[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:19

Hier 50 grams ongeschoren, hele koude wind hier vandaag.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:21

Hier vorige week geschoren, vandaag in het zonnetje even zonder deken gestaan maar verder 50 gram met hals. Ze staat dag en nacht buiten met schuilstal.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:29

Hier 100 gram ongeschoren met een 0 grams hals, paard heeft maar een heel dun vachtje nog en loopt 24/7 buiten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:33

Heb alleen een 0 gram met hals op (ongeschoren), ze kan binnen staan als ze wil. De shet staat zonder deken, want die heeft al een mega dikke vacht (en die kan ook naar binnen).

Wil haar scheren binnenkort als ik er weer op mag (nu herstellende van een beenwond), maar zit heel erg te dubben hoeveel gram ik erop moet gooien. Ander jaar geschoren onder een 300 gram vond ik haar regelmatig wat warm aanvoelen. Zou een 150 voldoende zijn, of is dat echt te weinig 24/7 buiten met containerstal?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:35

Hier vanmiddag na de rit inclusief ijskoude waterplassen tot aan zijn buik mijne onder 3 dekens gezet. Zijn vriend zijn bucas recuptex alleen was te koud. Dus 100 gram onderdeken erover en een regendeken tegen de regen. Pas met de 2 dekens op stopte hij met rillen. Oftewel die staat vannacht op stal ook lekker onder 200 gram staldeken. Mijn een maand terug geschoren staat tot nu toe goed met alleen een regendeken en 100 gram in de nacht. In mijn geval gaat het om shetlanders dus ze hadden een maand terug al heel veel vacht en nu weer een vergelijkbaar aantal met toen. Maar in 2 dagen 10 graden naar beneden is voor een kale shet ook ineens bibberen. Even voor het beeld, het gaat om een mini van 85 cm, dus plassen waren niet absurd diep. Hij is gewoon absurd klein. :')
Afbeelding

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:50

Bij mij steken de liners enorm uit en ze zijn toch echt dezelfde maar als de deken. Deken valt perfect maar die liners….

24/7 buiten met inloop. Eentje staat onder 100 gram in de nacht, de ander onder 200. Als ik later van stal had weg kunnen gaan had die denk ik onder 300 gestaan. Morgenvroeg gaat alles weer af en dan in de avond weer op.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:53

Ik heb de liner onder mijn amigo bravo een maatje kleiner gekocht. Dezelfde maat stak uit aan de achterkant en nam water op. Nu geen problemen mee. Liner trekt de deken mooi dicht aan de achterkant.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:57

StonedRomy schreef:
Bij mij steken de liners enorm uit en ze zijn toch echt dezelfde maar als de deken. Deken valt perfect maar die liners….

24/7 buiten met inloop. Eentje staat onder 100 gram in de nacht, de ander onder 200. Als ik later van stal had weg kunnen gaan had die denk ik onder 300 gestaan. Morgenvroeg gaat alles weer af en dan in de avond weer op.

Geschoren?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:07

StonedRomy schreef:

Nou over die lengte van de liner gesproken. Ik had dus al een 6.0 liggen. Die vond ik al vrij groot, maar net te klein voor mijn paard. Die heeft een maat 6.6 regendeken op. Dus ik dacht.. die zal een 6.3 liner moeten hebben. Heb mijn eigen meegenomen naar winkel vandaag voor vergelijking. Blijkt mijn 6.0 exact even lang als de 6.3 :? De 6.6 was maar klein beetje groter en die dus meegenomen. Zoals te zien op de foto hierboven is die qua lengte ook gewoon prima. Maar hoe mijn 6.0 nou zo groot is..... Schiet mij maar lek.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:23

lies schreef:
StonedRomy schreef:

Geschoren?

Ah sorry, ongeschoren. Eentje maakt geen wintervacht aan, valt snel af en is best wel eentje die het snel koud. Ik heb twee seizoenen een HorsePal eraan gehad, dus op die manier weet ik redelijk wat beide nodig hebben om een fijne temperatuur te houden zonder te warm of te koud te staan

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:04

Friesfanaat schreef:
Hoeveel gram hebben jullie nu op een geschoren paard liggen?

Mijn 24 jarige 2 maanden geleden geschoren staat onder 200 gram met hals 24/7 buiten. 13 jarige ongeschoren nu ook onder 200 gram met hals. Die laatste stond gisterennacht nog onder 150 zonder hals, maar had het volgens de horsepal en de hoge spierspanning die ze liet zien het te koud.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:08

Ik zat vandaag ook in dubio hoor met mijn ongeschoren teddybeer. Gevoelsmatig was het zo koud opeens! Mijn senior stond onder de Autumn Series omdat ik het gevoel had dat het op stal 's nachts anders te warm zou worden, maar een 0 grams regendeken had misschien ook al wel gekund. Zit er nu net tussenin. Hij voelde wel koud aan onder de deken, maar onder de haren was de huid toch gewoon warm. Dan is het prima. Probeer dat altijd te voelen want als ik uitga van de temperatuur onder de deken zou hij al snel te koud staan terwijl hij dan eigenlijk prima is qua temperatuur.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:22

Ik heb mijn oudere merrie van 20 onder een 100 grams staan, met 100 grams hals. Mijn jonkie van 3 heeft nog een 0 grams regendeken op zonder hals maar daar ben ik ook voor aan het kijken welke deken ik bij haar erop wil gooien (krijgt ze nog een goedkope Amigo Hero erbij van 100 gram of ook zo’n mooie Arika zoals de koningin :+).

Ik moet voor allebei een volledige collectie aanschaffen weer, ben echt fan van de Lemieux Arika en valt op beide paarden mooi, maar man.. even dekens voor twee paarden aanschaffen loopt zo snel af op en Amigo ligt ook oke.

Hoop op een leuke kortingscode ergens, iemand een idee?

Beide paarden zijn over van veel op stal staan maar een 24/7 track met ruime schuilstal en onbeperkt hooi. Dus vandaar ook wat “warmer” gezet dan voorheen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 07:02

Ik heb net even gevoeld, ze is niet te koud onder de 300 grams maar ook zeker niet te warm! Meter zegt nu ook maar 2 graden...
Dus ben heel blij met mijn keuze!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 07:41

Ik heb sinds eergisterenavond de bucas smartex medium op, en heel blij mee. Ik vind het maar een koude gure waterkoude dag. Staat ook bijna heel de dag in de schaduw, dat scheelt natuurlijk ook.

Ik gebruik die deken meestal tussen de 5 en de 12 graden, en dat werkt voor ons prima. Onder de 5 graden krijgt hij er nog een smartex onderdeken onder.....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:03

Wiwabalia schreef:
Ik heb mijn oudere merrie van 20 onder een 100 grams staan, met 100 grams hals. Mijn jonkie van 3 heeft nog een 0 grams regendeken op zonder hals maar daar ben ik ook voor aan het kijken welke deken ik bij haar erop wil gooien (krijgt ze nog een goedkope Amigo Hero erbij van 100 gram of ook zo’n mooie Arika zoals de koningin :+).

Ik moet voor allebei een volledige collectie aanschaffen weer, ben echt fan van de Lemieux Arika en valt op beide paarden mooi, maar man.. even dekens voor twee paarden aanschaffen loopt zo snel af op en Amigo ligt ook oke.

Hoop op een leuke kortingscode ergens, iemand een idee?

Beide paarden zijn over van veel op stal staan maar een 24/7 track met ruime schuilstal en onbeperkt hooi. Dus vandaar ook wat “warmer” gezet dan voorheen.

Dochorse heeft nu wel een actie op dekens. Op horseware zat iig 25% korting, naar Lemieux heb ik niet gekeken, maar volgens mij was het een algemene actie.

Edit; ik moet dus ook nog voor 1 paard alles aanschaffen. Heb nu regendeken en 100gr liner. Twijfel dus enorm of ik door ga op de liners of dat ik een 250gr amigo bestel (dan kan ik ook met de liner door naar 350gr evt). Vind het tussentijds wassen van de liners wel heel fijn, maar vind de pasvorm dus wat minder. Zou ook ander merk liner kunnen testen nog. Lastig....

Nu bij daglicht een foto gemaakt met de dekens gewoon dicht op zoals ze liggen. Blokje is de aansluiting van de liner en mijn hand zit bij middelste oog aan de deken om aan vast te maken;

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door manzano op 16-10-23 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:22

ApplePapple schreef:
Ik heb net even gevoeld, ze is niet te koud onder de 300 grams maar ook zeker niet te warm! Meter zegt nu ook maar 2 graden...

Correctie zelfs vorst aan de grond gehad, auto ruit was bevroren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:42

Sky_As schreef:
Ik heb sinds eergisterenavond de bucas smartex medium op, en heel blij mee. Ik vind het maar een koude gure waterkoude dag. Staat ook bijna heel de dag in de schaduw, dat scheelt natuurlijk ook.

Ik gebruik die deken meestal tussen de 5 en de 12 graden, en dat werkt voor ons prima. Onder de 5 graden krijgt hij er nog een smartex onderdeken onder.....

Hier precies hetzelfde. Bij de deken zelf geven ze iets kouder aan, maar de mijne krijgt hem eerder op. Dan blijft ze fijner in het lijf. Heb nog een liter voor eronder en de recuptex. Recuptex gaat er eerst onder en als het echt vriest de linker erbij.

Ook door buitenbox met 3 open kanten. Alleen dak en achterkant zijn dicht, voorkant en beide zijkanten open. Als het echt vriest voor meerdere dagen maken we de box ook dicht. Vorig jaar 2 weken gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:55

ApplePapple schreef:

Dan staat jouw paard 24/7 buiten neem ik aan?

Want in stal is het niet zo koud natuurlijk.

Hier onder 50 grams wil echt prima. Die deken is geschikt tot vriespunt ongeveer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:59

Dat ligt maar net aan de stal natuurlijk. Wij hebben boxen die net zo koud zijn als buiten, boxen waar het veel warmer blijft en boxen waar het maar iets minder koud is, maar niet echt warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:01

Nee oke een buitenstal misschien niet nee.

Maar veel stalgebouwen zijn echt wel warmer dan buiten :)

In onze stal met buitenluiken is het 15 graden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:16

Mijn paard heeft de hele nacht binnen gestaan, aan de mest in stal te zien (ligt normaal vrijwel nooit iets), dus denk dat ze het ook wat frisjes vond :=
Vanavond dus toch maar iets meer erop.
In de container is het wel warmer dan buiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:30

Ik heb het idee dat ik vrij Spartaans ben.. Mijn paard staat nog zonder deken, uiteraard wel ongeschoren.
Ze staat nu van 17.30 tot 9.00 op stal dus tijd genoeg om op te drogen.

Nu heb ik een paard die het niet snel koud heeft. Ze heeft alleen vorig jaar toen ze langdurig ziek was lang een deken op gehad maar max 100 gram.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:36

Heeft hier iemand tips voor het afschuren van de manen bij de Horseware Amigo Bravo plus?
Het was vorige jaren altijd wel een klein beetje, maar nu lijkt het ineens erger. Pasvorm is verder wel mooi maar ik vind het zonder als er een hele hap uit de manen gaat.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:49

fransje23 schreef:
Ik heb het idee dat ik vrij Spartaans ben.. Mijn paard staat nog zonder deken, uiteraard wel ongeschoren.
Ze staat nu van 17.30 tot 9.00 op stal dus tijd genoeg om op te drogen.

Nu heb ik een paard die het niet snel koud heeft. Ze heeft alleen vorig jaar toen ze langdurig ziek was lang een deken op gehad maar max 100 gram.

Hahahha, dan ben ik ook vrij Spartaan met 24/7 buiten, schuilstal en geen deken :+
Die van mij doe ik ook echt geen plezier met een deken als ik enkel kijk naar de temperatuur. Die heeft het met -10 net zo warm als +10. Langdurig regen kan hij dan weer totaal niet tegen, dus grote kans dat hij vanaf donderdag even een paar dagen wel een op krijgt.