vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:03

Hier staat alles gewoon buiten hoor, ze stonden vanmorgen alweer heerlijk te roepen omdat het al wat later was dan normaal..
Heb alles een dikkere deken op gedaan en diegenen die geschoren zijn hebben nu een halsdeken erbij op.. Ze komen de dag wel door.. In mijn situatie zijn t dan Haflingers, die zijn niet van suiker.. ;)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:04

anneliesdj schreef:
Ik heb de boel nog binnen staan, zit te twijfelen om ze buiten te doen.
Ze vinden het wel altijd leuk, ik heb 's avonds genoeg moeite om ze te vangen, rammelen met biks ed helpt allemaal niets en zelfs als er nog maar 2 op het land staan willen ze nog niet komen.

als ze niet eens naar binnen willen, dan zou ik ze zeer zeker naar buiten doen, als ze het koud zouden hebben dan komen ze snel genoeg, en de benen strekken en wat frisse lucht is altijd goed toch? (overdag dan he)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:10

Ik vind het wel ergens een troostende gedachte, dat ik niet de enige ben die nu weinig kan doen en dus ook weinig doet (qua rijden enzo). Als ik zo hier elders op Bokt lees lijkt het wel of iederen nog volop aan de slag is (binnenbak enzo en goed onderhouden buitenbak). Dit topic is wel troostend voor mij, en vraag me af wie dit nog meer zo ervaart.

Overigens staan ze hier ook gewoon buiten overdag. ;)
Getuige mijn foto's van een pagina('s) eerder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:13

rachel_j schreef:
als ze niet eens naar binnen willen, dan zou ik ze zeer zeker naar buiten doen, als ze het koud zouden hebben dan komen ze snel genoeg, en de benen strekken en wat frisse lucht is altijd goed toch? (overdag dan he)

Ja ik doe mijn eigen ook altijd buiten maar dit zijn allemaal oudjes dus dan is het idee toch anders.
Of ze komen als ze het koud hebben weet ik niet, gisteravond stonden ze om 9 uur ook nog buiten, ik had ze na 2 uur nog niet allemaal.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:15

Hier nog een met een paard met gedwongen vakantie.
Buitenbak en binnenbak (is nog niet af, alleen een dak) zijn niet begaanbaar.
Mijn paard staat wel de hele dag buiten in de groep. Dus ze kan wel benen strekken.
Maar merk wel door haar artrose, dat 2 dagen geen workout betekend dat ze stijf/onregelmatig wordt.
Gisteren maar in de stal op en neer gelopen en gedraafd (we hebben een lange en brede stalgang). Dat ze toch nog iets doet. Alleen buigen wordt een beetje moeilijk.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:17

Sinds maandag ben ik in het bezit van Vita.
Daar staan de paarden (5) elke dag buiten. Of in de bak of in het land.
Allebei is hard bevroren, maar de paarden staan rustig en doen ook voorzichtig.
Gister nog een kort buitenritje gemaakt, maar zelfs dat is zó koud. Maar ben in ieder geval blij dat ze wel elke dag buiten staat. Ze word rond 9u 's ochtends buiten gezet en komen voor het donker naar binnen (rond 17u). Ze krijgen wel hooi bijgevoerd in de bak/land. Houden ze zichzelf ook goed warm :) . Ze heeft gelukkig een dikke wintervacht, dus snel koud zal ze het niet krijgen.

Athea_Jack

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:40

Bij ons ook een gedwongen winterstop ..

Bij ons is het gisteren beginnen sneeuwen en is de bak al bevroren sinds het weekend dus zal er de komende twee maanden niets meer gedaan kunnen worden .. Ben blij dat ik niet de enige ben!

Zit alleen met probleem van de ijzers - De ene kan in principe wel zonder, maar onze merrie haar hoeven brokkelen zelfs wat af in de zomer, zelfs van gewoon in de weide te staan en dan zeker als we dan veel op buitenrit gaan - Aangezien nu alles zo hard is, durf ik haar ijzers ook niet echt af doen maar aan de andere kant durf ik haar ook niet op de weide te laten omdat ik schrik heb dat ze gaat uitglijden ..
Dilemma !

Voor het overig gaat mijn papa elke ochtend hooi geven en water en ik doe hetzelfde rond 16u voor het donker wordt .. We zullen er wel doorkomen zeker :p

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:43

Ik heb geen rondje bak gedaan. Gevoelstemperatuur was mij te koud en pony te fris :+
Heb een rondje gewandeld met een passagerende haflinger.

Hij staat overigens wel 24/7 buiten. Stal met uitloop en bak staat ook open. Dus beweging krijgt hij wel.
Veel mensen geven hun paard in de zomer vakantie. Die van mij krijgt het in de winter.
Alleen jammer dat de winter dit jaar zo vroeg begint... Zo duurt het nog wel 3 maanden voor we weer iets fatsoenlijks kunnen doen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:04

Volgende week gaat het alweer volop dooien hoor.. ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:06

Ik hoop het :j

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:23

Ik zit ook erg te twijfelen wat ik moet. Die van mij heeft vanmorgen en om 12 uur, een uur in de molen gelopen. De buiten bak is wel bevroren, maar wel mooi vlak en sneeuwvrij, alleen ik vind het eigenlijk te koud om te gaan rijden (stappen en kleine stukjes draven). Annie is ook geschoren en heeft het snel koud met alleen een inrijdeken. Ik denk dat ik er zo maar even heen gaan om even lekker aan de hand te wandelen en nog even in de molen te zetten.

Wat vinden jullie? Stel ik me nu erg aan als ik het eigenlijk te koud voor mijn paard vindt om te rijden? (en ook een beetje voor mezelf).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:04

Ik heb tot nu toe elke dag nog kunnen rijden maar het is me vandaag toch echt wel veel te koud met die keiharde wind. Paarden zijn wel buiten geweest maar ze vonden er niks aan. Het is -5,5 maar voelt aan als -15 ofzo.
Hoop dat het morgen wat minder hard waait!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:07

Ik ben wel blij dat ik dit topic heb gevonden! Ook ik kreeg het idee dat ik die enige was die nu weinig tot niks doe met mijn paard, maar dat is gelukkig niet zo.

Ik rijd een paard bij mensen aan huis, en daar hebben ze alleen een buitenbak. Die is hard bevroren, vol sneeuw en hartstikke ongelijk. Daar kan ik dus echt niks in doen. Ik heb maandag nog een uur aan de hand kunnen stappen op het erf, maar nu is het spekglad en met een snurkende supergekke bommetjes-paard waag ik me daar niet aan, ik houd haar nu gewoon niet want ik glij gelijk uit.
Ik baal echt van die strenge winters, vorig jaar heb ik ook al de hele winter zou weinig gekunnen.. Ik was net zo blij weer aan het rijden te zijn na een half jaar zelf in de lappenmand te hebben gelegen, krijg je dit weer :roll: :brr:

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:35

ik heb ze vandaag allemaal naar buiten gedaan,wel korter dan gewoon ,maar een deken erbij en hup>> buiten spelen!! ook heb ik ze alle3 vanmorgen nog onder het zadel gehad. de bak is nog steeds super [ik ben zo blij met mn trekker met frees] elke dag die ik rijden kan pak ik ,voor je het weet sta je stil ,en de paarden genieten er echt wel van ze hebben energie voor 10 met dit weer

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:43

De twee paarden die hier nog aan huis staan, die zijn van 11.00u tot 14.30u naar buiten gegaan. Toen ik ze binnenhaalde, stonden ze te trappelen dat ze naar binnen wilden.
Het paard wat niet aan huis staat (tijdelijk in pension) mag niet naar buiten, die heeft vandaag aan de longe gelopen en was erg fris. Ik wist niet dat hij zó hoog kon bokken! :D Blij dat ik er niet op zat.

Morgen gaan ze weer een paar uur naar buiten en het paard wat niet thuis staat, gaat in de molen en rijd ik 's avonds.

Het is hier met een snijdende Oostenwind -6,1 graden en het waait 6,5m/sec. Het voelt hier aan als -15, brrrr.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:48

Ik meld me ook. Hier ook een gedwongen winterstop. De paarden gaan normaal gesproken wel elke dag naar buiten, maar ze blijven nu even binnen staan tot aan het weekend.

Ik ben blij dat ik ook niet enige ben. :)

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:54

Wij hebben een verplichte winterstop. 3jarige staat sinds begin november op rust tot eind maart. En de 10jarige die ik tijdelijk zou gaan rijden gedurende de winterperiode is al een tijd kreupel en afgelopen week afgekeurd door de DA |( Dus voor ons zowiezo een verplichte stop..

Maar andere jaren heb ik in de winter ook altijd een winterstop. Heb alleen een buitenbak en die is met de vorst alleen in stap te betreden. Wel hebben we eind oktober de ijzers onder de hoeven uitgehaald om uitglijden te voorkomen, zeker nu we toch niet meer de weg opgaan. Tot de winter voorbij is is het dus grondwerken en af en toe een staprit aan de hand voor ons.

Overigens komen de paarden wel elke dag buiten. Ze gaan rond 8/9 naar buiten en rond 4/5 naar binnen. Wat mij betreft zou ik liever nog langer hebben maar we hebben wisselende voer/buiten/binnen zet diensten, dus ben afhankelijk van degene die binnenzet als ik niet kan.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:56

Ik heb 1x in de week les, maar verder kan ik gewoon níks thuis...

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:00

Ik heb vandaag gewoon kunnen longeren met bijzet!
We hebben van die stofsnippers in de bak gedaan afgelope zomer, wat er nu nogsteeds goed opligt. Deze bevriezen niet snel en zijn goed los te houden. We hebben een deel van de bak met strooizout gedaan en daar kunnen we dus gewoon rijden/longeren! Vorig jaar heb ik hem ook gedwongen vrij moeten geven, maar als het zo te doen blijft zal het wel fijn zijn!
Met de kou zoals vandaag en die wind (gevoelstemp. -16? ofzo) doe ik hem dan longeren, dan is het echt te koud om erop te zitten. Wel dan gelijk draven als hij buitenkomt want het is echt heel koud.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:27

:wave:

Ik kom even binnenvallen.

Ik heb een aantal pony's gehad, maar ben een tijdje uit de running geweest.
Sinds afgelopen zaterdag staat mijn nieuwe aanwinst er, maar heb ook gekozen voor een nieuwe stal.
In het verleden hebben geen enkele van mijn pony's op ijzers gestaan, maar dit was nooit een probleem. Maar nu heb ik ook geen binnenbak meer.. Mijn haffie staat nu rondom op ijzers, maar worden er binnenkort afgehaald. In de zomer moeten ze er misschien weer op, want dan willen ze nog wel een beetje brokkelen (zei de vorige eigenaar :) ).

Maar nu mijn vraag.. ik vind het een beetje riskant om er nu op te stappen met ijzers en sneeuw in de buitenbak.. zeggen jullie dat dit toch wel zou kunnen of gewoon even lekker wachten tot de ijzers eraf zijn? Ze staat voor de rest overdag wel gewoon buiten, maar nooit echt gek doen ofzo. En met rijden vind ik het dan wel een beetje een ander verhaal..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:39

Mijn pony is vandaag niet naar buiten geweest :n
Was glad op het pad en de paddocks waren kneiterhard.
Ook de volle wind erop, dus nee denk niet dat ze het heel erg vond
om binnen te blijven..

Waterbakken waren bevroren dus vanavond maar even mn specie bak
mee naar stal nemen. Ik ga wel rijden, want we hebben -goddank- 2 binnenbakken.

Wel nog een extra deken erop gelegd want onder de 300 grams werd het
echt te fris.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:45

heb die van mij ook gewoon buiten hoor smorgens :j Die loopt gewoon in de harde padock door de sneeuw. Op de vlakke stukken trekt ze een sprintje en verder loopt ze gewoon rustig! Van mij mag ze de hele winter smorgens ff naar buiten :j

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:53

Ik ben vanmorgen vol goede moed naar Bowie geweest. De wegen af en toe een ijsplaat, maar goed , met 15 km. per uur kom je er ook....
(Ik lad trouwens dat 1 paardengek 17 km fietst heen en 17 terug met tegenwind, hoe gek ben je dan op je paard?????????? :P Maarre....petje af, ik doe het je niet na!!!)
De staleigenaar wil ze niet op de wei zetten dus staan ze nu dag en nacht binnen, daar baal ik wel van!
Maar goed, dan maar even losstappen in de bak, al is het maar 10 minuten, het helpt altijd tegen stalbenen, denk ik dan. Zadel erop, deken erop en hup!
Paard keek asof hij nog NOOIT sneeuw had gezien, schrok heel aanstellerig van een klapperend zeil. Dat doet- ie anders nooit :D

Ik had alleen koude vingertoppen en voor de rest leek ik een eskimo. Ik vond er eigenlijk niks aan. Maar ja, als hij moet binnenblijven tot de dooi staat- ie me veel te lang binnen..... Als ik hem in zijn eentje op de paddock zet voor een uurtje gaat hij echt niet lopen hoor....

Hij staat trouwens nog steeds onder een fleecegevoerde regendeken, maar ja, hij is nu dag en nacht binnen. Ik vind dat zó jammer! ;(

Ik heb trouwens de ijzers nog onder voor, dus zo heel lang kan hij toch niet lopen ivm ijsklompjes :brr:

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:04

DewiRox schreef:
...alleen ik vind het eigenlijk te koud om te gaan rijden (stappen en kleine stukjes draven). Annie is ook geschoren en heeft het snel koud met alleen een inrijdeken. Ik denk dat ik er zo maar even heen gaan om even lekker aan de hand te wandelen en nog even in de molen te zetten.
Wat vinden jullie? Stel ik me nu erg aan als ik het eigenlijk te koud voor mijn paard vindt om te rijden? (en ook een beetje voor mezelf).

Voor een helemaal geschoren paard zou ik het denk ik ook wat te koud zou vinden, zeker door de harde wind er nog bij. En voor jezelf is het natuurlijk ook koud :D Als het goed is wordt het vanaf vrijdag al wel minder koud, dus dat scheelt wel.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:11

Zal mij benieuwen wanneer de volgende winter zich aankondigd. Heb aan de ene kant de hoop dat het bij deze paar dagen blijft maar denk dat dit niet helemaal realistisch is.

Paarden staan aan huis met een paddock, voor de wei moeten we over straat (welke niet gestrooid wordt) en voor een bak moeten we naar het dorp (gaat hem dus ook niet worden). We hebben afgelopen weekend AWT in de paddock gereden (tapijtsnippers) nu kan ik nog wat longeren en stappen/gymnastiseren onder man, maar dan houdt het rijden wel echt bij op helaas (paddock is helaas niet groot genoeg om echt in te rijden).

Dames blijven wel dag en nacht buiten (kunnen naar binnen want de staldeuren staan altijd open) maar aan de viesheid of beter gezegd schoonheid van de stal te zien hebben de dames zowel vannacht als vandaag maar weinig binnen gestaan, terwijl baasje hier lichtelijk blauw aangelopen van de kou een berichtje zit te typen.