Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R0oszs

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:57

de 2 die geschoren zijn hebben nu een regendekentje om. Laat ik nu ook lekker om want het waait toch nog wel, zeker als je daar op het land staat. De andere 2 die niet geschoren zijn staan zonder deken.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:27

de mijne heeft snachts een zomerdeken, een fleece met hals en een regendeken met hals, staat dag en nacht buiten en overdag een zomerdeken met dit weer of naakt, zodra het kouder wordt dikkere dekens natuurlijk!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:34

heeft ie serieus 3 dekens op :')

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:17

Ja hij heeft er serieus 3 op,
hij mag absoluut geen winterhar krijgen,
maar dat is niet de reden waarom nu al zoveel,
maar als ik zijn zomerdeken er onderuit laat staat hij met zijn haren overeind te bibberen.
met 25 graden nog snachs.
Al vaak genoeg geprobeerd maar dat is ook geen pretje voor hem

en helaas is het door zijn verleden niet meer mogelijk om hem te scheren,
iig niet zonder dat hij in de stres raakt,
en hij vertrouwd nu pas weer net mensen!

maar hij moet wel zware trainingen lopen,
en is nu al aan het einde kletsnat.
geen andere keus dus

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:56

Zolang hij niet kletsnat zweet onder zijn dekens zal het wel goed zijn....

Bo vannacht buiten in open veld een regen- fleece deken. Vanmorgen voelde hij heerlijk warm, maar niet klam of zweterig.overdag met de billen bloot, hah ha.

Vrijdag gaan ze voor de nacht naar binnen, kan de hele handel weer afblijven. Scheelt een hoop heen- en weergerij met de auto.....

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:00

Sappos schreef:
Gisteren geschoren maar gewoon zonder dek. Vindt hij heerlijk. Zoals vandaag is ideaal, toch 20 graden maar geen zon dus hij hoeft ook geen vliegendek om tegen t verbranden. Vanavond wacht ik even af hoe koud het wordt. Kijk het per dag en per pony aan :) ow ja zit nu in de weide en het begint te druppelen haha.

bij ons gewoon 24 graden

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:08

Waren ook maar 3 druppels :j Wel frappant eventjes maar denk dat de heren een goede bui heerlijk verkoelend vinden na deze warmte. Heb (om te provoceren) bij mijn veulen zelfs een baan op de onderkant hals geschoren omdat ie niet meer wist wat hij met zijn warmte aan moest. Hij stond gewoon vol te zweten in de wei.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:32

Sappos schreef:
Waren ook maar 3 druppels :j Wel frappant eventjes maar denk dat de heren een goede bui heerlijk verkoelend vinden na deze warmte. Heb (om te provoceren) bij mijn veulen zelfs een baan op de onderkant hals geschoren omdat ie niet meer wist wat hij met zijn warmte aan moest. Hij stond gewoon vol te zweten in de wei.

"vind ik leuk"

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:32

Die van mij gaat vanavond weer op, de gevoerde regendeken.
Ze stond al onder de deken maar afgelopen week de hele week afgelaten ivm de temperaturen van 22+ hier.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:34

AniqueN schreef:
Sappos schreef:

"vind ik leuk"

_O-

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:58

Scheelt dat, zo'n provoceerstreep? Kan daar veel warmte door weg?

Wil ik misschien ook doen, maar dan niet om te provoceren..... :=

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:07

Mijn pony is vandaag weer geschoren. Hij staat overdag zonder dekentje en in de nacht met een zomerdekentje. Van de week gaat de regendeken erop en als het kouder wordt de 200 grams deken. Even kijken wat de temperaturen gaan doen..

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:06

ik heb die van mij toch nog maar dekenloos gelaten , wou hem eigenlijk een ongevoerde opdoen na mn les , maar hij was echt zoo nat dat ik hem eerst maar even heb afgespoten en toen ging het zonnetje ook schijnen dus maar even bloot gelaten :j

zit ook echt in twijfel , aan de ene kant wil ik hem heel graag scheren maar aan de andere kant zodra het echt goed vriest kan ik niet meer zo intensief trainen omdat de bak bevroren is en ik en (mn vader) geen tijd hebben om elke dag naar de binnenbak te rijden worden het dan maar een paar lichte buitenritjes en af en toe in de bak ... dus dan vind ik het scheren eigenlijk onnodig voor die paar weken dat het nog mooi weer is ... hmm dillema haha .

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:09

Nee ik wil bij jullie provoceren :=

Ik ken een aantal mensen die zo'n streep scheren om niet aan dekens te hoeven beginnen maar ook geen paard te hoeven hebben die na 2 rondjes draf al drijfnat is. Dit is

Afbeelding

Dit is bij een van mijn pony's. Die wil ik niet scheren want het is een enorme koukleum maar hij stond wel giga te zweten. En daarnaast heeft hij rainrot tussen de voorbenen en op het begin van de buik. Heb bij hem dus ook een deel onderkant buik meegepakt om het beter te kunnen behandelen. Streep kun je zo groot maken als je wil natuurlijk

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:16

Ik denk dat ik het ook zo doe, maar is het niet koud op een paard zijn keel in de winter?

(Ik doe wel een smaller, eleganter streepje.... :D )

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:18

wij scheren helemaal of we scheren niet. vind die strepen scheren zo'n onzin (en dat is mijn persoonlijke mening) laten we het paard maar deels scheren zodat we geen dekens op hoeven te doen tja denk je dat het deel wat geschoren is niet koud word in de winter? Ja het paard droogt sneller op, maar of je nou het echte gewenste effect bereikt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:18

Tegen de tijd dat het winter is zit hier weer een dik pak haar :D Het was puur voor nu een oplossing. Hun haar is dik maar nog niet "winter"dik

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:24

sappos, wat misschien een wat botte opmerking en niet persoonlijk bedoeld voor het geval iemand het persoonlijk gaat opvatten. Jij scheerd het stuk nu dat er in de winter weer een redelijke bos haar zit, maar het probleem is er niet mee opgelost want of je moet dan stoppen met trainen of je moet weer scheren.
Tuurlijk snap ik dat het voor sommigen een oplossing is, maar voor mij persoonlijk niet.
Ik scheer omdat ik mijn paarden anders niet droog genoeg krijg om ze na het rijden met licht nog weer lekker naar buiten kan gooien want ondanks dat het sportpaarden zijn staan ze bij daglicht en niet te extreem weer lekker buiten danwel met een lekkere dikke donsvacht maar ze staan buiten en dekenloos werkt simpelweg niet niet omdat ik niet de tijd wil nemen om mijn paarden droog te stappen, maar puur omdat ze niet droog te stappen zijn want hoe je het ook wend of keert je krijgt ze nooit helemaal droog uitgstapt in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:31

ietjelover schreef:
Ja hij heeft er serieus 3 op,
hij mag absoluut geen winterhar krijgen,
maar dat is niet de reden waarom nu al zoveel,
maar als ik zijn zomerdeken er onderuit laat staat hij met zijn haren overeind te bibberen.
met 25 graden nog snachs.
Al vaak genoeg geprobeerd maar dat is ook geen pretje voor hem

en helaas is het door zijn verleden niet meer mogelijk om hem te scheren,
iig niet zonder dat hij in de stres raakt,
en hij vertrouwd nu pas weer net mensen!

maar hij moet wel zware trainingen lopen,
en is nu al aan het einde kletsnat.
geen andere keus dus

Oh dus daarom moet ie het maar bloedheet hebben? Dan kan ik je vertellen dat er erg wat mis met hem is hoor, dan heeft ie het niet koud.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:36

Pashon, dat is precies mijn twijfel, krijgt een paard het daar niet koud dan?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:40

Pashon schreef:
sappos, wat misschien een wat botte opmerking en niet persoonlijk bedoeld voor het geval iemand het persoonlijk gaat opvatten. Jij scheerd het stuk nu dat er in de winter weer een redelijke bos haar zit, maar het probleem is er niet mee opgelost want of je moet dan stoppen met trainen of je moet weer scheren.
Tuurlijk snap ik dat het voor sommigen een oplossing is, maar voor mij persoonlijk niet.
Ik scheer omdat ik mijn paarden anders niet droog genoeg krijg om ze na het rijden met licht nog weer lekker naar buiten kan gooien want ondanks dat het sportpaarden zijn staan ze bij daglicht en niet te extreem weer lekker buiten danwel met een lekkere dikke donsvacht maar ze staan buiten en dekenloos werkt simpelweg niet niet omdat ik niet de tijd wil nemen om mijn paarden droog te stappen, maar puur omdat ze niet droog te stappen zijn want hoe je het ook wend of keert je krijgt ze nooit helemaal droog uitgstapt in de winter.

Jawel want hoe vaak is het in oktober tussen de 25 en 30 graden? Veulen werkt sowieso niet, pony staat stil ivm rainrot. Hierna worden ze alleen in april ofzo geschoren als ze hun haar niet kwijt kunnen (veulen) en de palomino voor de hengstenkeuring. Mijn andere 2 pony's die wél in het werk staan die staan al geschoren, een omdat ie zich dood zweet, de ander omdat die niet tegen zijn eigen haar kan (wondjes krijgt hij in zn vacht omdat het te verstikkend is, daarnaast wacht je langer en ze je hem weer goed in training dat blijft hij ondanks lang uitstappen nog een kwartier napompen terwijl hij onbezweet is)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:44

sappos voor nu is het opgelost, maar straks als het echt koud is en er word geroepen dat we de strengste winter in 100 jaar krijgen (of het zo is moet je je afvragen natuurlijk) en dan werkt die streep die geschoren is niet meer want het is al weer aangegroeid als je ze bloot laat staan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:30

Maar die streep was ook niet voor de winter maar púúr voor die warme dagen van nu! En de strenge winter met 24/7 buiten en geschoren, dan gaan ze 's nachts op stal denk ik :j

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:31

ja oke, maar dat was voor mij niet duidelijk in het begin.

Maar jij doet het voor nu en als het echt winter is scheer je ze helemaal zoals ik het opmaak.
Echter zijn er genoeg die die streep voor de strenge winter gebruiken en vandaar ook mijn reactie.

Echter heb ik momenteel nog niks geschoren, zitten kort in het haar daar ik vroeg ben begonnen met dekens. Afhankelijk wat het de komnende weken gaat doen, word het kouder gaat het scheerapparaat erover blijft de temperatuur wat hoger wachten we af. Wij hebben ook geen vaste periode van wanneer we scheren, is helemaal afhankelijk hoe ze in het haar zitten en dat verschild per paard.
Opzich had ik een al kunnen scheren zit al wat dikker in de vacht, maar wacht nog lekker even.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:37

Heb het een keer gedaan zonder scheren en heel vroeg de dekens op. Dráma. Superdik haar nog altijd alleen lag het plat ipv dat het rechtop stond. Ik kijk per paard. De koukleum met haar zal evt een racestreep krijgen maar niet helemaal, hij heeft het vaak heeeel koud gehad afgelopen jaar. Ondanks de 3 dekens :x