vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninie

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:24

Mijn paardje staat de hele dag lekker in de paddock met zijn vriendjes. Paddock is nu bevroren, maar gaan gewoon naar buiten hoor. Ze hebben zelf wel door dat ze niet plat door de bocht kunnen ;-)
Mijn pony moet sowieso dagelijks naar buiten, anders wordt het net een bommetje. Als het weer en de wegen het redelijk toelaten rijd ik buiten, wat ik eigenlijk altijd doe.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:43

Bij ons staan ze overdags ook nog een aantal uur in de paddock (uur of 5).

Ik was vandaag vroeg uit m'n werk, dus kon nog in 't licht naar stal, ben toen gauw een rondje onder 't zadel over straat gegaan, kon ze toch nog even beentjes strekken, verder lukt dat niet door de weeks met dit weer in 't donker...

was wel BRRRR!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:40

merel90 schreef:
DewiRox schreef:
...alleen ik vind het eigenlijk te koud om te gaan rijden (stappen en kleine stukjes draven). Annie is ook geschoren en heeft het snel koud met alleen een inrijdeken. Ik denk dat ik er zo maar even heen gaan om even lekker aan de hand te wandelen en nog even in de molen te zetten.
Wat vinden jullie? Stel ik me nu erg aan als ik het eigenlijk te koud voor mijn paard vindt om te rijden? (en ook een beetje voor mezelf).

Voor een helemaal geschoren paard zou ik het denk ik ook wat te koud zou vinden, zeker door de harde wind er nog bij. En voor jezelf is het natuurlijk ook koud :D Als het goed is wordt het vanaf vrijdag al wel minder koud, dus dat scheelt wel.

ik gooi er bij mijn paarden een wollen of fleece deken overheen gespen aan de voorkant vast en ga daarmee rijden ,het lijkt mij dat ze juist lekker doorwarmen van even lekker bewegen. ik stap niet teveel maar meteen aan de gang

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:34

Pff gelukkig lotgenoten!
Ik kan ook bijna niks. Buitenbak was net opnieuw glad gemaakt.
Heb er helaas maar een paar weken van kunnen genieten, want de bak is
nu écht bevroren. Kan dus niet zoveel, op buitenrit met zo'n frisse pony is ook niet ideaal!
Niks aan te doen...

Dat gesleep mét water is ook irritant! Paardjes staan buiten en de pomp
hebben we maar binnen gehaald. Nu lekker paar keer op een dag met emmers water op
en neer sjouwen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 08:22

en hier weer opnieuw wit...
moet de hele dag werken, dus hoop dat ze er nog eventjes uit kunnen vandaag...

noaspassage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 08:24

Wij hopen de binnenbak nog af te krijgen:)

MAar terrein is nat en wij hebben een overdekte stapmolen dus dast is nu wel heel fijn :)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:28

Gisteren hebben ze lekker op het land gestaan. Maarrr wow wat voelde die beentjes koud aan. Eowyn had kleine ijsbolletjes aan de voelsprieten :D Maar verder hadden ze nergens last van volgens mij.

Heb niet gereden gister (hoewel de bak en zeker de hoefslag super was!!) maar vond het echt veeeeeeeeels te koud.
Voor mij maar ook voor eowynnetje.
Kan me niet voorstellen dat dat ook goed voor de longen zou zijn geweest. Die snijdende kou.

En vandaag.....sneeuw!!! :(
Maar gelukkig gaat het van het weekend weer dooien.
Heb nu wel weer genoeg winter gehad voor de hele winter!!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:02

Gisteren lekker een paar uurtjes bezig geweest met klusjes en schoon- en opruimklussen die er anders toch bijna niet van komen. Stal is weer helemaal, tot in alle hoekjes geveegd, opgeruimd, troep weggegooid, plankje opgehangen voor de radio (die nog op een ton stond). Paardjes stonden naar alle tevredenheid lekker buiten. Even snel borsteltje over heen gehaald, beetje geknuffeld, lekker op stal gezet en weer naar huis gegaan. Ach, je moet er maar het beste van maken.

Voor zaterdag (mocht de bak dan nog niet echt geweldig zijn) staan de kasten en invetten van zadels en hoofdstellen op het program. En ik ga eens kijken wat ik nooit meer gebruik. Ik heb zoveel spullen verzameld in de afgelopen 18 jaar. Nooit iets weggedaan. Misschien kan ik er anderen nog mee blij maken.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:12

Duke schreef:
Voor zaterdag (mocht de bak dan nog niet echt geweldig zijn) staan de kasten en invetten van zadels en hoofdstellen op het program. En ik ga eens kijken wat ik nooit meer gebruik. Ik heb zoveel spullen verzameld in de afgelopen 18 jaar. Nooit iets weggedaan. Misschien kan ik er anderen nog mee blij maken.

Ik heb ook nog wel een zadel en hoofdstel en aantal andere dingen om in te vetten hoor :P :D

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:16

Ojee ik schuif de gordijnen open en zie een nieuwe laag sneeuw, ik zit te denken of (eerder hoe) het me gaat lukken op stal te komen vandaag. Het is normaal bijna een half uur fietsen en ik heb zo'n stinkend vermoeden dat de weg ernaar toe onbewerkt is..

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:24

Wie heeft die sneeuw besteld? :( :( :(

Het zou toch gaan dooien binnenkort?

Ik maak me echt wel zorgen om mijn paard. Ze gaan nu niet naar buiten, geen paddock of niks. Gewoon 24/7 in de stal!
Bowie heeft voor nog ijzers, dus na 2 stappen zitten die hoeven hartstikke vol. Maar eer ik ze eronderuit laat halen, gaat het alweer dooien. (Wij hebben geen 24 uurs smid die binnen 1 dag komt)
Gelukkig zijn de stallen half open en kunnen ze snuffelen met de buurpaardjes, maar een hele dag in de stal vind ik zó zielig..... }> En misschien morgen ook nog binnen.
Of zou het voor een paard niet zo heel veel uitmaken?
Niet kunnen rijden is jammer, maar je paard niet naar buiten kunnen laten, ook al is het maar voor een paar dagen, vind ik echt zielig!

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:26

stalone2 schreef:
Wie heeft die sneeuw besteld? :( :( :(

Het zou toch gaan dooien binnenkort?

Ik maak me echt wel zorgen om mijn paard. Ze gaan nu niet naar buiten, geen paddock of niks. Gewoon 24/7 in de stal!
Bowie heeft voor nog ijzers, dus na 2 stappen zitten die hoeven hartstikke vol. Maar eer ik ze eronderuit laat halen, gaat het alweer dooien. (Wij hebben geen 24 uurs smid die binnen 1 dag komt)
Gelukkig zijn de stallen half open en kunnen ze snuffelen met de buurpaardjes, maar een hele dag in de stal vind ik zó zielig..... }> En misschien morgen ook nog binnen.
Of zou het voor een paard niet zo heel veel uitmaken?
Niet kunnen rijden is jammer, maar je paard niet naar buiten kunnen laten, ook al is het maar voor een paar dagen, vind ik echt zielig!

Dat kan toch best, doe je geen vetlaagje onder de hoeven dan? Dat scheelt erg tegen plakkaten sneeuw!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:31

Zorg dat er mest in de ijzers zit. Niet de hoeven krabben dus. Paarden in stallen houden voor 48? uur is niet fijn voor een paard.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:41

idd stalone, mest erin laten en anders de hoef vol met vaseline stoppen.
Kan je in idd even lekker stappen met je paardje.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:42

Je kan ook 2/3 paar sokken over de ijzers trekken.. Het helpt niet voor lang, maar wel voor even... Zo heb ik het ook wel eens een paar keer gedaan... Eerst mest er in, en dan sokken er overheen..

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:45

Hoeven niet uitkrabben is een goed idee. Die sokken lijken me niet zo lang helpen. Bovendien moeten die sokken aan mijn eigen voeten met die kou, zo egoistisch ben ik dan ook wel weer!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:46

Hier gaan ze iedere dag naar buiten. Voordeel van de vorst is dat ze weer op (een stukje) van de wei kunnen.
Berg hooi erbij. Ze lijken geen last van de kou te hebben
Wij zijn bezig om een stukje van de wei te verharden, daar kunnen ze dan staan als het zo nat is (ik vind nat erger dan vorst) Ik wil ze elke dag zo lang mogelijk buiten hebben staan.

Alleen is het een kunst om de kraan in de stal open te houden :+

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:47

stalone2 schreef:
Hoeven niet uitkrabben is een goed idee. Die sokken lijken me niet zo lang helpen. Bovendien moeten die sokken aan mijn eigen voeten met die kou, zo egoistisch ben ik dan ook wel weer!

Dat zeg ik toch, dat het niet lang helpt? Maar je bent er wel éven mee geholpen...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:59

Hihi, ik krijg bij mijn pony geen sokken om de hoef hoor :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:02

Het lijkt me wel grappig staan. Ik denk trouwens dat ze wel lang helpen, want hij verzet vast geen stap als ik hem sokken aan doe..... Maar ik zal de tip wel aan anderen meegeven.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:05

shera schreef:
Alleen is het een kunst om de kraan in de stal open te houden :+

Bij ons hebben ze verwarmde waterbakken met een circulatie erin, dus kunnen ze nooit bevriezen.
ERg makkelijk.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:08

Ik baal echt van dit weer :Y) Ik ben vandaag vrij en zit te wachten op een goed moment om naar mijn pony te gaan (10 min. rijden met de auto) maar ik heb geen winterbanden dus ik vind het eng :')

Ze staat gelukkig wel buiten overdag, maarja gisteren ben ik ook al niet geweest dus ik vind dat ik vandaag wel moet gaan..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:10

Je moet trouwens wel sokken maatje 45 ofzo hebben.. :P Anders krijg je ze er niet overheen.. :))

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:15

onze paarden staan nu lekker buiten met de kou, 's avonds gaan ze wel de stal in, maar deur blijft open zodat ze kunnen kiezen.
We hadden ze eigenlijk apart staan omdat mijn fjordje Yoeri een hoefzweer had en de hoefsmid het niet aanraden om hem in de modder te zetten voor het geval dat het zou gaan bloeden.
Nu is Yoeri gisteren maar gewoon door het draad heen gesprongen om toch bij de andere te kunnen staan :P.
Wat kou en verveling een paard wel niet kunnen laten doen :P

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:33

Hou maar op, ik baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal zo van dit weer, ben er gewoon gefrustreerd van.

Rijd een behoorlijk aantal paarden en alle bakken bevroren en met die sneeuw kunnen we niet met de trailer weg.

Ben ook afhankelijk van mijn moeder om met de trailer weg te gaan, dus ook niet handig.

Volgende week gaat het dooien, dus ze hebben een weekje vrij. Als de winter erg slecht word, hebben we ook een winterstop :(