[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:26

emilyslaluna schreef:
Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen om jullie advies te vragen.

Ik had vroeger altijd een regendeken van Harry's Horse dat gevoerd was. Eigenlijk nooit klachten over gehad. Uiteindelijk moest de deken met pensioen dus zocht ik naar een nieuwe. Maar ondertussen las ik overal dat je beter een ongevoerde deken moet doen. Ik heb inmiddels 2x zulke dekens gekocht en ik vind mijn pony steeds nat eronder. De eerste keer echt thv de naden, dus klacht ingediend. Maar bij een ander merk had ik daar ook last van!

En los daarvan, mijn pony sloopt nooit dekens. Maar toevallig gingen die twee dekens binnen een mum van tijd stuk...

Dus wat is wijsheid?
- Welke dernier is minstens nodig?
- Met of zonder voering en indien met, welk materiaal?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Dernier zegt alleen iets over hoe dicht de stof is geweven. Als je gelijke stofjes met elkaar vergelijkt kan dat, maar niet als je verschillende stoffen met elkaar vergelijkt. Een 1000D ballistisch nylon is bijvoorbeeld veel sterker/duurzamer dan 1200D polyesther. Als je een sloper hebt verdient ballistisch nylon wel de aanbeveling.

Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:30

Wie heeft ervaring met de borstverbreder van Bucas of eventueel een ander merk? Ik heb nu toch dat de Gelderse twenter wat ruimte tekort komt bij de borst, terwijl ik qua lengte van de deken niet naar een maar groter hoef. Mogelijk is een borstverbreder eerst nog een optie. Anders wordt het helaas een zoektocht naar een deken met meer ruimte voor de hals/schouder.

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:38

Als je de borstverbreder nodig hebt voor meer horizontale lengte dan kun je dat zeker gebruiken. Werkt prima, blijft keurig zitten.

Mocht je paard een lagere sluiting nodig hebben dan werkt het helaas niet. De deken gaat dan gewoon in zijn geheel verder naar achteren liggen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:49

Weet iemand nog een goede deken in 0 of 100 gram, in XL uitvoering voor een breed paard?

De amigo bravo XL 0 gram past niet (sluit te hoog)
Dezelfde in 250 gram past gek genoeg wel, maar die vind ik voor nu nog te dik

Of is desnoods een gewone deken die gewoon wat ruim valt aan de voorkant?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:51

Zou je dan niet een Rhino of Rambo met v sluiting proberen? Bijna hetzelfde, maar sluit lager. Beide zijn ze er in 0 grams met de mogelijkheid om liners erin te doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:54

Dominick?
Die vallen ook vrij ruim voor

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 15:17

Celebi schreef:
Als je de borstverbreder nodig hebt voor meer horizontale lengte dan kun je dat zeker gebruiken. Werkt prima, blijft keurig zitten.

Mocht je paard een lagere sluiting nodig hebben dan werkt het helaas niet. De deken gaat dan gewoon in zijn geheel verder naar achteren liggen.

Is (helaas) ook mijn ervaring.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:07

Snelle vraag. Ik heb een Amigo Bravo regendeken gekocht. Ik ben nog opzoek naar een fijne gevoerde deken voor deze winter, maar daar kom ik nog niet uit.

Is het ook mogelijk liners te maken aan de bravo regendeken? Er zitten 4 ringetjes aan voor de hals die ik niet zal gebruiken. Ik dacht, misschien kan daar een liner aan? Ik kom van Bucas, nooit met liners gewerkt, en ik kan het op internet ook niet goed vinden.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:11

Spenk schreef:
Ik vind echt de fijnste sluitingen die van bucas met magneetsluiting en dan click en go en daarop je klittenband. Die gaan nooit open staan bij mij.

Mijn paard krijgt de click en go open op een 1 of andere manier }>

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:12

Ja de liners gaan vast aan de haakjes boven bij de hals en bij het haakje van de bilriem

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:56

Ik maak liners nooit vast, dus zit al niet vast aan een merk. Alleen zorgen dat ze niet onder de regendeken uitkomen. Tegenwoordig toevallig alleen nog maar bucas, maar vroeger ook andere gehad.

Vind het vast maken maar vervelend, dus gooi ze gewoon los eronder.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:07

Ja de liners kunnen er aan. Alleen om de een of andere manier valt de pasvorm van de amigo bravo 12 plus anders dan de liner. Dus de liner valt aan de voorkant veel verder naar achter. Daarom maak ik hem voor niet vast want dan trek je hem naar voren en zit er veel te veel ruimte op de borst. Heel apart.
Maar alleen achter vast werkt prima. Doe de liners op die manier ook onder andere merken zoals HH of QHP. Nog nooit verschoven.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:33

Kunnen liners ook onder dekens van epplejeck ?
En weet iemand of er ook halzen van andere merken op epplejeck dekens passen?

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:42

manzano schreef:
Ja de liners kunnen er aan. Alleen om de een of andere manier valt de pasvorm van de amigo bravo 12 plus anders dan de liner. Dus de liner valt aan de voorkant veel verder naar achter. Daarom maak ik hem voor niet vast want dan trek je hem naar voren en zit er veel te veel ruimte op de borst. Heel apart.
Maar alleen achter vast werkt prima. Doe de liners op die manier ook onder andere merken zoals HH of QHP. Nog nooit verschoven.

Wat gek, dat heb ik nooit gehad. Ik heb meerdere amigo bravo dekens, met v sluiting en disc en daaronder de liners en zeer tevreden over. Vandaag de nieuwe regendeken op gedaan die ik vorig jaar in de uitverkoop heb gekocht :)

Nu nog schoon, maar voor hoelang :+
Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:50

Aan het koppie te zien, is ie aardig wat van plan hihi

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:34

femkepien schreef:
manzano schreef:

Wat gek, dat heb ik nooit gehad. Ik heb meerdere amigo bravo dekens, met v sluiting en disc en daaronder de liners en zeer tevreden over. Vandaag de nieuwe regendeken op gedaan die ik vorig jaar in de uitverkoop heb gekocht :)

Nu nog schoon, maar voor hoelang :+
[ [url=m/Sdvhdg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja ik heb het dus al met 2 dekens. Beiden amigo bravo 12 plus 0 gram. Ik verschillende maten.

Heb net even fotos gemaakt van de achterkant en hoe het eruit ziet als je de voorkant netjes vastmaakt op hun plek en daarna de boel even los gemaakt en terug geslagen zodat je ziet hoe ze ten opzichte van elkaar zitten.

Het is geen ramp, maar wel beetje gek.
Liner is vanochtend gekocht, dus niet gewassen en de amigo deken is 2e dag op, dus ook nieuw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:35

Gewoon vastmaken aan de middelste klittenband ringen en dan achter de clips aan de driehoekjes

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:38

Sintara schreef:
Gewoon vastmaken aan de middelste klittenbandjes en dan achter de clips aan de driehoekjes

Ik snap hoe het werkt :')
Maar ze komen dus niet goed uit. De liner trekt naar voren als ik hem vast maak en hij trekt strak op de schoft omdat hij naar de middelste ringen wordt getrokken terwijl dat dus niet goed past.
Heb hem nu achter vast, maar nu wordt de achterkant dus omhoog getrokken van de regendeken.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:50

Hoeveel gram hebben jullie nu op een geschoren paard liggen?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:06

Friesfanaat schreef:

haflinger die vorige week volledig geschoren is nu 50 grams. staat overdag paar uur buiten en verder op stal (binnenstal) en op stal is het niet koud. Was wel koud vandaag maar anders staat ze te warm op stal. en morgen is de wind minder waardoor de gevoelstemperatuur de normale temperatuur is zag ik. als het onder de 10 graden wordt of ze voelt koud aan doe ik 100 grams op. ze heeft het gelukkig niet snel koud. sommige paarden bij mij op stal staan geschoren al onder 200 grams waarvan ik denk wat moet je als het echt koud is op doen haha

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:07

Wat raar hee manzano, bij mijn beide bravos zit dat gewoon goed..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:11

xxxmh schreef:
Friesfanaat schreef:

haflinger die vorige week volledig geschoren is nu 50 grams. staat overdag paar uur buiten en verder op stal (binnenstal) en op stal is het niet koud. Was wel koud vandaag maar anders staat ze te warm op stal. en morgen is de wind minder waardoor de gevoelstemperatuur de normale temperatuur is zag ik. als het onder de 10 graden wordt of ze voelt koud aan doe ik 100 grams op. ze heeft het gelukkig niet snel koud. sommige paarden bij mij op stal staan geschoren al onder 200 grams waarvan ik denk wat moet je als het echt koud is op doen haha

Een stalgenootje hoorde ik aan ander stalgenootje vragen of ze nou die 200 of 300 gram zou op leggen. :wow: Ik heb gezegd dat als ze wat wil opleggen dat ze er beter een 100 gram op kan leggen.

Ik heb zelf een 0 gram op mijn ongeschoren paard liggen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:15

Ik heb dinsdag 1 geschoren en vandaag de andere en heb ze nu onder 100 gram gezet. Ze staan in een buitenstal (3 kanten dicht en deur met buitenluik) straks even voelen en anders luik maar dicht om iets meer warmte te houden. Voor 200 gram vind ik t nog wel vroeg denk ik..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:42

Oudje, ongeschoren, maar beetje gekke vacht staat onder 50gr.
Teddybeer staat onder een regendeken met fleecevoering (zijn eigen amigo is terug naar de wasserij dus dit is even tijdelijk).
Ruin met dun vachtje staat onder 100gr.
Alledrie in vrij open stal met buitenluiken en loopdeur van de gang open.
Missch dat ik bij mn teddybeer nog wissel voor de recuptex. Straks even bekijken. Het is al best koud met maar 6 graden. Al is het verschil voor ons vast lastiger dan voor de paarden denk ik.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:01

Wat gek van bravo dekens Manzano. Ik gebruik al heel lang deze dekens icm liners en ook nog nooit last van gehad.

Ik zie wel dat mijn powny een koukleum is. Gisteren volledig geschoren en heeft nu 300 gram op. Voelt ze oké onder, gister had ik begin van de avond 150 opgelegd maar was ze echt koud onder. Dus gewisseld naar 250 en dat was prima.

Maar goed, ze liep voordat ze geschoren was ook al met 50 gram regendeken. En het wordt hier vannacht maar 3 graden...