[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:46

Oke dank u. Ik had altijd horen zeggen dat je beter twee dekens Kon opleggen in plaats van 1 dik deken. In verband met warmte vasthouden. Maar ik weet nu niet of dat ook echt waar is. En hoeveel gram,moet ik opleggen? Alvast bedankt

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:52

Nu spuit ik de dekens na het wassen in met Bucas spray voor extra waterdichtheid maar deze is best prijzig. Weet iemand misschien een goed alternatief?

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:02

Je kan ook een spray bij de drogist kopen. Is ook wel prijzig maar werkt ook. Ik doe dat altijd als ik mijn jas heb gewassen. Harmisol

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:43

MoniekV schreef:
Nu spuit ik de dekens na het wassen in met Bucas spray voor extra waterdichtheid maar deze is best prijzig. Weet iemand misschien een goed alternatief?

Nikwax rug wash. Kost iets meer dan 16 euro per liter. Je kan het er in wassen of er op sponsen. Of wil je echt een spray?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:37

Veulen84 schreef:
MoniekV schreef:

Nikwax rug wash. Kost iets meer dan 16 euro per liter. Je kan het er in wassen of er op sponsen. Of wil je echt een spray?

Een spray heeft wel de voorkeur.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 02:20

Voor de mensen met een eczeem paard.

Ik ben even benieuwd of de Rambo Sweet Itch deken niet te warm is als het boven de 25 graden komt?

Wou er een bestellen maar de stalhouder op stal beweerd dus dat paarden er enorm onder zweten en ze de deken er dan afhaalt omdat ze het zielig vind. Dat betekend ook meteen dat paardlief binnen moet staan zonder die deken.

Dus is deze deken echt zo ontzetten warm, lijkt mij niet.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 03:08

Vanaf oktober wissel ik met mijn paard van stal en wil ik graag dat haar wintervacht zoveel mogelijk weg is.
Wanneer moet ik beginnen met dekens en met welke moet ik beginnen en opbouwen?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 03:34

Ik heb een vraag.
Normaal gesproken gaat mijn paard vanaf eind augustus begin september onder de dekens. Beginnen met 's nachts onder een dunne zomerdeken. Tot in het koudst van de winter een 400 grams met hals. Hij staat in een buitenstal. Dan blijft hij mooi in zijn vacht. Heb hem 1x geprobeerd te scheren, ernstig mislukte poging. Maar toen had ik hem net en was hij sowieso wat minder opgevoed dan nu.
Nu staat hij voorlopig iig tot begin november op de wei. Ik ben van mijn paard gevallen en heb mijn enkel en kuitbeen gebroken en ben geopereerd enzo. Het vooruitzicht is dat ik pas in de eerste week van november pas weer op een paard kan stappen.
Zal ik hem tot die tijd zonder deken laten staan mocht hij het niet koud hebben en dan het risico van scheren nemen. Of zodra het veel regent en kouder wordt toch een deken opgooien?
Hij staat 24/7 buiten en heeft een schuilstal en krijgt onbeperkt hooi bijgevoerd. Ondanks dat hij dus onbeperkt kan eten is hij wel al afgevallen(hij staat er sinds 11 juli en was te dik). Het punt is namelijk dat hij een uur verder staat en ik op dit moment niet in staat ben er zelfstandig heen te gaan. Afbeelding
Afbeelding
Zo ziet hij er op het moment uit.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:15

alice0cullen schreef:

Ik ben even benieuwd of de Rambo Sweet Itch deken niet te warm is als het boven de 25 graden komt?

Wou er een bestellen maar de stalhouder op stal beweerd dus dat paarden er enorm onder zweten en ze de deken er dan afhaalt omdat ze het zielig vind. Dat betekend ook meteen dat paardlief binnen moet staan zonder die deken.

Nee dat valt reuze mee, mijn paarden hebben ze al jaren en ik haal ze er eigenlijk nooit zwetend onderuit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:53

liedjuh, ik zou bij erg slecht weer wel een dekentje opgooien denk, dan wordt 'ie ook minder koud en stijf en heb je kans dat je dat ergste vacht misschien nog wat tegen houdt.
Dan kun je altijd nog kijken of scheren nodig is.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:30

alice0cullen schreef:

Deken is dikker dan een pyama maar heb de mijne er nog niet onder zien zweten... Met echte warme dagen wissel ik met een pagony pyama toch net iets fijner!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:53

alice0cullen schreef:

Ik heb een Sweet Itch gehad en mijn merrie Was wel bezweet onder haar deken met hogere temperaturen. Het lag er ook een beetje aan of er wind stond of niet. Ik ben daarom ook overgestapt op een Rambo Protector, mijn merrie heeft lichte eczeem dus dat gaat verder prima...en Is voor haar lekker koel :-)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:28

Kan iemand mij vertellen hoe een rambo duo valt qua maat.
Mijn pony heeft nu een bravo amigo deken, maar deze is OP. En voor de winter moet ze een nieuwe outdoor deken.
Nu wil ik liefst een rambo deken. Maar zij heeft 110/155 of 115/165, wisselt soms qua merk.
Zie nu ineens alleen dat de duo al 100 gram vulling heeft, deze gaat dus niet op :( verdorie.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:36

Hier ligt ie prima bij mijn paard. Blijft netjes recht liggen & geen hals die halverwege draait, wat ik bij een andere deken wel had! Prima deken!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:38

Wordt niks voor mij, ik zoek echt een 0 gram dekens, ik heb liners.
Zag nog wel rambo orginal lite, mooie deken ook wel.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:41

Marjo89 schreef:
Wordt niks voor mij, ik zoek echt een 0 gram dekens, ik heb liners.
Zag nog wel rambo orginal lite, mooie deken ook wel.

Als je perse een 0 grams wilt kun je voor de Rambo Original of Supreme gaan.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:46

Ik heb een Rambo original, vind het fijne dekens, qua maat kan ik je niet zoveel verder hebben, die van mij heeft de 6,9 en die verder geen andere dekens bij hem behalve rambo's!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:55

de original light valt hetzelfde als de duo, maar is 0 grams, ook met ringen voor liners en hals, dus dat is misschien een goed alternatief?

die van mij heeft van de hero en de rambo allebei 6.9, ik krijg nog een amigo bravo binnen in dezelfde maat, ben erg benieuwd hoe die gaat passen.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:25

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar weken een KWPN merrie van 5 jaar (1,70m).
Ik wil haar in de winter waarschijnlijk dekens opleggen omdat ik haar nog gewoon wil kunnen rijden en omdat ze een ontzettend dun vachtje heeft, ik hoop eigenlijk dat het niet nodig is om te scheren.
Ze staat s'avonds als de ergste warmte voorbij is buiten, en s'nachts binnen (wel in een open loods, dus zelfde temperatuur alleen uit regen/wind).
Zodra het beter weer word kunnen ze meer naar buiten, maar buiten hebben ze weinig schaduw.
Het probleem is dus dat ze waar ze eerst stond heel veel warm binnen stond, en nu dus veel kouder staat, waardoor ze een nieuwe vacht aan het aanmaken is (en omdat dat energie kost ze een klein beetje vermagert).
Maar ik zou dus graag met dekens beginnen, maar hoe moet ik dat aanpakken, moet ik haar bijvoorbeeld nu al een zomer/regendeken opleggen zodat ze geen 'geen' nieuwe dikke vacht maakt (wat veel energie kost).
Maar dan, ik moet voor haar dekens gaan aanschaffen, maar wil het het liefst met zo min mogelijk dekens doen. dus welke dekens zijn het belangrijkst en kan ik dan het beste kopen? En kan ik dekens ook combineren?

En zou iemand mij een heel duidelijk "beeld" kunnen geven wanneer ik welke deken op moet leggen, want ik ben echt een leek op het gebied van dekens...
bijvoorbeeld:
15 graden ... grams
10 graden .... grams
5 graden .... grams
rond vriespunt.... grams
onder vriespunt... grams

Alvast heel erg bedankt als je alleen al het lange verhaal hebt gelezen. :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:25

Suprême is ook wel mooie !! Ik heb nog even. Wacht op de juiste aanbieding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:29

Dikte van dekens is redelijk persoonlijk denk ik, en ook paard- en situatie afhankelijk.
Dit is wat ik meestal zo ong. aanhoudt (maar het ligt ook helemaal aan het weer, regen/wind, buiten of binnen):

bijvoorbeeld:
15 graden met regen en wind: 0 grams
10 graden afhankelijk van het weer o grams, fleecegevoerd of 100 grams
5 graden 200 grams
rond vriespunt 300 grams
onder vriespunt evt 400, maar meestal blijf ik onder de 5 graden voor een ongeschoren paard op 300

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:50

Ik doe het ook zoals Nouvel zegt. Iedere 5 graden 100 gr erbij (of er af). Er is wel verschil tussen 15 graden zon of bewolking en bv wind. Even testen en aankijken dus.

De aanmaak van de wintervacht vindt ook plaats onder invloed van licht. Dus als je de mogelijkheid hebt licht op stal aan te houden, zal dat ook wat helpen tegen de aanmaak van wintervacht.

Zelf ervaar ik vaak dat de paarden eind september al wat wintervacht aangemaakt hebben terwijl de temperaturen nog vrij hoog kunnen zijn. Dan zou je op zich al een keer kunnen scheren, de vacht groeit door tot december. Dus dan staan ze niet helemaal in hin blootje hartje winter :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:58

Ik zal je vertellen dat mijn beide schatjes al bezig zijn met hun wintervacht. De dagen worden rap korter, dus wintervacht.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:01

Oké dat is duidelijk, dankjulliewel :)

Maar moet ik dan nu bijv een zomerdeken opleggen, of is dat hetzelfde als een 0 grams... :+

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:15

JoJoPonylove schreef:
Oké dat is duidelijk, dankjulliewel :)

Maar moet ik dan nu bijv een zomerdeken opleggen, of is dat hetzelfde als een 0 grams... :+

Zomerdeken moet je heel erg uitkijken met regen en regenbuien.. Deze dekens zijn eigenlijk nooit waterafstotend! Daardoor word de deken nat en je paard dus ook, dit kan ook heel erg op de spieren slaan. En gezien de deken lang nat blijft wordt je paard erg koud.

Je kunt dan (nu) dus beter een 0 grams regendeken opleggen :)