deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Re: deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:13

Ik heb het eens even opgezocht, de onderste is 200 gram en eenmaal gewassen, daarop ligt een Lamicell die volgens de brochure 460 gram zou moeten zijn die is nieuw, daarop ligt een outdoor Lamicell van 300 gram ook nieuw.
Ik let eigenlijk niet eens zoveel op die grams aanduiding, ik heb al vaker gezegd dat dat lang niet alles zegt, in de praktijk heb ik gemerkt dat lang niet alleen het aantal gram vulling wat zegt over het isolerende vermogen. Net als Maartje controleer ik verschillende malen per dag en zodra ik de paarden niet meer behaaglijk warm vind aanvoelen krijgen ze er een deken bij.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:19

Alleen buiten een regendekentje. Lachen

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:21

ik vindt dat sjuimpje echt super op haar paarden let...zoals ik lees......
misschien omdat veel mensen dat niet doen geregeld kijken hoe warm.koud ze het hebben, dat ze er juist niet veel erop letten...en denken van ja kan wel...niet te veel, want dat is niet natuurlijk....

en uiteraard niet iedereen !!!

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:05

Mijn paard staat nu met 560 gram totaal op (1 deken van 200 en 1 van 360), maar zijn vacht blijft er helaas toch nog steeds onder groeien (is geschoren, nouja, nu dus al bijna geweest Boos! )
Denk dat ik er vanavond 660 van maak, de 200 voor een 300 grams verwissel, want blijkbaar heeft 'ie t nog niet warm genoeg

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:55

Mijn paard is geschoren en staat in een vrij warme binnenstal. Ze heeft nu een dikke 300 grams op. Opzich niet zo veel, maar blijkbaar heeft ze het zo warm genoeg Knipoog

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:59

Bonny4life schreef:
hoi!

ff vraagje, mn pony had het zondag koud, toen heb ik ipv 400, 500 opgedaan (bovendeken van 200 naar 300 gewisseld) omdat ik niet wil dat ze het koud heeft en t nu echt kouder is,

maar de onderdeken schuurt nu, is gewoon een echte onderdeken, maar zou ik als het zometeen ietsje warmer word, dat word het geloof ik, weer kunnen wisselen naar 250 onderdeken met loopsplitten en daarover 200 grams? dan na het rijden, zodat ze de overgang niet voelt, dan staat ze ook op stal, ik vind 300 en 250 nog een beetje veel...

graag tips.

ps=hoeveel grams is een highliner ongeveer? het is een ouder model maar nog als nieuw, en niet een hele hoge maar wel harry horse merk.

iemand nog reactie hierop? hij stond beetje onderaan dus is denk ik niet veel gezien..
ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij doet, ik vraag alleen advies soms dat vind ik errug handig met al die paardenmensen hier! Haha!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:31

highliners zijn er in verschillende diktes
220, 330 en 550 volgens mij
maar oudere dekens worden zowiezo dunner dus je kunt ze het beste gaan vergelijken met andere dekens dan merk je het wel Lachen
ik heb ook een oude highliner die was 330 en gaat nu voor 200 ofzo door is al vaak gewassen etc.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:32

andwoord op je andere vraag: als je pony het koud had zou ik lekker de 250 en de 300 op doen hoor lekker warm en die 50 gram scheelt niet heel veel kun je beter hebben dan dat het gaat schuren Knipoog je pony is geschoren toch?

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:42

Alice (haflinger) staat nu met een staldeken van ongeveer 250/300 gram op met daaroverheen een winterdeken met hals van ongeveer 250 gram.
verder voel ik iedere dag of ze het warm/koud heeft.
noortje (welshje) staat met een zweetdeken daarover een dunne staldeken en een warme winterdeken met hals op.
beide pony's zijn geschoren.

groetjes

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:49

rianne1987 schreef:
JessicaD88 schreef:
Om even te reageren op Sjuimpje en maaik: Ik vind dat Sjuimje groot gelijk heeft. Sorry maar Maaik heeft 2 shetlanders :s dat is heel wat anders als de paarden van Sjauimpje. En ik vind 300 gram op een geschoren paard ook veel en veel te weinig. Mijn ongeschoren paard heb ik al vroeg in de herfst een 370 grams deken op gedaan en nu heeft ze er nog 2 wollen dekens onder liggen. En ze heeft het echt niet te warm dat kanje wel aan dr zien. Ik vind het inderdaad wel zielig (zie ik toch vaak gebeuren) om paarden te scheren, terwijl er niet eens actief mee gereden word. Die mensen stappen en draven een beetje rond een uur lang en het paard heeft het ondertussen koud. Maar een paard dat volop getraint word heeft het dan zeker niet koud hoor en die wordt eerder ziek als ie dik in het haar zit.

Maaike rijd toch ook dressuur met haar shet?? Knipoog
Ik rijd ook fanatiek met mijn fjord, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat ze daarom onder een dikkere deken moet staan?
Het gaat prima zo met die 300 grams, ik hoef niet moeilijk te doen met poetsen, en inmiddels zit er al wel weer een vachtje op zodat ik geen deken nodig heb met in en uitstappen.

Jolly moet 6 dagen in de week intensief aan het werk. Dat houd voor hem in drie kwartier aan het werk. Paar minuten instappen en ongeveer 5/10 min. uitstappen. In die tussentijd draaft/galopeerd die zo goed als de hele tijd. Af en toe een stukje stappen maar vooral veel overgangen. En dat beesje heeft het alles behalve koud. Bij in & uitrijden heeft die gewoon een zweetdeken erop. En voor zelfs dicht. Ook is Jol nog altijd een Shetter en dus zal die het misschien minder snel koud hebben. Maar ik persoonlijk zou NOOIT 920 grams erop hebben. Dat scheelt nog is met 300 grams. Jol krijgt er straks nog een dekentje onder. Als die het koud heeft zowiezo. En dan koop ik er wel een dikkere bij als hij dat nodig heeft. Maar een paard zou nooit 920 grams echt nodig hebben, daar heeft de eigenaar het imo zelf naar gemaakt. Je kan me niet vertellen dat een shetter en warmbloed ZOVEEL verschil in grams 'moeten' hebben.

Ik zoek echt geen ruzie ofzo, alleen je kan mij gewoon niet vertellen dat 920 niet onwijs veel is.

Onder 300 grams heeft die het gewoon lekker warm. Ik ga er niet meer op leggen als dat niet nodig is. Belemmer je een paard alleen meer in in de beweging. Hij heeft nu lekker 1 deken op. Zo kan die ook nog is fijn beweging. 3 dikke dekens kan nooit fijn zijn.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:06

Valar heeft momenteel een onderdeken van 150 grams op (die al een aantal keer is gewassen, dus nu rond de 100 grams zal zijn) en een 300 grams staldeken er bovenop. Als het echt gaat vriezen en hij krijgt het koud, krijgt hij nog een lekkere halsdeken eronder.
Uranca staat met een 400 grams deken op. Voordeel in onze stal is dat het niet zo koud is dankzij een laag plafond en de hooizoler er boven.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:46

Replay staat nu onder een 400grams deken met fleecevoering.
En Sandy heeft een 150grams dekentje op, met daaroverheen een 300grams..

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:03

Maaik schreef:
[ Maar een paard zou nooit 920 grams echt nodig hebben, daar heeft de eigenaar het imo zelf naar gemaakt. Je kan me niet vertellen dat een shetter en warmbloed ZOVEEL verschil in grams 'moeten' hebben.

Ik zoek echt geen ruzie ofzo, alleen je kan mij gewoon niet vertellen dat 920 niet onwijs veel is.

Onder 300 grams heeft die het gewoon lekker warm. Ik ga er niet meer op leggen als dat niet nodig is. Belemmer je een paard alleen meer in in de beweging. Hij heeft nu lekker 1 deken op. Zo kan die ook nog is fijn beweging. 3 dikke dekens kan nooit fijn zijn.

Waarom zou drie dikke dekens niet fijn zijn??

En nee, tussen een shet en warmbloed is geen heilig moeten van verschil in grammen. Dat verschilt per paard. De ene voelt gewoon lekker aan onder 300 grams, de andere niet. Net als bij mensen, de ene heeft het sneller warm of koud dan een ander. Maar je kan er geen koukleum van maken. Een paard die snel warm heeft zal onder een te dikke laag gaan zweten.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 08:14

Eleonoor schreef:
Maaik schreef:
[ Maar een paard zou nooit 920 grams echt nodig hebben, daar heeft de eigenaar het imo zelf naar gemaakt. Je kan me niet vertellen dat een shetter en warmbloed ZOVEEL verschil in grams 'moeten' hebben.

Waarom zou drie dikke dekens niet fijn zijn??

En nee, tussen een shet en warmbloed is geen heilig moeten van verschil in grammen. Dat verschilt per paard. De ene voelt gewoon lekker aan onder 300 grams, de andere niet. Net als bij mensen, de ene heeft het sneller warm of koud dan een ander. Maar je kan er geen koukleum van maken. Een paard die snel warm heeft zal onder een te dikke laag gaan zweten.

maar als de haartjes weer groeien betekent dat hij het koud heeft Knipoog

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 08:38

Bij mij staan de paarden sinds maandagavond onder 150 of 200 grams dekens.
Ze zijn dan wel niet geschoren, maar staan wel tot een uur of 19:00 uur buiten 's avonds.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 09:05

Paard staat nu onder 470 grams, geschoren (jachtmodel)
En zodra het gaat vriezen komt er nog 200 bij (of 150)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 09:08

ladylay schreef:

kun je beter het licht wat langer aanlaten op stal

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:23

Mijn paard kweekt ook behoorlijk wat vacht. En ja ik begin op tijd met dekens en het licht brandt tot laat in zijn stal. dit maakt bij hem geen enkel verschil.

Hij staat nu op een pensionstal waar hij vorige winter in een schuur stond waar s avonds geen licht aan was. Nu staat hij in de grote stal bij de binnenbak waar dus wel veel licht aan staat.
Geen enkel verschil te merken.

Misschien moet ik een bouwlamp in zijn stal ophangen. Haha!
Laatst bijgewerkt door simongek op 21-12-06 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:23

Zep schreef:
ladylay schreef:

kun je beter het licht wat langer aanlaten op stal

is dat zo ? wist ik helemaal niet.......Knipoog

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:27

ik heb het licht de hele nacht aan. verder op in de stal..maar t helpt niet

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:30

Nu 200 binnenkort 400, daarna 400 met onderdeken 300..

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:10

horsewisper schreef:
Mijn jaarling staat onder een 340 gram, aangezein hij zijn haartjes zover hij die had omhoog zetten, heb ik er gister een 280 grans bij gekocht, die moet hier dan onder komen.

340 + 280 =620 gram, is heel veel, maar als hij het nodig heeft, heeft hij het nodig liever dan een zieke pony

Bloos! een jaarlinger??? Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Paarden kunnen prima zonder dekens vooral een jaarlinger, daar worden ze juist hard van. Dekens zijn meer voor als je rijdt endergelijke dat de paarden toch iets dunner in de vacht blijven of als ze geschoren worden. Maar dat de haren overeind staan is alleen maar goed en als de vacht koud aanvoelt ook. Dat betekend dat de lichaamswarmte binnen blijft. Een paard is prima in staat mits ze voldoende ruwvoer hebben hun eigen warm te houden. Voor een jaarlinger vind ik het absurd er zoveel op te doen.

Bij rijpaarden is het een ander verhaal, mijn paard (ongeschoren) staat onder een 30 grams. Daar heb ik het dus niet over.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:18

Mij lijkt een jaarling voorzien van dekens ook lichtelijk overdreven. Maar dat heeft niets met hard maken te maken. Een kind zonder jas te laten lopen als die klein is, betekend ook niet automatisch dat als die ouder is geen jas aan heeft

Maar een jaarling met voldoende beweging en ruwvoer zou perfect moeten doen met zijn eigen jas. Dat dan de haren overeind staan is juist goed, dat creeert een extra isolatie laag door de stilstaande lucht tussen die haren. Laat een jaarling lekker met goede voer een eigen vacht kweken zodat hij op natuurlijke wijze de kou kan weerstaan.

Maar af- harden paarden is onzin.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:33

Ben ik niet met je eens. Je moet het oo niet te letterlijk nemen. Maar een jaarling moet je de kans geven zelf vacht aan te latn maken en niet al dekens opgooien. Ik neem aan dat de jaarlinger op een grote weide staat en dekens beperken hem ook in zijn bewegingsvrijheid. En het is gewoon nergens voor nodig, hij houdt zichzelf wel warm. Ik denk gewoon niet dat het goed is voor de weerstand om nu al met dekens te beginenn, dat bedoel ik met afharden.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:35

nou mijn paard heeft nog geen deken op