[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:10

300 gram hebben ze bij mij op als het - 10 is. :) Nu lekker nog steeds bloot en mijn senior met een ongevoerde Rhino in de wei en 's avonds op stal ook bloot.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 01:19

Als het -10 is heeft die van mij 700 grams op :+ word het kouder krijgt die er een 2 a 300 grams bij. Staat wel overdag buiten en snachts in de stal waar die dan ook minder op krijgt als buiten. Hij is geschoren en schiet meteen in de vacht als het kouder word.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:24

Doubtless schreef:
Vorige winter is het -20 geweest als ik me niet vergis :+ . Hier gaan ze ook in de winter gewoon naar buiten, dus dan staat het hele spul niet met z'n allen binnen.

Sappos: Dit najaar voor de 3e keer scheren?

Ja de stomme shetlanders :\ ik wil dat ze echt kort in het haar blijven maar ze zijn alweer wollig op de hals en op het hoofd. Ik wil ze ook nog niet onder een 370 grams halsdeken zetten maar heb eigenlijk dunnere haksdekens nodig om ze kort in t haar te houden...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:33

Amiigo schreef:
Als het -10 is heeft die van mij 700 grams op :+ word het kouder krijgt die er een 2 a 300 grams bij. Staat wel overdag buiten en snachts in de stal waar die dan ook minder op krijgt als buiten. Hij is geschoren en schiet meteen in de vacht als het kouder word.

Oh die van mij krijgen helemaal geen wintervacht, dus daar hoef ik het niet voor te doen. Kan je paard nog wel bewegen met +700 gram? ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 01:37

Ja hoor makkelijk :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 02:15

Tot een graad of 10 overdag red ik het wel met 200. Daaronder ga ik al snel naar 300. Onder 0 zat ik vorig jaar op 450 en toen het 2 weken zo koud was op 500.

En daar kan ze nog een aardig rondje mee bokken. Je moet natuurlijk wel zorgen dat het past allemaal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 02:22

Oh het past prima hoor. Maar ik geloof dat die van mij het wel lekker vinden zo lang mogelijk zonder deken, geeft toch meer bewegingsvrijheid, lijkt me.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 02:51

Doet het ook wel, mijn jonkie staat ook gewoon zonder deken. Maar die heeft het niet koud. Mijn merrie heeft het echt gewoon koud. En dan wil ze ook niet meer mee naar het land, staat ze te chago'en in een hoekie. Nu draaft ze vrolijk door het gangpad en daagt ze d'r vriendje uit om mee te rennen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 08:46

Maar hoe komt het dan dat zoveel paarden het met deze temp al zo ontzettend koud hebben als ze minder dan 200/300 gram op hebben?
Krijgen die heel weinig ruwvoer om zich warm te houden?
Of is daar een andere reden voor?

Ik heb afgelopen week een paar keer een poging gedaan om mijn geschoren paard onder 200 te zetten en in no time stond ze te zweten...
als van de week de nachttemp naar beneden gaat ga ik maar opnieuw proberen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:20

Die van mij stond nog steeds onder een regendeken en een katoenen eronder, nadat gister een nieuw paardje in de groep werd gezet werd er wat gek gedaan.
Die van mij was later van boven tot onder bezweet, had het echt heel warm en de katoenen was zeiknat.
Maar goed dat ik er was, had het niet willen weten als ik er niet was geweest.
Het werkt super met die katoenen maar katoen laat geen vocht los, dus al ademt de bovenlaag nog zo goed de katoenen houd het vast.
Dus blijft nat en word koud, met alle gevolgen van dien.
Gauw zweet deken op en wat stappen, later was ze redelijk goed opgedroogt en toen een 0-grams er maar gewoon op.

Toch maar een 100 grams besteld.
Ik wilde het zo doen omdat ik een hele mooie 0 grams met halve hals heb en die halve hals heeft ze nodig omdat geen een deken bij zware regen goed aan lijkt te sluiten en de hele schouders nat zijn en met de hlave hals is dat opgelost.
Ik wilde die deken dan gewoon met lagen opbouwen, tot ik naar mijn 200gr Rhino kan (krijgt ze meestal pas rond -5 graden op)

Ik vind een regendeken alleen vaak erg koud zeker met een harde wind en als ze onder de 100gr nat word zorgt de deken vanzelf dat het afgevoerd wordt.
Weer een ervaring rijker en een illusie armer :D

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:57

Ik meld mij hier ook eens. Mijn quarter heeft ongeschoren momenteel 300 op. Voelde koud onder de 200 grams rambo. Krijgt vier keer per dag enorme bult ruwvoer en staat overdag buiten. Heeft wel echt nog een zomervelletje en glanst je tegemoet. Vond het ook al aardig wat maar ja, het is een watje geloof ik.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:58

Pfff, die van mij is ook ongeschoren maar ik denk dat ie om zou kiepen met een 300 grams hahaha

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:00

Vind het zelf ook veel hoor. Kwpner vorig jaar had rond de 200 op bij deze temp. Vind het niet erg dat hij zijn mooie velletje behoud ;)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:01

Ze staanhier nu nog met 100..

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:46

Hier alles onder een 200 grams de 2 shetjes zijn helemaal kaal en mijn fjord is deels kaal

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:02

Nouvel schreef:
Maar hoe komt het dan dat zoveel paarden het met deze temp al zo ontzettend koud hebben als ze minder dan 200/300 gram op hebben?

Ik heb afgelopen week een paar keer een poging gedaan om mijn geschoren paard onder 200 te zetten en in no time stond ze te zweten...

Ik weet het antwoord niet. Ik vermoed dat het iets met de wind te maken heeft. Die giert hier aardig over het land de laatste weken.
Ze krijgt voldoende ruwvoer en staat eigenlijk de hele dag te kauwen.
(Nu is ze voor mijn gevoel wel een extreem geval, ik ben bij haar begin september al begonnen met een dekentje. En vroeger wilde ik echt nooit aan dekens, tot haar.)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:03

De mijne zweet zich op dit moment al kapot onder haar 50 grams als ze staat te eten. Gelukkig wordt ze snel geschoren en dan de 150 erop.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:11

Nouvel schreef:

Ik weet het niet. Ik heb eigenlijk maar 1x in mijn leven gezien dat een paard het koud had. (rillen) Wat ik wel merkte bij een van mijn paarden is dat zijn (rug)spieren gevoelig waren voor koud. Dus die kreeg wat eerder een deken op. Verder denk ik dat het idd aan het ruwvoer ligt, vetlaag, maar ook de omgeving. Bij mij staan ze in het bos, dat is heel anders dan op een open vlakte. Ze kunnen de stal in bij regen. En bij mij wordt veel gespeeld en gerent, dus te warm betekend dan ook echt zweten.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:50

Mijn kale kikkers staan onder 300 grams hals, ik wissel tussendoor helemaal niet, hier blijft het bij tot het kouder woord.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:05

Nouvel schreef:

De wind? De nattigheid? Mijn paddock staat niet vol plassen, maar is wel nat wat ook niet echt helpt; natte koude voeten. En het regent veel. Mijn merrie heeft onbeperkt ruwvoer in de paddock, dus daar ligt het niet aan, maar ze doet verder niet veel; staan en eten ;) Ondanks het windscherm is dat misschien te koud? Geen idee. Vandaag heb ik ipv 100 gram Smartex haar 100 grams onderdeken + 0 grams Wug opgelegd, daar voelde ze een stuk warmer onder (maar niet te warm) en zo laten staan. Het is guur weer; veel wind en regen.
Ligt verder ook wel aan de deken denk ik? De Smartex is ze snel koud onder. Sneller koud dan onder haar 50 gram Irish Turnout.

Mijn shetje, zonder deken maar met eigen wintervacht, staat gerust vol op de wind, vol in de regen, en kan ik nog lekker mijn handen warmen bij de flanken :P

Er staat hier een geschoren pony, compleet kaal, en volgens mij staat die onder dezelfde dekens als mijne momenteel en dan nog dag en nacht buiten en mijn mietje op stal :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:16

Bedankt voor jullie meedenken! :)

Hier staan ze buiten ook pal op de (zee-)wind, en dat maakt dekenkeuze ook wel heel lastig.
Want wat buiten prima kan is 's avonds binnen gewoon echt te warm als te temp te weinig daalt...

Vanmorgen waaide je hier al bijna weg.
Ik heb ze dus nu ook wat dikker gezet met het naar buiten gaan (inderdaad wind, regenbuien, natte wei), ongeschoren staat nu weer onder 100 en geschoren voor 't eerst met 200 (en buiten hals, maar dat had ze buiten al met slecht weer).

Als ze weer binnen staan eind van de middag voel ik even hoe ze het binnen doen en anders wissel ik terug naar minder.
Ik heb morgen vrij en ben zelf weer vroeg op stal, dus dan kan ik ze voor het naar buiten gaan weer dikker zetten.
Daarna wordt de nachttemp wat lager zag ik, dus ik hoop dat ik dan gewoon alles gelijk kan laten.

Maar tussen de bomen uit de wind zal ook veel schelen met pal op de wind zoals bij ons... :j

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:33

Mijn Fjord heeft het altijd heel snel koud, ze heeft dan ook bijna geen vacht, echt een heel dun vachtje (zou je niet zeggen van een Fjord maar het is echt zo) Nu krijgt ze onbeperkt hooi en ze heeft een grote schuilstal maar heeft het toch nog koud, vandaar dat ze gewoon een 200 grams om heeft (in de nacht iig) overdag een 100 grams. Het verschild ook heel erg per paard mijn shetten zijn nl helemaal kaal en die staan ook onder een 200 grams :P

sneeuwkapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:56

Mijn paard heeft sinds vorige week ook weer haar 300 grams deken op. Dit ook omdat ze al snel een dikke vacht krijgt.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:05

onze oude pony laat ik eerst aardig vacht aanmaken en gaat dan onder de regendeken. staat inmiddels onder haar nieuwe
300 grams Thor van HH. Ze bleef koud aanvoelen ook onder de regendeken als ze gewoon op stal stond.

even een paar dagen aangekeken en ze voelt er prima onder. niet extreem warm. ze loopt zoveel mogelijk buiten in de paddock
.en tussendoor even hooi eten op stal. bij extreme regen gaat ze ook op stal en vanaf gaat ze de hele avond en nacht op stal met hooi
\en stro.

mijn paard staat met een hele dikke vacht onder de 200 grams.

ik heb met hem altijd het idee dat het aan zijn bloedsomloop ligt dat hij het zo snel koud heeft. Als hij namelijk flink met de rosborstel
gedaan wordt krijgt hij het pas warm.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:16

Lastig ik twijfel zo erg of ik de 200
grams op moet gooien.