[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:18

Zelf sederen doe ik absoluut niet. Als een eigenaar er iets in wil moeten ze dat zelf regelen. Zolang ik geen dierenarts ben spuit ik niks in andermans paarden. Ik ben sowieso niet zo'n fan van sedatie. Het is uiteindelijk alleen een spierverslapper en de paarden maken geluiden juist intenser mee. Adrenaline bouwt op en ineens is de bom gebarsten en heb je een ongecontroleerd en onvoorspelbaar paard naast je staan. Terwijl je zonder sedatie soms gewoon even over dat punt van angst heen moet en de paarden vervolgens echt wel door hebben dat er niet zoveel aan is. Het is inderdaad net hoe je je opstelt richting paard (en eigenaar). Soms pak ik er even een praam bij, perfect voor de kleine dingetjes die even niet lukken, zoals het voorhoofd of de achterbenen. Praam eraf en het paard kan weer vrolijk verder.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:21

Maar niet ieder paard reageert even goed op een praam. Die van mij (mijn vorige overgens ook) veranderd in een mensetend monster zodra je die opdraait. Terwijl met sedatie hij als een doetje het over zich heen laat komen

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:02

Laatst ging ik een paard scheren. Eigenaar had het paard zelf 6 weken geleden al eens geschoren.
Paard was niet gemakkelijk dus achterbenen had ze niet geschoren.
Dus vroeg ze of ik haar paard wou scheren. Geen probleem.
Eigenaar had zelf voor domosedan pasta gezorgd. Deze gegeven en gewacht...
Na 40 min leek het een beetje te werken. nog wat gewacht, maar echt 'weg' was het paard zeker niet. elke keer als ik de scheermachine nog maar van de grond nam, gingen de ogen terug helemaal open en was het paard gewoon wakker. Rustig beginnen scheren, maar als ik nog maar in de buurt kwam, sloeg het paard zijn voorbeen uit. (ik kende het paard een beetje en wist al dat het geen gemakkelijke tante was)
Paard was echt niet veilig te scheren, dus gelijk de praam erop gezet (verdoving deed helemaal niks).
Het lichaam en de voorbenen (van 1 kant) zijn uiteindelijk gelukt, toen ik dichter bij de achterbenen kwam, sloeg ze uit. (niet zomaar even waarschuwen, maar vol uitslaan naar mij). Ik heb het 3 keer kunnen ontwijken, maar de 4de keer was het raak. Het paard sloeg de kop van mijn scheermachine (ook de messen zijn stuk) en raakte mij op mijn hand (behalve een blauw hand is er niks aan de hand :p )
Toen beslist om te stoppen, omdat het paard echt gevaarlijk was.

Nu ga ik binnenkort terug om de andere kant af te maken (en het deel van de benen). De dierenarts is geregeld om te verdoven in het bloed.

Maar nu weet ik niet goed hoe het paard gaat reageren.
Ik hoop dat de DA het paard zo verdoofd dat het paard compleet van de wereld is (en liefst op de grond ligt :D )
Want eerlijk gezegd, van alle paarden die ik tot nu toe al geschoren heb, is deze zonder twijfel de gevaarlijkste die ik ooit al gedaan heb...

Tips zijn welkom :-)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:11

Heb je een tondeuse om mee te scheren? Dat is soms fijner.

Maar waarom moeten die benen persee? Mijn vorige paard was net zo gevaarlijk, daar liet ik de benen gewoon inzitten :D voor die mooiigheid hoef ik niet stuk

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:19

Jester_ schreef:
Heb je een tondeuse om mee te scheren? Dat is soms fijner.

Maar waarom moeten die benen persee? Mijn vorige paard was net zo gevaarlijk, daar liet ik de benen gewoon inzitten :D voor die mooiigheid hoef ik niet stuk

Tondeuse heb ik wel, maar paard is niet bang van het lawaai of van de trillingen. Eigenaar zei dat het paard vroeger zelfs zonder verdoving geschoren was geweest (wie ermee geknoeid heeft weet ik niet, maar paard wil gewoon niet meer geschoren worden)

Als ik wist dat het paard zo gevaarlijk was, had ik ook voorgesteld om de benen te laten staan. maar volgens de eigenaar is het paard 'een beetje moeilijk' voor de benen.

Nu, ik heb 1 been al bijna volledig geschoren, dus moet ik het wel afmaken.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:22

Oh ik had dan gewoon schijt eraan gehad :D maargoed als zij het graag willen. Als een da goed spuit iig snel te werk. Als hij goed van de wereld is dan maakt de benadering weinig uit. Eventueel het paard wat afleiden dat hij niet op jou kan focussen

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:25

Jester_ schreef:
Oh ik had dan gewoon schijt eraan gehad :D maargoed als zij het graag willen. Als een da goed spuit iig snel te werk. Als hij goed van de wereld is dan maakt de benadering weinig uit. Eventueel het paard wat afleiden dat hij niet op jou kan focussen

Als hij goed weg is, begin ik eerst bij een veilig stuk om te kijken hoe hij reageert, en dan zal ik eerst de achterbenen afwerken, het hoofd en dan pas het lichaam.
Ik hoop alleen dat hij dan echt goed weg is, en niet ineens uithaalt zelfs al lijkt hij helemaal van de wereld... :-(

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:31

En pas alsjeblieft op jezelf. Als je het niet vertrouwd gewoon niet doen. en als ze het persee wil: geef haar je apparaat en wens haar succes

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:57

Dat is schrikken zeg!
Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad met paard van een stalgenootje, pasta gegeven en stuk van het lijf aan 1 kant nog redelijk kunnen doen met veel gedoe en daarna schoot hij echt overal doorheen en liep hij mijn stalgenootje letterlijk onder de voet met alle gevolgen van dien...
En dat was gewoon op zijn lijf nog...
Het leek trouwens wel of hij door de pasta alleen maar scherper was geworden ipv rustiger...

Mijn eigen paard is ook angstig maar ik kon nu zijn lijf al een stuk vlotter doen dan vorig jaar, stukje achter zijn oren heb ik later met de praam er op gedaan en benen laat ik nog lekker even zitten, dan maar even iets minder mooi...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:46

Ik ben aan het overwegen om mijn paard deels te scheren.
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal en loopt circa 5-6 dagen in de week. Inmiddels is zijn vacht zo dik, dat hij vandaag met 9 graden echt niet vooruit te branden was.
Een ding, ik wil echt niet aan dekens beginnen. Nu zat ik eraan te denken om hem deels te scheren, maar dan op 9mm ipv 3. 3mm lijkt me gewoon zo kort zonder verdere bescherming. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik gok dat zijn vacht inmiddels al een cm of 2 is en uit ervaring weet ik dat het nog wel even doorgroeit...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:52

Je kan de buik en hals een deel scheren en als je op 9 mm kan moet je dat zeker proberen. Je moet eigenlijk op ooghoogte staan. Alles wat aan de onderkant van het lichaam zit kan er wel af (dat vangt weinig wind), als ze droog kunnen liggen dan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:56

Ik vind dat echt totaal geen nut hebben en dan ook nog op 9mm.. Veel meer dan een placebo effect zou ik niet verwachten.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:04

Nies, zou je dat kunnen onderbouwen waarom dat geen effect zou hebben? Ben benieuwd naar jouw redenatie. Dan kan ik het ook meenemen in mijn beslissing.

Jester, droog liggen kan hij, maar te zien aan de hoeveelheid zand op zijn buik ligt hij liever buiten in het zand dan op de droge stalmatten.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:31

Jeetje wat link.
Wat ben ik dan blij dat die vsn mij beide genieten van hun scheer beurt.
Ik moet ook weer scheren maar het ontbreekt mij even aan tijd

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:46

Ik weet eigenlijk niet wat er aan te onderbouwen valt? Heb het geprobeerd; geen effect. Dat is gewoon een constatering, zit geen hele theorie achter :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:00

_Dune_ schreef:
Ik ben aan het overwegen om mijn paard deels te scheren.
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal en loopt circa 5-6 dagen in de week. Inmiddels is zijn vacht zo dik, dat hij vandaag met 9 graden echt niet vooruit te branden was.
Een ding, ik wil echt niet aan dekens beginnen. Nu zat ik eraan te denken om hem deels te scheren, maar dan op 9mm ipv 3. 3mm lijkt me gewoon zo kort zonder verdere bescherming. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik gok dat zijn vacht inmiddels al een cm of 2 is en uit ervaring weet ik dat het nog wel even doorgroeit...

Op 9mm lijkt me dat niet heel zinvol.
Hier staat mijn pony zo geschoren als op onderstaande foto en zonder deken in de weide.
Natuurlijk zweet ze nog wel tijden een fanatieke les maar ze is sowieso twee keer zo snel droog na het rijden. Dus geen gehannes meer met een uur op stal zetten met zweetdeken voor ze droog is.
http://fotomeeting2016.weebly.com/uploa ... 6_orig.jpg
http://fotomeeting2016.weebly.com/uploa ... 3_orig.png

Deze foto's zijn gemaakt in April overigens na een regenbui, maar zijn even de meest duidelijke die ik heb. Ze was toen in januari geschoren. Maargoed voor ons bevalt het dus.
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 01-12-16 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:01

Ik doe niet anders dan op 3mm scheren. 9mm lijkt me weinig praktisch.

Zo'n paard als omschreven wordt heb ik nog nooit gehad. Overigens bepaal ik altijd zelf of ik iets veilig te scheren vind, niet de eigenaar. Anders doen ze het zelf maar :D met zo'n paard had ik dus de benen niet gedaan. Klinkt als een dier waar je helemaal opnieuw mee moet beginnen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:19

het probleem is... ik merkte pas dat hij zo gevaarlijk was, als ik er al aan bezig was...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:10

Lekker zo laten :D met 1 geschoren been krijgt ie niks hoor

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:40

Josien_ schreef:
Hier staat mijn pony zo geschoren als op onderstaande foto en zonder deken in de weide.
Natuurlijk zweet ze nog wel tijden een fanatieke les maar ze is sowieso twee keer zo snel droog na het rijden. Dus geen gehannes meer met een uur op stal zetten met zweetdeken voor ze droog is.

Deze foto's zijn gemaakt in April overigens na een regenbui, maar zijn even de meest duidelijke die ik heb. Ze was toen in januari geschoren. Maargoed voor ons bevalt het dus.

ik snap je punt, echter heeft mijn paar wel een wat langere vacht dan die van jou :D
Staat jouw pony zonder dekens?
Die van mij kan niet op stal, de stal is niet af te sluiten. Hij gaat nu gewoon bezweet en nat de paddock op, geen gedoe met zweetdekens.
Juist omdat zijn vacht zo lang is, dacht ik aan 9mm, of misschien 5 of 9. Dan kan ik misschien net iets meer scheren, zonder dat hij daar de rest van de dag last van heeft.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:51

Jester_ schreef:
Maar niet ieder paard reageert even goed op een praam. Die van mij (mijn vorige overgens ook) veranderd in een mensetend monster zodra je die opdraait. Terwijl met sedatie hij als een doetje het over zich heen laat komen

Daar heb je zeker gelijk in, maar in de meeste gevallen kan het gelukkig zonder enkele verdoving. Ik heb er ook 1 in mijn "klantenbestand" die echt verdoofd wordt. Als in intraveneus door de dierenarts. Die is dan wel echt even goed weg, en ik haal altijd een record op dat paard. Binnen 40 minuten is hij van top tot teen kaal, met uitzondering van z'n voorhoofd. {:}
Dat moet ook wel, want ze beginnen al snel te zweten en na die tijd begint de verdoving ook al wel z'n werking te verliezen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:07

_Dune_ schreef:
Josien_ schreef:

ik snap je punt, echter heeft mijn paar wel een wat langere vacht dan die van jou :D
Staat jouw pony zonder dekens?
Die van mij kan niet op stal, de stal is niet af te sluiten. Hij gaat nu gewoon bezweet en nat de paddock op, geen gedoe met zweetdekens.
Juist omdat zijn vacht zo lang is, dacht ik aan 9mm, of misschien 5 of 9. Dan kan ik misschien net iets meer scheren, zonder dat hij daar de rest van de dag last van heeft.

Mijn pony staat zonder dekens en 's nachts op stal, dat is natuurlijk wel een verschil. Daarbij ontwikkeld ze geen mega lange vacht inderdaad, maar ze heeft tot vorig jaar altijd 24/7 buiten gestaan en toen kreeg ze ook nooit een lange vacht. Dus ik denk niet dat de vacht nu per se minder dik is.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:18

horsiegek schreef:
Jester_ schreef:

Daar heb je zeker gelijk in, maar in de meeste gevallen kan het gelukkig zonder enkele verdoving. Ik heb er ook 1 in mijn "klantenbestand" die echt verdoofd wordt. Als in intraveneus door de dierenarts. Die is dan wel echt even goed weg, en ik haal altijd een record op dat paard. Binnen 40 minuten is hij van top tot teen kaal, met uitzondering van z'n voorhoofd. {:}
Dat moet ook wel, want ze beginnen al snel te zweten en na die tijd begint de verdoving ook al wel z'n werking te verliezen.

Hier idd ook een pony, binnen 30 minuten staat ze weer op stal :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:24

Pantykous schreef:
Ik doe niet anders dan op 3mm scheren. 9mm lijkt me weinig praktisch.

Zo'n paard als omschreven wordt heb ik nog nooit gehad. Overigens bepaal ik altijd zelf of ik iets veilig te scheren vind, niet de eigenaar. Anders doen ze het zelf maar :D met zo'n paard had ik dus de benen niet gedaan. Klinkt als een dier waar je helemaal opnieuw mee moet beginnen.

Zo is het maar net.

Hier zou ik mijn leven niet om wagen :x

Afgelopen week een paard gehad wat de grote niet erg vond maar die flipte van de tondeuse was voor mij ook de eerste in 25 jaar.....uiteindelijk besloten om hoofd niet te doen. Beter goed stoppen dan erger maken ;)

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 09:21

Vraagje: tot wanneer kan je scheren zonder dat de zomervacht er last van heeft?

Is dat rond februari? Of ben je dan al te laat?