liekevb schreef:Bij welke temperaturen moet welke deken op om een paard bescherming te bieden tegen koude, wind en regen?
*Boven de 15 graden Celsius is het niet nodig om een paard een deken op te doen, uitgezonderd een vliegendeken welke beschermt tegen vliegen, dazen en muggen.
*Tussen de 10 en 15 graden kan het paard een dunne deken dragen. Op regenachtige en winderige dagen biedt een ongevoerde of 100 grams gevoerde regendeken dan uitkomst.
Deze dekens zijn waterdicht en beschermen hiermee het paard optimaal tegen regen en wind.
Let er bij het gebruik van de ongevoerde regendeken op dat het temperatuurverschil tussen de temperatuur boven en onder de deken groot genoeg is. Ondanks het ademend vermogen van de regendeken is het bij erg hoge buiten temperaturen mogelijk, dat het paard te warm wordt onder de deken en gaat zweten. Derhalve is het wenselijk om bij erg warme en droge dagen de regendeken niet te gebruiken.
*Tussen de 0 en 10 graden is het raadzaam om een winterdeken op te leggen (200, 300, 400 grams). Het doel van de vulling is het verschaffen van extra warmte en isolatie.
*Bij temperaturen onder het vriespunt is bij voorkeur een dikke winterdeken (400 grams) met eventueel een gevoerde onderdeken aan te bevelen.
Weersvoorspelling deze week nog allemaal boven de 15 (wel krap)
Dus volgende week gaat denk ik de deken erop
Zo hou ik het ook ongeveer aan, al ga ik niet hoger dan 200 gr en dat gaat prima.
Bij ons wordt het wel iets kouder dan 15 graden, maar ik kijk niet zo zeer naar graden.
15 graden zonder wind en regen is heel anders dan met.
Bij ons is het heel guur en als het dan langer regent krijgt mijn paardje echt last van de rug en dat wil ik voor zijn.