[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:51

Dan zou ik gaan voor de Rambo Sweet itch hoody heeft een veel fijnere pasvorm dan de protector :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:07

Zelf ben ik vanaf de Rambo Sweet itch naar de Rambo protector gegaan.
Vooral omdat mijn pony geen eczeem heeft, maar allergisch reageert op dazensteken.
De protector beschermd hem goed. En veel minder warm, wat voor hem prettiger is.
Wat mij betreft ideale deken.
Afbeelding
Hij valt wel ruim. Normaal qua winterdekens heb ik 6'0 op mijn pony van 1.41m. Dit is een 5'9.

Sweetitch hoody
Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:47

Mijn merrie heeft ook geen eczeem gewoon erg gevoelig voor alles wat op haar huid zit. Als de hoody veel warmer is neig ik toch meer naar de protector. Wel goed om te weten dat hij groot valt, m'n merrie heeft een 6.6 wug maar een 6.3 liner eronder dus zat al enorm te twijfelen. Nu weet ik dat ik in ieder geval beter de 6.3 kan passen..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:47

Ik ben van de zomer ook van een RSIH naar een protector gegaan. Hij valt groot maar dat is voor mijn paard geen probleem. Vond alleen dat het bilkoord wat laag bevestigd was maar dat heb ik los getornd en wat hoger vast gezet.

Onder de RSIH stond mijn paard met amper 20 graden al nat te zweten. Hij reageert heftig op de dazen/vliegen maar heeft geen zomereczeem. Ik vind de protector erg fijn, dat dure vamoose spul hoef ik niet als het weer eraf gewassen wordt, ik heb er twee en ik wisselde ze wel regelmatig en deed ze om de zoveel weken wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:55

De protector heeft een korte hals voor mijn vliegengevoelig paard te weinig bescherming daarbij is de pasvorm van de rambo sweet itch hoody fijner :) warmer us niet mijn ervaring met 30 + nog steeds koel.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:06

Mijn eczeempaarden staan 24/7 met de RSIH en blijven er ook met 30 graden koel onder. Dekens hebben idd een fijne pasvorm, enige nadeel vind ik de schoudervoering die snel kapot gaat.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:09

igor001 schreef:
Nies_ schreef:
Dat klopt, maar als ik denk ongeschoren tinker.. Dan zal dat geen super dunne vacht zijn en dan zal het in de meeste gevallen wel te warm zijn.

De bucas power turnout light is ook een erg warm deken. Mijn kwpn, ongeschoren met dunne vacht, staat daar bij 8 graden onder te zweten. Die ik hoef ik echt pas op te leggen als de temperaturen 2 graden of minder zijn. Terwijl mijn 300 prima gaat met 8 graden. Bewijst voor mij toch dat de bucas power turnout light best warm is!

Persoonlijk zal ik voor een tinker met vacht, afhankelijk van het paard zelf voor een smartex 150 of 300 gaan. Smartex heeft ook een stay dry voering. Ook handig als een tinker met vacht aan het werk moet en het lang duurt voordat hij weer droog is van het zweet.

En daar staat die van mij weer onder te bibberen. Ook ongeschoren met dunne vacht, en nog een 150gr eronder.
Met dekens is het echt kijken naar je paard vind ik. Mijn vorige paard had het niet nodig, maar deze merrie is een beetje een flauwe trees. Kan tegen niet veel tegen.
Op mijn eerste stak was degene met de allerdikste deken een Haflinger. Was ook een koukleum tot in de ergste graad.

Die staydry is echt goddelijk handig! Was voor mij de reden om voor Bucas te gaan.

Qua vliegendeken heb ik de RSIH opliggen. Zeer tevreden van. Geen bulten van steken meer op mijn merrie terwijl ze vroeger vol stond. En zelfs met grote hitte staat ze er niet onder te zweten.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:12

ik heb een rambo wug 0 grams, ik weet dat je hier officieel geen onderliners aan kunt bevestigen, maar iemand er ervaringen mee of het wel blijft zitten?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:29

Arienette schreef:
ik heb een rambo wug 0 grams, ik weet dat je hier officieel geen onderliners aan kunt bevestigen, maar iemand er ervaringen mee of het wel blijft zitten?

Ja hoor heb nu een 0grams Rambo wug + 100gr liner onder liggen. Alleen aan de achterkant vast gemaakt aan de wug. Blijft perfect liggen.

Ik denk dat ik bij de paardendrogist de RSIH en de protector bestel om te passen. Dan kies ik zelf welke stof ik fijner vind want zo te horen zijn de meningen verschillend haha :D. Hoe valt de RSIH?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:37

Op mijn pony is de RSIH ook 5'9. De 6'0 was echt te groot. Die had ik eerst.
Afbeelding
Stukje waar de oren doorheen zitten sloeg hij trouwens altijd zelf terug.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:26

Goed om jullie ervaringen te lezen over de verschillende vliegen dekens :) Ik moet komende zomer een nieuwe aanschaffen. Had afgelopen zomer een vliegendeken van pagony maar die paste niet goed bij haar borst. Van amigo past 206 haar perfect. Ik ga jullie tips mee nemen. Maar de dekens van rambo enzo vallen dus groter ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:31

Bij mij niet. Ik heb daar ook dezelfde maat van.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:44

Yvank_ schreef:
Bij mij niet. Ik heb daar ook dezelfde maat van.

Bij mij ook niet

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:10

Oké dank jullie wel dan ga ik eerst gewoon maat 206 eerst proberen!

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:43

heey ik heb een vraag .
Mijn paard is ongeschoren en staat 24/7 buiten tenzij het onweert of echt hard waait dan gaat ze in de stal.
Ze heeft een schuilstal maar daar staat ze eigenlijk nooit in.Maakt niet uit of het hard regent of niet.
Ik zit nu te twijfelen of ik een deken wil nemen: 100 grams regendeken.
Want op sommige dagen kom ik aan en is ze kleddernat en ze voelt koud aan(achter haar oortjes)
Nou dan heb ik 2 problemen ze is dan nat dan kan ik niet rijden (ik heb geen binnenbak tot beschikking dus dat moet dan ook buiten)
En ze heeft het (volgens mij) dan best koud :brr: .
We hebben een tot nu toe zachte winter gehad (in het zuiden) Maar wie weet komt er nog heel veel kou aan :\ ?
Vraag me dit al een tijdje af maar nu het zo koud in het noorden is twijfel ik al helemaal.
En ik zou al helemaal niet willen dat ze het koud heeft :n .
Zal ik een deken kopen ? of wel een deken kopen maar dan de volgende winter ?
alvast bedankt

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:45

Paard heeft nu denk ik al een aardige vacht? Dan ga je alleen aan 100 gram niet genoeg hebben. Denk dat je het beste een 100 en 200 grams kan halen..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:58

Ik zou ook eerder richting 200 denken.

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:00

oke dankje! Ja ze heeft indderdaad al een aardig vachtje.Het gaat me zelf vooral om de koude regen,want alleen als het heeft geregend (als ze super nat is )voelt ze koud aan(soms ook als ze gewoon droog is maar dat gebeurd heel soms).Bedankt voor je antwoord :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:11

Jullie willen een paard met volle wintervacht nu onder een 200grams dek zetten? Mijn merrie die ik vanaf het begin al met dek op heb gezet staat zelfs nog onder 100gram. Denk dat dit paard met volledige wintervacht nu zat heeft aan 100, waarschijnlijk is dat ook nog niet echt nodig maar meer jouw eigen gevoel dat het paard het koud heeft :).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:19

Paard wat geen dekens op heeft gehad tot nu toe en een flinke vacht heeft zou ik ook onder max 50 of 100 grams zetten, anders gaat het broeien en irriteren...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:24

Kasmir schreef:
Jullie willen een paard met volle wintervacht nu onder een 200grams dek zetten? Mijn merrie die ik vanaf het begin al met dek op heb gezet staat zelfs nog onder 100gram. Denk dat dit paard met volledige wintervacht nu zat heeft aan 100, waarschijnlijk is dat ook nog niet echt nodig maar meer jouw eigen gevoel dat het paard het koud heeft :).

Denk ik ook ja. Al mijn paarden zonder deken voelen koud aan. Zeker als ze nat zijn. Zegt niet dat ze het koud hebben. Wel dat ze weinig warmte verliezen. Als je paard het koud heeft, gaat ie wel in zijn stal staan. Hij is echt niet gek. Aangezien hij dat niet doet, zal het wel meevallen met zijn koud hebben, denk ik.

Ik hoor iedereen hier dat de vacht niet meer werkt met een deken erop, imdat de vacht dan plat ligt. Maar ik geloof daar niks van. De werking zal wel minder zijn, omdat hij bijnkpubde haren nietbrechtop kan zetten. Maar er zit evengoed lucht tussen de haren, die warm wordt. Ook met deken erop. Net als laagjes kleding, zal ik maar zeggen. Van niks naar 200 gram met volle vacht? Ik denk dat hij het bloedheet krijgt. Maar dat merk je vanzelf. Een gezond paard met goede vacht moet het prima doen tot zeker -5. Tuurlijk zijn er uitzonderingen. Die heb ik er ook bij staan.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:38

Ik zou ook 100 gram opdoen als je een deken op wilt doen. Al moet een gezond paard met wintervacht nu ook gewoon zonder kunnen, gewoon zorgen dat ie genoeg ruwvoer heeft en schuilmogelijkheid.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:16

Heb je al eens gedacht aan een 0gr horseware met liners? Dan kan je van 0gr naar 100 en 200 etc, heb 3 dekens in 1... 8-)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:35

Mijn ongeschoren haflinger staatet.een 100 gram.amigo deken op, doe ik er meer op gaat hij zweten dis ik denk.dat een 100 gram.prima kan.

Of je haalt.een regendeken bv de amigo bravo en.haalt er dan een losse liner van 100 gram bij en.een van.200

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:07

Arienette schreef:

Jazeker! Ik heb de rhino wug en en de liners in 100 en 200 gram. De liner zit met klipjes vast aan de deken (achter bij bilkoord) en blijft perfect liggen. Ik vind het ook een voordeel dat de onderdeken niet nat regent omdat hij verder naar achter ligt tov de wughals.