Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:00

Ik heb de mijne vanaf vandaag overdag met een 200 grams regendeken en 's nachts met een 150 grams staldeken (ze staat in een binnenstal) staan. Aangezien het vanmiddag bij ons stortte ben ik daar wel blij mee, het was maar 13.5 graden! Vanaf vannacht koude temperaturen dus voorlopig houdt ze deze even op. Brrr de nazomer is echt voorbij nu :(

jamiroquai

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:04

Ha ha, bij 13,5 graden voelt mijn paardje zich juist happy, dan hoef je niet met een deken aan te komen, tenzij het echt de hele dag aan 1 stuk door regent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:08

Een dun regendekje is idd voldoende. Snachts op stal is het nog warm zat.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:43

Vol in de wind aan de kust, paard heeft het met regendek warm zat, dus 200 grams blijft voorlopig nog even in de kast liggen

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:46

Vanavond gaan hier de regendekens erop.. Ze hebben slecht weer voorspeld..

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:48

Ik moet ook maar de deken opleggen 's nachts, want hij begint echt al een vachtje te krijgen..
Heb een 100grams deken

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:54

1 paardje staat met een dekentje op ( is geschoren)
de anderen 2 huppelen nog vrolijk door zonder deken , en dat laat ik wel even zo
het is nog aardig droog en de dekens hebben ze dadelijk lang genoeg op :)

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:22

Snap sowieso niet zo goed waarom dekens snachts afgaan? Een stal die warmer is dan buiten lijkt mij niet fijn voor je paard.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:25

Priscilla, als het nou vannacht heel hard gaat stormen en regenen, kunnen je paarden dan schuilen of moeten ze gewoon nat worden? Zonder deken moeten ze toch wel de kans hebben om te schuilen?

LouanneLoua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:26

Mijn paard staat nog heerlijk 24/7 buiten, wou hem gisteren regendeken opdoen, stond al helemaal klaar meer vader lief zeg nee zon gaat schijnen dus weer af gedaan, nou spijt van gehad, vanavond lekker om hoor :)

Hij staat wel al midden in zijn vacht, maar 0 grams kan geen kwijt, zodra ze stal opgaan word hij geschoren :) en gaat er een 200 grams outdoordeken op denk ik of 150 :)

Alhoewel ik het niet zeker weet, is mijn eerste jaar met dekens en ee geschoren paard?

Iemand een soort schema om goede grams deken bij te houden met wleke temperatuur :=
Laatst bijgewerkt door LouanneLoua op 06-10-11 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:27

Ze staan nog even snachts buiten hier, dus met deken op. Na of in het weekend (ligt aan het weer) gaan ze naar binnen. Ik doe regendekens en halzen af in stal, vooral omdat de vacht ook lucht nodig heeft. Stal dekens laat ik wel op.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:30

_Mellanie schreef:
Darkness85 schreef:
Hier is dit topic niet voor !! Zoals de Mod al aangegeven heeft op de vorige pagina !! >;)

sorry hoor !
overeen gelezen, van een mod let ik meestal op iets groens en dat was dit niet

Angela schreef:
Voor wie welke dekens heeft, zie: [HAR] Hoeveel dekens heb je, en wat voor?

Angela is een mod, en haar naam is dus zo groen als gras. ;)

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:30

Hals zou ik idd wel afhalen binnen, anders houd je helemala geen manen over :P

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:36

Mizsz_Kitty schreef:
Snap sowieso niet zo goed waarom dekens snachts afgaan? Een stal die warmer is dan buiten lijkt mij niet fijn voor je paard.

Bij mij is dit ook het geval. Maar ik vind het juist wel prettig. Als het buiten vriest is het in z'n stal nog heel goed te doen. Kijk, nu scheelt t niet zo heel veel hoor. Hooguit een graad of 4 a 5. En in de zomer is het wel een stik hok. Maar dan staan ze toch 24/7 buiten. Dus dan heeft hij er geen last van.

Mijn paard heeft vandaag voor het eerst dit seizoen een 0 gr regendek op gekregen. Maar omdat het op stal een aangename temperatuur is kan hij vannacht lekker af. Dan kan hij weer even "luchten".

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:39

Louanne, er is geen schema voor, het is zo verschillend per paard, en het hangt ook heel erg af van de huisversting. Niet raar dus dat we er hier ook al 188 pagina's over aan het kletsen zijn..............................................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:39

LouanneLoua schreef:
Mijn paard staat nog heerlijk 24/7 buiten, wou hem gisteren regendeken opdoen, stond al helemaal klaar meer vader lief zeg nee zon gaat schijnen dus weer af gedaan, nou spijt van gehad, vanavond lekker om hoor :)

Hij staat wel al midden in zijn vacht, maar 0 grams kan geen kwijt, zodra ze stal opgaan word hij geschoren :) en gaat er een 200 grams outdoordeken op denk ik of 150 :)

Alhoewel ik het niet zeker weet, is mijn eerste jaar met dekens en ee geschoren paard?

Iemand een soort schema om goede grams deken bij te houden met wleke temperatuur :=

Dat verschilt per paard. Met een geschoren paard zou ik 300 gram aanhouden voor wanneer het echt koud wordt en overdag rond het vriespunt ligt. De temperaturen verschillen nog heel veel, daarom zou ik nu kiezen voor een 150 gram. Paarden kunnen zich beter aanpassen aan kou.

LouanneLoua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:42

Oke :)

Dus dan kom ik met een 150/200 grams outdoordeken en eventueel als egt koud is wollen onderdeken al aardig eind :)?

Dit geld voor buiten neem ik aan? Paarden staan hier in de winter ook nog buiten elke dag 3 tot 6 uurtjes

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:43

Als ze voor de nacht naar binnen gaan scheelt dat al heel wat in dekendikte....

LouanneLoua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:47

Ik zit er zelf aan te denken, om sogtends voor school de wollen onderdeken erbij te doen en dan na school de onderdeken er weer af.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:55

LouanneLoua schreef:
Oke :)

Dus dan kom ik met een 150/200 grams outdoordeken en eventueel als egt koud is wollen onderdeken al aardig eind :)?

Dit geld voor buiten neem ik aan? Paarden staan hier in de winter ook nog buiten elke dag 3 tot 6 uurtjes

dat merk je vanzelf mijn paard heeft als het koud is aan 300 grams niet genoeg hoor dus dat moet je zelf ondervinden dat kan iemand anders niet voor je zeggen hoe en wat de mijne gaat vanavond al naar een 200 grams. ieder paard is anders is het zelfde als met mensen :)

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:57

Mijn geschoren pony staat nu onder een 100 grams onderdeken met regendeken.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:57

Hier breekt tussen de buien door de zon nog regelmatig door, en dan is het ook gelijk erg warm. Zou nu nog geen regendekens op doen. Ze gaan hier wel vanaf vannacht naar binnen, maar meer om het land te sparen dan dat de paarden het echt nodig hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:15

Op stal zou de deken wel af kunnen, niet onwijs koud, uit de wind, droog etc. Maar omdat ik helaas niet de mogelijkheid om te wisselen, laat ik de deken van af nu op. Ik heb er de 50 gram opgegooid, mede omdat ik een tijdje terug tijdens de regen & wind een koud paard had onder het 0 grammetje. Ik hoop dat ze met de 50 gram zich wat beter warm kan houden, maar ik ga vanavond wel even terug om te kijken of ze niet staat te bakken als ze op stal is gekomen. Want dat is niet de bedoeling uiteraard.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:18

Louanna, het is het koudste en het vochtigste vroeg in de morgen, zo rond 5, 6 uur. Dus als je dat onder schooltijd doet, heb je er vrij weinig aan...

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:36

heb mijn paardje net ook 100 grams deken opgegooid...ze staat nu nog dag en nacht buiten