deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Re: deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 08:49

Ik maak mij gewoon niet druk om wat anderen vinden, ik respecteer dat mensen op een geschoren paard 300 gram leggen ook al vind ik dat zelf veels te weinig. Dat mijn handelswijze als belachelijk wordt bestempeld vind ik wel heel kinderachtig, we hebben toch allemaal het beste met onze beesten voor Verward

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 08:56

ach....idd iedereen heeft het beste voor met zijn paarde Lachen

bijou word morgen voor de tweede keer geschoren

ze heeft nu dacht ik 300 grams op, en dan komt er 300 grams bij Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:39

Sjuimpje schreef:
Ik maak mij gewoon niet druk om wat anderen vinden, ik respecteer dat mensen op een geschoren paard 300 gram leggen ook al vind ik dat zelf veels te weinig. Dat mijn handelswijze als belachelijk wordt bestempeld vind ik wel heel kinderachtig, we hebben toch allemaal het beste met onze beesten voor Verward

Tuurlijk heeft iedereen het beste met zijn paarden voor, alleen het feit dat er op jouw paarden 920 gram ligt vinden de meeste gewoon veels te veel...!! Ik bedoel wat als het -5 wordt, wat wordt er dan opgelegd? dan is het eigenlijk geen paard meer....

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:40

ik vindt dat niet eens zo heel veel.....ik vraag me af als bies straks 600 grams op heeft liggen, of ze het dan wel warm heeft....dat is per paard heeel verschillend, de 1 hoef je maar 1 keer te scheren de ander wel 5 keer......

het hangt helemaal van je paard af Knipoog

dus raar vindt ik eht niet

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:46

Nou uit mijn ervaring zag ik paarden waar heel veel grams op werd gelegt, ieder jaar weer een dikkere deken op moest komen omdat ze een dun huidje kregen en het steeds meer koud kregen, dat vind ik niet echt paarden meer...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:52

Ik heb niets te maken met wat anderen er van vinden Lachen
Ik doe wat mij goeddunkt en mag niet klagen over de conditie waarin mijn paarden zich bevinden.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:53

Om even te reageren op Sjuimpje en maaik: Ik vind dat Sjuimje groot gelijk heeft. Sorry maar Maaik heeft 2 shetlanders :s dat is heel wat anders als de paarden van Sjauimpje. En ik vind 300 gram op een geschoren paard ook veel en veel te weinig. Mijn ongeschoren paard heb ik al vroeg in de herfst een 370 grams deken op gedaan en nu heeft ze er nog 2 wollen dekens onder liggen. En ze heeft het echt niet te warm dat kanje wel aan dr zien. Ik vind het inderdaad wel zielig (zie ik toch vaak gebeuren) om paarden te scheren, terwijl er niet eens actief mee gereden word. Die mensen stappen en draven een beetje rond een uur lang en het paard heeft het ondertussen koud. Maar een paard dat volop getraint word heeft het dan zeker niet koud hoor en die wordt eerder ziek als ie dik in het haar zit.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:57

Mijn jaarling staat onder een 340 gram, aangezein hij zijn haartjes zover hij die had omhoog zetten, heb ik er gister een 280 grans bij gekocht, die moet hier dan onder komen.

340 + 280 =620 gram, is heel veel, maar als hij het nodig heeft, heeft hij het nodig liever dan een zieke pony

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:00

Mijn paard heeft nu zo'n Bucas all in one op, dat is geloof ik 490 grams, nu wordt ze zaterdag geschoren en twijfel wat voor deken ik d'r onder moet doen, heb nog een onderdeken van 350 grams of een zweetdeken. Wat vinden jullie?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:02

Bucas al in one is 470 grams.

350 erbij is veel te veel... dan kom je op 800 gram !!

een zweetdeken is weer te weinig, kan je beter een dun staldekentje komen van 100/150/200 gram.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:03

zweetdeken is te weinig...zou een 350 eronder doen...je haalt de vacht eraf he...dus dat is echt wel nodig....
daarom vind ik als je een geschoren paard 300 grams op legt, uiteraard zijn er paarden die het altijd warm hebben...maar vaak is alleen 300 grams te weinig Knipoog

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:11

mijn paard staat nu met een staldeken van 300 of 400 grams op (weet niet precies hoeveel gram die is) en een regendeken van 200 gram erover heen. dus dat is in totaal tussen de 500 en 600 gram.

hij is ongeschoren, staat in een uitloopstal en heeft het nou eenmaal snel koud. sommige bij mij op stal verklaren me voor gek, maar mijn paard heeft het gewoon nodig.

en als het echt hard gaat vriezen heb ik nog een 550 grams staldeken liggen, of er kan nog een stal deken van 150 grams onder, of een fleece deken onder.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:51

JessicaD88 schreef:
Om even te reageren op Sjuimpje en maaik: Ik vind dat Sjuimje groot gelijk heeft. Sorry maar Maaik heeft 2 shetlanders :s dat is heel wat anders als de paarden van Sjauimpje. En ik vind 300 gram op een geschoren paard ook veel en veel te weinig. Mijn ongeschoren paard heb ik al vroeg in de herfst een 370 grams deken op gedaan en nu heeft ze er nog 2 wollen dekens onder liggen. En ze heeft het echt niet te warm dat kanje wel aan dr zien. Ik vind het inderdaad wel zielig (zie ik toch vaak gebeuren) om paarden te scheren, terwijl er niet eens actief mee gereden word. Die mensen stappen en draven een beetje rond een uur lang en het paard heeft het ondertussen koud. Maar een paard dat volop getraint word heeft het dan zeker niet koud hoor en die wordt eerder ziek als ie dik in het haar zit.

Maaike rijd toch ook dressuur met haar shet?? Knipoog
Ik rijd ook fanatiek met mijn fjord, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat ze daarom onder een dikkere deken moet staan?
Het gaat prima zo met die 300 grams, ik hoef niet moeilijk te doen met poetsen, en inmiddels zit er al wel weer een vachtje op zodat ik geen deken nodig heb met in en uitstappen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:58

Mijn paarden hebben geen vachtje en dat wil ik graag zo houden, ik ben niet voor niets in augustus al begonnen met dekens.
Zelfs met dat dunne vachtje rij ik de vierjarige nog regelmatig in het schuim, terwijl ik er zelden langer dan een half uur op zit. Desondanks heb ik hem met goede zweetdekens met een uur weer droog. Met een dik pak haar zal dat er niet beter op worden.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:00

Sjuimpje schreef:
Mijn paarden hebben geen vachtje en dat wil ik graag zo houden, ik ben niet voor niets in augustus al begonnen met dekens.
Zelfs met dat dunne vachtje rij ik de vierjarige nog regelmatig in het schuim, terwijl ik er zelden langer dan een half uur op zit. Desondanks heb ik hem met goede zweetdekens met een uur weer droog. Met een dik pak haar zal dat er niet beter op worden.

Een dik pak haar schiet inderdaad niet op met trainen, maar volgens mij houd ik met een dikkere deken Vanita d'r haargroei echt niet tegen. Dat zit er zo snel weer aan.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:13

Die van mij staat nu onder een 550 grams van hh. Ik heb hem nog niet geschoren, vroeg begonnen met zomerdeken eigenlijk vanaf eind augustus al en toen eind september me 1e deken van 220 grams erop. Die vanaf eind oktober begin november nog een 150 grams erbij toen stond ie met 370. Vanaf een week geleden me 550 grams erop gelegd, alleen die deken dus totaal 550 grams. Hij blijft nu mooi dun in zijn vacht zitten dus hoef ik niet te scheren, dit vind hij totaal niet fijn dus dan wat meer deken erop. Hij moet iedere dag hard aan het werk ruim een uur dus kan dan niet een paard hebben wat dik in de vacht zit. Dan is hij zo ziek. Mocht ik hem nog scheren gaat de 150 grams eronder, anders niet meer, denk niet dat het nodig is. Als het weer minder koud is bouw ik in de zelfde volgorde af als dat ik opgebouwd heb.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:36

Zolang een paard niet zweet onder de dekens en bovendien goed passende dekens draagt, is er niks aan de hand hoor.
Of je dan 100 of 800 gram ophebt, dat maakt dan niks uit.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:57

Mijn paard staat gewoon onder dikke dekens omdat hij het nodig heeft. Wat een ander daarvan vind zou mij een zorg zijn. Ook bij mij op stal wordt ik scheef aangekeken, maar die kunnen vaak voor de derde keer gaan scheren en zijn de paarden stijf met de kou. Persoonlijk vind ik het ieder zijn eigen zorg wat en hoeveel erop gaat. Vandaar dat ik niet in ga op uitspraken die mogelijke tegenspraak moeten uitlokken. Een discussie over wat wel en niet goed is wordt hier op bokt met dit soort onderwerpen toch altijd een halsstarrige wellus en nietus verhaal. En voor mijn gevoel doe ik het beste voor mijn eigen paard, en dat is voor mij het belangrijkste.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:00

juist als ze weer een vachtje kweken, betekent dat ze het niet warm hebben.....
dus juist een extra deken er opleggen....dwaarom kweekt hij ook een vachtje....en dat kan je tegengaan, doormiddel van een extra deken op te leggen zodat hij het niet koud heeft Lachen

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:13

Het is ook heel verschillend per paard, ik heb 1 echte koukleum die heeft het heel snel koud, die heeft nu (wel geschoren) een 500gr hh daarop een fleece en daarop een 340 gram regendeken en hij heeft het er gewoon lekker warm onder, daarnaast heb ik er 1 die juist het heel snel warm heeft en van zichzelf een heel dun vachtje die heeft een 300 gr regendeken op en heeft het daaronder net zo warm als die andere. De rest staat nu onder ongeveer 400/500 gr. Ik voel altijd s'morgens en s'avonds onder de deken en als ze het koud hebben gaat er 1 bij. Wat ook heel goed helpt voor dun in het haar te staan zijn daglicht lampen, vorig jaar stond die 1e van mij onder zulke lampen en dan vroeg aan en pas rond 2200 uit en toen heb ik hem niet hoeven scheren, dit jaar stond hij in een andere stal en moest ik hem wel weer scheren.
Iedereen probeert wat hij denkt dat het beste voor zijn/haar paard is en waar hij/zij het beste ervaring mee heeft. Probeer van de ander zijn ervaring te leren of doe er niets mee als je iets anders vindt maar brandt een ander niet af.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:16

mijn paard staat al een tijdje onder een 360 grams winterdeken en daaronder een staldeken (200 grams?)
hij staat dag en nacht buiten. als het dalijk meer gaat vriezen ruil ik de staldeken om voor een 360 grams staldeken.

(paard is geschoren behalve hoofd en benen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:17

Ach als die dekens wat ouder zijn zijn ze lang niet meer zo warm hoor. Ik vraag me dus af of jij er echt bijna 100og op hebt liggen Sjuim

Ik heb dit jaar een paar nieuwe dekens gekocht en kon echt goed verschil merken. Ze hebben nog heel lang onder 1 deken gestaan en het absoluut niet koud gehad, terwijl ik er eerder met temperaturen van 0-10 graden al zeker 2 dekens op had liggen.

De lengte van het licht aan op stal heeft overigens veel meer effect op de haargroei dan temperatuur/dekens.

En als je zoveel dekens op je paard flikkert moet je ook erg oppassen voor broei/schimmel op de huid. Zeker als je dan de stallen ook nog eens dicht gaat houden voor de warmte Rolleyes

Ik scheer liever een keer extra dan een paard met luchtwegproblemen overigens. Ik heb er altijd het liefst zo min mogelijk dekens op, ze moeten het ook allemaal maar meezeulen.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:19

mijn pony staat vanaf dat het 10 graden was onder een 340 grams, hij krijgt nu iets wat vacht onder zijn deken en ben ook van plan volgend jaar de deken later op te leggen dan dat ik dit jaar heb gedaan. Hij heeft het er lekker warm onder en hoop ook dat ik er het hele jaar mee kan doen,anders gaat er nog een dekentje onder.Ik vind dat iedereen zelf moet weten hoeveel of hoe weinig hij/zij de paarden op gooit, natuurlijk moet je wel je mening kunnen geven, ik vind bijvoorbeeld dekens voor paarden van -3 onzin, die beestjes werken niet en als je daar nu al mee gaat beginnen dan worden het (in mijn ogen) later echt watjes die alleen maar op stal willen, en 920 grams vind ik ook aardig veel, maar als sjuimpje haar paarden het daar goed onder doen? , niets aan het handje toch? Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:26

Het aanmaken van haar heeft idd niks te maken met hoeveel dekens je erop legt, dat gaat gewoon op basis van hoeveel licht er is.
Ik heb op een stal gestaan waar s'avonds het licht vaak al om 19.00 uitging omdat iedereen al geweest was. Nadat de klok verzet was zaten bijna alle paarden binnen 2 weken in een dikke ponyvacht!
Die grammen zeggen ook niet altijd wat, de ene deken van 200 gram kan een veel isolerende werking hebben dan de andere. Hier zijn weleens artikelen over geweest in bijv Bit.

Iedereen moet uiteraard zelf weten wat ze met hun paard doen. Maar ik zie toch vaak dat het de baasjes zijn die het koud hebben Knipoog .

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:33

de dekens worden ook wel met de tijd steeds dunner, en inderdaad de grammen zeggen niet alles, een waterdichte deken is een stuk warmer als een staldeken. Mijn paard stond vorig jaar aan het eind van het seizoen niet te zweten onder een 550 gr hh staldeken en wel onder een 340 waterdichte deken. En inderdaad daglichtlengte (of lang de lichten aan met daglichtlampen) doet het meest maar als een paard zonder deken staat krijgt hij toch haar al laat je de lichten dag en nacht aan.