewoon opgedaan. paar uurtjes later wezen kijken en toen stond hij lekker gras te eten en kwam hij er vrolijk aanrennen. s nachts staat hij wel gewoon binnen nu

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:11

zusje gaat morgenvroeg een 0grams regendeken opgooien bij de haf. Ik moet wachten tot de mijne geschoren is om een 400grams Bucas op te gooien... Ze staat ook al redelijk dik in haar zomerhaar nu...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:14

Tancreda4 schreef:
Nee, hij is niet fleece gevoerd, is een tussendeken van bucas. Net wat dikker en beetje gevoerd in vergelijking met het lapje stof dat een 0 grams is.

oke, ik dacht al, dat moet niet veel dikker zijn dan een gewone regendeken, maar inderdaad, als de binnenstof wat dikker is is het al snel 50 grams...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:30

Regendeken met fleece gevoerd staat gelijk aan 50 gram.

Hier de BWP-merrie en andalusier met 0 grams regendeken. De 2 haflingers, draver tinker, appie en de cruzado-twenter zonder deken. Deze blijven deze winter ook zonder staan en staan 24/7 buiten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:30

Heerlijk dat mijn paardjes hun eigen deken laten groeien.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:34

Ariebren schreef:

Er zijn ook mensen die intensief trainen met hun paarden of er zelfs hun kost mee verdienen, niet iedereen hobbelt maar wat rond ;)

Met een dikke wintervacht is het geen pretje voor zowel paard als mens. Dan liever (geschoren) met deken op naar buiten dan ze zonder deken op stal houden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:42

Ariebren schreef:

super toch!

ieder zo z'n ding, en het is fijn dat dat allemaal kan! :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:42

Evelien__ schreef:
zusje gaat morgenvroeg een 0grams regendeken opgooien bij de haf. Ik moet wachten tot de mijne geschoren is om een 400grams Bucas op te gooien... Ze staat ook al redelijk dik in haar zomerhaar nu...

Straks gelijk 400 grams?! Ik heb niet eens een 400, doe het met max. 300 plus in het uiterste geval 150 gr onderdeken, maar dan moet het al bijna 15 graden vriezen voor mij :')

Vandaag bij de mijne begonnen met een ong. 50 grams bucasdeken. Pony van mijn zusje heeft voor het eerst haar eczeemdeken af, hopen dat dat goed gaat!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:44

Ariebren, 2 dezelfde post in 1 dag is wel duidelijk hoor......
Soms zijn er paarden die het wel nodig hebben en mocht je nu denken ja daaag, wat een gel*l.........dan ben je ietwat kortzichtig. Ik was ook iemand die behoorlijk anti-deken was maar soms komt er een paard op je pad die die denkwijze moet doen veranderen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:47

Ik ben niet anti deken, ik vind het heerlijk als ik mijn witte merrie met gevoelige rug haar dekentje weer op kan gooien...

maar wil iemand z'n paard lekker zo laten lopen is dat ook prima, ieder zo z'n eigen ding hoor...

zoveel mensen zoveel meningen, ik vind niet dat iedereen dan maar moet doen wat 1 iemand goed acht...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:52

Precies, als er maar naar het paard wordt gekeken. Als men kiest voor deken om wintervacht tegen te gaan, soort van 'eigenlijk alleen voor gemak van de eigenaar', is dat ook prima toch als het paard maar niet wordt benadeeld. En dat wordt een paard niet naar mijn nziens, als ze passende dekens krijgen, niet te dik, niet te koud, en af en toe lekker kunnen rollen in hun blootje :)

Ik ben blij met mijn shet met mega-vacht die super werkt! Als mijn grote die zou hebben, en soepele rug en broek spiertjes, zou ik helemaal blij zijn. Ik koop niet voor mijn lol zulke dure dekens wat een hele maand stalgeld is := Maar omdat ze het nodig heeft, en omdat ik een deken wil die GOED past.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:56

Vooral die spieren in de winter....met deken heb ik geen osteo meer nodig in de winter....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:00

quintusgl schreef:
Ariebren, 2 dezelfde post in 1 dag is wel duidelijk hoor......
Soms zijn er paarden die het wel nodig hebben en mocht je nu denken ja daaag, wat een gel*l.........dan ben je ietwat kortzichtig. Ik was ook iemand die behoorlijk anti-deken was maar soms komt er een paard op je pad die die denkwijze moet doen veranderen.

Klopt, en heel vaak wordt voor de zoveelste keer een paard als mens gezien.
Ik heb een beetje borsthaar en veel hoofdhaar.
Scheren in de winter, wat een kouwe kop heb ik dan.

Een paard heeft zijn vacht en laat de natuur nu zijn gang gaan.
Juist de deken belemmert het paard om zijn vacht overeind te zetten als hij het koud heeft.
Ook de topsport paarden bij mij op stal lopen lekker bloot rond.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:03

Mijn paard heb ik gisteravond een 200gr deken op gedaan, het is opeens zoveel kouder! Vorige week zaten we nog te bbq-en.
Maandag wordt het weer warmer als ik het goed begrepen heb.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:04

De max hier is rond de 800 gram. Liever dik de heren inpakken en dan lekker naar buiten dan met minder dekens op stal. Met sneeuw houd ik ze graag zoveel mogelijk buiten, vinden ze prachtig.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:05

ik zou het ook heerlijk vinden om die rotdekens niet op te doen. mja ik train nu eenmaal en wil wedstrijden rijden, dus dan is een dikke vacht niet verantwoord rijden.

Wat ik wel zie is dat veel mensen wachten, wachten en nog even wachten en dán pas een deken opgooien. maar je kunt toch beter vroeg genoeg beginnen anders is de vacht toch al te lang om een deken op te gooien? dan druk je alles alleen maar plat? ik heb al een poosje de regendeken op.en nu heb ik er ongeveer 100 a 150 op liggen denk ik. ik denk dat ik voor de nacht maar een 220 staldeken+0grams regendeken op ga gooien. want ze voelde om 20:00 uur al lang zo warm niet meer dus dat zal nu wel al kouder zijn. Ga gewoon even voelen.
Vind het wel moeilijk om te bepalen wat dan de goede temperatuur is. wanneer is het te warm.. ik probeer mn jonge paard als meter te nemen die staat zonder. dan voel ik eerst haar oren, en dan die van de dekenpony.

arabieren, met het antwoord wat jij geeft, kan ik denk ik de conclusie trekken dat jij niet weet hoeveel schade je aanricht als je op hoog niveau traint met een paard in een wintervacht. dit is al eerder in dit topic naar boven gekomen als ik het goed heb, of in het andere dekentopic dat weet ik even niet zeker.
Ik vraag me dan dus eigenlijk wel af, wat jij onder topsport verstaat, wat jij dan dus rijdt?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:06

Ariebren schreef:
Ook de topsport paarden bij mij op stal lopen lekker bloot rond.

Zullen ze leuk vinden, jij gaat toch ook niet fitnessen in de sportschool met je winterjas aan?