Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bonny4life schreef:hoi!
ff vraagje, mn pony had het zondag koud, toen heb ik ipv 400, 500 opgedaan (bovendeken van 200 naar 300 gewisseld) omdat ik niet wil dat ze het koud heeft en t nu echt kouder is,
maar de onderdeken schuurt nu, is gewoon een echte onderdeken, maar zou ik als het zometeen ietsje warmer word, dat word het geloof ik, weer kunnen wisselen naar 250 onderdeken met loopsplitten en daarover 200 grams? dan na het rijden, zodat ze de overgang niet voelt, dan staat ze ook op stal, ik vind 300 en 250 nog een beetje veel...
graag tips.
ps=hoeveel grams is een highliner ongeveer? het is een ouder model maar nog als nieuw, en niet een hele hoge maar wel harry horse merk.
rianne1987 schreef:JessicaD88 schreef:Om even te reageren op Sjuimpje en maaik: Ik vind dat Sjuimje groot gelijk heeft. Sorry maar Maaik heeft 2 shetlanders :s dat is heel wat anders als de paarden van Sjauimpje. En ik vind 300 gram op een geschoren paard ook veel en veel te weinig. Mijn ongeschoren paard heb ik al vroeg in de herfst een 370 grams deken op gedaan en nu heeft ze er nog 2 wollen dekens onder liggen. En ze heeft het echt niet te warm dat kanje wel aan dr zien. Ik vind het inderdaad wel zielig (zie ik toch vaak gebeuren) om paarden te scheren, terwijl er niet eens actief mee gereden word. Die mensen stappen en draven een beetje rond een uur lang en het paard heeft het ondertussen koud. Maar een paard dat volop getraint word heeft het dan zeker niet koud hoor en die wordt eerder ziek als ie dik in het haar zit.
Maaike rijd toch ook dressuur met haar shet??![]()
Ik rijd ook fanatiek met mijn fjord, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat ze daarom onder een dikkere deken moet staan?
Het gaat prima zo met die 300 grams, ik hoef niet moeilijk te doen met poetsen, en inmiddels zit er al wel weer een vachtje op zodat ik geen deken nodig heb met in en uitstappen.
Maaik schreef:[ Maar een paard zou nooit 920 grams echt nodig hebben, daar heeft de eigenaar het imo zelf naar gemaakt. Je kan me niet vertellen dat een shetter en warmbloed ZOVEEL verschil in grams 'moeten' hebben.
Ik zoek echt geen ruzie ofzo, alleen je kan mij gewoon niet vertellen dat 920 niet onwijs veel is.
Onder 300 grams heeft die het gewoon lekker warm. Ik ga er niet meer op leggen als dat niet nodig is. Belemmer je een paard alleen meer in in de beweging. Hij heeft nu lekker 1 deken op. Zo kan die ook nog is fijn beweging. 3 dikke dekens kan nooit fijn zijn.
Eleonoor schreef:Maaik schreef:[ Maar een paard zou nooit 920 grams echt nodig hebben, daar heeft de eigenaar het imo zelf naar gemaakt. Je kan me niet vertellen dat een shetter en warmbloed ZOVEEL verschil in grams 'moeten' hebben.
Ik zoek echt geen ruzie ofzo, alleen je kan mij gewoon niet vertellen dat 920 niet onwijs veel is.
Onder 300 grams heeft die het gewoon lekker warm. Ik ga er niet meer op leggen als dat niet nodig is. Belemmer je een paard alleen meer in in de beweging. Hij heeft nu lekker 1 deken op. Zo kan die ook nog is fijn beweging. 3 dikke dekens kan nooit fijn zijn.
Waarom zou drie dikke dekens niet fijn zijn??
En nee, tussen een shet en warmbloed is geen heilig moeten van verschil in grammen. Dat verschilt per paard. De ene voelt gewoon lekker aan onder 300 grams, de andere niet. Net als bij mensen, de ene heeft het sneller warm of koud dan een ander. Maar je kan er geen koukleum van maken. Een paard die snel warm heeft zal onder een te dikke laag gaan zweten.
ladylay schreef:maar als de haartjes weer groeien betekent dat hij het koud heeft
Zep schreef:ladylay schreef:maar als de haartjes weer groeien betekent dat hij het koud heeft
kun je beter het licht wat langer aanlaten op stal
horsewisper schreef:Mijn jaarling staat onder een 340 gram, aangezein hij zijn haartjes zover hij die had omhoog zetten, heb ik er gister een 280 grans bij gekocht, die moet hier dan onder komen.
340 + 280 =620 gram, is heel veel, maar als hij het nodig heeft, heeft hij het nodig liever dan een zieke pony