Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sue_

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:26

Perla schreef:
ziet er mooi uit heb je ook een foto van voor je ging scheren

Afbeelding

Deze foto is v/d zomer gemaakt. Deze kleur had hij ongeveer. (alleen dan iets meer haar) K vond het wel zonde om het eraf te scheren, maar het was wel nodig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:45

karoliena schreef:
Zo ik haak ook even in, ik ga het weekend weer scheren of volgende week.

Ik heb nu eindelijk de perfecte scheermachine gevonden voor mn minipaardje.

Eigenlijk een verjaardagskado maar hij is even iets vervroegd, hihi.

Iemand nog tips. Ik moet trouwens wel buiten scheren, ik weet dat het beter is om daarna te wassen maar zie dat dus niet echt zitten eigenlijk. Ik heb ook nog alleen koud water.

Bij ons word er gewoon even losgooien in de binnenbak en even lekker laten rollen en daarna even goed borstelen.

Heb sinds een woensdag ook weer een kale fjord op zijn benen en sjabrakje na. Heb gelijk weer afgesproken voor een les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:22

karoliena schreef:
Mijn pony is trouwens vos na het scheren is hij bijna palomino.

Hebben meer mensen met vosjes dit?

haha ja ik heb vandaag voor een bokster een paard geschoren, was ook vos, nu bijna palomino, beetje hafjes-achtig

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:23

Ja inderdaad, vage kleur voor een vos.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:15

boeflover schreef:
zijn er scheermodellen waarbij GEEN deken nodig is? mijn fjord(en shet) staat dag en nacht buiten. hij krijgt dus al een behoorlijke vacht. maar nu is zn conditie niet meer zo geweldig als vorig jaar, dus hij is echt al behoorlijk snel in het zweet. ik wil hem dus graag in zo'n streepmodel scheren zodat het sneller afvoert. maar ik vroeg me af of er bij één van deze geen deken nodig zou zijn? en of ze geschikt zijn voor dag en nacht buiten.
ik vind nl. dekens zo irritant om dag en nacht om te laten, ivm kans op schuren ed.

kan iemand misschien nog antwoord geven op mn vraag???

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:11

Je kan een laag streepmodel of zeer laag streepmodel doen (zie pag. 17 van dit topic), dan heeft het paard in principe geen deken nodig.
Of dit echt voldoende is om het zweten tegen te gaan weet ik niet, daarvoor denk ik dat er nog teveel haar op het paard zit.

Als je paard een deken draagt, moet je er gewoon meer aandacht aan besteden (regelmatig luchten en dergelijke) maar een góede deken schuurt niet, ook al zit hij dag en nacht om!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:18

weetje ieder1 zegt dat ze het lelijk vinden om het hoofd en de benen niet te scheren maar ik vind dit wel meevallen hoor, k bedoel als het niet lukt als je bijv. net als mij alleen groot apparaat heb kan je er ook niks aan doen, ik weet nog niet of de benen en het hoofd gebeuren, ben beetje vang voor mok met de benen..

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:37

karoliena schreef:

Ja dat kan wel kloppen
Mijn pony is van zichzelf een vos met zo'n dieprode kleur (een roodvos dus ) en nu na het scheren echt zo'n vos-vos Een stuk lichter dan dat ze normaal is!
Als je dus een lichte vos hebt, dan zal deze na het scheren zeker nóg lichter worden. Ach, een Palomino voor een paar weekjes, leuk toch?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:27

Bonny4life schreef:
weetje ieder1 zegt dat ze het lelijk vinden om het hoofd en de benen niet te scheren maar ik vind dit wel meevallen hoor, k bedoel als het niet lukt als je bijv. net als mij alleen groot apparaat heb kan je er ook niks aan doen, ik weet nog niet of de benen en het hoofd gebeuren, ben beetje vang voor mok met de benen..

ik scheer benen en hoofd ook gewoon met groot apparaat

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:39

bij mijn paard is zijn hoofd ook gewoon met groot app. gedaan hoor.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:23

Kyralovertje schreef:
karoliena schreef:

Ja dat kan wel kloppen
Mijn pony is van zichzelf een vos met zo'n dieprode kleur (een roodvos dus ) en nu na het scheren echt zo'n vos-vos Een stuk lichter dan dat ze normaal is!
Als je dus een lichte vos hebt, dan zal deze na het scheren zeker nóg lichter worden. Ach, een Palomino voor een paar weekjes, leuk toch?

Mijn haflinger (zweetvos) is nu net een fjord! Zoooo wit wordt hij altijd na het scheren! Nog lichter dan zijn manen.. Dus een fjord met smoezelig gele manen... iehh! Ik ben altijd zo blij als het weer een beetje aan gaat groeien..

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:47

Mijn paard word ook amper droog maar....ik vind het zo lelijk.
en is het niet zo dat als je 1 keer gaat scheren dat je blijft scherenn?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:06

Hoezo? Ik scheer gewoon omdat inderdaad de vacht veel te dik is en voor de hengstenkeuring moet hij ook elk jaar geschoren zijn. Het is gewoon lekker makkelijk dus ik denk wel dat als je een keer geschoren hebt dat je eerder het jaar daarna ook weer scheert omdat het makkelijk is.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:21

ik denk dat ze bedoelt

als je 1 keer scheert.. komt dan elk jaar niet steeds sneller het haar zodat je elk jaar erop vaker moet gaan scheren?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:24

Nee dat merk ik bij die van mij niet. Juist andersom. Die van mij blijft langer korter in eht haar.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 10:58

Ik bedoelde idd dat als je 1 keer je paard gaat scheren dat je dan elk jaar moet gaan scheren. Weten jullie nog goede scheer mensen

laats zag ik ergens een link staan naar een site waar je verschillende scheer modellen kon zien dus het jacht model, deken model enz.
heeft iemand die link voor mij?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:09

als je een keer scheert hoeft je het ip als je het niet nodig acht het jaar er op niet te scheren

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:41

ik wil mijn paard ook scheren
want hij krijgt een hele dik vacht en ik rij bijna elke dag
maar hij heeft een stal met uitloop dus komt ook veel buiten ik heb wel een lekkere warme deken
maar ik wil heb liever toch niet helemaal scheren welk model is dan het beste en waneer moet hij geschoren worden
want er staan er al veel die al geschoren hebben maar kun je daar ook nog even mee wachten want zijn vacht is nu nog niet zo heel dik en moet je hem 2 keer scheren of kun je ook 1 keer scheren owja en waarom moet je je paard wassen na het scheren

p.s. misschien is dit al gevraagt maar 20 blz. is een beetje heel vel om te lezen dus alvast sorry als het al is gevraagt

hier nog even een foto:
Afbeelding

Applelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:14

Applelove schreef:

laats zag ik ergens een link staan naar een site waar je verschillende scheer modellen kon zien dus het jacht model, deken model enz.

Laat maar ik hem hem al gevonden ben een beetje

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:31

Applelove schreef:
Ik bedoelde idd dat als je 1 keer je paard gaat scheren dat je dan elk jaar moet gaan scheren. Weten jullie nog goede scheer mensen

nee hoor. ik heb loulou 3 jaar op een rij geschoren. omdat ze artrose heeft en ik haar bijna niet meer rijd wordt ze dit jaar niet geschoren. ze zit al dik in de wintervacht, dus dat gaat prima.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 15:20

Voor school moet ik dit jaar paarden scheren. Op m'n stagebedrijf hebben ze dit al gedaan(in het weekend toen was ik er niet) dus als ik het nog zou willen doen moet ik m'n eigenpaard doen.

Heb nog nooit een paard geschoren, heb het ook nog nooit gezien. Heb wat vragen:

-wanneer scheer je nou een paard?
-waar begin je?

mijn paard is 4jaar, verder wel een rustig paard, alleen kun je haar denk ik niet vast zetten als ze geschoren zou worden. Ik rijd er best wel intensief mee, en heb aan het einde wel een bezweet paard ik stap haar dan wel altijd uit. Ze draagt nu een ongevoerde regendeken, en ik wilde deze week de winterdeken(300/350gr) erop leggen.

Zou het erg zijn als ik haar ineens ga scheren(moet wel voor m'n stage opdrachten de andere paarden zijn ook allemaal jong en m'n eigenpaard is al wat meer gewend dus zou ik die alleen kunnen doen) Moet ze dan ook nog een onderdeken/staldeken erbij op?
Zijn er nog meer mensen die jonge paarden scheren? op stage hoorde ik dat ze de jonge paarden niet doen omdat die je(volgens hun) in elkaar slaan. Opscheren vind ze verder niet erg, kan makkelijk de uitstekende haren bij t hoofd en de benen weg halen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 15:28

oja en kun je ook een bepaalde lengte eraf scheren? paarden op stage zijn pas geschoren maar t lijkt of er bij de paarden van onze vorige buren veel meer afgeschoren was...

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:31

Hehe eindelijk heb ik goede scheermesse kunnen vinden!!
Morgen mag sjors er aan geloven
ik zou fotoos maken oor het resultaat...

ik moet alleen wel erg goed poetsen geloof ik aangezien mevrouw zojuist goed door de modder heeft liggen te rollen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:43

Wanneer je een paard scheert verschilt per paard.
Het ene paard zit onwijs snel in zijn winterhaar en is daarom bijna niet droog te krijgen tijdens het rijden.
Ik scheer zelf dus vaak eind oktober.

Waar je begint.

Ik begin zelf altijd bij het schouder, zo kan je je paard ook wat laten wennen aan het apparaat, als je meteen begint op de rug of op de bilpartij, dat is gevoelig en kan je dus lellerei verwachten
Ik zou er nu momenteel geen dekens meer bij opdoen, en het er zo bij houden.
Of 1tje afdoen, het haalt toch niets uit, dikke vacht heeft of krijgt ze toch wel.
En tsja als je scheert leg je die dekens weer op.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:14

Oke dus je hoeft er geen extra dekens voor bij te kopen