[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:10

Aangezien je een schuilgelegenheid hebt,zou ik ze eerder zonder laten. Een deken drukt idd de vacht plat en zou je dus steeds dekens moeten wisselen (ivm verschillende temp) om de pony's warm te houden.
Zou een bordje ophangen in die flat, dat de pony's het meer dan goed hebben en een deken juist minder fijn is voor ze.
Hun natuurlijke jas werkt beter dan een deken.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:12

Ja een dikke eigen vacht is natuurlijk gewenster. Als je ze dekens op doet moet je contstant controleren of ze het wel warm hebben of juist koud.
Ik zou eens langs gaan bij de oudjes :) gewoon effe uitleggen. En bordjes op hangen idd

KimD

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:14

Pff ja, het probleem is dat die niks beter te doen hebben dan achter het raam te zitten en naar de paarden te kijken.. :')

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:10

Mijn geschoren paard voelde vanmiddag op stal prima onder zijn 100 gram.
denk morgen 200 grams op, aangezien het dan kouder word

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:17

Luts staat onder 300 grams outdoordeken (overdag buiten, snachts buitenstal)
Cathariena onder fleecegevoerde regendeken (overdag buiten, snachts binnenstal)
Baukje staat bloot, in binnenstal en gooi ik overdag even buiten, evt met regendekentje.

en de rest allemaal bloot , zowel snachts op stal en overdag buiten als nog dag en nacht buiten.

Jemig wat een dekens! maar volgensmij kan ik er ook wat van met mn zusje..:
3x regendeken 0gram
4x regendeken fleecegevoerd
1x outdoor 100 gram
2x staldeken 100 gram
4x outdoor 200 gram
1x onderdeken 200 gram
1x staldeken 220 gram
3x outdoor 300gram
1x staldeken 300 gram
1x staldeken 500 gram

3x vliegendeken
1x zomerdeken
3x uitrijdeken (reflecterend)
4x wollen deken
11x fleecedeken

van maatje 125 t/m 205

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:26

Nouvel schreef:
ik krijg bijna het gevoel dat mijn geschoren paard te dun is aangekleed als ik zo lees wat iedereen er op heeft liggen... :oo

Zo dacht ik er ook al over ja :o
Geschoren ruin onder de 200gr nu, ongeschoren beer onder ongevoerd met zachte voering. Ze gaan vanaf nu weer 's nachts op stal, is buitenstal dus niet heel veel warmer dan buiten, maar natuurlijk wel uit de wind wat met zo'n dag als vandaag al een hoop scheelt!

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:27

Die van mij staat nu onder een 100 grams. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:33

Piekosjj schreef:
Nouvel schreef:
ik krijg bijna het gevoel dat mijn geschoren paard te dun is aangekleed als ik zo lees wat iedereen er op heeft liggen... :oo

Zo dacht ik er ook al over ja :o
Geschoren ruin onder de 200gr nu, ongeschoren beer onder ongevoerd met zachte voering. Ze gaan vanaf nu weer 's nachts op stal, is buitenstal dus niet heel veel warmer dan buiten, maar natuurlijk wel uit de wind wat met zo'n dag als vandaag al een hoop scheelt!

Maar ze voelt echt bloedheet onder de deken als ze 's avonds op stal staan, voor binnen kon ik er echt niks dikker op doen, dan ging ze staan zweten...
Ik kan vanavond even kijken wat ze doet als ik er een 100 grams liner onder doe, maar als ze gaan staan zweten worden ze er ook niet beter van...

de temp was nog steeds erg hoog, vanmorgen vroeg was het al 15 graden buiten...

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:52

Nouvel schreef:
Maar ze voelt echt bloedheet onder de deken als ze 's avonds op stal staan, voor binnen kon ik er echt niks dikker op doen, dan ging ze staan zweten...
Ik kan vanavond even kijken wat ze doet als ik er een 100 grams liner onder doe, maar als ze gaan staan zweten worden ze er ook niet beter van...

Ik vond het ook nog heel zacht aanvoelen buiten. Morgen lijkt het toch een stuk frisser te worden, dus ben vandaag van 100 grams zonder hals naar 200 grams met hals gegaan. Als ik morgen had kunnen wisselen dat had ik het waarschijnlijk dan gedaan, maar dat is helaas niet mogelijk.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:01

Mijn ruin vandaag geschoren staat onder 300 gram. :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:32

Nouvel schreef:

Misschien dat jouw paardje het gewoon minder snel koud heeft? Mijn ruin kan af en toe echt een verschrikkelijke koukleum zijn, terwijl mijn merrie het juist erg snel warm heeft.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:46

Kan het ook kloppen dat een volbloed het sneller warm.heeft?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:27

Nog even een vraagje,

Zoals in mijn vorige post stond had mijn paard vorigjaar een drukplek/wond gekregen van zijn deken op zijn manenkam/schoft Wat zou daar de oorzaak van zijn? Te weinig ruimte bij de hals of iets anders? Ik kon mijn hand er ook niet tussen krijgen. Bij de schouders had ik wel ruimte om mijn hand er in te steken.

Weten jullie wat het geweest zou kunnen zijn?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:37

Even een totaal zijspoor. Iemand hier ene idee hoe ik me paard d'r oren droog hou?

spotgaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:49

dekoezegtboe schreef:
Nog even een vraagje,

Zoals in mijn vorige post stond had mijn paard vorigjaar een drukplek/wond gekregen van zijn deken op zijn manenkam/schoft Wat zou daar de oorzaak van zijn? Te weinig ruimte bij de hals of iets anders? Ik kon mijn hand er ook niet tussen krijgen. Bij de schouders had ik wel ruimte om mijn hand er in te steken.

Ik zou een borstbeschermer omdoen zit ook op de schoft

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:50

Dat neemt de druk toch niet weg??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:00

Piekosjj schreef:
Misschien dat jouw paardje het gewoon minder snel koud heeft? Mijn ruin kan af en toe echt een verschrikkelijke koukleum zijn, terwijl mijn merrie het juist erg snel warm heeft.

Ik ben het niet van haar gewend dat ze het zo snel warm heeft qua dekens, dus ben steeds maar bang dat ze te koud staat... :+

Vanavond op stal de 100 grams liner onder de 100 grams rambo gedaan, daarna andere paard gepoetst, alles gevoerd en toen even gevoeld, en ja hoor, klam paard...
dan vind ik het gewoon te warm...
dus liner er weer onderuit, en dan maar gewoon de 100 grams, blijkbaar warm genoeg voor nu! 8-)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:51

Mijn pony is deels geschoren (alleen buik, borst en een deel van haar hals) en heeft een regendekentje op.
Heeft ze genoeg aan :j

Verder heb ik ook alleen een 0 grams regendeken en een zweetdeken.. Ik heb deze pony nog maar een paar
weekjes dus ik heb niet geen verzameling opgebouwd :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:57

Paard voelde niets warms onder haar 100 grammetje. Heb hem opgelaten in stal.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 08:24

dekoezegtboe schreef:
Dat neemt de druk toch niet weg??

Ik denk dat het komt zodra ze aan het grazen is of haar hoofd naar beneden doet dat ze op dat moment te weinig ruimte bij haar schoft heeft.
Met een borstbeschermer bescherm je wel de schoft zodat je hierop geen plekken krijgt, maar het neemt niet de druk weg.

Ik zal zelf voor een andere deken kiezen om plekken te voorkomen. Ik zou een deken kiezen met een grote split aan de voorkant. Vaak hebben deze deken dan ook wat meer ruimte bij de schoft.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:00

paard voelde ook niet warm aan onder de 200 grams ondanks zijn onwijze berenvacht.

ga denk ik einde van de week een scheermachine huren bij EJ en dan proberen zelf te scheren.

maakt dit jaar niet uit als het niet super mooi is. kan toch niet rijden door zwangerschap. zou ook niet scheren maar na 5 minuten
aan de longe is hij zeiknat en zit hem echt in de weg die vacht.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:05

dekoezegtboe schreef:
Nog even een vraagje,

Ik denk dat die deken jouw paard niet zo goed past. Ik zou eens een ander merk/model proberen en eventueel een maat groter. Het ene model deken past het ene paard nou eenmaal beter dan het andere model. Zo zijn hier veel mensen enthousiast over de pasvorm van de Amigo dekens, maar past deze bij mijn paard juist helemaal niet. Het is een beetje zoeken wat voor jouw paard het beste is. (en lastig te beoordelen vanaf de computer)

SunshineeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:38

ik heb even wat door gelezen in dit topic en zie veel verschillende reacties,

Ik ben opzoek naar advies voor mijn paard,
op dit moment staat ze onder een 100/150 gram gok ik zo.
voor een kwpner krijgt ze al best wel een vacht.. maar het is ook weer geen teddybeer ofzo.

Nu ben ik opzoek naar een deken, maar vraag ik me eerst af wat verstandig is om te kopen.
Ik zoek een deken voor wanneer het echt weer winter is dus wanneer het vriest (ook overdag)
tot die tijd kan ik nog wel puzzelen met 2 dunnere dekens.

Wat adviseren jullie mij?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:17

Voor op stal of op de wei? stal is meestal warmer dan de wei

SunshineeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:19

Voor op stal.
De wei wordt deze winter omgeploegd ofzo dus ze zal veel binnen staan helaas..