garffpamela schreef:Kan iemand vertellen wat de verschillen zijn tussen de verschillende sluitingen van horseware?
En of de pasvorm uitmaakt tussen amigo, rhino, rambo?
Ik heb al zoveel dekens geprobeerd maar weet het niet meer. Ik ben er inmiddels achter dat de rhino met v-sluiting ietsjes hoger sluit dan de amigo met dezelfde sluiting. Maar nog is het net niet ruim genoeg en krijg ik zo’n deuk van de deken voor de schoft. Maar van alles ligt de amigo dus nog het beste.
Hij heeft een lange boeg, hele hoge schoft en een dikke speknek en daarbij een hoge halshouding maar ook een lage aanzet, maar niet perse een brede borst.
Vanwege de schoft heb ik ook de weatherbeeta comfitec plus geprobeerd, maar die is te kort aan de voorkant waardoor het schoftdeel voor de schoft valt, als ik hem losser maakte aan de voorkant kon het klittenband dan niet meer dicht. Rhino Wug geprobeerd maar daarmee deukte een heel deel van de hals in omdat het Wug gedeelte trok als hij zijn hoofd omhoog deed.
Hopelijk heeft iemand de gouden tip
Het schoftdeel mag gewoon voor de schoft vallen, het hoort er in elk geval niet exact bovenop te liggen. Dus de weatherbeeta mag hetzelfde vallen op dat punt als de horseware dekens.
Zelf heb ik geen ervaring met echt hoge schoften, maar misschien heb je hier wat aan.
Recht voorsluiting, valt iets hoger vergeleken met de V sluiting, maar lijkt wel iets meer ruimte voor te geven omdat het minder insluit als een V.
V-sluiting, fijn voor paarden met een wat diepere en zwaardere hals, mijn draver heeft een vrij lage halsaanzet en daar vallen deze dekens heel goed bij. Van recht sluitingen krijgt ze schuurplekken op haar schouder.
Disk sluiting, geen ervaring mee.
Qua modellen, in mijn ervaring van de Rhino ruimer dan de Amigo en de Rambo duo. Ik heb alle drie de types voor mijn paard, maar zowel de Rhino plus als de wug is net wat breder en langer dan de andere twee. De duo ligt het mooist op mijn paard, maar de amigo (reflitec) doet ook zeker niet onder. Heb net een nieuwe amigo plus 0 grams besteld, hoop dat die vergelijkbaar valt.
Ik begrijp dat tussen de rambo types er nog wel wat verschil in pasvorm kan zitten.
Als je het aan durft buiten deze merken te kijken zou ik eens de Dominick, de Kentucky (beide bij Dochorse) en misschien ook de Vario van Drunens Ruiterhuis proberen. Ik denk dat de eerste twee misschien wel een passende vorm kunnen hebben, maar moet bekennen dat mijn ervaring met echt hoge schoften beperkt is.