[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:30

Ik durf hem niet zelf uit elkaar te halen, ik laat liever een diagnose stellen door een prof. en beslissen we wel dat we ermee doen. Weet jullie nog een goed adres hiervoor? Omgeving Assen/Groningen.

kaatje77

Berichten: 10447
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:51

Je zou de welkoop/ boerenbond eens kunnen bellen

Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:41

Nathalie84 schreef:
Miekemuis_ schreef:
Ik scheer binnenkort een paard voor iemand. Is al 2 keer geschoren, toen sedatie gekregen en was heel braaf. Nu zou ze willen scheren met sederende pasta. Voor mij goed, maar welke haal ik dan?
Tranquigel? Of een ander merk? Welke werkt het beste? Ik wil namelijk liever geen ongelukken..


Je kunt tranquigel a 12 euro of de domesedan a 30 euro (ongeveer), de laatste is zware sedatie.

Esmee: scheren kan nog prima, natuurlijk wel dikker gaan inpakken.


Kan je Domosedan niet alleen via de DA verkrijgen?

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:38

Ik gebruik zelf altijd Tranquigel dat werkt afdoende.

_Priscilla

Berichten: 1115
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Utrecht

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:42

Hoi!
Ik ben van plan om een scheerapparaat te kopen. Na zoeken ben ik uitgekomen op de liscop lite en heiniger progress. Welke zouden jullie aanraden?
Of zijn er hele duidelijke verschillen?

kaatje77

Berichten: 10447
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:50

Persoonlijk zou ik dan een heiniger aanschaffen ;)

Criiistel
Berichten: 196
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:41

Nathalie84 schreef:
Spuiten is naar mijn idee wel sterker, maar meestal is de domesedan al voldoende in pasta vorm. Eventueel al praam geprobeerd?


jup praam al geprobeerd daar breekt meneer gewoon door heen en word ie alleen maar wilder van

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:00

Ik heb bij die van mij ook wel eens een praam en een sedatie gebruikt. Als het niet anders kan dat is het niet anders. Dit jaar was alleen sedatie voldoende, dus ik hoop dat dat volgend jaar ook weer lukt.

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:28

Ja klopt een spuit domesedan kun je alleen bij de dierenarts halen. Werkt trouwens wel super. Je geeft het net zoals de tranquigel of sedasan

Piekosjj

Berichten: 5493
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:04

Hallo, ik heb een vraagje. Mijn ruin is in september voor het eerst compleet geschoren (op hoofd & benen na) en heeft onderhand wel een aardig vachtje gekweekt. Heb ik zelf totaal geen probleem mee, het zit mij niet in de weg maar vanmiddag zweette hij toch wel aardig wat na ons ritje en hij was hierdoor duidelijk sneller moe, dus heb ik besloten om hem toch maar weer te scheren, maar dan niet helemaal. Ik zit alleen nu erg te twijfelen tussen figuurtje 5 en 6. Ik heb mijn merrie geschoren in figuurtje 5, maar ik vind dit eerlijk gezegd enorm lelijk, en ook merk ik bij mijn ruin nu dat hij op zijn hals best wel snel wat koud voelt, dus leek het me wellicht verstandig om hier nog wat haar te laten staan. Maar is dit wel effectief? Gaat hij dan daar alsnog niet enorm zweten? En is het erg moeilijk om dit patroon te scheren? Ik vind het scheren zelf best wel moeilijk maar vooral enorm spannend (vraag me niet waarom :+ ) dus het moet niet al te moeilijk zijn om te scheren. Ook zit ik er aan te denken om zijn bovenbenen ook een stuk mee te scheren, omdat hij hier zijn volle wintervacht nog heeft, en hier altijd enorm snel op zweet. Ik heb alleen geen idee welke 'lijnen' je het beste kan volgen, iemand die misschien een voorbeeld heeft van een paard met deels geschoren benen? Ik heb zelf nog nooit benen geschoren.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen :)

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:46

Even een vraagje over tranquigel Ik wil mijn friese merrie scheren en tranquigel gebruiken.
Mag mijn paard nadat ze dit heeft gehad ook gewoon gelijk weer eten?
Weet namelijk wanneer ze door de dierenarts in het bloed werd verdoofd dat ze dan 2 uur niet mocht eten.
Hoe zit dat met sedatie?

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:44

Weet t niet helemaal zeker maar mijn da zegt na 1,5 uur is het wel uitgewerkt. Maar op de verpakking staat dat het uren werkt..... Dus misschien toch even navragen bij je eigen da oid? Succes met scheren iig!

simongek

Berichten: 5349
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:57

_evelien_ schreef:
Even een vraagje over tranquigel Ik wil mijn friese merrie scheren en tranquigel gebruiken.
Mag mijn paard nadat ze dit heeft gehad ook gewoon gelijk weer eten?
Weet namelijk wanneer ze door de dierenarts in het bloed werd verdoofd dat ze dan 2 uur niet mocht eten.
Hoe zit dat met sedatie?


met gewone sedatie volgens mij ook niet hoor.

en wat raar van de DA want die van mij verdooft ook in het bloed maar dan mag hij de rest van de middag niets eten. Probeer ik ook niet want hij is echt zwaar verdoofd en het duurt veel langer voordat hij weer helemaal bij is.

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:03

De dierenarts dan heb ik het niet over een verdoving voor het scheren hoor. Dit was een lichte verdoving voor de tanden vijlen Simongek.
Dan kan ik haar dus beter niets meer geven na die tijd.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:18

Ik heb even een vraag aan jullie, ik hoop op goede raad!
Dublin word vanmiddag geschoren, maar ik twijfel nu nog steeds over het patroon. Het is een Tinker die veel zweet, en wel hard werk. Hij loopt vrijwel iedere dag, in de bak en buiten intensief. Hij staat overdag op het land en 's nachts op stal.

Ik twijfel tussen een streep en kaal op zadelplek benen en hoofd na. Welke zouden jullie doen? Ik ben met het streepmodel bang dat hij het alsnog warm krijgt en koud met een deken, doordat hij de haren niet overeind kan doen en dan weer te warm met nog een deken eronder. En met kaal was mijn moeder bang dat hij het koud zou krijgen als de wind onder zijn deken slaat. (Lijkt mij niet dat dit snel gebeurt?!) heb zelf verder geen tegens bij kaal. Ben benieuwd naar jullie mening!

Miekemuis_
Berichten: 1218
Geregistreerd: 07-12-09

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:29

Ik heb mijn merrie geschoren met 3ml relaquine (sedaline). Ze heeft een net dutje gedaan hoor. 7 u later pas eten gegeven, dan pas was ze écht wakker.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:03

donnar schreef:
Ik heb even een vraag aan jullie, ik hoop op goede raad!
Dublin word vanmiddag geschoren, maar ik twijfel nu nog steeds over het patroon. Het is een Tinker die veel zweet, en wel hard werk. Hij loopt vrijwel iedere dag, in de bak en buiten intensief. Hij staat overdag op het land en 's nachts op stal.

Ik twijfel tussen een streep en kaal op zadelplek benen en hoofd na. Welke zouden jullie doen? Ik ben met het streepmodel bang dat hij het alsnog warm krijgt en koud met een deken, doordat hij de haren niet overeind kan doen en dan weer te warm met nog een deken eronder. En met kaal was mijn moeder bang dat hij het koud zou krijgen als de wind onder zijn deken slaat. (Lijkt mij niet dat dit snel gebeurt?!) heb zelf verder geen tegens bij kaal. Ben benieuwd naar jullie mening!


Hij wordt vanmiddag geschoren, mijn reactie is dus al te laat.. Haha ben benieuwd wat je hebt gedaan.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:10

Hij is kaal haha

Leek ons toch het beste, de dekens hadden we al en hij wordt intensief gereden dus dan is dat handiger en fijner voor hem.

Criiistel
Berichten: 196
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:27

zo vandaag de rest afgeschoren (benen,buik) met Domesadan de tandarts kwam dus kon die hem even plat spuiten, heel blij mee dat ik hem geschoren heb !

Ajpam

Berichten: 225
Geregistreerd: 16-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:22

Als ik mijn shetlander zou scheren welk patroon?
Ze staat 24/7 buiten, we hebben een stal maar daar staat ze nooit in, vind ze ook niet leuk.
Ze staat nu met een rhino regendeken en ik heb nog een horseware onderdeken 200 gram en een fleece deken voor eronder. Is dat genoeg? Zo niet, wat moet ik dan er nog bij kopen?
Ik rijd regelmatig in de bak, buiten en longeer er , ze loopt denk ik 5x per week en zweet best vaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:19

Ik zou zelf graag een scheerapparaat/tondeuze willen kopen maar vroeg mij af welke aan te raden is.
Paard is deels geschoren vandaag met een moser, volgens mij een tondeuze als ik het goed heb?
Heb er totaal geen verstand van, maar met dit apparaat kwam ik er prima door heen, ik zoek wel echt iets in de lagere prijsklasse, heeft iemand tips?
Wat ik niet zoek is apparaten die lucht blazen want daar valt mijn paard niet mee te scheren.

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:05

Omdat hier ook het topic "figuren scheren" aan toegevoegd is wou ik mijn nieuwste creatie aan jullie showen :)) :D! Wat vinden jullie ervan :D?

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28585
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:11

ik zag 'm op Fb voorbij komen en ik vind 'm echt geweldig!
wat onwijs knap gedaan! +:)+

hoe lang ben je daarmee bezig?

Morrie

Berichten: 22346
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:29

zo gaaf, misschien hier nog wat inspiratie voor een volgende keer.

Ik heb een bonte en dat vind ik met scheren wel jammer, ik zou zoiets zo doen

Diesel1992
Berichten: 116
Geregistreerd: 18-03-13

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:39

Wat is verstandig...

Mijn paard is aan het herstellen van een longontsteking..
Ze zit heeeeeel dik in dr vacht er ligt nu een fleecegevoerde regendeken op.

Als ze wat verder herstelt is en weer gewoon aan het rijden ben kan ik niet voorkomen dat ze weleens nat wordt.. Of ik moet de hele winter alleen n beetje aan hobbelen wat ik erg jammer zou vinden!

De vraag is nu wat is verstandiger.. Het paard scheren of risico lopen op een bezweet paard? Ik weet niet welke van de twee in haar situatie gevaarlijker is.

Wat denken jullie?