[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:20

Dat klopt, maar als ik denk ongeschoren tinker.. Dan zal dat geen super dunne vacht zijn en dan zal het in de meeste gevallen wel te warm zijn.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:22

Hoe doen jullie het met halsdekens en geschoren paarden?
Mijn paard is eind november geschoren en nog erg kort in zijn vacht. Sinds hij geschoren is, heb ik hem met hals buiten staan. Maar nou had ik vanavond wedstrijd en er kwamen zulke grote plukken manen los met het vlechten, niet ok. Dus wil eigenlijk liever minder de hals op doen. S nachts heb ik hem nu ook al af, maar vind het zo zonde van zijn manen nu. Het schuurt niet maar laat gewoon los..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:23

Is de binnenkant misschien vettig? Ik maak die af en toe even schoon met groene zeep en een spons. Dan nog wat anti-klit op de manen en het is zo glad dat er echt niets afbreekt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:25

Ik heb eind okt geschoren, ik heb 'm altijd zonder hals staan tenzij het erg regent/waait, dan gaat hij met hals naar buiten.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:27

Het breekt niet af, gewoon met wortel en al laat het los..
Denk dat ik toch maar bij graden van 5 boven nul en droog weer hem zonder naar buiten ga gooien. Kijken of dat wat is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:30

Nouvel schreef:
Ik heb eind okt geschoren, ik heb 'm altijd zonder hals staan tenzij het erg regent/waait, dan gaat hij met hals naar buiten.

Zo doe ik dat nu ook, anders ook hele haren met wortel en al los.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:32

Hier gewoon altijd met hals op staan.. De manen in vlechten (fries) en breekt eigenlijk niet af en als ik de vlechten opnieuw doe heb ik bijna geen haar wat er uit komt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:34

Hier worden de manen wel platter, maar uitval heb ik geen last van.
En ik heb er in de winter met zulk weer altijd een hals op.
Normaal altijd Horsewaredekens, nu sinds twee weken ligt er een Dominick deken op. Wel goede dekens, ademend.
Hij heeft geen dikke manen, helaas.
Afbeelding

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:36

Starbreeze schreef:
Nouvel schreef:

Zo doe ik dat nu ook, anders ook hele haren met wortel en al los.

Ja en dan vooral vlak voor de schoft. Waar het al zo fijn dik is... Manen trekken is iig niet nodig zo ;).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:37

Oh ik heb heel ouderwets dat stukje weg getoiletteerd, dus geen last van :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:37

Ja, dat was bij mij dus ook als de hals van binnen wat vettig was. Anders helemaal geen last van en toen de manen nog lang waren gebeurde het sowieso niet. Ik zou het toch eens proberen, het is een kleine moeite.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:39

Nou dat stukje zou ik ook niet zo erg vinden, maar het is net het stuk manen ervoor. De eerste knot zeg maar vanaf d'r schoft. Daar was net weinig knot meer van over, trok driekwart eruit

Goeie om te proberen Nies. Schoonmaken kan nooit kwaad.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:49

Ik doe de halzen om de 3 weken ongeveer in de wasmachine, als de hals vies is worden de manen bij mijn paarden ook dunner en ze hebben al niet veel manen :(. Daarnaast laat ik op zonnige droge dagen de hals meestal af zodat het een beetje kan luchten, de manen gaan altijd zo lelijk plat zitten :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 23:45

Schoonmaken idd en veel laten luchten. Mijn merrie had dat vorig jaar ook, kon wel janken :') Ik was de hals ook regelmatig en de manen ook, dat scheelt echt al de helft.
Ze staat nu sinds 31 dec een aantal dagen op stal (binnenstal) en daar heet ze 150 op gehad. Nu mag ze sinds donderdag weer naar buiten en heb ik haar zonder hals onder 200 naar buiten gestuurd, ze stond wel maar 4 uurtjes buiten.
Nu wil ik d'r als ze morgen weer naar huis komt (24/7 buiten) onder een Rhino heavy zetten zonder hals zodat het niet meer zo vies en vettig word, kan ik dat zomaar doen?? Dat de haren terug groeien vind ik niet erg, maar is dat niet te koud voor mijn prinsesje nu ze ineens zonder buiten staat :(:) Of ben ik nou de overbezorgde moeder :') Ze heeft niet super kort haar meer, iets langer dan zomervacht.
Edit: Ze staat wel al sinds oktober onder een deken met hals.. Wel een dunnere deken, voordat ze die paar dagen op stal heeft gestaan stond ze onder 300.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:47

als je lijf warm genoeg inpakt kan de hals echt wel zonder hoor, ik had voorheen mijn paarden nooit geschoren met halzen buiten staan, ik vind het nu met veel regen wel prettig omdat ze dan niet zo inregenen, maar voor de kou is het niet perse nodig hoor

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:48

Ligt er aan of het warm op de stal was. Bij een goed geïsoleerde stal zou ik er wel wat dikkers op leggen, maar zo'n oude boeren stal waarbij je door de stenen naar buiten kunt kijken is wat kou betreft hetzelfde als buiten.
Ik heb de hals met goed weer ook gewoon af.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 23:53

Was een goed geïsoleerde stal, wel warmer dan buiten maar niet gek veel.
Denk dat ik maar met winderige, regenachtige dagen de hals eraan vast maak en zo veel mogelijk zonder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:55

ja zo doe ik het ook, hals in principe af tenzij het slecht weer is

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:15

Ik vind een hals met regen en wind wel echt ideaal en merk dat de paarden het ook fijn vinden, vooral tegen het inregenen, nu hebben ze alleen nog een nat hoofd en benen :')

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:54

Dat merk ik idd ook, als je een hals hebt regent het niet in, dat is fijn als je paarden 24/7 buiten staan *\o/*

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:12

Ga hem nu maar gewoon naar buiten gooien zonder hals, even kijken hoe hij het daar op gaat doen. Wordt toch heel mooi weer vandaag!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:33

Hier 4 met hals staan waarvan 1 met dikke manen. Nog nooit last gehad van afschurende manen gelukkig.
Ook niet vroeger met de kwpners...

Doe er ook niks speciaals mee, zorg wel dat het naar 1 kant ligt voor ik de deken op doe maar meer ook niet.
Misschien wel het voordeel dat de deken vast zit en dus geen haren ergens snel tussen blijven hangen. En niet te strakke hals anders kan het niet een klein beetje luchten.

Ik snel 4 onderdekens geregeld want het zou erg koud worden halverwege deze maand... Heb niet idee dat dat nog doorgaat :))
Maar extra dekens zijn nooit verkeerd dus ach. Heb ze voor klein prijsje geregeld.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:46

Ginootje schreef:
Even een vraagje aan de deken kenners onder jullie...
Ik heb een tinker merrie die 24/7 buiten staat in een Hit actief stalling (Paddock paradise)
Nu wil ik een goede deken voor haar kopen.. Ze is niet geschoren!

Een Smartex All in One
Power turnout Light
Power turnout Extra

Wat raden jullie aan??

Power turnout light met event een 150 gram onderdeken

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:10

Nies_ schreef:
Dat klopt, maar als ik denk ongeschoren tinker.. Dan zal dat geen super dunne vacht zijn en dan zal het in de meeste gevallen wel te warm zijn.

De bucas power turnout light is ook een erg warm deken. Mijn kwpn, ongeschoren met dunne vacht, staat daar bij 8 graden onder te zweten. Die ik hoef ik echt pas op te leggen als de temperaturen 2 graden of minder zijn. Terwijl mijn 300 prima gaat met 8 graden. Bewijst voor mij toch dat de bucas power turnout light best warm is!

Persoonlijk zal ik voor een tinker met vacht, afhankelijk van het paard zelf voor een smartex 150 of 300 gaan. Smartex heeft ook een stay dry voering. Ook handig als een tinker met vacht aan het werk moet en het lang duurt voordat hij weer droog is van het zweet.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:43

Is het enige verschil tussen de Rambo fly protector en de Rambo fly buster dat ze zijn behandeld met dat vamoose spul? Zit me weer in te lezen in een vliegendeken nu de mislukte poging van vorig jaar (geen passend deken gevonden). Heb nu Amigo en Bucas geprobeerd, beide geen succes. Ik wil er een met buikbescherming (maar niet zo'n irritante flap als dat van bucas liever zoals bij horseware) en een hals, maar er moet ook genoeg bewegingsvrijheid in zijn want als ik haar aan de hand werk wil dat met het deken op doen. Ze was vorige zomer namelijk gewoon niet te trainen, alleen maar met de vliegen bezig, super irritant voor haar en voor mij. Alle dekens die ik tot nu toe heb geprobeerd spannen veel te strak rond haar schouder/schoft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand nog andere suggesties, heb er nu een rambo wug op liggen dat ligt als een huis maar komt ook omdat het deken zelf al aardig 'vorm' heeft waardoor het niet schuift. Dat mist natuurlijk met de soepele stof die je met vliegendekens hebt.