[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:52

Slmt9 schreef:
fransje23 schreef:
Ik heb het idee dat ik vrij Spartaans ben.. Mijn paard staat nog zonder deken, uiteraard wel ongeschoren.
Ze staat nu van 17.30 tot 9.00 op stal dus tijd genoeg om op te drogen.

Nu heb ik een paard die het niet snel koud heeft. Ze heeft alleen vorig jaar toen ze langdurig ziek was lang een deken op gehad maar max 100 gram.

Hahahha, dan ben ik ook vrij Spartaan met 24/7 buiten, schuilstal en geen deken :+
Die van mij doe ik ook echt geen plezier met een deken als ik enkel kijk naar de temperatuur. Die heeft het met -10 net zo warm als +10. Langdurig regen kan hij dan weer totaal niet tegen, dus grote kans dat hij vanaf donderdag even een paar dagen wel een op krijgt.

Maar heeft het bij jou niet geregend dan?? Hier staat alles nog blank namelijk (en het regent nu ook) :=

Slmt9

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:17

Ja wel, maar toen waren de temperaturen nog te hoog voor hem. Vanaf 6 graden en meer dan 5 uur regen achter elkaar blieft hij een deken :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:21

Slmt9 schreef:
Ja wel, maar toen waren de temperaturen nog te hoog voor hem. Vanaf 6 graden en meer dan 5 uur regen achter elkaar blieft hij een deken :D

Ahhhh ok haha. Erg specifiek.... :)) Ook wel weer handig als je dat weet.
Moet zeggen dat ik het eigenlijk nog niet nodig vond, maar merkte wel dat de paarden gister blijer waren einde van de dag met deken om. Geen idee of het aan de deken lag, maar aan het weer zal het niet gelegen hebben :))
Komende dagen met de zon zal het weer wat meer wisselen worden gok ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:27

Hier sinds zaterdag ongeschoren onder een 0 grams fleecegevoerde deken. Paard heeft het niet snel koud maar het is dit jaar voor het eerst dat ze ‘s nachts in een buitenstal met uitloop staat dus vind het lastig wat te doen nu. Heb nog wel een recuptex die er onder kan maar overdag met 15 graden in de zon is dat weer te warm. En de 150 grams Smartex vind ik nu dan weer veel te warm voor haar.

Ik merk wel dat ze nu ‘s nacht meer in de schuilstal staat dan voorheen. Afgelopen zomer lag er zelden een hoopje poep in de schuilstal maar gisteren met mesten lag er meer in de stal dan op de verharding.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:40

manzano schreef:
Slmt9 schreef:

Ahhhh ok haha. Erg specifiek.... :)) Ook wel weer handig als je dat weet.
Moet zeggen dat ik het eigenlijk nog niet nodig vond, maar merkte wel dat de paarden gister blijer waren einde van de dag met deken om. Geen idee of het aan de deken lag, maar aan het weer zal het niet gelegen hebben :))
Komende dagen met de zon zal het weer wat meer wisselen worden gok ik.

Hahaha ja, lang leve dekensensoren en oplettende pensioneigenaren :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:41

Hmmm nu je het zegt.... ik heb nog zo'n dekensensor ergens liggen. Maar waaaaaaar????
Ik zie de paarden hier de hele dag, maar er is geen peil op te trekken moet ik zeggen haha. Maar ik heb een bikkelharde die ik tegen zichzelf moet beschermen, een enorme piepert en een nieuwe.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:21

Is ook lastig. Hier is het in dat opzicht relatief makkelijk omdat hij het eerder te warm heeft dan te koud. Dankzij die dekensensor kon ik er dus achter komen wat zijn ideale temperatuur is. Daarnaast vind ik die power cooler gewoon fijn omdat hij daar altijd goed onder is qua temperatuur en ook niet zweet, in tegenstelling tot gewoon bloot onder een deken.
Met regen komt hij niet meer onder de schuilstal weg of hij rilt van de kou als het de regen te lang duurt en in beide gevallen stopt hij met eten. Hij heeft ook pssm, dus in alle opzichten is het voor hem fijn om niet uren in de regen te hoeven staan en te blijven bewegen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:26

Oh ja, ik had die cotton liner van WB nog getest (geloof dat wij het daar over hadden).
Die gaat terug. Ik vind hem erg zwaar/log en geen fijne stof. Ook vond ik de voorsluiting van de liner niet handig (klittenband is dikker dan de haak waar je hem doorhaalt, dus dat past eigenlijk niet behalve met wat propwerk). Dus ik zou het bij de powercooler houden als dat goed bevalt voor jou.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:00

Mel gaat ook nog goed zonder deken, waarschijnlijk tot woensdag als ik het zo inschat. Het vachtje is beter dan vorig jaar, en ze staat ook beter in conditie.
Toch vind ik het best spannend :o

Maar, ik en paard willen zo min mogelijk dekens op dus ik moet hard zijn O:)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:31

Ik kom hier ook even binnenvallen, want ik twijfel enorm en kan wel wat inzichten gebruiken :o

Mijn merrie van 20 staat 24/7 buiten, geen mogelijkheid om binnen te staan. Voorheen had ik haar altijd zonder deken, maar er is vorig jaar artrose in haar SI en lumbosacrale gewricht geconstateerd dus sinds vorige winter toch een deken. Ik heb nu een 100 en een 300 grams voor haar.

Ook hier in Spanje is het weer ineens omgeslagen, vorige week was het nog 27 graden overdag en vandaag ineens "slechts" 20, maar wel met regen. Ik ben niet echt in de mogelijkheid om regelmatig de deken op- en af te doen en de stal heeft ook geen dekenservice. Ga ik nu snel heen om de deken op te leggen in verband met de regen (en haal ik die dan morgen weer af of laat ik die dan op tot zaterdagochtend?), of wordt het dan veel te warm met 20+ graden? :=

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:38

Ik ken je paard uiteraard niet, maar met deze temperaturen lijkt me dat veel te warm ja.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:40

Dank je wel voor je reactie! Ze is geen koukleum gelukkig, en ze heeft ook al wat wintervacht gemaakt. Het zou mij echt meer gaan om haar rug te beschermen tegen de regen, maar misschien maak ik me meer zorgen dan nodig is :o

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:44

Mijn paard zou die 16/13 graden 's nachts met aanhoudende regen wel echt te koud vinden. Voor hem was de Rambo Summer Series de uitkomst. Wel een droge rug, maar niet meteen vreselijk heet overdag. Al zou ik wel proberen of de deken op het heetste moment weer af kan.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:22

Hier nu in de avond en nacht onder 50 grams en overdag onder 0 of bloot. Gaat tot nu toe wel oke, al denk ik zelfs dat ik mijn ongeschoren paard al warmer kan zetten, hij stond best opgetrokken. Zo'n sensor vind ik wel interessant, ik doe nu alles op gevoel en wat een gedoe blijft dat toch...

Trouwens, mijn paard krijgt wel een deukje voor zijn schoft van de Rambo supreme -O- Van de wug variant heeft hij dat niet. De pasvorm is erg goed, maar ik vind de deken wel een stuk zwaarder dan zijn rhino en amigo. Kan ik hier nog iets tegen doen?

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:42

Bucas is trouwens in de aanbieding bij De Kroo. Alles 30% korting. Ook de nieuwe Atlantic.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:30

manzano schreef:
Oh ja, ik had die cotton liner van WB nog getest (geloof dat wij het daar over hadden).
Die gaat terug. Ik vind hem erg zwaar/log en geen fijne stof. Ook vond ik de voorsluiting van de liner niet handig (klittenband is dikker dan de haak waar je hem doorhaalt, dus dat past eigenlijk niet behalve met wat propwerk). Dus ik zou het bij de powercooler houden als dat goed bevalt voor jou.

Ja, fijn, dank je! Jammer dan haal ik die uit mn verlanglijstje. Wellicht gebruik ik daar dan mn rambo stable sheet voor, ter afwisseling vd cooler.

In het kader van het de eerder genoemde rambo problemen met de v-sluiting, ik denk dat ik het hele systeem eraf moet halen en vervangen voor rechte. En dan nog vraag ik me af of het blijft zitten. Jammer dat er geen andere echt sterke vliegendekens zijn met rechte sluiting.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:35

Shires of de horsegear eczeemdeken misschien?

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:38

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:01

Mijn merrie gaat vanaf woensdagavond onder een deken, vanwege voor hele slechte voorspelling vanaf donderdag. Ze staat onder een Amigo Horseware XL, de enige deken die past :+

Zijn er ook mensen hier met ervaring met de liners voor onder de Amigo dekens? Ik wil graag de 100grams liner erbij hebben, voor als het écht guur wordt. Ze gaat ‘s nachts op stal en is ongeschoren, dus dikker is vooralsnog niet nodig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:10

fleur_yen schreef:
https://www.agradi.nl/weatherbeeta-vlie ... wUQAvD_BwE

@ slmt9 Geen ervaring met deze deken, maar stond me bij dat dit vergelijkbaar is met de protector qua stevigheid. Ik heb wel een vliegenregendeken van weatherbeeta en vind de pasvorm erg netjes :j

Thanks, ik had die inderdaad nog op mn lijstje. Zie dat hij van 1200d is, zelfde als de RSIH!

Muze schreef:
Shires of de horsegear eczeemdeken misschien?

Shires heb ik ook als optie opgeschreven, maar las in dit topic of die van zomereczeem dat die ook zo stuk zijn. En lees dat die erg warm is. Vanaf 23 graden heeft mijn paard het al te warm onder de rsih, dus ik ga nog zoeken naar een lichtere variant. Wellicht bovenstaande weatherbeeta.

Ik heb de weatherbeeta zomerdeken lite ook nog op mn lijstje staan. Dat is gewoon een katoenen deken met hals.
Doet me denken aan de amigo aussie, vond ik echt een fijne deken, maar voor onze kudde heeft die te weinig denier. Kan van de weatherbeeta variant nergens denier vinden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:20

Amigo Aussie is top inderdaad. Ik heb een vliegendeken van shires, vrij dichte structuur, tegen eczeem aan en die is absoluut niet warm, maar niet super sterk. Had een eczeem deken ook besteld van shires en die was veel dikker en steviger, maar kan me voorstellen ook warmer.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:28

Zijn hier ook mensen die horseware liners onder een bucas deken hebben?

Hoe bevalt dat?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:00

manzano schreef:
Amigo Aussie is top inderdaad. Ik heb een vliegendeken van shires, vrij dichte structuur, tegen eczeem aan en die is absoluut niet warm, maar niet super sterk. Had een eczeem deken ook besteld van shires en die was veel dikker en steviger, maar kan me voorstellen ook warmer.

Jammer dat die Aussie nu alleen nog met disc sluiting is, anders had ik de gok wel willen nemen met 600d voor de zomer.

SandraWierda schreef:
Zijn hier ook mensen die horseware liners onder een bucas deken hebben?

Hoe bevalt dat?

Kan prima. De Bucas dekens waren hier aan de zijkanten langer dan de horseware dekens, dus het kwam er niet onder uit. Ik maakte ze alleen aan de achterkant vast, voor nooit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:51

Ja ik heb een Aussie met disc. Dat is een minpunt, maar ook de enige. Vind ook echt jammer dat horseware voor steeds meer dekens over gaan op disc.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:01

Berdien schreef:
Mijn merrie gaat vanaf woensdagavond onder een deken, vanwege voor hele slechte voorspelling vanaf donderdag. Ze staat onder een Amigo Horseware XL, de enige deken die past :+

Zijn er ook mensen hier met ervaring met de liners voor onder de Amigo dekens? Ik wil graag de 100grams liner erbij hebben, voor als het écht guur wordt. Ze gaat ‘s nachts op stal en is ongeschoren, dus dikker is vooralsnog niet nodig.

Ik heb zelf de Airmaxx liner gehad. Die vond ik met dikke vacht te veel trekken dus die is naar een weidegenootje gegaan. Ik heb zelf de 100 gram liner en de dry liner. De dry liner vind ik ook wel een fijne liner voor als het bijvoorbeeld dit weekend net iets frisser wordt en 0 grams mss net niet warm genoeg is. Let wel even op de maat. Bij mijn Horseware Icelandic dekentjes past de liner in dezelfde maat er goed onder.

Welke Amigo heb je? Als je de Bravo hebt heb je idd de clipjes voor het liner system, maar bij een Amigo Hero ontbreken die clipjes.