[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:57

Ik overweeg om voor m'n nieuwe paard tóch nog eens een Bucas te proberen nu ze de nieuwe Exclusive hebben.
Vind die Range van Bucas echt heel lastig moet ik zeggen.
Ze hebben er nu een tabel gezet van de gewone Atlantic terwijl in de Exclusive een extra stay dry laag zit. Je zou zeggen dat dat "warmer" is. Staat ook altijd onder dat het paard afhankelijk is en of ze wel of niet geschoren zijn etc. Dat is natuurlijk super logisch.... maar geef dan even aan wat voor type paard hun uitgangspunt is. Dan kan ik het vergelijken met die van mij :=

edit: inmiddels van Bucas berichtje gehad via Socials dat de aangegeven range inderdaad niet klopt en dat ze het gaan aanpassen ten opzichte van de gewone atlantic.

Piekosjj

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:49

Helaas is mijn regendeken met liner-haakjes nog bij de waserette en heb ik nu dus maar m'n liners onder een gewone regendeken gedaan van een ander merk. Nadeel, m'n liners zijn groter dan m'n regendeken :+ Geen probleem zolang het niet regent, maar het gaat morgen best wat regenen. Durf ik het aan om m'n liners wat uit te laten steken, of gaat dat heel erg inregenen en er van onder in trekken zodat ik straks met een helemaal nat paard zit?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:55

Ik vind het ook erg jammer dat mijn paard de Bucas niet past. Zelfs de zweetdekens in een maat groter dan ze normaal heeft zijn te krap bij de borst.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:55

Mijn ervaring is dat als je liners nat worden het langzaam verspreid naar de binnenkant. Zou uitstekende liners zelf nooit doen eigenlijk.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:02

Wellicht de liners even omslaan naar binnen en met veiligheidsspelden vast zetten?
Hier valt het morgen wel mee hoeveel regen er valt, dus ik had het wel aangedurfd.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:03

Hieperdi schreef:
Ja de pasvorm is wel goed alleen de voorsluiting vind ik wat gevaarlijk ivm hooinetten. Is hij al 2 keer in vast komen te zitten. Ben nu aan het kijken voor evt bucas die hebben er een lap overheen zitten. Ik gebruik eigenlijk altijd 0,
150 en 300 gram. Maar zag dat de smartex 150 gram ook een soort alles in 1 deken is. En je infeite van oktober tot maart kan omhouden omdat de deken zich aanpast aan de tempratuur? Dat zou helemaal mooi zijn. Dan hoef ik geen 3 dekens tekopen.

Opzich valt dat mee hoor ik heb hier altijd een net hangen en nog nooit problemen gehad.
Die van mij heeft die amigo bravo maar kwa pasvorm vind ik hem minder mooi.
Heb uiteindelijk ook bucas besteld maar lang niet alle modellen zijn er voor die kleintjes.
Heb nu een bucas turnout en staydry onderdeken van 150 gram.
Pasvorm is idd ook een dingetje bijvoorbeeld de smartex paste bij de hals niet veel te strak en halsen passen hier ook niet.
De turnout zit als gegoten.

Afbeelding
Dit is een amigo petite die sluit mooier aan dan de pony deken van bravo hier zit ook een hals bij die ook past

Afbeelding
Hier met de bucas

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:05

Celebi schreef:
Mijn ervaring is dat als je liners nat worden het langzaam verspreid naar de binnenkant. Zou uitstekende liners zelf nooit doen eigenlijk.

Dan zoek ik iets anders op wat beter past. Even puzzelen nu, echt balen dat m'n goede dekens nog bij de wasser zijn :o M'n liners hebben een halve hals, en m'n regendeken niet. De regen die jullie waarschijnlijk vandaag hebben, komt morgen onze kant op. Hopelijk is de wolk dan al wat uitgeregend :D

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:09

fransje23 schreef:
Hieperdi schreef:
Ja de pasvorm is wel goed alleen de voorsluiting vind ik wat gevaarlijk ivm hooinetten. Is hij al 2 keer in vast komen te zitten

Je hebt zeker de rechte sluitingen met een T-haakje? Die kunnen inderdaad in een net blijven hangen.
Als je de boord vab een oud paar sokken afknipt en om de sluiting doen zodat de haakjes zijn weggewerkt is het probleem opgelost.

Klopt heb ik al geprobeerd maar vind t niet echt fijn werken allemaal en gedoe met die sokken haha. Wil het gewoon goed hebben

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:10

manzano schreef:
Hieperdi schreef:
Ja de pasvorm is wel goed alleen de voorsluiting vind ik wat gevaarlijk ivm hooinetten. Is hij al 2 keer in vast komen te zitten. Ben nu aan het kijken voor evt bucas die hebben er een lap overheen zitten. Ik gebruik eigenlijk altijd 0,
150 en 300 gram. Maar zag dat de smartex 150 gram ook een soort alles in 1 deken is. En je infeite van oktober tot maart kan omhouden omdat de deken zich aanpast aan de tempratuur? Dat zou helemaal mooi zijn. Dan hoef ik geen 3 dekens tekopen.

Als de pasvorm van Amigo goed is vraag ik me af of je naar Bucas moet kijken, want die pasvorm is behoorlijk anders.

Ik ga er 1 passen vandaag van een stalgenoot. Is wel een zomerdeken. Verder niet zoveel bucas dragers hier helaas

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:20

Ik heb een aantal Horseware dekens en een aantal Bucas dekens, passen allemaal prima. Sommige modellen die ik heb gehad van deze merken dan weer niet (bucas Freedom bijvoorbeeld is veel te smal).
Gewoon proberen, er valt niets van te zeggen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:13

Nou als je als horseware fan tóch een bucas gaat proberen dan maar all-in. Heb nu de Therapy Outdoor besteld. Ben heel benieuwd!!
Volgens mij valt die hetzelfde als de Smartex. Voor de kenners; is dat heel anders dan de Atlantic? Anders kan ik die evt ook nog proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:20

De power, smartex , therapy en atlantic hebben allen dezelfde pasvorm.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:03

Spenk schreef:
De power, smartex , therapy en atlantic hebben allen dezelfde pasvorm.

Tnx!! Dan heeft het geen toegevoegde waarde om de atlantic als alternatief pasmodel te bestellen :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:34

Ik vind het ook jammer dat mijn oudere merrie geen bucas past, hij gaat helemaal draaien/scheefhangen. Maat kleiner knelde bij haar borst en haar “goede” maat zat ook niet lekker (haar schouder kwam naar buiten zegmaar). Ze hebben we prachtige dekens.

Bij mijn jonkie daarom ook “automatisch” horseware aangeschaft, en dat ligt goed.
Dus voor hun blijft het Horseware, of Lemieux
arika, die vind ik ook fijn qua gebruik.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:36

Ik heb vandaag de Bucas smartex stay dry gepast bij mijn paard en zit goed! Deze maat was 191, net even te krap dus ik ga denk voor de 145/198. Paard heeft normaal 195 dus zo afwijkend vind ik de maten niet.

Zit alleen nog in dillema of ik voor de 0 grams of 150 grams ga. Hij staat van november tm april van 9 tot 5 buiten op de wei en savonds/snachts binnen in een wel goed ventileerende stal. Van mei tm oktober staat hij 24/7 buiten op de wei

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:44

Iemand vroeg hoe de onderdeken bevestigd zit bij Amigo toch?
Toevallig gisteren foto’s gemaakt voor de verzorgster van m’n pony.

Afbeelding
Afbeelding

En mn kleine vriendje in z’n deken

Afbeelding
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:46

Hoe leg je paard uit dat als het zeikregent gaan liggen niet handigste is?

Deken zeiknat dus hangt te drogen en nu maar weer andere op. Rug is kurkdroog, zijkanten omhoog getrokken doordat ze heerlijk heeft liggen slapen. IN DE REGEN :+ en wel de tent afbreken toen ik haar naar binnen haalde om te rijden, want ze was toch wat koud geworden haha.

Alles ook onder het zand :') daar zie je aan of ze heeft geslapen of gerold haha. Dit was slapen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:48

Stal_Fiore schreef:
Iemand vroeg hoe de onderdeken bevestigd zit bij Amigo toch?
Toevallig gisteren foto’s gemaakt voor de verzorgster van m’n pony.

[ [url=m/7eKLSU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/x9BtP6.jpg]Afbeelding[/url] ]

En mn kleine vriendje in z’n deken

[ [url=m/igDDxe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nrDVne.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn dat bij jou de aansluitingen wel kloppen. Ligt dan toch aan mijn model.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:50

MyWishMax schreef:
Hoe leg je paard uit dat als het zeikregent gaan liggen niet handigste is?

Deken zeiknat dus hangt te drogen en nu maar weer andere op. Rug is kurkdroog, zijkanten omhoog getrokken doordat ze heerlijk heeft liggen slapen. IN DE REGEN :+ en wel de tent afbreken toen ik haar naar binnen haalde om te rijden, want ze was toch wat koud geworden haha.

Alles ook onder het zand :') daar zie je aan of ze heeft geslapen of gerold haha. Dit was slapen.

Hahahahaha paarden..........

Ik moet zeggen; mijn dekens zijn dus terug naar die wasserij voor de schade (waar ik nog niks van heb gehoord), dus paardlief liep vandaag onder een simpele HH deken van nog geen 3 tientjes. Ooit gekocht in een sale als reserve. Nou sluit hij bij de hals niet zo mooi aan, dus is ingeregend, maar verder is hij echt helemaal kurkdroog. Valt me niks tegen. Toch fijn om dan zo'n deken achter de hand te hebben/houden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:10

Ivm slecht weer en geen super goede weerstand wouden we toch een dekentje proberen....
Dit eh ja....
Oeps
Afbeelding

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:32

Heeft er hier iemand trouwens ervaring met de bucas dekens bij op de heledag op de wei staan? Ik kreeg viavia te horen van iemand dat haar paard schuurplekken kreeg op de borst vanwege de hoge borst aanzetting. Amigo heeft daarin tegen wat meer uitsparing aan de voorkant, wat weer super fijn is bij het grazen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:43

Hieperdi schreef:
Heeft er hier iemand trouwens ervaring met de bucas dekens bij op de heledag op de wei staan? Ik kreeg viavia te horen van iemand dat haar paard schuurplekken kreeg op de borst vanwege de hoge borst aanzetting. Amigo heeft daarin tegen wat meer uitsparing aan de voorkant, wat weer super fijn is bij het grazen

Mijn paard draagt zijn bucassen 24/7 zomers vliegendeken herfst en winter zijn winterdekens.

Het ligt aan de bouw van je paard.

Amigo zit hier waardeloos. De hele voorkant gaat dan open staan.

Als een deken schuurplekken geeft is die 9 van de 10x te groot en/of past het model gewoon niet.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:54

Spenk schreef:
Hieperdi schreef:

Mijn paard draagt zijn bucassen 24/7 zomers vliegendeken herfst en winter zijn winterdekens.

Het ligt aan de bouw van je paard.

Amigo zit hier waardeloos. De hele voorkant gaat dan open staan.

Als een deken schuurplekken geeft is die 9 van de 10x te groot en/of past het model gewoon niet.

Thnkx ga denk toch voor een tweedehands kijken voor t geval dat. Kan altijd nog een nieuwe halen :)

Hier heb ik een qhp, epplejeck, amigo, BR. En eigenlijk alles ligt wel snel goed op mijn paard.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:57

Ik zou dan juist eerder een nieuwe bestellen zodat je retour kan doen als het niet past....

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:17

Wie weet of de horsewear amigo bravo deken hoe die valt ?

Vandaag bucas geprobeerd nou daar verzuipt mijn paard in. Dus toch opzoek naar andere deken.

Of heeft iemand ervaring met Qhp Regendeken of horsegear dekens ? Zijn deze goed water dicht ?