[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:24

Hier in Hoogeveen (drenthe) de 100 gram onderdeken verwisseld voor een 200 gram.. Daar overheen een 0 gram regendeken met vaste hals.

claudiadvx

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 02:19

Hier ook overgegaan naar 200 met iets van 50 gr erover met 200 grams hals
Ze stond te trillen als een rietje de stakker

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:24

Hier gister de hals aan de irish light gedaan. Vanmiddag word hij gemasseerd dus denk dat ik daarna de extra met high neck op doe.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:02

Geschoren en 300grams er op. Als het hier nog kouder word 400 grams. Ik woon in gelderland

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:10

Ik heb er hier eentje geschoren onder 700 grams staan, half geschoren onder 400

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:53

Hier 24/7 buiten ongeschoren onder een 200 grams deken. Gaat super!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:00

hier geschoren onder 400, ongeschoren onder 400 met 200 hals.
gelukkig gaat van t weekend de temperatuur weer iets omhoog hier, echt geen doen zo.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:33

Na wat problemen met de post heb ik gisteren eindelijk de EJ Max 200 gram binnen. Prijs €69
Zoals beloofd mijn review over deze deken. Ik had hem in de winkel al eens bekeken en toen toch een BR gekocht. Want dunner en buiten nog best warm. Toch wel een beetje spijt dat ik deze niet meteen had meegenomen.

Vandaag heb ik de EJ Max gepast op mijn brede Groninger merrie en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben over de pasvorm.
De voorsluiting kan helemaal dicht, waar de meeste dekens aan de bovenkant van de sluiting wat wijken.
De zijkanten zijn lang genoeg terwijl de breedte van de rug van mijn paard best wat ruimte in neemt.
De stof voelt stevig, je merkt de 840D wel in vergelijking met 600D dekens.
Singels zijn royaal van lengte. Voor mijn paard heb ik ze ongeveer in het midden afgesteld.
Minpuntje is misschien de afwerking van de stiksels, er hangt hier en daar losse draad die niet netjes is afgeknipt.
Aan de borstsluiting had ik liever quick snap clips gehad dan musketons, maar goed je moet wat te wensen over hebben.

Ik vind het voor €69 echt een hele fijne deken.

Afbeelding

Afbeelding

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:36

Voor zover ik op de foto kan zien trekt de deken best wel bij de borst/schouders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:37

hmm die lijkt niet lekker te zitten trekt op de schouders..

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:40

Hier staan de paarden binnen omdat het veel te gevaarlijk is om met ze over het erf naar de paddock te gaan. Van mij mag de ijzel wel weg gaan -O-

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:44

Als je smalle paarden gewend bent dan lijkt dat zo.
Met zo'n brede borst als die van mijn ben je hier heel tevreden mee.
Alles zonder loopsplitten zit sowieso niet goed, ook de XL van Bucas en HW niet. Daarvan is de hals te wijdt en dat regent in.
De BR zit ook zo bij de schouder en daarmee is geen haartje beschadigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:46

ik heb zelf een hele brede merrie gehad daar zat de rambo optimo goed :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:55

Hoi. Ik zie even door de bomen (dekens) het bos niet meer en vroeg me af of jullie kunnen helpen.

Mijn 23 jarige verzorgpaard (Fries) staat dag en nacht buiten. Aangezien ik niet wil dat ze haar vetjes verbruikt aan warmhouden (ze was van de zomer eigenlijk te dun, is nu gelukkig wel bijgetrokken) heb ik een deken opgedaan. Ze staat nu ongeschoren onder een 300 grams winterdeken. Als ik mijn hand onder de deken steek is het onder de deken niet bijzonder warm. Ze staat niet te rillen ofzo, maar toch denk ik erover nog wat warmers op te doen zolang het vriest.

Nu twijfel ik of ik een deken óver deze winterdeken op zal doen (maar wat dan en hoe zwaar?) of dat ik een nieuwe, zwaardere deken zal kopen...

Wat zouden jullie doen? En welke deken (liever niet veel duurder dan €100,-) zouden jullie dan aanschaffen?

Alvast bedankt, dekenkenners :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:34

Ook de Rambo optimo past niet, gepast van een andere Groninger die iets minder breed is.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:46

tiwi1969 schreef:
Als je smalle paarden gewend bent dan lijkt dat zo.
Met zo'n brede borst als die van mijn ben je hier heel tevreden mee.
Alles zonder loopsplitten zit sowieso niet goed, ook de XL van Bucas en HW niet. Daarvan is de hals te wijdt en dat regent in.
De BR zit ook zo bij de schouder en daarmee is geen haartje beschadigd.

Ik ben geen smalle paarden gewend, in tegendeel ;). Mijn merrie is ook breed en heeft een lage halsaanzet en daar ligt Rambo als enige goed op, Bucas krijg ik maar amper dicht en daar wordt ze ook echt nijdig op, met Rambo nergens meer last van.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:47

Martine_R schreef:
Hoi. Ik zie even door de bomen (dekens) het bos niet meer en vroeg me af of jullie kunnen helpen.

Mijn 23 jarige verzorgpaard (Fries) staat dag en nacht buiten. Aangezien ik niet wil dat ze haar vetjes verbruikt aan warmhouden (ze was van de zomer eigenlijk te dun, is nu gelukkig wel bijgetrokken) heb ik een deken opgedaan. Ze staat nu ongeschoren onder een 300 grams winterdeken. Als ik mijn hand onder de deken steek is het onder de deken niet bijzonder warm. Ze staat niet te rillen ofzo, maar toch denk ik erover nog wat warmers op te doen zolang het vriest.

Nu twijfel ik of ik een deken óver deze winterdeken op zal doen (maar wat dan en hoe zwaar?) of dat ik een nieuwe, zwaardere deken zal kopen...

Wat zouden jullie doen? En welke deken (liever niet veel duurder dan €100,-) zouden jullie dan aanschaffen?

Ik vind 2 waterdichte dekens over elkaar niks, je zou wel een onderdeken kunnen kopen die zijn ook goedkoper dan waterdichte dekens en die onder je 300 grams doen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:53

Ik heb inmiddels zoveel gepast en geprobeerd dat ik wel weer wat wel en niet past op mijn paard.
Als Rambo optimo perfect zou passen dan is die het geld waard maar dat is dus niet het geval.
Nadeel van alle HW dekens is dat de borstsluiting niet te verstelbaar is en dus passend voor het gemiddelde paard. De XL HW's gaan uit van een zware hals zoals bij een koudbloed en dat heeft mijn paard dus niet.
De meeste zware warmbloeden zijn krielkippen vergeleken bij die van mij.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:42

MoniekV schreef:
Voor zover ik op de foto kan zien trekt de deken best wel bij de borst/schouders...

Vond ik ook.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:47

Is Rambo Optimo te doen voor brede paarden? Zie dat er toch kou deze kant op komt, dus heb toch een liner nodig. Heb een Amigo XL regendeken. Maar past Rambo Optimo ook op een breed type?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:55

Fabster schreef:
Is Rambo Optimo te doen voor brede paarden? Zie dat er toch kou deze kant op komt, dus heb toch een liner nodig. Heb een Amigo XL regendeken. Maar past Rambo Optimo ook op een breed type?

Ja dat denk ik wel, Rambo valt sowieso ruimer dan Amigo

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:11

MoniekV schreef:
Martine_R schreef:

Ik vind 2 waterdichte dekens over elkaar niks, je zou wel een onderdeken kunnen kopen die zijn ook goedkoper dan waterdichte dekens en die onder je 300 grams doen.

Hmm.. dan misschien toch een zwaardere deken aanschaffen want met een onderdeken ben ik bang dat ze gaat liggen, de onderdeken vervolgens nat wordt en blijft. Of dat het inregent en als zo'n onderdeken nat wordt, dan krijgt ze het echt koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:12

Een onderdeken wordt niet nat als je de juiste maat neemt... Veel mensen hier, waaronder ikzelf, werken enkel met outdoordekens met daaronder onderdekens (horseware of bucas) dat werkt perfect.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:19

MoniekV schreef:
Fabster schreef:

Ja dat denk ik wel, Rambo valt sowieso ruimer dan Amigo

Ga ik m maar bestellen, denk ik.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:22

tiwi1969 schreef:
Ik heb inmiddels zoveel gepast en geprobeerd dat ik wel weer wat wel en niet past op mijn paard.
Als Rambo optimo perfect zou passen dan is die het geld waard maar dat is dus niet het geval.
Nadeel van alle HW dekens is dat de borstsluiting niet te verstelbaar is en dus passend voor het gemiddelde paard. De XL HW's gaan uit van een zware hals zoals bij een koudbloed en dat heeft mijn paard dus niet.
De meeste zware warmbloeden zijn krielkippen vergeleken bij die van mij.

Heb je al eens naar fedimax rainmax gekeken?