Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:02

Ik heb ook de volgende 5ha maar gemaaid (van de 11 die ik eigenlijk wilde doen) ondanks het wisselvallige weer wat ze hier (in Frankrijk) afgeven. Ik probeer 4 weer apps in de gaten te houden maar ze zeggen telkens en alle 4 weer wat anders.

Dus ik doe maar gewoon elke keer een wat kleiner stukje.
De balen liggen wel nog buiten ivm mogelijke broei dus het zou fijn zijn als het nu niet te veel gaat regenen :+
Ben de stal aan het leeghalen zodat daar de eerste balen in kunnen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:12

Hier is een gedeelte blijven liggen, wat er door vastrijden niet af gekregen is. Hele week gelegen ivm feest en weekend weg, dus maandag met de opraapwagen opgehaald en op de kuilplaat gelost die niet in gebruik is. Wordt beschouwd als verloren.
Dus ik vrees na een week regen dat je spinazie hebt, van die rotte stinkzooi..
Balen, maar idd ben je niet de enige -O-

Ir111

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:14

Stomme vraag misschien maar wat gebeurd er eigenlijk maar oogst die verloren is? Gaat de fik daarin?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:17

Natte prut brandt niet best. Zelf composteren (als je daar plek voor hebt) en terug uitrijden over het land lijkt me de mooiste manier, afvoeren als groenafval (en elders composteren) second best.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:27

Nee, ja logisch dat dat niet fikt natuurlijk :roll:

Das een beste compostbult die je dan hebt liggen, moet je ook de ruimte maar voor hebben.

Voorlopig staat ons gras nog, nog steeds te natte bodem om te maaien :(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:54

Als wij een oogst niet willen laten we de loonwerker het weg halen en afvoeren.
Waar dit dan blijft, geen idee?? maar zelf doen dat kun je niet.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:59

Wij hebben ooit een verloren oogst gehad, met de natte zomer in 2021. Deze hebben we ter plaatse verhakseld op de weide door er een paar keer met de klepelmaaier over te gaan. Ook enkele keren met de weidesleep als ik me goed herinner. Dit is gewoon vergaan uiteindelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:18

Popstra schreef:
Als wij een oogst niet willen laten we de loonwerker het weg halen en afvoeren.
Waar dit dan blijft, geen idee?? maar zelf doen dat kun je niet.

Als de loonwerker het zelf niet verwerkt dan wordt het gecomposteerd (samen met alle tuinafval ed) en eindigt het in de zakken tuincompost bij de Intratuin ed.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:26

Ik heb me tijdens een open dag bij een loonwerker eens laten vertellen dat het 2 jaar duurt voordat hooi gecomposteerd is. Maar het zal wel sneller gaan als het nooit echt hooi is geworden...

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:43

Oh das zuur zeg! Kans is wel groot dat er na een week regen weinig van over is helaas..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:43

Soms als het zo loopt net als vorig jaar, dan blijven de ruggen gewoon liggen. Dat verteerd wel, wild verspreid het ook wel wat maar niet heel erg. Dan idd een keer met de klepelmaaier erover en dan zie je het vaak al niet meer terug (hier tenminste). Op sommige stukken liggen de balen van vorig jaar ook nog op het land, het is gewoon te nat geweest om ze eraf te halen. Ik maak meer schade dan dat ik win met het hooi.

Op een ander stuk land wat we gehuurd hebben tot afgelopen jaar, liggen nog ongeveer 300 balen onder doek, dat ligt er al 2 jaar zo :Y) maar dat zal wel stal bedekking worden als het nig te doen is en anders idd gewoon een grote hoop compost.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:54

Ja in Fr en ook in De zie vaak grote ronde balen hooi onder doek liggen. Maar dat is dus ook maar beperkt in hoelang dat zo iets kan blijven liggen? Heeft dat met condens te maken?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:52

Hier wordt het uiterlijk ondergewerkt op het land wat omgeploegd moet worden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:38

jazzejam schreef:
Ja in Fr en ook in De zie vaak grote ronde balen hooi onder doek liggen. Maar dat is dus ook maar beperkt in hoelang dat zo iets kan blijven liggen? Heeft dat met condens te maken?

Die doeken ademen in principe wel dus het is niet zo zeer condens maar vooral regen wat er tijdens stormen toch onder komt en doorheen gaat. Als het hooi dan eenmaal begint te schimmelen trekt het al snel door naar andere balen en zo verder.
Ook de oriëntatie is best belangrijk voor de beluchting van het hele spul. Vorig jaar stond onze stapel ongunstig en is een groot deel toch verloren gegaan.
Dit jaar is het al beter, heb hem een kwart slag gedraaid, maar door de vele regen is er veel water wat er gewoon onderdoor stroomde dus van daaruit weer verlies :+ het meest ideale is om het hooi op pallets te zetten uiteraard maar daar hebben we er niet genoeg van.
Op plastic werkt iig niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:23

Blij dat het hier gewoon binnen op pallets kan liggen. De onderste laag ligt er al jarenlang die worden nooit gebruikt omdat bij extreme regen de onderste laag toch nat wordt. We hebben nu zo'n 250 pakjes hooi liggende. De oudsten zijn 2 jaar oud en binnenkort op. Hier eten ze dat het liefst. Hoewel gisteren verse baal er in gegooid van vorige week en was in 1 nacht op haha. Dat met 2 trekpaarden die ook 24/7 op de weide staan. 1 hooiland is inmiddels bemest. Het andere veld staat letterlijk onder water op dit moment. Daar kunnen we voorlopig weer niet op. Blij dat het binnen gehaald is ondanks de twijfels. Tot nu toe houden de balen zich super in de schuur. Broeien valt erg mee gelukkig

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:09

Ondanks de 6mm die het gehad heeft inmiddels, lijkt het hooi toch goed te drogen. Morgen begin van de middag beslissen of ik ga persen. Zaterdag weer een hoop regen voorspeld en dan woensdag weer dus heb niet echt veel speling zullen we maar zeggen.

Blij dat ik idd vrij hoog gemaaid heb, het hooi raakt de grond niet dus kan met genoeg wind toch drogen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:03

Wat een jaar zeg..
Hier zijn ze er nu mest op aan het rijden

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:12

Nu? Gister was het bij ons echt nog heel nat, ik had de plassen op het gras staan gisterochtend. Het had de hele nacht geregend volgens mij. Hier mag ff niets groots op het land :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:14

Ja nu.
Nee valt mee wat hier gevallen is.
Maar zal straks eens kijken hoe het eruit ziet.
Maar voorspelling is ook niet echt geweldig.
Nu moet ik wel zeggen met de grote vierwielers er meestal weinig sporen zijn

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:16

Ik lees dit topic met belangstelling mee, en ben eigenlijk ook heel benieuwd of iemand een idee heeft wat het suikergehalte en natuurlijk de overige waarden in het hooi zal doen dit jaar? Hoog, of juist laag? Snap dat de porties nog niet gevoerd worden en men waarschijnlijk noh geen testen heeft gedaan maar ben heel benieuwd naar inschattingen en de uiteindelijke uitkomst.

Rook hier een dag of twee dagen geleden overigens ook al dat er mest werd uitgereden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 08:36

Suiker zou dit jaar wel eens mee kunnen vallen - het is geen stressweer geweest met veel droogte of hitte, integendeel. Eiwit hangt af van of het eerder in het jaar droog genoeg is geweest om te kunnen bemesten.

Niet bemest gras geeft overigens vaker weer hogere suikerwaarde, want 'groeizaam' weer (veel regen dus) zonder voeding geeft ook stress.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:36

Sanet schreef:
Nu? Gister was het bij ons echt nog heel nat, ik had de plassen op het gras staan gisterochtend. Het had de hele nacht geregend volgens mij. Hier mag ff niets groots op het land :)

Ja op het pad naar het hooi toe, over een ander stukje van het perceel, daar rijd ik ook door as-diep water (de sporen zijn vooral van het najaar) maar waar ik aan het hooien ben lijkt het toch mee te vallen.
Op hetzelfde stuk ben ik 2 jaar geleden nog vast komen te staan tijdens het zaaien zo nat was het, en dan is het nog gedraineerd ook :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:40

In welk moerrassig stuk van Frankrijk zitten jullie ook alweer? :+

Ik vind het zo verrassend te horen dat het zo nat is bij jullie. Ik denk altijd aan droge hoogvlaktes en heuvels/glooiingen waar het water niet op kan blijven staan als ik aan Frankrijk denk. Onzin natuurlijk, maar bij natte bagger denk ik toch echt meer aan Nederland dan aan bergachtige landen ver boven de zeespiegel :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 09:54

Ze zijn hier alweer even klaar, maar geen sporen.
Op de wat natte plekjes zie je wel dat het nu wat natter is, maar dat trekt wel zo weer bij

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:01

Ibbel schreef:
In welk moerrassig stuk van Frankrijk zitten jullie ook alweer? :+

Ik vind het zo verrassend te horen dat het zo nat is bij jullie. Ik denk altijd aan droge hoogvlaktes en heuvels/glooiingen waar het water niet op kan blijven staan als ik aan Frankrijk denk. Onzin natuurlijk, maar bij natte bagger denk ik toch echt meer aan Nederland dan aan bergachtige landen ver boven de zeespiegel :D

Wij wonen in een van de groenste gebieden van zuid Frankrijk :P
Noorden van de Haute Vienne. We hebben vooral heel erg veel bronnen en dat maakt het leven aan de ene kant makkelijk en aan de andere kant juist weer niet.