[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:40

Hieperdi schreef:
Ik heb de paarse 50 gram amigo van Horseawear is dat geloof ik. Ben er niet tevreden over. Mijn paard is al 2 keer vast komen te zitten met de borstsluiting, en van de week haalde ik hem van de wei en toen zat ineens heel de binnenkant van de deken vol met plak en de deken stinkt enorm. Ga denk toch voor bucas kijken.

Dan heeft hij het te warm gehad.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:43

Ik kom even binnenvallen met een vraag.

Mijn 24 jarige Fjordenmerrie gaat tot nu toe elke winter door zonder deken. Ik scheer haar niet omdat ze 24/7 buiten staat en niet meer intensief gereden wordt. Het is een echt buitenpaard en staat al bijna haar gehele leven 24/7 buiten en dus ook goed gewend aan de omstandigheden.

De weilanden hebben beschutting van bomen , maar ook wel veel open stukken. Ze is gek op grazen en kiest dit soms ook boven schuilen.

Nu ze duidelijk wat ouder wordt , begin ik wel te twijfelen of ik goed doe om een deken aan te schaffen , of in ieder geval een regendeken. Zoals vandaag vindt ik het behoorlijk guur. Zelf leek ze er nog niet zoveel last van te hebben. Ze heeft een vrij dikke vacht en haar gewicht is nog meer dan goed. Het valt mij wel op dat ze elk jaar wat minder uit de winter komt.

Maar nu vraag ik mij af of een deken met dikke wintervacht dan weer niet te warm gaat worden.

Ik heb met uitzondering van vliegendekens en zweetdekens niet zoveel kennis van dekens in de winter , hopelijk is hier iemand met dezelfde ervaring of kennis.

manzano

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:48

Wat bedoel je precies met "minder uit de winter komen"?
Op zich is dat voor paarden een natuurlijk proces om wat ronder de winter in te gaan dan eruit te komen, maar moet natuurlijk wel in het redelijke.
Ik zou vooral naar je paardje kijken.... Lijkt ze comfortabel? Geen opgetrokken buik? Of wordt ze bijv stijver of valt ze snel af? Dat soort dingen. Als ze daar geen last van heeft zou ik niet zozeer vanwege de leeftijd een deken op doen als ze dat nooit heeft gehad en je er verder geen reden voor hebt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:56

manzano schreef:
Wat bedoel je precies met "minder uit de winter komen"?
Op zich is dat voor paarden een natuurlijk proces om wat ronder de winter in te gaan dan eruit te komen, maar moet natuurlijk wel in het redelijke.
Ik zou vooral naar je paardje kijken.... Lijkt ze comfortabel? Geen opgetrokken buik? Of wordt ze bijv stijver of valt ze snel af? Dat soort dingen. Als ze daar geen last van heeft zou ik niet zozeer vanwege de leeftijd een deken op doen als ze dat nooit heeft gehad en je er verder geen reden voor hebt.

Vaak wat ingevallen niet ernstig maar elk jaar lijkt het wel iets erger te worden Soms heeft ze een verdikte rand in haar hoef wat volgens de smid kan wijzen op dat ze bijvoorbeeld een wat mindere weerstand heeft gehad / niet fit is geweest. Ze laat dit alleen niet zo goed merken.

Vergeten te vermelden , maar stijfheid heeft ze in de winter meer last van door artrose.

Ze had vorig jaar wel een flinke bloedworm infectie te pakken , dat is uiteraard inmiddels verholpen , dat is mogelijk vorig jaar van invloed geweest.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:25

Ik ben nu aan het kijken voor de BUCAS ANNIVERSARY TURNOUT STAY-DRY.
Zou hem graag in 0 gram 150 en 300 gram willen. Dan moet ik 3 dekens kopen.

Iemand ervaring met deze dekens?
Paard staat in de winter van 9 tot 5 op de wei.
Avond/nacht op stal.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:26

@zebrastreep Ik denk dat een dekentje met een 50 gram vulling prima kan en haar echt niet in de weg zal zitten. Hoe vaak kan je bij haar gaan kijken? Als je in het begin regelmatig even kunt gaan voelen, kom je er snel genoeg achter of het te warm is. Een 0 grams regendeken zou ik niet doen. Te weinig isolerend vermogen, kan zijn dat ze het er alleen maar kouder van krijgt (of juist warmer waardoor ze gaat zweten, er is geen laag om zelf mee te kunnen reguleren).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:27

@Zebrastreep, Ik zou een ongevoerde regendeken aanschaffen voor haar. Die kan je dan bij extreem slecht weer een paar dagen op doen. Geeft wat extra bescherming qua regen en wind maar is niet te warm.

Is misschien ook fijn voor je gemoedsrust om iets achter de hand te hebben mocht het nodig zijn.
Althans ik ben zo een type die dat fijn vind. :)

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:26

TinkerTreas schreef:
Ik heb een amigo pony deken voor mijn shet, 0 grams, die ligt prima op haar.
Dus nu heb ik een liner voor eronder besteld, maar die borst is enorm veel wijder.
Als ik hem aan de deken vast maak, schuift hij niet naar achteren maar de voorkant hangt zowat voor haar voorbenen.

Het is allebei onderlengte 114, iemand hier ervaring mee?[ [url=m/fm5gEc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb geen foto hoe de onderdeken zit, maar die kan ik morgen maken.
Maar je ziet wel een beetje dat de onderdeken er een beetje onderuit komt achter haar voorbenen.

Hier hetzelfde probleem lengte goed voorsluiting hangt op de knieën :(
Wij gaan hem aan de voorzijde aanpassen en nemen hem een stukje in zodat de sluiting op een normale hoogte komt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:35

lies schreef:
@zebrastreep Ik denk dat een dekentje met een 50 gram vulling prima kan en haar echt niet in de weg zal zitten. Hoe vaak kan je bij haar gaan kijken? Als je in het begin regelmatig even kunt gaan voelen, kom je er snel genoeg achter of het te warm is. Een 0 grams regendeken zou ik niet doen. Te weinig isolerend vermogen, kan zijn dat ze het er alleen maar kouder van krijgt (of juist warmer waardoor ze gaat zweten, er is geen laag om zelf mee te kunnen reguleren).

Zeker wel 1x per dag , maar ik kan ook stalgenoten vragen om op haar te letten / te controleren of ze het niet te warm heeft.

fransje23 schreef:
@Zebrastreep, Ik zou een ongevoerde regendeken aanschaffen voor haar. Die kan je dan bij extreem slecht weer een paar dagen op doen. Geeft wat extra bescherming qua regen en wind maar is niet te warm.

Is misschien ook fijn voor je gemoedsrust om iets achter de hand te hebben mocht het nodig zijn.
Althans ik ben zo een type die dat fijn vind. :)

Ik ben ook een beetje een overbezorgd baasje :') Bedankt voor de tip ik ga er even naar kijken!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:39

evelienn28 schreef:
Wij gaan hem aan de voorzijde aanpassen en nemen hem een stukje in zodat de sluiting op een normale hoogte komt.

Ik ga hem ook maar innemen, maar ik vind het echt raar dat hij zo wijd is. Terwijl de regendeken wel goed past.
Hebben jullie ook zo'n klein maatje?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:43

Passen horseware liners ook goed onder Rhino dekens?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:44

TinkerTreas schreef:
Dus nu heb ik een liner voor eronder besteld, maar die borst is enorm veel wijder.
Als ik hem aan de deken vast maak, schuift hij niet naar achteren maar de voorkant hangt zowat voor haar voorbenen.

Het is allebei onderlengte 114, iemand hier ervaring mee?[ [url=m/fm5gEc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar je ziet wel een beetje dat de onderdeken er een beetje onderuit komt achter haar voorbenen.

Maar heb je een onderdeken of een liner? Ik kwam ook op de harde manier er achter dat er daadwerkelijk verschil zit tussen beiden en dat het ook flink uitmaakt of het past of niet.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:48

Muze schreef:
Passen horseware liners ook goed onder Rhino dekens?

Die zijn er voor gemaakt :D

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 23:43

Muiz schreef:
TinkerTreas schreef:

Maar heb je een onderdeken of een liner? Ik kwam ook op de harde manier er achter dat er daadwerkelijk verschil zit tussen beiden en dat het ook flink uitmaakt of het past of niet.

Ik heb een liner. De deken heeft ook die extra bevestigings ringen om de liner aan vast te maken. Allebei van horseware.
Dus het lijkt mij dat het zou moeten passen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 05:03

evelienn28 schreef:
TinkerTreas schreef:

Ja de pasvorm is wel goed alleen de voorsluiting vind ik wat gevaarlijk ivm hooinetten. Is hij al 2 keer in vast komen te zitten. Ben nu aan het kijken voor evt bucas die hebben er een lap overheen zitten. Ik gebruik eigenlijk altijd 0,
150 en 300 gram. Maar zag dat de smartex 150 gram ook een soort alles in 1 deken is. En je infeite van oktober tot maart kan omhouden omdat de deken zich aanpast aan de tempratuur? Dat zou helemaal mooi zijn. Dan hoef ik geen 3 dekens tekopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:04

Ik heb de Bucas Anniversary 0 grams deken en de Smartex 150 gram deken. Samen met de Recuptex light kom ik hier normaal gesproken de winters wel goed door. Begin met de Anniversary, mocht het wat kouder worden dan krijgt ze de Smartex op en mocht het echt dag en nacht gaan vriezen dan krijgt ze onder de Smartex nog de Recuptex Light.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:22

Ik heb ook de smartex medium en een bucas 0 grams. Red het er niet de hele winter mee, maar paard is kouwelijker als hun range, dus krijgt de smartex eerder op en bij echte kou krijgt ze er een liner onder. Recuptex zit er al vrij snel onder, ook onder de 0 grams, ik heb daar nooit bij gemerkt dat het echt zoveel gram extra is zoals soms gezegd wordt. Niet voor mijn paard iig, merk alleen wat aan haar spieren, maar de liner is echt een stuk warmer.

Ik vind de smartex dekens echt ideaal. Maar sowieso zou ik anders met liners werken ipv meerdere outdoordekens. Ik heb dus een 0 grams(irish geloof ik) recuptex, een 100 of 150 gram liner en de smartex.
Met buitenbox nu gebruik ik ze allemaal wel, met binnenbox kwam de liner nooit de kast uit.

Smartex gooien we erop als het rond de 10 graden is, zodra het echt vriest de liner eronder. Afgelopen jaar was dat 2 weken misschien, de rest van de tijd niet. Dus ideaal, ipv elke keer een andere deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:36

Hier juist een die het snel te warm heeft. Staat dit jaar wel voor het eerst 24/7 buiten dus even kijken of ik met de Smartex 150 gram en de recuptex light uit kom of dat er dit jaar toch voor het eerst een liner onder gaat.

Hebben jullie je paard met een hals staan? Waarom wel en waarom niet? Voorheen nooit gedaan maar zit dit jaar toch te twijfelen of ik niet toch een hals ga gebruiken op dagen dat het vriest nu ze 24/7 buiten staat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:40

Ja, ik gebruik wel een hals :') Bij veel regen zoals vandaag en verder als het kouder is. Wel gewoon een 0 grams hals, dat is genoeg.
Met vrieskou is het wel fijn vind ik, maar zoals ik zeg, paard heeft het sneller koud haha. Het ligt er ook aan waar de wind vandaan komt, bepaalde windrichtingen zijn dan kouder en echt gemeen. Dan heeft bij ons meer dan de helft een hals op. Ook bij die vieze winterbuien.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:42

LV19952 schreef:
Ik heb de Bucas Anniversary 0 grams deken en de Smartex 150 gram deken. Samen met de Recuptex light kom ik hier normaal gesproken de winters wel goed door. Begin met de Anniversary, mocht het wat kouder worden dan krijgt ze de Smartex op en mocht het echt dag en nacht gaan vriezen dan krijgt ze onder de Smartex nog de Recuptex Light.

Recuptex is een onderdeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:05

Maar jij hebt de smartex medium mwm? Die van 150 gram?

Want je hebt ook een smartex light en smartex extra.

Ik heb zelf een 0 grams bucas voor de lichte buitjes een freedom zonder hals.

En dan een bucas atlantic light en medium. Dat is een 50 en 200 grams. Daarbij heb ik dan nog een ligth en medium bucas quilt onderdeken. Een 50 en 150 grams is dat. En een hals die aan beide dekens past.

Maar als je bijvoorbeeld alleen de light koopt die is vaak 50 grams of 0 grams met stay dry. Dan kan je ook met alleen onderdekens werken. Die zijn er van bucas in 50 150 en 300 grams.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:15

Ja, de medium idd. De extra was een te grote sprong vanaf de 0 grams en bij vorige paard zou die te warm zijn geweest. En de 150 grams liner en recuptex. De rest door de jaren heen weggedaan of niet vervangen toen ze op waren, want gebruiken het niet. Enige is dat soms bij heel slecht weer of paard dat heerlijk in een plas rolt zou een 2e smartex handig zijn ipv 0 gram met liners maar daarvoor zijn ze net te duur haha.
Al onze dekens past dezelfde hals aan. Zat vorige keer voor een 2e te kijken en automatisch naar de smartex hals, maar die is weer een stuk duurder als de iris, terwijl ze allebei op allebei de dekens passen. Heb nu maar 1 hals en vind een 2e wel fijn om tussendoor te kunnen wassen (hier gaan de manen eraf zodra er te veel huidvet aan de binnenkant van de hals komt, gaat dus maanden goed en dan gaat het eraf

Heb ook nog een BOT hals maar bij dit paard nooit gebruikt, die moet sowieso onder een waterdichte dus niet praktisch. Zou alleen op de trailer kunnen of 's nachts op stal. Maar voor ons is 0 gram op hals wel genoeg.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:49

Hieperdi schreef:
Ja de pasvorm is wel goed alleen de voorsluiting vind ik wat gevaarlijk ivm hooinetten. Is hij al 2 keer in vast komen te zitten

Je hebt zeker de rechte sluitingen met een T-haakje? Die kunnen inderdaad in een net blijven hangen.
Als je de boord vab een oud paar sokken afknipt en om de sluiting doen zodat de haakjes zijn weggewerkt is het probleem opgelost.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:54

Even inhakend op die Bucas range: het is natuurlijk voor ieder paard anders, maar mijn teddybeer heeft bijna de hele winter met alleen de Smartex Rain (0 grams met stay dry) kunnen doen. Alleen de week dat het toen enorm koud was en het ver onder het vriespunt kelderde met enorm veel sneeuwval, heb ik de 150 grams onderdeken eronder gelegd. Al met al was ik er echt heel blij mee.

Jammer dat paard het niet paste. |o

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:54

Hieperdi schreef:
Ja de pasvorm is wel goed alleen de voorsluiting vind ik wat gevaarlijk ivm hooinetten. Is hij al 2 keer in vast komen te zitten. Ben nu aan het kijken voor evt bucas die hebben er een lap overheen zitten. Ik gebruik eigenlijk altijd 0,
150 en 300 gram. Maar zag dat de smartex 150 gram ook een soort alles in 1 deken is. En je infeite van oktober tot maart kan omhouden omdat de deken zich aanpast aan de tempratuur? Dat zou helemaal mooi zijn. Dan hoef ik geen 3 dekens tekopen.

Als de pasvorm van Amigo goed is vraag ik me af of je naar Bucas moet kijken, want die pasvorm is behoorlijk anders.