[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:31

Weet iemand een profesionele paardenscheerder(ster) in omgeving zuid-holland?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:37

xAnthea schreef:
Ik val hier ook weer even binnen :D
1 november is onze tinker geschoren in een patroon:
[ Afbeelding ]

Wat een verademing! Ze zweette niet meer en was niet meer zo snel buiten adem.
We zijn nu bijna 2 maanden verder en haar vacht is alweer goed aan het bijgroeien :') Ik merk dat ze weer sneller buiten adem is en dat ze op warmere dagen ook weer begin te zweten (vooral weer in haar hals, die zo goed als helemaal geschoren was).

Ik zit nu met examens dus komende maand zal er weinig gereden worden, maar ik ben erover aan het denken om ze daarna helemaal te laten scheren (buiten haar benen). Maar hoe doen jullie dat met het rijden? Rijden jullie eerst met een uitrijdeken of niet? Ik vind dat best ondingen en met wat wind waait het langs alle kanten :+

En hoe doen jullie het hoofd? Het knippen bij de oren vindt ze VRESELIJK... Ik weet niet wat ze gaat doen met een scheermachine... Hoe pakken jullie zoiets aan?

Ik stap soms met deken soms niet ligt er een beetje aan hoe koud hey is en hoe koud de wint is.

Ik scheer mijn paard zijn hoofd met een klein scheerapparaat. Dit kun je trainen.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:28

Heb die van mij vandaag weer helemaal geschoren. Alleen z'n oren zijn nog behaard + gezicht tot de bakstukken. Ik kan hem in principe volledig met het grote apparaat scheren maar vind sommige stukken met tondeuse gewoon makkelijker. Alleen zijn oren zijn vaak drama, ongeacht welk apparaat ik daar gebruik. :+

Rijden is hier nu niet van toepassing maar met longeren gebruik ik geen deken. Of het met echt vreselijk nat/koud/guur zijn.

mcjv

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:29

Hier ook eindelijk verlost van de dikke vacht! Benen en hoofd laten zitten.

Afbeelding

naomivl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:12

Paard al een maand geleden geschoren :) nog aardig dun in haar vacht gelukkig

Afbeelding

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 16:48

faytjefay schreef:
Weet iemand een profesionele paardenscheerder(ster) in omgeving zuid-holland?

Ik weet iemand uit Wassenaar, komt 5/1 bij mij. Je mag pb sturen als je haar nummer wilt :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 01:38

Ik moet zelf ook eens gaan sparen voor een goede machine...
Marktplaats in de gaten houden dan maar, als iemand er een heeft voor een redelijke prijs.. Pb'en mag altijd. :)

Happynesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:32

Hallo bokkers, mijn pony heeft echt een abnormale haargroei, hij is nu 2 maanden geleden al voor de 2e keer geschoren en zit nu eigenlijk alweer zo dik in z'n haar dat hij na een goede training goed nat is(zo erg dat ik na m'n les 3/4 uur moet wachten tot hij droog is)... Doe ik er slim aan om hem weer te scheren of weet iemand wat ik er aan kan doen. Hij verhaart namelijk ook totaal niet omdat ie al wat ouder is...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:34

Als het zo hard gaat.. Heeft je pony geen cushing?
Mijn pony scheer ik 2x normaal.
Een keer in november en dan de winter door met een 150 grams deken en gewoon een keer extra scheren.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 02-01-17 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:34

Gewoon nog een keer scheren, 3 keer in een seizoen is voor een pony met veel vachtgroei helemaal niet zo raar hoor.

Happynesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:38

gomir schreef:
Gewoon nog een keer scheren, 3 keer in een seizoen is voor een pony met veel vachtgroei helemaal niet zo raar hoor.

Het probleem is dus dat het niet alleen in de winter is.

Moonfish; Als het goed is heeft hij geen cushing want z'n haren zijn ook gewoon recht en niet gekruld en hij vertoond geen andere tekenen van cushing...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:43

Gekrulde vacht is pas in een heel laat stadium van Cushing dus dat zegt niets. Het kan mss wel handig zijn het eens te laten testen.

Vandaag hebben we het hoofdje van de tinker geschoren. Zoals verwacht gingen de oren wat moeilijk maar uiteindelijk is alles gelukt :') Iemand van stal heeft het gedaan. Daar ben ik blij om, we konden dan de tijd nemen die we nodig hadden _O-

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:44

Happynesss schreef:
gomir schreef:

Het probleem is dus dat het niet alleen in de winter is.

Moonfish; Als het goed is heeft hij geen cushing want z'n haren zijn ook gewoon recht en niet gekruld en hij vertoond geen andere tekenen van cushing...

De haren hoeven zeker niet te krullen om cushing te hebben. Ik zou gewoon even laten testen, dan weet je het zeker. Daarnaast zou ik gewoon scheren, ik vind dit niet heel eerlijk tegenover je pony..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:27

Gewoon scheren, dat is niet voor niks uitgevonden.. Bij mijn merrie is vijf keer per winterseizoen normaal dus die drie keer is echt niet vreemd. Als het nodig is kun je ook gewoon jaarrond scheren, zijn er meerdere die dat doen.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:12

Mijn pony is in december voor de tweede keer geschoren. Die vacht die nu is terug gegroeid is vrij stug, soort varkensharen. Niet heel charmant :') Kan het kwaad om hem nog 1 keer te scheren? Of stoor ik dan de aanmaak van zijn zomervacht?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:17

Ik denk dat dat een fabeltje is... Mijn pony gaat midden januari nog eens overnieuw :))

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:18

Lekker scheren Snorremans :j

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:24

Lekker scheren!!
Scheer de mijne in mei nog :')

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:36

Haal ik dit weekend het scheerapparaat er nog een keer over! :j

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:47

Deze winter al 3 keer geschoren, vorige week nog. Hopelijk was het de laatste keer, elke keer dat ik haar scheer komt ze er grijzer onderuit. Maar echt een verademing nu het er weer af is. Kan gewoon trainen zonder zweet, anders is ze na het lostijden al drijfnat....

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:55

Hier een poos terug kaal gegaan maar weet wel, niet meer in die tijd doen bij hem.. hij blijft zo kaal dat hij overal kale plekken krijgt. Dat heb ik echt nog noooit gehad :=

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:31

Ik heb een liscop lite overgenomen vandaag.
Voor het idee, een machine die ik geleend had vs de liscop lite.
Hij houdt superfijn vast, en ik heb geen grote handen.

Afbeelding

Afbeelding

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:55

Wat leuk een algemeen topic over scheren.
Ik scheer al heel wat jaren. Ooit begonnen met, voornamelijk, veulens voor de keuring. Toen m ijn eigen paarden, eens wat voor vrienden en nu sinds een aantal jaren p aanvraag.
Doe er zo'n 40/50 per seizoen denk ik. En in principe nooit meer dan 2 op een dag. Scheer omdat ik het leuk vind en scheer van shetlanders, tot paarden/ponies die (inter)nationaal lopen en soms ook op aanvraag van dierenarts.
Klets graag met jullie mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 01:11

Ik heb deze ook bewust gekocht zodat ik er eventueel ook andere pony's mee kan scheren, dan wil ik iets waar ik geen pijn van krijg.
Nu denk ik niet dat het ooit gaat gebeuren, maar vorig jaar kreeg ik 2x de vraag of ik voor stalgenoten kon scheren omdat het er zo strak uitzag.
Ik ben alleen wat huiverig voor rotzakken die mijn machine mogelijk slopen.
Dus de optie ligt er eventueel, maar sowieso is voor mij een fijne machine wel nodig.
Ik had flink last van mijn nek en schouder van het zware trillen van die grote bul.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:08

Willem wordt half januari nog een keer geschoren en dan ben ik er hopelijk klaar mee voor dit winterseizoen. Dat wordt de 3de keer. Hij is an sich nog best kaal maar zweet in de binnenbak toch wel weer redelijk snel. En met de geplande indoors toch nog maar een keertje extra kaal.