[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:50

mijne dus niet meer.. godver... kom ik bij de weide hele deken gescheurd.. en de kl*te buurman belt dan niet ff!! grr
en mn pony heeft al gelijk weer wintervacht.. godver.. alles voor nix gedaan!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:56

da's balen zeg!
maar, in 1 dag een wintervacht ontwikkeld?

of ben je meerdere dagen niet geweest?

het was in ieder absoluut niet koud met 18 graden, dus hij zal er niet heel veel last van hebben gehad, of zou 'ie het te warm hebben gehad en is de deken gaan irriteren?

koetjeboe

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:22

Lijkt me ook sterk in een dag. Heeft hij niet gewoon zijn haren opgezet. Nieuwe deken op zit hij morgen weer normaal in zijn vacht. Een paard kan niet in een dag zijn zomer vacht er uit gooien en zijn wintervacht laten groeien.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:23

Mijne heeft nu 100 gr op. Ik wilde vandaag wisselen overdag met een regendeken, alleen toen ik ging voelen had ze het er prima onder. Denk omdat het nogal waaide.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:46

Het was hier gisteren 22 graden en vandaag 20 {:} Wel wat regen vandaag. Ik ben best blij dat ik hem nog geen deken op heb gelegd, dat wisselen is ook zo wat. Hij wordt aardig teddy nu, maar hij is nog heel snel droog na het rijden. Een half uurtje met de zweetdeken en hij kan alweer bloot. Zolang dat goed gaat, ga ik niet opnieuw scheren (hij is vroeg geschoren, omdat hij heel wollig was en het erg warm werd opeens).

Vorig jaar wel dekens gedaan en niet geschoren, maar toch een behoorlijke vacht gekregen. Bovendien had hij het snel warm onder de deken en schuurt hij snel aan de borst, ook met een borstbeschermer. Ik twijfel nu dus erg of ik weer met dekens ga beginnen of hem zo laat.
Zijn er mensen die gewoon doorrijden (wij rijden recreatief en ongeveer vijf keer per week) in de winter en niet scheren/dekens op doen? Hoe krijg je hem droog na het rijden en hoe lang ben je daar mee bezig?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:54

Enkel in de regendeken en een hele lage grams deken, maar zoals gisteren ging hij gewoon lekker helemaal af. :)
anders wordt mijn kleine mormel een enorme teddybeer..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:10

bello2005 schreef:
mijne dus niet meer.. godver... kom ik bij de weide hele deken gescheurd.. en de kl*te buurman belt dan niet ff!! grr
en mn pony heeft al gelijk weer wintervacht.. godver.. alles voor nix gedaan!!

Waarschijnlijk had je pony die wintervacht en heeft die nu op kunnen zetten.
Heb een beetje een chronische hekel aan mensen die de vacht krampachtig kort willen houden met eigenlijk te warme dekens erop doen.
Wintervacht word mede aangemaakt door het korte van de dagen.
En als je de vacht kort wil hebben ga dan geen veel te warme dekens op gooien, maar scheer gewoon je paard.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:22

Polderpaard schreef:
Vorig jaar wel dekens gedaan en niet geschoren, maar toch een behoorlijke vacht gekregen. Bovendien had hij het snel warm onder de deken en schuurt hij snel aan de borst, ook met een borstbeschermer. Ik twijfel nu dus erg of ik weer met dekens ga beginnen of hem zo laat.
Zijn er mensen die gewoon doorrijden (wij rijden recreatief en ongeveer vijf keer per week) in de winter en niet scheren/dekens op doen? Hoe krijg je hem droog na het rijden en hoe lang ben je daar mee bezig?

Dit jaar heb ik mijn paard voor het eerst een deken op gedaan. Daarvoor altijd zonder deken en ongeschoren. Daarbij rijd ik ook ongeveer 5x per week zowel dressuur als springen. Ook wedstrijden. Na het rijden stapte ik ongeveer 10-15 minuten en gooide daarna een zweetdeken op als hij nog erg bezweet was en liet ik hem op stal staan, maar dat was eigenlijk alleen nodig bij hele intensieve trainingen of wedstrijden. Na een half uurtje zweetdeken eraf. Soms was ie dan nog niet helemaal droog, maar in ieder geval niet meer warm. Dat is het belangrijkste. Ik moet er wel bij zeggen dat ik thuis altijd in een buitenbak rij, dus dat mijn paard daardoor minder zweet dan wanneer ik hem in de winter in een binnenbak rij.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:25

mijne gaat vanaf vandaag weer onder de 100 gram, eind vd week word het over dag 10 graden en dan gaat de 200 gram erop.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:30

marleeentje schreef:
Polderpaard schreef:

Dit jaar heb ik mijn paard voor het eerst een deken op gedaan. Daarvoor altijd zonder deken en ongeschoren. Daarbij rijd ik ook ongeveer 5x per week zowel dressuur als springen. Ook wedstrijden. Na het rijden stapte ik ongeveer 10-15 minuten en gooide daarna een zweetdeken op als hij nog erg bezweet was en liet ik hem op stal staan, maar dat was eigenlijk alleen nodig bij hele intensieve trainingen of wedstrijden. Na een half uurtje zweetdeken eraf. Soms was ie dan nog niet helemaal droog, maar in ieder geval niet meer warm. Dat is het belangrijkste. Ik moet er wel bij zeggen dat ik thuis altijd in een buitenbak rij, dus dat mijn paard daardoor minder zweet dan wanneer ik hem in de winter in een binnenbak rij.

Bedankt voor je reactie, Marleentje! Mijn paard zweet ook niet heel erg gelukkig. We rijdens zowel in een buitenbak als in een binnenbak. Ik ga maar eens aankijken hoe dik zijn vacht gaat worden en of het te doen blijft zo zonder scheren en dekens. Het lijkt me wel prettig eigenlijk. Ik heb ook al bedacht dat we als het wel lastiger wordt om hem droog te krijgen na het rijden, we natuurlijk ook voor een patroontje scheren kunnen gaan.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:40

ik zit hier te twijvelen om hem vanavond de regendeken om te geven het is weer ietsje kouder en met de komende regen die voorspelt is. en van het weekend gaat de temperatuur ook in nog meer omlaag.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:46

ik heb mijn geschoren paard nog onder de smartex staan, als het iets frisser gaat worden gaat de 100 grams rambo erop, die lijkt toch net even warmer en daar heb ik evt ook een hals bij voor heel slecht weer...

andere paard staat nog bloot, die krijgt als het naar de 12 graden gaat en/of veel gaat regenen zijn regenjas weer aan...

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:15

Nog in regendeken. Paard had het gister behoorlijk warm. Vandaag is de temperatuur stuk beter. Morgen weer regen en zaterdag ga ik scheren.

Twijfel alleen nog tussen een streepmodel(onderkant buik, borst en onderkant hals) of alleen een uitrijddeken laten staan.
Wat zijn jullie ervaringen met geschoren hals en toch de hele dag buiten zonder halsdeken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:17

Hier 100 grams nog steeds..

Vraagje, zijn er mensen met ervaring met het scheren van de hele hals? Dus niet alleen de onderste helft? Mijn paardje is zo gevoelig voor regenschurft, dus ik dacht, misschien als ik zijn hals scheer, zal het minder gaan broeien daar onder?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:19

Vanaf het weekend wordt het iets frisser maar nog steeds 11 a 12 graden. Maandag zou het de hele dag zwaar gaan regenen. Dan gaat de smartex hier weer op en dan is het dekenseizoen hier definitief begonnen ben ik bang.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:10

Gisteren de ongevoerde regendeken er opgegooid. Daarmee kan ze vandaag ook wel. Morgen maar weer even kijken en dan waarschijnlijk haar deken weer op waarmee ze vorige week ook heeft gelopen. Voelt ze prima onder en de deken zit beter dan de regendeken. Mijn regendeken word een beetje aan de kleine kant, ponylief groeit een beetje in de breedte kwa spier :D

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:02

Hier gisteren gewisseld. Stond onder een fleecegevoerde regendeken (dus iets van 50 gram?) met een 100 grams onderdeken. Nu onder een 80 grams regendeken. Als het van het weekend weer kouder wordt gaat de onderdeken erbij.

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:10

Momenteel nog een fleecegevoerde regendeken en vanavond over op een 100 grams.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:21

Hier is het nog steeds 20 graden, dus nog steeds dekenloos

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:44

200 grams, en hij voelt niet eens zo gek wamr en hij valt af, terwijl hij onbeperkt ruwvoer heeft en s'nachts op stal (met ruwvoer)....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:00

Mijn geschoren paard heeft de hele dag buiten gestaan onder de smartex, voelde precies goed.
Met mennen enorm nat, dus flink afgesponsd en cooler erop, zo even wisselen als ze droog is...

andere paard staat nog bloot, aardig vacht, maar werkt en zweet veel minder... 8-)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:41

het is inderdaad niet van 1 dag, maar wel van enkele dagen en het is geen hele dikke deken, puur een regen deken. en irriteren is het zeker niet, als je zag hoe die deken gescheurd was.

het zag er naar uit alsof hij al hier en daar wat wintervacht kreeg, natuurlijk kan het ook recht op hebben gestaan.

maar ik was zo kwaad op het feit dat de buurman niet had gebeld dat ik vast en zeker 'verkeerd' heb gekeken.

en ja weer gelijk een nieuwe deken op doen, moet ik er natuurlijk wel nog een hebbe liggen.. en heb geen regendeken meer liggen, dus die moet ik dan maar weer eerst van marktplaats afhalen

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:06

Maak je geen zorgen Bello, hij heeft ook in een paar dagen geen wintervacht aangemaakt. Maar als ze een deken op hebben liggen de haren helemaal plat waardoor de haren korter lijken. Als je er weer een andere deken oplegt heeft hij zo weer een glad velletje :)
Vanaf zondag lijkt de herfst echt te gaan beginnen met veel regen :(

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:19

Bij mij was het vandaag kiezen of delen; met 0gr regendeken in de wei staan zweten, of zonder deken op stal staan zweten.. Heb hem gewoon maar op de wei gelaten en vanavond is ie zonder deken op stal gegaan.. 's nachts is het wel koeler natuurlijk, misschien valt het zweten dan mee.
(zonder deken buiten is geen optie momenteel, hij mag niet nat worden op de rug dus het risico dat ie gaat rollen/het gaat regenen mag ik niet nemen.. Dan maar nat op de borst en de wei op, op stal staat ie overdag nog meer te zweten dan dat..)

Ik ben blij als het volgende week weer een stuk minder warm is! :j (voor hem dan, van mij mag het het hele jaar door 20-25 graden zijn, haha.)

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:47

Waarom is de optie met deken buiten of binnen zonder deken zweten? Buiten zonder deken en niet zweten had ook gekund dan toch?

Hier morgen laatste dagje regendek. Zaterdagochtend scheren, en dikkere dek opdoen.