Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:22

Ibbel schreef:
Suiker zou dit jaar wel eens mee kunnen vallen - het is geen stressweer geweest met veel droogte of hitte, integendeel. Eiwit hangt af van of het eerder in het jaar droog genoeg is geweest om te kunnen bemesten.

Niet bemest gras geeft overigens vaker weer hogere suikerwaarde, want 'groeizaam' weer (veel regen dus) zonder voeding geeft ook stress.

Ik heb een eerste analyse gedaan (zelf gemeten) en kwam op 10-11%.
Dit voorjaar nog niet bemest, goed uitgegroeid gras.

Zodra mijn buurboer terug is van vakantie komt er mest op. "Gelukkig" komt er nog heel wat regen aan volgende week.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:25

Ibbel schreef:
In welk moerrassig stuk van Frankrijk zitten jullie ook alweer? :+

Ik vind het zo verrassend te horen dat het zo nat is bij jullie. Ik denk altijd aan droge hoogvlaktes en heuvels/glooiingen waar het water niet op kan blijven staan als ik aan Frankrijk denk. Onzin natuurlijk, maar bij natte bagger denk ik toch echt meer aan Nederland dan aan bergachtige landen ver boven de zeespiegel :D

Het ene jaar is ook duidelijk erger dan het andere, het ene perceel is het andere niet en dan kan het zelfs per meter verschillen. Als ergens net een bron naar boven komt sta je in 1 keer in de modder tot je assen maar met een klein beetje hulp ben je er dan ook zo weer uit.

lizy29

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:10

Hooi *\%/*

Afbeelding
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 22:27

En 20 meter verder ging de pers stuk :Y)

Maar het is weer gemaakt en heb het voor de regen van morgen af kunnen maken *\o/*

Op naar het volgende stukje :+

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 23:29

Hier ook nog niet aan maaien toegekomen vanwege drukte en daarna het weer.
Ik vraag me af of er ook een 'te lang wachten' bestaat, aangezien het gras wel mooi doorgroeit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 06:15

Fika schreef:
Hier ook nog niet aan maaien toegekomen vanwege drukte en daarna het weer.
Ik vraag me af of er ook een 'te lang wachten' bestaat, aangezien het gras wel mooi doorgroeit.

In weken bestaat te lang wachten volgens mij niet qua het gras. Zo lang het gewoon vast staat blijven er sappen doorheen gaan. Het wordt geler en buitenkant harder maar wordt echt geen hooi. Mogelijk wel minder voedingswaarde? Het zaait wel weer goed je veld door en meestal groeit er veel ondergras.
Echter zie eerdere berichten van Hannanasjuh die gaf weer aan dat ze vrijdag maaiden en in principe zonder de gepasseerde regen dinsdag geperst hadden in kleine open pakjes ondanks geen straf weer. Mijn ervaring is dat dit sowieso niet lukt. Je hebt altijd nog berg ondergras wat nog vol sap zit en toch echt wel langer nodig heeft om te drogen tenzij misschien 30 plus graden dagelijks met stevige wind. Echter iedereen heeft zo weer wel andere ervaringen. Leuk om te lezen en soms ook om van te leren.

Wij willen echter graag in september nog een snede en dan heb je wel het 'te lang wachten' wil dat nog de moeite waard zijn.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:05

Ja, het probleem is vooral dat het steeds niet lang genoeg droog is.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:35

Mooie balen hoor palousa. En dat de pers het altijd even moet begeven :\ maar gelukkig te repareren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 09:38

Fijn dat ook bij jullie in Frankrijk het hooi weer binnen is :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:03

DuoPenotti schreef:
Fijn dat ook bij jullie in Frankrijk het hooi weer binnen is :j

We laten de balen altijd nog wel even buiten liggen zodat de temperatuur kan stabiliseren. Warme balen blijven buiten, balen waarvan ik van tevoren weet dat ze gaan broeien geef ik meteen aan de schapen als die op stal staan.

Nu totaal 85 balen, de kop is eraf :+
Nog ongeveer 30ha als ik alles wil doen.

Over het te lang wachten met maaien, hier zien we in de zomer (zon en 35 a 40 graden) dat het echt hooi maaien is, dat kan bijna meteen in balen geperst worden :Y). Buiten dat de kwaliteit om te huilen is, brengt het ook gevaar voor brand als het zo ver is. Net als bij de graanoogst is dan soms een steen die je raakt genoeg om het hele veld is as te leggen.. maar dat valt in Nederland misschien nog mee.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 11:22

In Frankrijk is het zo te lezen heel erg droog over het algemeen?

Hier verwachten ze maandag en dinsdag droog weer en daarna weer volop regen, dus dat is weer geen doen.
Ik twijfel eigenlijk om de paarden erop te zetten en zelf hooi in te kopen.
Ze staan nu op een stuk waar nog opnieuw ingezaaid moet worden en daar zit amper voedingswaarde in.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:15

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn hoe het bij ons is afgelopen.

Het hooi heeft een hele week buien gehad. Toen het 1 a 2 dagen droog is gebleven is het met regelmaat weer geschud. Het was met een dag of 3/4 krakend droog. Dikke worst gepakt en gedraaid. Ook wat onderop lag op dat moment.
De perser stond al ingepland einde van dag 4. Nogmaals geschud en op riggels gelegd.

We hebben van 1 hectare 45 grote ronde balen gehaald.

Over een ruime maand ben ik daar weer en ga ik eens een analyse doen. Ben benieuwd wat de waardes op dit moment doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:18

Fijn dat je het in de pak hebt kunnen doen.

Ik ben heel benieuwd hoe het eruit ziet en wat de waardes zijn.
Leerzaam voor ons allemaal als het eens niet gaat zoals gehoopt :j

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:14

Wanneer ik er ben en ik het onthoud maak ik er een foto van en zet de analyse erbij. Het ziet er best mooi uit naar mijn mening.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:31

Dat zou top zijn :j

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:00

Ik ben ook erg benieuwd naar de waardes.
Heb je midibalen of grote balen vanaf gehaald?
Ik vind het nu nog heel lastig inschatten hoeveel wij deze eerste keer van het land halen en of het genoeg is voor het hele jaar of dat we aan moeten vullen.

Tot nu toe lijken de weerberichten niet heel hoopvol.
Ik vraag maar om 1 weekje droog en warm.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:38

Hier ook wanhopig aan het wachten tot we onze eerste snede kunnen maaien.
Als het nog lang duurt zal het niet meer maaibaar zijn vrezen we. -O-

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:18

Hier ook nog altijd niet gemaaid en ondertussen ook dikke plassen in het land, duurt door het lange gras ook nog eens langer voor het opdroogt. Het begint op sommige plekken nu wel platter te liggen.
Degene die bij ons maait moet zelf ook nog een gedeelte doen en maakt zich nog niet al te veel zorgen, daar houden we ons maar aan vast :D

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:45

Fika schreef:
Ik ben ook erg benieuwd naar de waardes.
Heb je midibalen of grote balen vanaf gehaald?
Ik vind het nu nog heel lastig inschatten hoeveel wij deze eerste keer van het land halen en of het genoeg is voor het hele jaar of dat we aan moeten vullen.

Tot nu toe lijken de weerberichten niet heel hoopvol.
Ik vraag maar om 1 weekje droog en warm.

Het zijn balen van 90cm doorsnede en 130cm? Hoog. Grof geschat.
Ik heb ook geen idee hoeveel hooi hierop zit. Ik verwacht tussen de 150 en 200 kg.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:11

Jezelf te druk maken heeft ook geen zin, daar gaat het niet beter van worden :+
Zit hier ook rustig te wachten tot ik het volgende stukje kan hooien.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:20

palousa_boy schreef:
Soms als het zo loopt net als vorig jaar, dan blijven de ruggen gewoon liggen. Dat verteerd wel, wild verspreid het ook wel wat maar niet heel erg. Dan idd een keer met de klepelmaaier erover en dan zie je het vaak al niet meer terug (hier tenminste). Op sommige stukken liggen de balen van vorig jaar ook nog op het land, het is gewoon te nat geweest om ze eraf te halen. Ik maak meer schade dan dat ik win met het hooi.

Op een ander stuk land wat we gehuurd hebben tot afgelopen jaar, liggen nog ongeveer 300 balen onder doek, dat ligt er al 2 jaar zo :Y) maar dat zal wel stal bedekking worden als het nig te doen is en anders idd gewoon een grote hoop compost.

Je zou in die oude balen (als experiment) aardappelen kunnen gaan telen. :+ Er staan op YouTube diverse voorbeelden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:01

Hier hebben ze inmiddels 1 week geleden grote percelen graszaad hooi afgereden. Het graszaad is gedost (noem je dat in goed Nederlands zo??? Oeps). Het hooi in wording ligt er nog. Komende 2 dagen totaal 40 mm verwacht. Ik ben benieuwd of ze het uiteindelijk toch gaan persen tot hooi. Wat een ontzettend raar seizoen toch

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:02

gedorst.

Er blijft weinig smaak over is mijn ervaring. We hebben vorig jaar gedorst hooi aangekocht, maar de paarden laten het grotendeels liggen helaas.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:59

juval schreef:
gedorst.

Er blijft weinig smaak over is mijn ervaring. We hebben vorig jaar gedorst hooi aangekocht, maar de paarden laten het grotendeels liggen helaas.

Ohh miste enkel de R dat valt weer mee haha. Wij voeren het zelf ook niet. Mijn man heeft die ervaring ook plus te weinig inhoud qua voeding voor onze paarden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:55

Hier voet ik 80% gedorst hooi. Overige is dan weide hooi. Net nog een lading van vorig jaar besteld, komt volgende week. Hopelijk is dat nog wat....