Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jester_ schreef:Heb je een tondeuse om mee te scheren? Dat is soms fijner.
Maar waarom moeten die benen persee? Mijn vorige paard was net zo gevaarlijk, daar liet ik de benen gewoon inzittenvoor die mooiigheid hoef ik niet stuk
Jester_ schreef:Oh ik had dan gewoon schijt eraan gehadmaargoed als zij het graag willen. Als een da goed spuit iig snel te werk. Als hij goed van de wereld is dan maakt de benadering weinig uit. Eventueel het paard wat afleiden dat hij niet op jou kan focussen
_Dune_ schreef:Ik ben aan het overwegen om mijn paard deels te scheren.
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal en loopt circa 5-6 dagen in de week. Inmiddels is zijn vacht zo dik, dat hij vandaag met 9 graden echt niet vooruit te branden was.
Een ding, ik wil echt niet aan dekens beginnen. Nu zat ik eraan te denken om hem deels te scheren, maar dan op 9mm ipv 3. 3mm lijkt me gewoon zo kort zonder verdere bescherming. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik gok dat zijn vacht inmiddels al een cm of 2 is en uit ervaring weet ik dat het nog wel even doorgroeit...
Josien_ schreef:Op 9mm lijkt me dat niet heel zinvol.
Hier staat mijn pony zo geschoren als op onderstaande foto en zonder deken in de weide.
Natuurlijk zweet ze nog wel tijden een fanatieke les maar ze is sowieso twee keer zo snel droog na het rijden. Dus geen gehannes meer met een uur op stal zetten met zweetdeken voor ze droog is.
http://fotomeeting2016.weebly.com/uploa ... 6_orig.jpg
http://fotomeeting2016.weebly.com/uploa ... 3_orig.png
Deze foto's zijn gemaakt in April overigens na een regenbui, maar zijn even de meest duidelijke die ik heb. Ze was toen in januari geschoren. Maargoed voor ons bevalt het dus.
Jester_ schreef:Maar niet ieder paard reageert even goed op een praam. Die van mij (mijn vorige overgens ook) veranderd in een mensetend monster zodra je die opdraait. Terwijl met sedatie hij als een doetje het over zich heen laat komen
_Dune_ schreef:Josien_ schreef:Op 9mm lijkt me dat niet heel zinvol.
Hier staat mijn pony zo geschoren als op onderstaande foto en zonder deken in de weide.
Natuurlijk zweet ze nog wel tijden een fanatieke les maar ze is sowieso twee keer zo snel droog na het rijden. Dus geen gehannes meer met een uur op stal zetten met zweetdeken voor ze droog is.
http://fotomeeting2016.weebly.com/uploa ... 6_orig.jpg
http://fotomeeting2016.weebly.com/uploa ... 3_orig.png
Deze foto's zijn gemaakt in April overigens na een regenbui, maar zijn even de meest duidelijke die ik heb. Ze was toen in januari geschoren. Maargoed voor ons bevalt het dus.
ik snap je punt, echter heeft mijn paar wel een wat langere vacht dan die van jou
Staat jouw pony zonder dekens?
Die van mij kan niet op stal, de stal is niet af te sluiten. Hij gaat nu gewoon bezweet en nat de paddock op, geen gedoe met zweetdekens.
Juist omdat zijn vacht zo lang is, dacht ik aan 9mm, of misschien 5 of 9. Dan kan ik misschien net iets meer scheren, zonder dat hij daar de rest van de dag last van heeft.
horsiegek schreef:Jester_ schreef:Maar niet ieder paard reageert even goed op een praam. Die van mij (mijn vorige overgens ook) veranderd in een mensetend monster zodra je die opdraait. Terwijl met sedatie hij als een doetje het over zich heen laat komen
Daar heb je zeker gelijk in, maar in de meeste gevallen kan het gelukkig zonder enkele verdoving. Ik heb er ook 1 in mijn "klantenbestand" die echt verdoofd wordt. Als in intraveneus door de dierenarts. Die is dan wel echt even goed weg, en ik haal altijd een record op dat paard. Binnen 40 minuten is hij van top tot teen kaal, met uitzondering van z'n voorhoofd.![]()
Dat moet ook wel, want ze beginnen al snel te zweten en na die tijd begint de verdoving ook al wel z'n werking te verliezen.
Pantykous schreef:Ik doe niet anders dan op 3mm scheren. 9mm lijkt me weinig praktisch.
Zo'n paard als omschreven wordt heb ik nog nooit gehad. Overigens bepaal ik altijd zelf of ik iets veilig te scheren vind, niet de eigenaar. Anders doen ze het zelf maarmet zo'n paard had ik dus de benen niet gedaan. Klinkt als een dier waar je helemaal opnieuw mee moet beginnen.