[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:16

Of gewoon met geduld.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:22

Die van mij was vorig jaar ook heel bang, toen ik merkte dat hij het bij zijn billen niet eng vond ben ik daar begonnen en als hij rustig stond steeds een stukje naar voren en weer terug en als hij rustig bleef machine weer uit en belonen.
Ik ben begonnen met de machine steeds tegen hem aan te houden en eraf te halen als hij even rustig stond trouwens.

Uiteindelijk wel 2,5 uur bezig geweest met alleen zijn lijf, maar wel gelukt!

Afgelopen maandag heb ik heb hem weer gedaan, de 2e keer dus in zijn leven.
Weer even rustig laten wennen en toen weer achter begonnen.
Voor vond hij nog steeds niet prettig maar in kleine stukjes met een goede helper er voor ging het best heel goed en waren we na ruim een uur klaar, en al weer een heel stukje vlotter dan vorig jaar, gewoon met rust en vertrouwen.
Benen wilde ik ook doen, speciaal snoerloze tondeuse voor gekocht, maar daar wacht ik toch maar even mee.
Het is geen noodzaak en ik ben allang blij dat zijn lijf zonder al te grote problemen is gelukt!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:35

Ik was ook bang dat mijn paard het eng zou vinden..Ze is 22 maar toch nog wel een felle tante,en ik had nog nooit geschoren.Ik heb haar dus gewoon los geschoren,vastzetten was niet eens nodig *D Leek wel of ze het lekker vond haha :D

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:24

Die mafkezen van mij kan ik ook zo scheren de nieuwe pony nu voor het eerst dit jaar gewoon los in me eentje kunnen doen.. is altijd even aftasten.
Ik ben er wel van dat als je al zo'n spook hebt je beter voor je begint de eerste keer gewoon pasta kunt te geven en inderdaad misschien wat meer tijd in te steken door te laten wennen aan het geluid en de trillingen dan dat ze helemaal uit hun plaatje gaan en alle bene van de vloer komen want die heb je soms ook := vaak het jaar daarop kan ik dan zonder pasta scheren.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:03

Even een kleine vraag, we hebben onze minipony begin oktober geschoren en toen een 200 grams deken erop gedaan, maar ze lijkt het erg warm te hebben onder de deken en zonder deken heeft ze het niet koud. Daarnaast heeft ze alweer wat wintervacht aangemaakt. Zou ik dan nu de deken af kunnen laten en bijvoorbeeld als het echt koud word die opleggen of moet ik hem erop laten. Ze staat 's nachts binnen en we zetten haar zelf buiten.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:09

Is ze helemaal geschoren of in een 'jachtmodel'?
Ik zou haar niet zonder deken zetten, de temp is vrij hoog dus misschien een optie om een minder dikke deken nu op te doen als ze het echt te warm heeft?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:10

haha paard was doodbraaf dus zorgen om niks gemaakt !
alleen na 1 schouder hield apparatuur ermee op :')

dus morgen een apparatuur gaan huren

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:14

Ze is helemaal geschoren, ze staat nu voor de nacht zonder omdat ze het gewoon echt warm had, ik heb geen 100 grams deken dus minder gaat ook niet. De vacht die ze nu aanmaakt is redelijk dik ook.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:11

Ik heb besloten mijn shet toch volledig te gaan scheren, welke dekens moet ik nu sowieso in huis halen?
Ik zat zelf aan een 200 grams te denken en dan een onderdeken erbij van 100 grams. Reden tot volledig scheren, is dat hij nu in de bak zodanig bezweet was vandaag dat het meer de vraag was 'waar zit geen zweet' dan andersom en dat is gewoon niet eerlijk naar hem toe meer. Volgende week wordt hij geschoren.

Dit moet zeker in het andere topic, :+
Sorry :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:12

Ik heb maandag geschoren, hele lijf, benen niet, en ik heb er nu 200 gram op liggen, daar was hij goed warm onder.
Morgenavond doe ik er denk een 100 grams liner onder.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:22

little_birdy schreef:
hebben jullie nog tips voor een angstig paard ?
ga vanavond mijn merrie scheren maar ik ken haar ondertussen een beetje en denken dat ze aardig gespannen raakt.
ductape op de bovenlip plakken zodat ze afgeleid is ? of gewoon beginnen ?
mijn vorige paard heb ik de eerste keer laten doen en was plat gespoten daarna kon ik hem zelf doen .

sta nu niet op een stal waar we verdoving hebben

Confidence geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:39

RianneEnzo schreef:
Even een kleine vraag, we hebben onze minipony begin oktober geschoren en toen een 200 grams deken erop gedaan, maar ze lijkt het erg warm te hebben onder de deken en zonder deken heeft ze het niet koud. Daarnaast heeft ze alweer wat wintervacht aangemaakt. Zou ik dan nu de deken af kunnen laten en bijvoorbeeld als het echt koud word die opleggen of moet ik hem erop laten. Ze staat 's nachts binnen en we zetten haar zelf buiten.

Ik zou een 0/50 grams regendekentje opleggen, het is echt qua temperatuur best wel warm., of als het windstil is en niet regent lekker zonder inderdaad.
Maar zou er nu geen 200 grams opleggen, als hij het nu al zo warm heeft.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:59

Hoevaak scheren jullie je paard normaal gesproken in de winter? Mijn pony moest ik zomaar 5 of 6 keer scheren in een winter, omdat hij na twee weken al weer mega lange haren kreeg. Iedereen vertelde mij altijd dat dit echt extreem was.
Nu is mijn paard eind oktober voor het eerst geschoren en begint zijn vacht nu toch echt al weer heel lang te raken, misschien ook door het rare weer de afgelopen weken? Maar heb ik nou steeds van die rare beesten dat ze zo vaak geschoren moeten worden of is dit normaal? :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:04

Mijn fjord kan ik ook gerust zo vaak scheren als ik het echt goed kort wil houden, maar omdat ik het zelf geen leuk karwei vindt stel ik het nogal eens uit en kom ik toe met 4-5 keer. Echt normaal is het niet, maar het scheelt nu eenmaal veel per paard. Mijn andere paard zit tot oktober nog dun in de vacht, dan is de fjord dus al een paar keer geschoren.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:10

Mijne gaat ook minimaal 3 keer per winter kaal hoor! Zou zelfs 4 keer prima kunnen. Hij maakt echt enorm snel weer vacht aan. Elk paard is anders en extreem is het niet hoor. Ik kreeg van alles naar mijn hoofd want zo vaak scheren was niet normaaal: hij zou allerlei tekorten hebben en zelfs cushing. Alles laten checken en knol blaakt van gezondheid. Laat je niks wijsmaken en gewoon lekker scheren.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:49

Mijn vorige paard ging ook gerust 3x, met die ik nu heb redden het wel met 2x. Ken er zat hoor die wel 4/5x scheren

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:43

Ik scheer ook 4-5 keer per winter!
Ik heb hem 2 weken geleden gedaan en afgelopen zaterdag terug. Meestal moet ik tot eind december/ begin januari scheren, daarna groeit het niet meer en blijft hij kort tot maart, tot de zomervacht komt

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:57

Ah dat is toch wel fijn om te lezen, dan ligt het niet aan mijn paarden haha. Dan gaat hij volgende week weer lekker kaal!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:16

Heb net een apparaat van HKM besteld, vind die andere zo ongelooflijk duur voor hetgeen wat ik er mee doe. Mijn eigen paard kan ik met de Sectolin SE-210 scheren omdat ze erg zachte haren heeft maar voor de rest scheer ik enkel de tinker van mijn moeder. Die heeft veel stugger haar, dus daar raak ik met de kleine machine niet doorheen. Hopelijk is dat een beetje een behoorlijke machine. Was ook maar 265 met 89 euro korting dus relatief gezien de gok wel waard. Ben benieuwd. Iemand die ervaring met deze machine heeft?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:31

:x sorry maar geen goede ervaring mee

Bult kabaal, heetloper en moeilijk onderdelen bij te krijgen.

Hopelijk heb jij geluk.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:28

Ik ben op zoek naar iemand die mijn paard wil scheren omgeving Hellendoorn Overijssel. Super braaf paard.
Hier misschien mensen die iemand weten?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:43

Heleennn schreef:
Heb net een apparaat van HKM besteld, vind die andere zo ongelooflijk duur voor hetgeen wat ik er mee doe. Mijn eigen paard kan ik met de Sectolin SE-210 scheren omdat ze erg zachte haren heeft maar voor de rest scheer ik enkel de tinker van mijn moeder. Die heeft veel stugger haar, dus daar raak ik met de kleine machine niet doorheen. Hopelijk is dat een beetje een behoorlijke machine. Was ook maar 265 met 89 euro korting dus relatief gezien de gok wel waard. Ben benieuwd. Iemand die ervaring met deze machine heeft?

Ik heb er nog maar 1x meer geschoren maar wel tevreden van! Werd niet warm, wel wat luid maar valt wel mee.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:44

De ervaringen zijn dus erg verdeeld... Ik las ook bij de reviews soms dat hij een hels kabaal maakte maar bij een andere dan weer dat hij wel lawaai maakte maar absoluut niet oorverdovend.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:20

Maarje de interpretatie van kebaal wisselt per persoon :D

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:05

Phylos schreef:
Ik ben op zoek naar iemand die mijn paard wil scheren omgeving Hellendoorn Overijssel. Super braaf paard.
Hier misschien mensen die iemand weten?

Ik ben opzoek naar iemand die in Friesland komt. Misschien dat er in het topic mensen zijn die iemand kent :j

Heb al wat mensen gevonden maar ik het het liefst iemand die het echt heel goed kan en waarbij het paard bij wijze van spreke de volgende dag zo op wedstrijd kan om dat het zo strak en streeploos mogelijk is!

Zit te twijfelen om het anders zelf te doen maar wil het wel graag mooi hebben..