[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnelover

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:21

Ik scheer ook meerdere paarden 3x per seizoen.
Waarbij een met quiching. Ook geen krullende vacht maar kwam er niet zo mooi uit als voorgaande jaren en had in begin september al zo'n dikke vacht. Eigenaren geadviseerd om toch maar eens te laten onderzoeken. En ja bleek dus zo te zijn.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:00

Ik heb er ook eentje met cushing, maar inderdaad geen krullende vacht. Soms krijgen ze wel krullen als ze al jaren cushing hebben. Maar helaas zien veel mensen het nog steeds als een belangrijk symptoom.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:44

Mijn paard krijgt krulletjes als je haar niet scheert, ziet er heel grappig uit. Geen cushing overigens.

Had een moser max van marktplaats gekocht maar ipv een 3mm zit er een heiniger 1.8mm scheerkop op. Dat is wel heel kaal. _O- Beetje jammer, dan had ik beter een nieuwe kunnen kopen.
Laatst bijgewerkt door Bamii op 05-01-17 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:46

Die zit ook op mijn heiniger. Daar scheer ik altijd het hoofd mee, zie je geen verschil met het grote apparaat hoor..

Loic_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:38

Ik scheer het hoofd en de benen bij mijn IJslander niet. Bij wedstrijden willen ze ook geen geschoren benen zien bij IJsjes

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:36

Ik was van plan vandaag of morgen mijn pony nog een keer te scheren. Kan dit of is het beter om even te wachten tot de temp. weer boven 0 is?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:41

Ik zou zondag doen als je dan tijd hebt, dan is het net wat warmer. Maar het kan op zich wel hoor als je een beetje opschiet en het binnen doet. Ik begin dan meestal met de benen en dan ligt de deken nog gewoon op dus dan staan ze ook niet heel lang in de kou.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:59

Ik heb er gisteren 3 gedaan maar dat was wel een beetje zielig hoor.. :=

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:04

Besloten om vandaag zijn benen en hoofd te doen en dan morgen of zondag de rest afmaken. Kan het deken nu opblijven.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:09

Waar bestellen jullie de goedkoopste scheerkop voor de Moser? Heb het hoofd vandaag gedaan op 1.8mm maar dat is toch wel kaal, toch maar de 3mm erbij.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:29

Agradi?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:51

Ik heb ze altijd bij zooplus besteld.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:15

Hier gaat er morgen eentje kaal!

Heeft vanwege n operatie 9 weken boxrust/stappen gehad en mag nu weer terug aan het werk en dus is het tijd om m van z'n pak haren te ontdoen :)

Ik doe eerst t lijf maar hij krijgt sowieso tijdens het scheren n lekkere dikke fleece deven op en als ik klaar ben gaan er 2 dekens en n hals op.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:19

De mijne wordt maandag opnieuw geschoren :) Dan zijn de temperaturen ook wat warmer :j

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:30

Vandaag ook 1 gedaan. Telkens een stukje deken weg en daar scheren. Was goed te doen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:53

Ik wil graag een eigen scheerapparaat kopen.

Wat raden jullie aan. mijn eisen:
Liefst zonder snoer
licht gewicht
Gehele lijf mee kunnen scheren
scheerkopen moeten los kunnen ivm slepen.

tips?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:59

Een heiniger progress of experience :j

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:12

Vraagje: mijn pony staat nu onder een 400 grams deken met hals (ook 400). Ik wil met dit weer overgaan naar een 300 grams aangezien hij het dan warm zat heeft. De hals van de deken is 0grams en met een liner onder de deken, de deken dus 300grams. Heeft dit nog invloed op de groei van haar? Of op het "koud" hebben van het paard? Of maakt dit niks uit en kan ik gewoon de 0grams hals op doen en een 300 grams deken. Vind het lastig om dit goed te verwoorden maar hopelijk snapt iemand mij en kan mij advies geven.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:16

Groei van het haar heeft niet met warmte te maken maar met de lengte van de dagen.
Ik ken zat paarden die geschoren zijn en zonder halsdeken staan en die hebben het niet koud. Volgens mij kan dat van jou dus prima. :j

Ik hoop dat ik je vraag zo goed begrepen heb :P

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:39

De groei van het haar heeft wel degelijk met warmte te maken. Als een paard het 'koud' heeft zal het meer energie gaan steken in het warm krijgen, dus ook de groei van het haar. Paarden hebben het niet snel 'koud' tenminste als ze goed ruwvoer krijgen, lekker in de spieren zitten etc. Hoeft idd zoals hierboven gezegd word een hals er niet bij. 100 gram minder zou voor mijn idee niet zoveel uitmaken.

Als je wil checken of je paard het fris heeft, voel dan eens aan zijn oren, zijn deze echt een heel stuk kouder dan heeft hij het fris.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:53

DiscoDipp schreef:
De groei van het haar heeft wel degelijk met warmte te maken. Als een paard het 'koud' heeft zal het meer energie gaan steken in het warm krijgen, dus ook de groei van het haar. Paarden hebben het niet snel 'koud' tenminste als ze goed ruwvoer krijgen, lekker in de spieren zitten etc. Hoeft idd zoals hierboven gezegd word een hals er niet bij. 100 gram minder zou voor mijn idee niet zoveel uitmaken.

Als je wil checken of je paard het fris heeft, voel dan eens aan zijn oren, zijn deze echt een heel stuk kouder dan heeft hij het fris.

Top! Bedankt voor het antwoord op mijn vragen beide^^. Dat de dikte van de vacht te maken heeft met de lengte van de dagen wist ik wel. Maar ik was een theorie aan het maken dat door een ongevoerde halsdeken op te doen de haren in de nek wel aangroeien en die waar de op deken ligt niet. Dat was dus onzin :,)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:20

Dat zal wel meevallen ja, het beschermt tegen de wind en regen en de rest is lekker warm dus dat komt wel godd :j

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:48

bontejames schreef:
DiscoDipp schreef:

Top! Bedankt voor het antwoord op mijn vragen beide^^. Dat de dikte van de vacht te maken heeft met de lengte van de dagen wist ik wel. Maar ik was een theorie aan het maken dat door een ongevoerde halsdeken op te doen de haren in de nek wel aangroeien en die waar de op deken ligt niet. Dat was dus onzin :,)

Het kan wel dat de nek dat eerder haar heeft dan het lijf hoor. Het lichaam beschermd zich waar het nodig is. Mijne had voor het scheren ook duidelijk meer haar op zijn nek dan zijn lijf. Maar dit zal niet zo extreem zijn dat het binnen een week weer dik is maar je hebt je 'theorie' goed bedacht hoor :D

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:42

Mijn paard is in november geschoren en zit nu gelukkig nog steeds mooi in zijn haar. Hij glimt ontzettend, mooi om te zien. :D Hij zweet best snel en door het scheren is hij nu veel sneller droog. Ik denk niet dat hij nog een keer geschoren hoeft te worden, blijkbaar groeit zijn haar nu minder snel! :-)

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:43

Ik twijfel wat ik het beste kan doen..
Afgelopen november mijn paard verhuisd van 24/7 buiten met schuilstal naar overdag buiten en s nachts op stal. Hij staat met een 100 grams regendeken op.
Nu zijn we sinds de verhuizing veel fanatieker aan het trainen en hebben we de luxe van een binnenbak. Na een korte training is Flint al snel bezweet op zn borst en nek en na een lange intensieve training is hij overal bezweet en duurt het erg lang voor hij weer opgedroogd is.

Ik zit er over te denken om hem te scheren. Niet overal, maar vooral zn nek, borst en buik (zoals op de foto (van google))
Afbeelding

Wat denken jullie, zal dit genoeg zijn? En is het niet al te laat om voor de eerste keer te scheren?