[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:42

garffpamela schreef:
Kan iemand vertellen wat de verschillen zijn tussen de verschillende sluitingen van horseware?
En of de pasvorm uitmaakt tussen amigo, rhino, rambo?

Ik heb al zoveel dekens geprobeerd maar weet het niet meer. Ik ben er inmiddels achter dat de rhino met v-sluiting ietsjes hoger sluit dan de amigo met dezelfde sluiting. Maar nog is het net niet ruim genoeg en krijg ik zo’n deuk van de deken voor de schoft. Maar van alles ligt de amigo dus nog het beste.

Hij heeft een lange boeg, hele hoge schoft en een dikke speknek en daarbij een hoge halshouding maar ook een lage aanzet, maar niet perse een brede borst.

Vanwege de schoft heb ik ook de weatherbeeta comfitec plus geprobeerd, maar die is te kort aan de voorkant waardoor het schoftdeel voor de schoft valt, als ik hem losser maakte aan de voorkant kon het klittenband dan niet meer dicht. Rhino Wug geprobeerd maar daarmee deukte een heel deel van de hals in omdat het Wug gedeelte trok als hij zijn hoofd omhoog deed.

Hopelijk heeft iemand de gouden tip

Het schoftdeel mag gewoon voor de schoft vallen, het hoort er in elk geval niet exact bovenop te liggen. Dus de weatherbeeta mag hetzelfde vallen op dat punt als de horseware dekens.

Zelf heb ik geen ervaring met echt hoge schoften, maar misschien heb je hier wat aan.

Recht voorsluiting, valt iets hoger vergeleken met de V sluiting, maar lijkt wel iets meer ruimte voor te geven omdat het minder insluit als een V.
V-sluiting, fijn voor paarden met een wat diepere en zwaardere hals, mijn draver heeft een vrij lage halsaanzet en daar vallen deze dekens heel goed bij. Van recht sluitingen krijgt ze schuurplekken op haar schouder.
Disk sluiting, geen ervaring mee.

Qua modellen, in mijn ervaring van de Rhino ruimer dan de Amigo en de Rambo duo. Ik heb alle drie de types voor mijn paard, maar zowel de Rhino plus als de wug is net wat breder en langer dan de andere twee. De duo ligt het mooist op mijn paard, maar de amigo (reflitec) doet ook zeker niet onder. Heb net een nieuwe amigo plus 0 grams besteld, hoop dat die vergelijkbaar valt.
Ik begrijp dat tussen de rambo types er nog wel wat verschil in pasvorm kan zitten.

Als je het aan durft buiten deze merken te kijken zou ik eens de Dominick, de Kentucky (beide bij Dochorse) en misschien ook de Vario van Drunens Ruiterhuis proberen. Ik denk dat de eerste twee misschien wel een passende vorm kunnen hebben, maar moet bekennen dat mijn ervaring met echt hoge schoften beperkt is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:01

Stal_Fiore schreef:
Horseware heeft ook een fleece liner. Misschien dat dat nog wat voor je is.

Ah ja, dat is ook zo. En ze hebben dan ook nog de Ionic, maar dat is volgens mij een 100 grams. :=

garffpamela

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:18

Rianne dankjewel! Ik ga eens kijken naar die bereken.
Ik denk dat ik de amigo XL ook eens ga passen, misschien maakt dat het het verschil.

De weatherbeeta sloot te ver voor de schoft op de hals waardoor hij dan met eten heel erg trekt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:25

Gaat het om jouw Shire? Dan zou je ook eens bij Big Horse Shop kunnen kijken, maar dat is dacht ik wel uit de UK.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:41

RianneH schreef:
Gaat het om jouw Shire? Dan zou je ook eens bij Big Horse Shop kunnen kijken, maar dat is dacht ik wel uit de UK.

Nee om mijn appaloosa, mijn clydesdale past gelukkig heel goed de amigo dekens, ze is ook niet zo groot.
Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:07

<3

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:08

Zit net de fleece te bekijken maar qua warmte is dat vergelijkbaar met 200 grams.

De airmax staat niet bij hoe dik die is maar wel interessant.

En de dry liner heeft de 2e laag 50 g.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:18

De airmax is idd niet zo dik, die gaf hier alleen bij meerdere paarden schuurplekken op de schouder. Het lijkt een wat dikkere mesh deken.

Dry liner blijf ik ook nieuwsgierig naar ervaringen. Met name of hij niet warmer is dan 50gr. Ik gebruik nu een bucas cooler als vaste onderdeken en die is qua warmte echt perfect.
Van de staydry laag zeggen ze dat het 100gr is, maar mijn paard is veel warmer onder een horseware 100gr liner dan de bucas cooler. Hij gaat er ook niet onder zweten en wordt ook niet klam. Maar de pasvorm is niet ideaal.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:13

Ook hier is mijn dekenpark toe aan vernieuwing.
Mijn toppers afgelopen jaren: Shires 50 gram (opnieuw gekocht) en de Rhino Wug 100gram + weatherbeeta 100gr.
Helaas is de rhino gesloopt. En de weatherbeeta onder gepist door een kat waar de geur niet meer uitgaat (professionele reiniging gedaan).
Toch koop ik beide dekens niet weer. De weatherbeeta omdat ik m wat zwaar vind. En de Rhino omdat ie toch een klein beetje krap zat bij de schouders en ik m met een karabijn haak iets breder maakte. Niet ideaal.
Mijn eis voor een 100grams deken: waterdicht en ademend. Paardlief staat 24/7 en ik moet kunnen vertrouwen op de deken.
Bucas past niet. Amigo-lijn zit net zoals de Rhino net niet fijn. Rambo boven m’n pay check.

Nu viel mijn oog op de Busse Flexible Pro. Daar hebben ze een gewone als een Plus lijn van (hun big neck variant). Water kolom van 5000. En een voering die erg prettig lijkt. Iemand ervaring?

https://hypostore.nl/busse-outdoordeken ... 16&80=1660

Maar ook Shires heeft een Plus lijn, waarbij de Plus meer staat voor hogere kwaliteit (ribstof en water kolom). De pasvorm doet me beetje denken aan Premiere Equine:
https://www.agradi.nl/highlander-plus-t ... 35-185.htm

En laatste: een HKM Liberty. De nek leek me interessant tegen het inregenen. 1200D stof.
https://www.agradi.nl/hkm-outdoordeken- ... rt-135.htm

Dus beetje alternatievere dekens. Maar vroeg me toch af of iemand er ervaring mee heeft.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:28

Ok update: heb ze alle 3 besteld om te passen haha. Interesse hier om te delen hoe ze vallen en materiaal?
Mijn haf heeft forse schouders en lage halsaanzet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:22

Ik weet niet meer wie er een katoenen staldeken onder de deken deed om te kunnen wassen tussendoor? Ik zag dat weatherbeeta nu een cotton liner heeft.
Lijkt me ideaal als het verder nog te warm is voor andere liners. Heb er een besteld. Ben benieuwd.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:46

Marigo schreef:
Ok update: heb ze alle 3 besteld om te passen haha. Interesse hier om te delen hoe ze vallen en materiaal?
Mijn haf heeft forse schouders en lage halsaanzet.

Ja, interesse!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:47

manzano schreef:
Ik weet niet meer wie er een katoenen staldeken onder de deken deed om te kunnen wassen tussendoor? Ik zag dat weatherbeeta nu een cotton liner heeft.
Lijkt me ideaal als het verder nog te warm is voor andere liners. Heb er een besteld. Ben benieuwd.

Ik doe dat ook. Ik heb een van Rambo. Vind het zo ideaal. Maar pak wel liever de Bucas cooler, maarja, slechte pasvorm.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:58

Ja daarom hoop ik dat met een echte liner dat probleem is opgelost.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:21

Echt alle merken zijn dus 75/105, maar de bucas is 85/105, is ook duidelijk te zien dat hij voor vrij netjes past en achter 10cm uitsteekt. Echt zo stom. Ja ik weet dat er inmiddels ook 70/100 in bucas is, maar dat gaat dus net aan te krap zijn. Pony heeft verder wel echt baat gehad bij de deken, hij liep vandaag vele malen rechter dan vorig weekend voor de kar. Voordeel van dat hij iets langer is is dat mijn ronde shetlander met maat 110 er ook wel in gaat passen voor wanneer meneertje niet mee is. Let op, foto is met de ponie deken eronder dus vandaar dat de deken dikker lijkt dan dat deze is.
Afbeelding
Gelukkig valt deze wel meer maatgetrouw dan de smartex, maar die 10 cm extra blijft geen porum. :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:24

manzano schreef:
Ja daarom hoop ik dat met een echte liner dat probleem is opgelost.

Oohhh ik las erover heen dat het een liner is. Dat is wel heel mooi! Ik heb de rambo stable sheet als katoenen deken, dat blijft ook prima zitten als onderdeken.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:46

Graag advies. Ik word helemaal gek van alle soorten dekens die ik voorbij zie komen :')

Heb een PRE van 4 jaar. Heeft altijd 24/7 buiten gestaan, in de winter met meestal 100 gr deken of soms dikker. Tot nu toe geen enkele deken die mooi leek te liggen met grote schuurplekken op de schouders als gevolg

Hij is nog in de groei, is niet heel breed want mist nog veel spiermassa. Staat sinds een maand snachts op stal en is nu beleerd. Zweet dus wat sneller ivm het werk onder het zadel
.

Een Amigo leek netjes te liggen en van iemand een Rambo gepast wat goed lag. Ik twijfel sowieso of ik hem voor het eerst zal scheren dit jaar ivm het snelle zweten. Welke deken zouden jullie adviseren? Ik zie zoveel soorten Rambo's, amigos en rhino's voorbij komen dat ik het gewoon niet meer weet

Bucas zit niet goed, de vario deken van Drunense ruiterhuis hebben we er 2 van versleten in 1 week, was snel kapot. Imperial riding past niet.

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:52

Op basis van mijn ervaringen zou ik zeggen, neem een Rhino omdat de waterdichte laag daar niet bovenop ligt maar onder de buitenstof. Is veel robuuster en minder gevoelig voor doorlekken. De nieuwe Rambo had dit nu ook geloof ik, maar die is een stuk prijziger gok ik. De Rambo Original heb ik er al 2 van gehad die enorm lekten, mijn vermoeden doordat een kuddegenootje met kriebelen de waterdichte laag eraf schuurde ofzo. Met de Rhino en Bucas die datzelfde systeem heeft nooit problemen gehad met lekken.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:53

Willen jullie ook eens met mij meedenken?
Mijn ruin lijkt wat uit zijn amigo wug gegroeid. Voorheen zat deze prima. De gewone Rambo dekens regenen in op de schouder als ik geen hals op doe. Amigo met rechte sluiting zit heel strak op de borst.

Amigo wug.
Afbeelding
Afbeelding
Zijn bouw, hier is ook zichtbaar wat er met een deken met hoge sluiting gebeurt.
Afbeelding
Afbeelding

Nu had ik deze gezien. Lijkt op zich mooi. Maar twijfel wat over de voorkant. Hebben jullie nog andere tips of ideeën? https://www.agradi.nl/wb-regendeken-com ... 50-200.htm
Het begint nu toch wel slechter weer te worden..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:45

Is deze deken te klein voor mijn paard?
Afbeelding
Grapje natuurlijk :+
Deze deken heb ik gekocht toen ik mijn paard net had en hij nog een stuk ieler en minder gespierd was. Toen ging het net aan.
Dus als iemand een Bucas Therapy Mesh cooler maat 175 wil ruilen tegen een maatje groter… Graag :+

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:51

Gisteren geschoren dus had regendeken opgedaan, staat ze vandaag met deze hoge temperaturen alsnog te zweten. Komende dagen wordt het hier 20 graden maar ook wordt er regen verwacht. Gelukkig had een stalgenoot een regen vliegen deken van horseware te koop dus die kunnen kopen. Echt een lastige periode dit weer met deze temperaturen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 06:33

xxxmh schreef:
Gisteren geschoren dus had regendeken opgedaan, staat ze vandaag met deze hoge temperaturen alsnog te zweten. Komende dagen wordt het hier 20 graden maar ook wordt er regen verwacht. Gelukkig had een stalgenoot een regen vliegen deken van horseware te koop dus die kunnen kopen. Echt een lastige periode dit weer met deze temperaturen.

Fijn dat je een deken kon overnemen van een stalgenootje. Gaat inderdaad vanaf woensdag t/m vrijdag even flink regenen. :=

Ik heb geen hybride regen/vliegendekens. Ik kijk het even aan of ik er vanavond een dekentje op leg of dat ik het nog red tot morgenmiddag.

xLeticia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:04

Heeft iemand ervaring met zowel amigo of rambo, als lemieux?

Ik heb altijd amigo met twee rechte borstsluitingen gehad. Ben over gegaan naar het disc model ivm de V-vorm bij de borst voor meer halsvrijheid. Echter het klitteband zorgt voor spannende situaties. Ik zit daarom te denken aan de lemieux. Is de kwaliteit hiervan vergelijkbaar met amigo?

Andere optie zou zijn rambo, maar mij lijkt de gesp in de borst te prikken.

Dan nog een vraag. Passen de horseware liners ook onder Lemieux? De horseware liners zijn namelijk goedkoper..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:10

Die gesp van de Rambo/Rhino prikt hier niet in ieder geval. Is wel een zware sluiting, maar geen drukpunten verder. Vooral het klittenband van de Rambo zit mooi stevig weggewerkt, beter nog als bij de Rhino dus dat zou misschien in jouw geval prettiger zijn.

Maar sorry geen ervaring met de dekens van Lemieux. De verwachting is namelijk dat die te hoog sluiten als ik naar de ervaringen van anderen kijk dus ik waag me er maar niet aan. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:17

Hier dus wel gehad dat de gesp van rambo in de borst prikt helaas. Klittenband ging steeds los en dan de gesp in de borst.