[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:25

Ik kom hier even binnenvallen :o

Mijn D-pony staat 24/7 buiten, maar heeft een gigantische vacht en is na 10 minuten stappen al erg warm. Na 10 minuten draven is ze al bijna doorweekt van het zweet. Ik wil haar dus laten scheren. Ik zit alleen te twijfelen tussen een aantal patronen van dit plaatje:

Afbeelding

Welk patroon lijkt jullie het best? Ik zat zelf te denken tussen 4, 5 of 6.

Ze heeft onbeperkt ruwvoer en ik heb een 400 grams winterdeken + hals gekocht, ook heb ik nog een 300gram winterdeken met halve hals en een onderdeken van 200 gram. Ze heeft op dit moment een 300 grams deken op.

Susanne

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:29

Heeft hij een schuilstal? Dan zou ik hem helemaal scheren, behalve de benen en het hoofd. En de 400g er op.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:40

Jelleee schreef:
Heeft hij een schuilstal? Dan zou ik hem helemaal scheren, behalve de benen en het hoofd. En de 400g er op.

Helaas heeft ze (nog) geen schuilstal, wel een gebouw (zou eerst een stal worden maar de eigenaar van het land heeft zich bedacht) waar ze achter kan staan, de wind komt namelijk meestal vanuit die richting. Verder heeft ze nog beschutting van de vele bomen rond het weiland.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:58

Wat betreft de shet:Als hij nu meer voordeel als nadeel van zijn vacht heeft dan zou ik hem niet scheren

De d pony: patroon 9 kan prima met een niet al te dikke deken. Zweet loopt naar beneden en verdampt daar.

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:25

de shet zou ik gwn de borst, deel van hals en buik scheren. als ie droog kan liggen kan ie dan makkelijk zonder deken! heb hier een ijslander met alleen borst en hals en 1 geschoren in ongeveer patroon 10 en die staan zonder probleem 24/7 buiten. Ze hebben het hier eerder te warm dan te koud...

voor de D pony, als je toch met dekens gaat werken kan je er best veel afhalen!
kennis van mij heeft dr ijslanders in patroon 5 en zelfs zonder deken, geen enkel teken dat ze t koud hebben. nou hebben ijslanders wel iets meer vacht natuurlijk dan een gemiddelde paard maar als ze echt last van de vacht hebben zou ik zeker scheren!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:11

Hij zweet zich met name op de hals de pleuris tijdens een ritje, dus ik wil voornamelijk dat ie daar de warmte beter kwijt kan. Hij kan in principe droog staan en binnenkort ook altijd droog liggen. Borst scheren doe ik denk ik niet, want hij moet nog wel gewoon trekken en dan lijkt het mij prettiger als hij daar wat vacht tussen heeft zitten. Verder loopt hij dus niet zo lekker tijdens de les, maar dat is eerder een karakterdingetje :')

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:33

Weten jullie misschien hoe vaak je een paard kan scheren tot de messen bot zijn?Ben een beetje een leek sorry :o
Ik heb vandaag gedeeltelijk mijn oudste merrie geschoren voor de eerste keer..Ging eigenlijk supergoed,alleen helaas wel een wondje bij de oksel..Dat was echt het lastigste gedeelte om te doen..Iemand nog tips hiervoor?Misschien toch een klein apparaatje voor dat soort gebieden?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:35

pleiada schreef:
Weten jullie misschien hoe vaak je een paard kan scheren tot de messen bot zijn?Ben een beetje een leek sorry :o
Ik heb vandaag gedeeltelijk mijn oudste merrie geschoren voor de eerste keer..Ging eigenlijk supergoed,alleen helaas wel een wondje bij de oksel..Dat was echt het lastigste gedeelte om te doen..Iemand nog tips hiervoor?Misschien toch een klein apparaatje voor dat soort gebieden?

Meestal houd ik ongeveer 4 paarden aan maar ik merk het altijd aan dat het apparaat de haren niet goed meer pakt en ik strepen krijg dus dan zet ik er gelijk andere messen op.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:46

Dat ligt heel erg aan de vacht en hoe vies ze zijn, wat Moniek zegt: je merkt het vanzelf.

De oksels scheer je zonder sneetjes door het been naar voren te trekken. Dan trek je het vel strak.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:53

Bedankt :j

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:32

Ik hou ook ongeveer 3 a 4 paarden scheren per messen set aan om ze daarna te slijpen, maar het licht er soms net aan heb er nu 4 en half paard mee geschoren := en eigenlijks heb ik niet het idee dat het nodig was.
Ik heb de ene pony van mij nu voor de 2de keer gedaan terwijl ik haar 19 oktober ook had gedaan :') het groeide zo snel aan en afgelopen woensdag met de les koste het me zoveel tijd om haar acceptabel droog te krijgen zodat ze nog even lekker buiten kon staan...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:50

door het zachte weer zweet mijn tinker snel. ze stond gisteravond op stal te zweten en was vanmorgen nog nat. heb haar toch buiten gezet voordat ik naar het werk ging. mij is altijd geleerd een bezweet paard niet buiten zetten. ze zweet met beweging ook heel snel. ze heeft geen goede conditie. ze heeft wel luchtwegproblemen. kan ik haar scheren zonder dat ze een dek op hoeft? en zonder dat ze verkouden/ziek word?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:21

Ja hoor. Dat kan.

Je kunt bijvoorbeeld alleen de borst en luchtpijp scheren.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:30

Hier luchtpijp, borst en buik geschoren. Geen dek op.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:32

Zoiets kun je doen Afbeelding.

Ik heb deze pony alleen voor eruit geschoren ze loopt voor de wagen en wil haar niet geheel kaal hebben vanwege warmte verlies (rijden zonder mendekens)
dan misschien niet zover de hals er uit zodat die de ergste warmte kwijt kan maar niet te koud heeft. Ik vind ook altijd wel lastig wat nu het makkelijkste is om te scheren.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:02

Vraagje;

Kent iemand van jullie een goede scheerder/scheerster die in Friesland komt? Wil er best wat voor betalen als het echt maar goed en strak gebeurt! :)

lisa_floorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:16

voor de 2e keer geschoren deze keer
voor het eerst een patroon geschoren wat een werk :')
Afbeelding

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:53

Hoe doe je dat? Ik heb het geprobeerd met een sjabloom maar het lukte me voor geen meter. Met je met de haren mee scheren over het sjabloom heen?

Nog even terug komend op mijn vraag eerder? Kan je ook met de haren mee scheren om uit te dunnen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:04

Napie, ik scheer de (witte) benen tussendoor altijd op met de haren mee. Maar of dat mooi wordt op een geheel paard zou ik niet durven zeggen. Ik zou er dan eerder voor kiezen om 'gewoon' te scheren, maar dan iets meer mm dan normaal (dus scheer je minder kort).

lisa_floorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:34

Napie schreef:
Hoe doe je dat? Ik heb het geprobeerd met een sjabloom maar het lukte me voor geen meter. Met je met de haren mee scheren over het sjabloom heen?

ik heb de sterren allemaal met een tondeuse gedaan en met een sjabloom en dan niet met papier maar dun karton dat ging super makkelijk alleen wel veel werk :D

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:52

Ik heb een sectolin 200 tondeuse. Nu krijg ik alleen de batterij er niet terug in. Iemand een tip?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:55

Sanne96 schreef:
Ik heb een sectolin 200 tondeuse. Nu krijg ik alleen de batterij er niet terug in. Iemand een tip?

Ik wist niet eens dat je de batterij eruit kunt halen dus ik zou het niet weten :+

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:58

MoniekV schreef:
Sanne96 schreef:

Ik wist niet eens dat je de batterij eruit kunt halen dus ik zou het niet weten :+

Er zitten er 2 bij, dus ik dacht dat het kon. Maar krijg hem er niet meer in haha

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:13

hebben jullie nog tips voor een angstig paard ?
ga vanavond mijn merrie scheren maar ik ken haar ondertussen een beetje en denken dat ze aardig gespannen raakt.
ductape op de bovenlip plakken zodat ze afgeleid is ? of gewoon beginnen ?
mijn vorige paard heb ik de eerste keer laten doen en was plat gespoten daarna kon ik hem zelf doen .

sta nu niet op een stal waar we verdoving hebben

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:03

Zou dan toch even lamgs een winkel gaan en wat pasta geven