[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:05

Berdien schreef:
Mijn merrie gaat vanaf woensdagavond onder een deken, vanwege voor hele slechte voorspelling vanaf donderdag. Ze staat onder een Amigo Horseware XL, de enige deken die past :+

Zijn er ook mensen hier met ervaring met de liners voor onder de Amigo dekens? Ik wil graag de 100grams liner erbij hebben, voor als het écht guur wordt. Ze gaat ‘s nachts op stal en is ongeschoren, dus dikker is vooralsnog niet nodig.

Zie mijn posts van vandaag en gister.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:15

Ik heb ook de xl dekens en ook de 100 gram xl liner.
Bevalt goed.
Bij mijn merrie niet veel op. Die heeft het dan te snel warm. De tuin wel.

Mij lijken de air en dry liner ook fijn maar die zijn er niet in xl variant.
Zeker voor mijn merrie. Maar las laatst dat de liners toch wel passen. Ondanks geen xl. Maar dus geen ervaring mee.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:09

Slmt9 schreef:
fleur_yen schreef:
https://www.agradi.nl/weatherbeeta-vlie ... wUQAvD_BwE

@ slmt9 Geen ervaring met deze deken, maar stond me bij dat dit vergelijkbaar is met de protector qua stevigheid. Ik heb wel een vliegenregendeken van weatherbeeta en vind de pasvorm erg netjes :j

Thanks, ik had die inderdaad nog op mn lijstje. Zie dat hij van 1200d is, zelfde als de RSIH!

Muze schreef:
Shires of de horsegear eczeemdeken misschien?

Dit is echt een rot deken, de stof is heel stug en plastic achtig, net vliegengordijnstof. Niet te vergelijken met de Rambo.

Ik heb de deken niet uit de verpakking gehaald, die stof/plastic voelde vreselijk, direct retour gestuurd.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:20

Mijn paard had gister de 50gr deken op, hij kwam koud binnen. Vandaag wat droger weer, dus had hij de 0gr op. Daar voelde hij vanmiddag goed onder. Savonds staat hij, sinds gister, onder de Kentucky showdeken.
Hij heeft atrose en doet het beter bij warm dan net te koud.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:34

Slmt9 schreef:
manzano schreef:
Oh ja, ik had die cotton liner van WB nog getest (geloof dat wij het daar over hadden).
Die gaat terug. Ik vind hem erg zwaar/log en geen fijne stof. Ook vond ik de voorsluiting van de liner niet handig (klittenband is dikker dan de haak waar je hem doorhaalt, dus dat past eigenlijk niet behalve met wat propwerk). Dus ik zou het bij de powercooler houden als dat goed bevalt voor jou.

Ja, fijn, dank je! Jammer dan haal ik die uit mn verlanglijstje. Wellicht gebruik ik daar dan mn rambo stable sheet voor, ter afwisseling vd cooler.

In het kader van het de eerder genoemde rambo problemen met de v-sluiting, ik denk dat ik het hele systeem eraf moet halen en vervangen voor rechte. En dan nog vraag ik me af of het blijft zitten. Jammer dat er geen andere echt sterke vliegendekens zijn met rechte sluiting.

Afbeelding
Ook mooie cooler voor jou misschien?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:45

IwanLuver schreef:
Dit is echt een rot deken, de stof is heel stug en plastic achtig, net vliegengordijnstof. Niet te vergelijken met de Rambo.

Ik heb de deken niet uit de verpakking gehaald, die stof/plastic voelde vreselijk, direct retour gestuurd.

Wat fijn dat je dit deelt, dank je wel! Halen we die weer van de lijst :+

manzano schreef:
[ [url=m/sHdjuQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ook mooie cooler voor jou misschien?

Ah lief, thanks! De dubbele laag vd shamrock is voor mijn paard alweer snel te warm, die ligt nu te verstoffen omdat ik het zonde vindt hem weg te doen :')

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:58

Welke voelt aan als gordijnstof? Shires of horsegear?
Anders ga ik de rambo hoody xl maar bestellen voor volgend jaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 23:14

Muze schreef:
Welke voelt aan als gordijnstof? Shires of horsegear?
Anders ga ik de rambo hoody xl maar bestellen voor volgend jaar.

De weatherbeeta gok ik

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 23:45

DuoPenotti schreef:
Bevalt goed.

Zeker voor mijn merrie. Maar las laatst dat de liners toch wel passen. Ondanks geen xl. Maar dus geen ervaring mee.

Ik had de airmax liner onder een xl deken. Ging best! Alleen wel wat aan de korte kant bij de buik, maar dat was te overzien. De dry liner lijkt iets langer te zijn bij de buik.
Maar met bevestigen van de liners echt geen probleem onder een xl!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 07:40

Bedankt allemaal! Ik heb gisteravond de XL liner besteld. Merrie is echt een tank dus durf een andere niet goed aan :))

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:29

Zag de prijsvraag van Horseware. :D

Onder de dekens die mee mogen doen ook de IJslander deken. :') Hier nergens te krijgen en ook niet te vinden op de website van Horseware, maar toch op de officiële lijst van deelnemende dekens. _O-

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:35

De Icelandic deken heb je oa hier in Zweden :D https://www.stromsbergsgard.se/sale/ram ... ic-100gram Super duur, 200 eur voor een 100 g deken :oo Ik ben dan meer benieuwd naar de Wallaby deken? :')

Hier vannacht de eerste vorst :brr: Mijn dame heeft amper wat wintervacht maar was heel mooi warm onder een 100 gr staldeken voor de nacht. Buiten staat ze nog met een ongevoerde regendeken op. Dan is ze wat fris zo vroeg in de ochtend, maar overdag is het heerlijk warm en zonnig dus veels te warm voor een warmere deken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:39

Mijne is erg blij met haar dikke deken op. Die heeft het de laatste tijd kouder gehad als ik verwacht had met temperaturen, maar de vacht ziet er beter uit en ze is vanaf het begin veel fijner met rijden. Zo lastig dat najaar met haar, het is al niet het soepelste paard van zichzelf en als ze het fris heeft wordt ze echt strak. Nu weer los vanaf het begin, terwijl ze toch weer op de paddock ipv land staan en voor haar betekent dat minder beweging. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:12

Is dat dan niet ook deels de oorzaak?

Mijn paard wordt op een paddock ook stijver dan in de wei. Ik laat hem dus jaarrond op de wei. Maar snap dat dat niet overal kan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:20

Nee, precies andersom juist. Dat schrijf ik juist, weer los vanaf het begin terwijl ze wel op paddock is komen te staan ipv land. Laatste weken met het betere weer stonden ze nog op het land, maar was ze een stuk stijver. Nu staan ze sinds vrijdag op de paddock en sinds zaterdag dikkere deken op en meteen veel beter. Voor haar was het de weken ervoor toch te fris s nachts en soms overdag waardoor ze en stijf was en haren overeind had staan. Ook met de mooie dagen.

Wij zitten ongeveer in 1 van de laagste delen van het land op kleigrond, dus hele jaar op het land is hier nergens mogelijk. Tenzij je paard in de modder wil hebben, maar ik wil ze juist op droge grond.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:52

Piekosjj schreef:
De Icelandic deken heb je oa hier in Zweden :D https://www.stromsbergsgard.se/sale/ram ... ic-100gram Super duur, 200 eur voor een 100 g deken :oo Ik ben dan meer benieuwd naar de Wallaby deken? :')

Hier vannacht de eerste vorst :brr: Mijn dame heeft amper wat wintervacht maar was heel mooi warm onder een 100 gr staldeken voor de nacht. Buiten staat ze nog met een ongevoerde regendeken op. Dan is ze wat fris zo vroeg in de ochtend, maar overdag is het heerlijk warm en zonnig dus veels te warm voor een warmere deken.

Voor een Rambo is dat niet echt duur op zich. Wel mooi dat er apart model is voor IJslanders. Hier nog nooit te koop gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:55

MyWishMax schreef:
Nee, precies andersom juist. Dat schrijf ik juist, weer los vanaf het begin terwijl ze wel op paddock is komen te staan ipv land. Laatste weken met het betere weer stonden ze nog op het land, maar was ze een stuk stijver. Nu staan ze sinds vrijdag op de paddock en sinds zaterdag dikkere deken op en meteen veel beter. Voor haar was het de weken ervoor toch te fris s nachts en soms overdag waardoor ze en stijf was en haren overeind had staan. Ook met de mooie dagen.

Wij zitten ongeveer in 1 van de laagste delen van het land op kleigrond, dus hele jaar op het land is hier nergens mogelijk. Tenzij je paard in de modder wil hebben, maar ik wil ze juist op droge grond.

Heeft je paard dan pssm ofzo dat die zelfs de afgelopen weken met mooie weer te koud was?

Geen aanval hoor! Maar hier staan ze echt net onder dekens maximaal 50 grams. En dat is in het zonnetje zelfs al weer aan de warme kant.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:59

Nee, gewoon gezond maar sneller stijf en ze is van zichzelf al een stijver paard. Met de training vind ik het fijner en eerlijker als ze gewoon soepel en los is van zichzelf en voor haar betekent dat dus iets eerder een deken op als de rest. De nachten waren toch kouder en die mooie dagen waren hier minder warm als andere delen van het land overdag.

Laat zeggen dat we vanaf 15 graden en lager s nachts een deken op doen en vanaf de 10 graden de smartex. Daar doet zij het het beste op. Onder de 0 komt er een liner bij. En dus geen warme binnenstal, box is net zo koud als paddock.

Het is een kouwelijker paard, geen afwijking.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:14

Slmt9 schreef:
Ah lief, thanks! De dubbele laag vd shamrock is voor mijn paard alweer snel te warm, die ligt nu te verstoffen omdat ik het zonde vindt hem weg te doen :')

Dat is zonde ja!

Ik heb misschien een "domme" vraag..... maar ben nog wat zoekende voor m'n nieuwe paard en hoewel ik geen bucas fan ben vind ik dit wel een mooie optie als onderdeken wellicht, want de stay-dry liner van Horseware is niet glad van binnen en dat vind ik dus eigenlijk ook niks.
https://www.bucasnederland.nl/shamrock- ... usive.html

Maar er staat dus "De deken geeft 20 graden extra warmte."
Hoe moet ik dat voor me zien? Dan moet het -10 zijn en dan kan je af met dit dekentje.... dat lijkt me toch niet helemaal juist, maar hoe werkt het dan wel? Iemand die dit wel snapt?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:25

Bottles schreef:
DuoPenotti schreef:
Bevalt goed.

Ik had de airmax liner onder een xl deken. Ging best! Alleen wel wat aan de korte kant bij de buik, maar dat was te overzien. De dry liner lijkt iets langer te zijn bij de buik.
Maar met bevestigen van de liners echt geen probleem onder een xl!

en met grazen?
Drukt dan de voorsluiting niet in de hals? Of zit die laag genoeg?
Mijn paarden hebben de XL nodig voor de breedte maar zeker zo belangrijk voor de diepere halsuitsnede

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:52

en met grazen?
Drukt dan de voorsluiting niet in de hals? Of zit die laag genoeg?
Mijn paarden hebben de XL nodig voor de breedte maar zeker zo belangrijk voor de diepere halsuitsnede[/quote]

Ja de sluiting zit inderdaad hoger, maar die deed ik dan losser. Het is niet ideaal natuurlijk, maar het ging wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:54

Ah zo. dank je wel :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:47

Mijn jaarling krijgt met grote weersomslagen of als het echt guur is een deken. Nu had ze haar eigen dekentje al binnen 48 uur stuk. Ik heb meerdere jonge dieren en de ervaring dat het altijd bij de loopsplitten mis gaat.

Afbeelding

Oplossing bij haar voorgangers was dekens van amigo/rhino. Die hebben immers geen loopsplit. Ik heb de 6.3 deken van een van de andere paarden gepakt nu.

Hij is iets lang qua lengte, maar op deze leeftijd kan ik er donder op zeggen dat ze eind van de winter deze prima past. Hij trekt ook niet naar achter, blijft netjes voor de schoft. Alleen is hij bij de borst heel erg ruim. Mooi dat ze geen last heeft met laag eten. Maar krijgt nu wel schuurplekken voor op d’r schouder vermoed ik? Helpt het dan om een 5.9 erop te doen? Ben vrij zeker dat die qua lengte perfect zou zijn. Maar kan me ook zo voorstellen dat dit een probleem is doordat ze vanwege haar leeftijd natuurlijk nog smal is.

Wat zouden jullie doen? Heb op zich dekens genoeg. Mijn andere paarden dragen 185/195/6.0/6.3, dus een 5.9 kopen voor een paar maandjes af en toe gebruik heeft niet echt mijn voorkeur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:50

Deze is wel een maat of 3 te ruim ja.. zou ik zelf niet op laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:02

Deze is inderdaad wel 3 maten te groot daar ga je echt wel problemen mee krijgen

Zou dan een kleinere op de kop tikken op marktplaats