Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:58

Ik vind het zo lastig, want nu zegt mn pa weer dat de kou wel mee valt. Maar ja, als ik naar buiten stap vind ik het ijskoud :P Ik ben zo bang dat ze met de 0 gram het weer koud gaat krijgen, omdat haar eigen vacht dan niet goed genoeg werkt (niet uitzetten) omdat het wordt plat gedrukt door de deken. Maar ja, te warm moet ze het ook niet krijgen. Maar 50 gram, dat komt toch niet zo hard aan toch?? Ik ga zo naar stal, kijken hoe ze aanvoelt en welke temp ze heeft. Als ik mijn handen er heel goed in kan warmen, doe ik een dunner dekje op, want dat is te warm toch?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:04

Je moet je handen wel lekker warm krijgen, maar paardje mag niet 'koortsig'aanvoelen, zeg maar.

Als je paard vannacht uit de wind staat is er niet veel aan de hand,het wordt niet berekoud. De wind maakt de gevoelstemperatuur veel lager.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:10

LouanneLoua schreef:
Iemand een soort schema om goede grams deken bij te houden met wleke temperatuur :=

Ik heb een Haf die het niet snel koud heeft.
Staat op de dag buiten en einde van de middag komt hij naar binnen

Normaal scheer ik begin okt ergens een racestreep dan gaat de 0 grams erop
Dan zodra het kil en guur wordt zo rond de 8-10 graden dan gaat de 100 grams erop
Zodra het rond de 0-3 graden wordt dan zijn 200 grams ligt ook aan de kou hoor
En als het koude oosterwind is met -10 dan staat hij wel onder een 300 grams

Maarja ieder paard is anders en de mijne is geen koukleum

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:23

Ik heb sinds vanavond de dunne regendeken op. Morgen wordt het guur en regenachtig en mijn paard studeert bijna af voor teddybeer :D . Maar ik vind het altijd weer jammer om eraan te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:24

Zondag en maandag wordt het overdag weer 17 graden, dat is nog behoorlijk warm weer...

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:28

Ik heb mijn paard zojuist een 200 grams regendeken omgedaan..
Hij staat volop in de wind en voelde niet echt warm aan, hij stond er ook een beetje zielig bij te kijken..
Ze geven bestwel guur weer op vannacht en morgen dus dan staat hij er lekker warm bij..
Als het weer wat warmer zou gaan worden doe ik de 0 grams deken weer op..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:32

Ja Joolien dat klopt, dan kan de deken overdag weer af!

Mijn paard had vanavond ijskoude oren, dat is zon beetje mijn graadmeter. Ooit gehoord van een groom bij Anky, hun houden de neus en oren aan als graadmeter, als die koud zijn krijgen ze wat op of iets dikkers erop.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:11

Ik zag het idd Jolien!

Ik ben zojuist naar stal gecrossed en ze liepen nog buiten (lastig paarden vinden in het pikke donker, langleven 1 met een bles, maar mijn shet had ik niet gezien die blijkbaar vlakbij stond :)) ), merrie voelde behoorlijk warm onder de deken, en in stal was het nog steeds 15 graden op dat moment, dus heb ik de 50 grm eraf gehaald en een ongevoerde opgegooid. Even wat rustiger opbouwen.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:14

mijn paardje staatnu weer onder de ongevoerde deken. zondag en maandag denk er weer af en als dinsdag rond de 15 graden komt er weer op.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:18

Joolien schreef:
Zondag en maandag wordt het overdag weer 17 graden, dat is nog behoorlijk warm weer...

_-:( we blijven bezig.. Dan kan er wéér wat anders op :')

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:33

Nou als we niet te veel zon krijgen en er wind bij houden blijft- ie gewoon op, dat kreng. Ik word er teureluurs van!!! -:(-

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:35

Ik ben niet iemand die mijn paard snel onder deken zet en weet het normaal wel te rekken tot november, dit jaar zal het iets eerder worden.
Morgen zal ze toch de deken op krijgen, bah helemaal geen zin in.
Ik zie mijn paard toch liever naakt, maar met haar artrose in de rug is dat helaas niet mogelijk.
Met alle regen die voorspeld is moet ik iets eerder beginnen helaas.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:37

Mijn merrie is ook snel wat stijf op de rug, en nu is ze ook nog erg schraal, dus ik houd er wel een (warm) dekentje op met dit soort weer...

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:01

Ik heb een vraagje, Kan ik die stellen ?

Ik heb namelijk sinds maart dit jaar een nieuw paardje, hij is 7 en heeft elke winter al met een deken gestaan. In de volle winter, dus ong 2maand, zelfs met 2dekens en schat ik dat die intotaal een 700-800gram op had.
Nu wordt het zijn eerste winter zonder deken, gaat hij geen moeite hebben met een wintervachtje aanmaken ? Want hij heeft nog nooit zonder deken gestaan als het kouder is dan ong 5graden.
Ook staat hij nu nog in zomervachtje terwijl men andere al pluizig wordt.

Dank !

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:47

Xiniee je zou een regendekentje kunnen opgooien het eerste jaar als je denkt dat t em nog niet helemaal zelf lukt. Maar hij is nog jong zat dus dat komt het jaar er op dan zeker helemaal goed zonder deken!
gewoon 0 grams, maar dan wel met fleece binnenkant, geen nylon in ieder geval.
Het verschilt ook per paard, mijn fries heeft nog bijna niks aangemaakt, de shet staat er bij alsof ie op de zuidpool woont.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:48

na het rijden zweet hij soms flink dus dan krijgt hij al wel een zweetdekentje op. voor de rest nog lekker buiten onder zijn eigen natuurlijke dekentje

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:51

De mijne staat nu onder eendun deken, ik denk dat het 100 grams is. Hij is al zo door zijn vacht geschoten dat ik toch ga scheren.

Heb daarom hier een vraagje het is namelijk de eerste keer scheren voor mij. Ik wil mijn paard wel overdag als het weer het toelaat een paar uurtjes buiten hebben. Die halsstukken die ze verkopen, kan je die aan alle dekens doen of moet het persee van hetzelfe merk zijn?

En onder hoeveel grams staan jullie paarden nu als ze geschoren zijn?

Verder rijd ik altijd in een buitenbak, moet ik dan met slecht weer gebruik maken van uitrijdeken. Of gewoon met uitstappen?
Ik hoop dat mensen mij hierin wat tips kunnen geven, want scheren is geheel nieuw voor mij.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:54

100 gram hier :j

_Bloempje_ Asra g ik denk ik toch maar inrijden met fleecedeken dit omdat ie net een blessure gehad heeft, en alleen nog mag stappen met een beetje draf.
Ik zou doen waarbij jij je het best voelt, ik denk dat ik het bij mijne wel doe, maar als ie de blessure niet gehad had niet ,want wat moet ie dan in strenge winter?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:59

Een van mijn paardjes heeft lichte verhoging dus die heeft een dikkere deken op gekregen maar de rest staat nog met zijn eigen deken.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 23:06

ik heb gisteren maar weer de gevoerde regendeken erop gelegd de paarden bij ons gaan nu nog maar 5 uur per dag naar buiten omdat er niet veel gras meer staat maar is de stallen is het nog redelijk warm, alleen door alle wind komt er een hoop kou langs, ik wil het voorlopig nog even aankijken voor ik een 100 gram erop ga leggen, het weer is zo veranderlijk.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 23:08

ik heb vandaag de ongevoerde regendeken opgedaan.. word nu toch wel echt koud.. :(

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 23:13

Bij welke temperaturen moet welke deken op om een paard bescherming te bieden tegen koude, wind en regen?

*Boven de 15 graden Celsius is het niet nodig om een paard een deken op te doen, uitgezonderd een vliegendeken welke beschermt tegen vliegen, dazen en muggen.

*Tussen de 10 en 15 graden kan het paard een dunne deken dragen. Op regenachtige en winderige dagen biedt een ongevoerde of 100 grams gevoerde regendeken dan uitkomst.
Deze dekens zijn waterdicht en beschermen hiermee het paard optimaal tegen regen en wind.
Let er bij het gebruik van de ongevoerde regendeken op dat het temperatuurverschil tussen de temperatuur boven en onder de deken groot genoeg is. Ondanks het ademend vermogen van de regendeken is het bij erg hoge buiten temperaturen mogelijk, dat het paard te warm wordt onder de deken en gaat zweten. Derhalve is het wenselijk om bij erg warme en droge dagen de regendeken niet te gebruiken.

*Tussen de 0 en 10 graden is het raadzaam om een winterdeken op te leggen (200, 300, 400 grams). Het doel van de vulling is het verschaffen van extra warmte en isolatie.

*Bij temperaturen onder het vriespunt is bij voorkeur een dikke winterdeken (400 grams) met eventueel een gevoerde onderdeken aan te bevelen.

Weersvoorspelling deze week nog allemaal boven de 15 (wel krap)
Dus volgende week gaat denk ik de deken erop

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 07:13

liekevb schreef:
Weersvoorspelling deze week nog allemaal boven de 15 (wel krap)
Dus volgende week gaat denk ik de deken erop

dit geeft de buienradar aan voor de komende dag:
Citaat:
Maximumtemperatuur (°C) 13 13/16 16/18 12/14 10/13

ik heb nu een iets gevoerde waterdichte deken op liggen, het waait hier ook nog heel flink en het is nu nog geen 12 graden...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:08

De mijne hebben nu een 200 grams op. Ze zijn geschoren en staan 24/7 buiten.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:11

mijn merrie had gister ijskoude oren en neus. Was helemaal gek op haar open paddock van de wind en kou.
Heb haar toch maar een 100 grams outdoor opgedaan, waar ze erg blij mee zal zijn.

Gelukkig over 3 weken scheren..kan niet wachten