[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:52

Zag dat Lemieux een nieuwe kudos variant heeft, zag er ook goed uit.

Ik vind Bucas echt mooie dekens hebben qua stof en dergelijke maar mijn oude merrie past het voor geen meter, en mijn jonkie mag zich eerst bewijzen met de betaalbare amigo’s.. :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:55

Wiwabalia schreef:
Zag dat Lemieux een nieuwe kudos variant heeft, zag er ook goed uit.

Ik vind Bucas echt mooie dekens hebben qua stof en dergelijke maar mijn oude merrie past het voor geen meter, en mijn jonkie mag zich eerst bewijzen met de betaalbare amigo’s.. :+

Dat zag ik ook, maar het verschil was me niet echt duidelijk met de normale kudos. Andere voering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:12

Ja het grootste probleem met dekens is dat mensen ze te groot kopen. Als ikeen bucas maar groter koop wat ik eerder dus ook deed.... dan gingen ze scheef hangen. Juiste maat op is geen probleem

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:04

manzano schreef:
Hap hap.....
Snap dat het voor veel paarden ook prima is. Al zie ik ook extreem veel paarden met niet goed passende dekens (ongeacht merk) waarvan de eigenaar het goed vind liggen, mensen die schuurplekken op de schouder "normaal" vinden of mensen die allemaal herkennen dat hun bucas scheef trekt en dat voor lief nemen.

Ik heb jaren een Smartex gehad met schuurplekken op de schouder en altijd gedacht dat hij goed lag. Al doende leer je zeg maar.

Ja ik had voor mijn eerste paard ook een bucas die enorm schuurde op de schouders, maar het was een goede deken dus het moest wel goed zijn dacht ik… ook nog te groot natuurlijk…
Daarna op advies van een kennis een Dominick deken gekocht en sindsdien nooit meer schuurplekken gehad.
Mijn paarden daarna pasten Dominick weer wat minder goed, bucas weer geprobeerd, weer schuurplekken en scheef hangen… Toen Rambo en dat lag als een huis.

Het verschilt echt per paard wat fijn past.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:35

Ik moet wel zeggen dat ik voor het eerst in 15 jaar tijd even niet weet welke deken ik moet hebben voor de zomer.
Rambo regent in bij de hals (wug ging wel aardig, maar zonde vd manen) en daar gaan tegenwoordig de sluitingen van naar binnen draaien. Dat geeft schuurplekken op de borst.

Bucas is of te lang of te strak op de schoft.

Voor de winter red ik me met de PE dekens, de sterkste vliegendeken daarvan valt helaas anders.

Niemand anders die dit herkent?

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:39

Ja, dat probleem had ik ook met vliegendekens dit jaar. Ik wil geen klittenband daar, want slaat idd naar binnen en wondjes. De goedkopere merken hebben gespen wat ook ellendig zit. Ik heb weer een bucas gekocht ipv de horseware :') terwijl die deken het jaar ervoor goed lag. Nu hadden we een 2e gekocht, maar blijkbaar veranderd en past dus niet meer mooi.
Die bucas liepen we per toeval tegenaan en ipv 130 was die 35 euro en blijft veel mooier liggen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:47

Dat doet mijn rambo rsih ook. Vreselijk irritant en ik twijfel dus welke eczeemdeken ik dan volgend jaar
Moet nemen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:50

MyWishMax schreef:
Ja, dat probleem had ik ook met vliegendekens dit jaar. Ik wil geen klittenband daar, want slaat idd naar binnen en wondjes. De goedkopere merken hebben gespen wat ook ellendig zit. Ik heb weer een bucas gekocht ipv de horseware :') terwijl die deken het jaar ervoor goed lag. Nu hadden we een 2e gekocht, maar blijkbaar veranderd en past dus niet meer mooi.
Die bucas liepen we per toeval tegenaan en ipv 130 was die 35 euro en blijft veel mooier liggen.

Welke Bucas heb jij? Ik had dit nooit met de RSIH gehad. Ik heb dit ook met de protector. En dat is zeg maar wel de sterkte (en koelte) die ik nodig heb in deze kudde :o

Muze schreef:
Dat doet mijn rambo rsih ook. Vreselijk irritant en ik twijfel dus welke eczeemdeken ik dan volgend jaar
Moet nemen.

Ah, wel fijn te horen dat ik toch niet de enige ben!
Ik had mijn hoop gevestigd op de van Premiere Equine, maar helaas. Ik hoop nog op een gouden tip hier. Ben al met de naaimachine aan de slag geweest, maar nog geen goeie oplossing gevonden!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:53

Ik zit zelf te denken aan de xl versie van de rsih, of die dan misschien ook iets meer ruimte geeft en dat die dan beter gaat..
Hoor ook veel goeds over shires en horsegear als eczeemdekens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:08

Bij doet rambo dit ook! Zowel de rsih als de protector (en alle andere dekens trouwens van hun)

Ik gebruik de Bucas buzz off X

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:11

Als je de deken toch hebt liggen en het het proberen waard vindt zou ik twee dingen proberen.
Je kan de bovenste gesp ipv aan het rondje te haken aan het einde van de de onderste haak klippen, dan vorm je iets meer een U ipv V (heel iets natuurlijk) maar helpt misschien tegen het prikken van de bovenste. Ik had een stalgenoot die de gespen eraf had geknipt en vervangen voor een karabijnhaak zelfs (haar paarden hadden vrij zware halzen).

Of, alle haken eraf en de voorkant dicht naaien, moet je wel de deken over het hoofd heen aan trekken maar ben je ook alle gespen, klittenband etc kwijt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:14

Dat zet me aan het denken.. Zou een heel handig persoon niet gewoon de sluiting van mijn lekke Rambo op mijn Bucas kunnen hangen.

Dan zou ik zo vreselijk gelukkig zijn hè.. :')

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:17

Spenk schreef:
Nou er zijn zat paarden die bucas heel goed passen hoor :) het is echt niet zo het een waardeloze pasvorm voor alle paarden is :P

Hier zit horseware altijd voor geen meter. Het is net wat je paard past.

Mijn paard past van bucas (6.3) alle lijnen met schouder plooien en van horseware weer alleen de rhino wug (6.3 en 6.6) super.

Celebi schreef:
Dat zet me aan het denken.. Zou een heel handig persoon niet gewoon de sluiting van mijn lekke Rambo op mijn Bucas kunnen hangen.

Dan zou ik zo vreselijk gelukkig zijn hè.. :')

Ik weet niet waar je woont maar paard&naald heeft dat bij mij andersom gedaan. Bucas sluiting op me rhino wug gezet.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:22

RianneH schreef:
Als je de deken toch hebt liggen en het het proberen waard vindt zou ik twee dingen proberen.
Je kan de bovenste gesp ipv aan het rondje te haken aan het einde van de de onderste haak klippen, dan vorm je iets meer een U ipv V (heel iets natuurlijk) maar helpt misschien tegen het prikken van de bovenste. Ik had een stalgenoot die de gespen eraf had geknipt en vervangen voor een karabijnhaak zelfs (haar paarden hadden vrij zware halzen).

Of, alle haken eraf en de voorkant dicht naaien, moet je wel de deken over het hoofd heen aan trekken maar ben je ook alle gespen, klittenband etc kwijt.

Even of ik je goed volg: bovenste musketon aan de onderkant van onderste musketon bedoel je :?
Bedoel je dan bij de pijl op de foto?

Afbeelding

Karabijnhaken zijn ook nog een idee, vind ik wel wat spannend met in de huid blijven haken of aan een lip blijven hangen met spelen.

Voorkant dicht naaien heb ik ook over nagedacht, maar daar ben ik zelf niet sterk genoeg voor (over het hoofd tillen) of de dekens zijn te zwaar. Dat lukt me met die gewone pyjama’s wel.

Bucas sluitingen zijn inderdaad veel fijner, wellicht is die erop naaien nog een optie.

En voor diegene die dit ook hebben, hebben jullie dit met een disc ook?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:25

De clips zitten hiet ook raar/gedraaid aan de ring, of lijkt dat zo door de foto?
De ring hoort plat te liggen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:31

Waarom word overal de denier vermeld, maar bijna nergens de waterdichtheid -O- Zo irritant...

Zoek dekens voor mijn pony's die 24/7 buiten staan. Met mijn anderen heb ik goede ervaring met de Irish turnout. Maar vooral voor de shetlander is die pasvorm niet lekker denk ik. En horseware heeft vaak de hals erbij zitten, dus gunstigere prijs... Maar ik kan maar niet vinden welke deken ongeveer gelijk staat aan de Irish turnout.

Beetje middenklasse. Liefst minstens 900 denier en 3000 ehh waterdichtheid :')

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:34

Nibbit schreef:
De clips zitten hiet ook raar/gedraaid aan de ring, of lijkt dat zo door de foto?
De ring hoort plat te liggen

Ja, dat viel mij ook op. De klip die rechts boven zit, die zit aan de ring aan de linkerkant juist onder.
Daardoor trekt hij de onderkant van de ring omhoog en ligt hij niet meer plat op de borst.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:36

Ja, zo zit hij normaal niet, normaal ligt de ring plat. Dit was de enige foto die ik even had waar je het probleem kan zien :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:38

@JenniferU, Zuid Holland! Het zou echt ideaal zijn als ik mijn Smartex weer zou kunnen gebruiken. Die Rambo's mogen wat mij betreft helemaal aan gort geknipt worden. Die Bucas vind ik wel wat spannender haha. Is jouw vermaakte deken ook nog goed waterdicht?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:56

Slmt9 schreef:
RianneH schreef:

Even of ik je goed volg: bovenste musketon aan de onderkant van onderste musketon bedoel je :?
Bedoel je dan bij de pijl op de foto?

[ [url=m/W6sETI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Karabijnhaken zijn ook nog een idee, vind ik wel wat spannend met in de huid blijven haken of aan een lip blijven hangen met spelen.

Voorkant dicht naaien heb ik ook over nagedacht, maar daar ben ik zelf niet sterk genoeg voor (over het hoofd tillen) of de dekens zijn te zwaar. Dat lukt me met die gewone pyjama’s wel.

Bucas sluitingen zijn inderdaad veel fijner, wellicht is die erop naaien nog een optie.

En voor diegene die dit ook hebben, hebben jullie dit met een disc ook?

Zoals dat idd! Je hebt ook karabijnen met een draai sluiting eroverheen, voor extra veiligheid.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:24

Dank, dat is ook een goeie tip. Ik ga morgen eens testen wat er gebeurd door er een u-sluiting van te maken of de karabijnhaken. Als dat niet werkt ga ik deze winter de sluitingen vervangen voor een van onderstaande opties. Gelukkig bewaar ik sluitingen altijd van dekens die weg gaan :+ zitten oa nog twee complete Bucas sluitingen bij :D
Maar de makkelijkste optie is de rechte, zwarte sluiting rechtsboven. Daar heb ik er twee van.

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:26

En dan de karabijnhaak als “ extra” ertussen ofZo?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:50

Die rechte sluitingen vind ik dus juist vreselijk. Hier bij dekens die dat hebben juist stof die helemaal naar binnen vouwt.
Ik koop geen dekens meer met zulke sluitingen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:04

Ik vind de rechte sluitingen ook niks, geeft bij de mijne juist schuurplekken, vooral van de bovenste gesp.

Ik vind de sluitingen van Dominick ook mooi, maar toch maar weer een horseware deken met V gekocht.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:11

Het is gewoon echt afhankelijk van het paard. Bij de mijne zijn rechte sluitingen prima, er zit ook eigenlijk nooit druk op. Hoge halsinzet