[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:06

Hier vandaag even buiten gezet met een regendeken. Op stal is het bij ons nog wel echt warm.

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:08

Hier sinds vandaag het seizoen ook weer begonnen.
Frisjes vandaag.

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:11

De mijne is toch al wolliger als normaal, baal ik enorm van. We scheren nooit, want ze heeft altijd een mooi dun vachtje en zweet niet extreem. De keren dat ze nat is droogt ze ook heel snel.
Maar waarom dit jaar toch dikker, geen idee.

Vanavond gaat er hier toch al dikkere deken op. Of eigenlijk een dubbele even. Komende dagen lastig, want 's nachts zou ze normaal al echte winterdeken op krijgen qua temperatuur, maar overdag nog net te warm. Zal dus wel 100 keer wisselen worden, buitenstal met maar 1 dichte kant dus even koud als buiten en gevoelig dier.
Zondag wordt hier weer flink regen voorspelt dus waarschijnlijk even de hals ook erbij.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:27

SandraWierda schreef:
De (gewone) bucas Irish Turnhout? Al heb ik een oud model power turnout en die valt toch weer net wat anders dan mijn Irish turnout met SF

Nouvel schreef:
Je zou de Irish kunnen proberen inderdaad, die is glad van binnen en de therapy ook.
En volgens mij de Atlantic ook.

De Irish vind ik toch net even een iets andere pasvorm, sluit iets hoger bij de borst en daar zit dan het probleem, want ze heeft een lage halsinzet. De Power turnout past perfect.

Spenk schreef:
De bucas atlantic exclusive is een nieuwe deken. Zelfde pasvorm als de smartex en en de power en ook stay dry. Maar die is afgewerkt met een gladde voering! Dus het beste van 2 werelden :D wel stay dray maar geen last van de fleece want die zit onder de gladde voering. Je hebt ook de normale atlantic die heeft ook gladde voering en 50% van de stay dry eigenschappen.

Ah, die kende ik niet! Goede optie. Dank voor de tip, ga me er even in verdiepen!

DuoPenotti schreef:
Hier sinds vandaag het seizoen ook weer begonnen.
Frisjes vandaag.

[ [url=m/zoTeCS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb jij al een gevoerde deken op of is het gewoon een 0 gram?
In twijfel welke ik nu opdoe..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:56

Spenk schreef:
De bucas atlantic exclusive is een nieuwe deken. Zelfde pasvorm als de smartex en en de power en ook stay dry. Maar die is afgewerkt met een gladde voering! Dus het beste van 2 werelden :D wel stay dray maar geen last van de fleece want die zit onder de gladde voering. Je hebt ook de normale atlantic die heeft ook gladde voering en 50% van de stay dry eigenschappen.

Nu nog de pasvorm en dan heb je een ideale deken!

DuoPenotti

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:58

@lies
Een 0.
Is toch nog een graad of 12\13.
Maar vanuit de 23 gisteren vond ik het wel een mooie dag om er mee te beginnen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:04

Ok dank. Ik ga ook de 0 maar opgooien. Volgende optie die ik heb is 150 gram, maar dat vind ik wel wat warm.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:05

Daar zou ik nu ook nog niet vlug aan denken.
Wel heb ik ze in de nacht op stal. Weet niet bij jou paard? Want de nachten gaan ook flink kouder worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:07

Ik vind de nachten zo lastig. Ik leg vanaf 10 graden en kouder altijd al de wibterdeken op. Smartex en zij moet hem eerder op als de range zelf aangeeft. Maar overdag is nog net te warm. Wel buitenstal dus en komende nachten tussen de 9 en 5 graden.

Zal ook aan de gevoelstemperatuur liggen en de wind. Maar de 0 grams had ze hiervoor al op, behalve gisteren.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:32

DuoPenotti schreef:
Daar zou ik nu ook nog niet vlug aan denken.
Wel heb ik ze in de nacht op stal. Weet niet bij jou paard? Want de nachten gaan ook flink kouder worden.

Heb een stalcontainer staan, die is altijd open, paard gaat wel binnen staan bij veel regen. De shet doet altijd precies wat m’n paard doet, dus die volgt wel :D
In de container is het nog wel lekker warm.

Het is officieel geen koudbloed, maar volgens mij heeft ze het niet snel koud, al een flinke vacht aangemaakt ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:50

manzano schreef:
Spenk schreef:

Nu nog de pasvorm en dan heb je een ideale deken!

Ja voor mijn paard is de pasvorm perfect :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:02

Haha mazzelaar. Ken maar weinig paarden die het echt goed passen. Nou zal het wel schelen dat een mindere pasvorm met die vreselijke staydry stof eerder problemen geeft dan een gladde stof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:04

Nou er zijn zat paarden die bucas heel goed passen hoor :) het is echt niet zo het een waardeloze pasvorm voor alle paarden is :P

Hier zit horseware altijd voor geen meter. Het is net wat je paard past.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:12

Ik denk dat Bucas niet voor niets zo'n groot merk is. Het past natuurlijk ook heel veel paarden wel.

Nou heeft mijn paard een raar model, maar het lijkt voor haar toch ook de enige echt goed passende deken hoor :D
Vind alleen het fleece gedeelte niet ideaal omdat het zo zwaar aanvoelt (en in de loop vd winter lijkt ie steeds zwaarder te worden). Wil graag een lichte deken. Daarom op zoek naar een vergelijkbaar model.
Heb me verdiept in de Atlantic (de gewone, niet de exclusive) denk dat dat 'm gaat worden!

Rhino past mijn paard op het oog wel, maar bleek een paar dagen geleden dat het enorm ingeregend had. Kan m'n regendeken dus alleen met hals gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:35

Atlantic is een super fijne! Heb hem zelf ook.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:43

Hier al jaren blij met de Amigo bravo 12 plus. Mijn 24/7 buiten scharrelpaarden blijven er goed droog onder, blijven goed zitten, en raken ook niet snel beschadigd. Afgelopen week met de buien al de deken opgehad. Gisteravond mijn paard gewassen op de laatste warme dag en nu ook de hals erbij.

Afbeelding

Afbeelding

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 14:17

Ook de mijne heb ik vandaag onder een 100 grams gezet, 24/7 buiten met een grote inloopstal. Wat een verschil qua temperatuur opeens zeg :brr:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:31

Spenk schreef:
Nou er zijn zat paarden die bucas heel goed passen hoor :) het is echt niet zo het een waardeloze pasvorm voor alle paarden is :P

Hier zit horseware altijd voor geen meter. Het is net wat je paard past.

Precies, wij hebben altijd bucas en ik denk van alle stalgenoten afgelopen jaren dat 75 procent bucas heeft of had. Even alleen van het deel dat duurdere dekens had, was altijd een gedeelte die goedkope dekens kocht, maar ook bijna elk jaar nieuwe dan. Maar al die paarden past het allemaal gewoon goed op. Echt allerlei types.
Het ligt iig niet aan de breedte alleen maar een combinatie van verschillende dingen of het past of niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:33

Hier ook vandaag de ongevoerde dekens op, ik twijfel om te wisselen naar 50 grams, morgen nog wat frisser en hele koude wind hier.

Ik heb altijd paarden gehad waarbij Rambo het mooist zat en Bucas echt niet paste.
Maar mijn huidige paard heeft toch een wat ander model blijkbaar en die past bucas wel heel mooi.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:37

Ik heb al wat onder de ongevoerde vandaag. Wind is echt fris idd en vannacht koud. Valt me echt tegen buiten vandaag.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:42

Ja het ziet er mooi uit maar de wind is echt heel koud en er stort hier af en toe zo ineens een bui naar beneden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:44

Toch die kust he? :+ Ook al zitten wij er een stukje vandaan, je hebt toch altijd wel flink verschil met niet kust provincies

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:51

MyWishMax schreef:
Toch die kust he? :+ Ook al zitten wij er een stukje vandaan, je hebt toch altijd wel flink verschil met niet kust provincies

Ja klopt de wind is gewoon altijd harder en kouder

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:22

Hap hap.....
Snap dat het voor veel paarden ook prima is. Al zie ik ook extreem veel paarden met niet goed passende dekens (ongeacht merk) waarvan de eigenaar het goed vind liggen, mensen die schuurplekken op de schouder "normaal" vinden of mensen die allemaal herkennen dat hun bucas scheef trekt en dat voor lief nemen.

Ik heb jaren een Smartex gehad met schuurplekken op de schouder en altijd gedacht dat hij goed lag. Al doende leer je zeg maar.
Laatst bijgewerkt door manzano op 14-10-23 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:24

MyWishMax schreef:

Terwijl het in de winter dan weer warmer is aan de kust.

Vond dat altijd zo apart als ik heen en weer reisde tussen Arnhem en Den Haag. Dan voelde je dat verschil (beide kanten op) enorm als je op de andere plek uit de trein stapte.