[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:59

Tot wanneer kan je 1ste x volledig scheren? Iemand zei me dat je best niet te laat (eind november) scheert. Ik begreep niet waarom

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:02

Kan altijd

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:07

Maakt niks uit idd.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:00

Ok bedankt, dan scheer ik na mijn vakantie. Ik vind het nogal onnutig om deze week te scheren als ik erna op vakantie ga. Dan staat hij geschoren terwijl hij niet gereden wordt en dan kan ik niet eens nakijken of hij het warm genoeg heeft met zijn dekens.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:16

Dat maakt inderdaad niks uit, ik scheer het hele jaar door als dat nodig is. Zomervacht komt er ook gewoon mooi door als je laat scheert.

Gisterenavond Willem geschoren. Was toch niet zo handig met kunstlicht, best wat strepen. Even kijken of ik er nog wat aan kan doen en anders weekje geduld maar tot het weggetrokken is.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:51

Wie weet veel van messen?
De laatste week heb ik na het slijpen van mijn messen 3 paar messen terug gekregen die scheef geslepen waren. (je ziet echt een scheve lijn ter hoogte van de tanden).
Voorheen was ik steeds tevreden over het slijpen.
Deze 3 messen hebben geen groef meer bij de tanden. zijn mijn messen dan 'op' geslepen?
Ik heb ze nog niet gebruikt dus ik weet niet of ze scheren of niet (maar ik vermoed van niet)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:25

Helaas geen verstand van messen dus daar kan ik je niet mee helpen.

Ik heb ook even een vraagje, ik zat er over na te denken om mijn paard dit model te laten scheren:
Maar nu mijn vraag. Wat heeft het stukje geschoren op het hoofd voor nut, en hoeveel gram moet de deken zijn? Ze staat nu onder een 0 grams regendeken, ik heb nog een 150 grams onderdeken, maar dat is denk ik te weinig?

Afbeelding

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:44

Dat dtukje hoofd is denk ik voor een mooier overloop. Als ze nu warm genoeg is onder nul zou 150 a 200 wel genoeg zijn

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:17

Dat stuk bij het hoofd staat mooier. Hierdoor is de overgang tussen wel en niet geschoren minder zichtbaar. Daarnaast zweten ze vaak ook flink tussen de kaken. Daar is het haar dan ook mooi weggeschoren.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:29

Oke, dan schaf ik denk ik toch een 200 grams aan aangezien ze veel buiten staat.
En dan laat ik dan stukje ook scheren als ze een beetje braaf is. :)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:32

Hier vandaag voor de 2e keer geschoren in 3 weken....

Kwam een pak haar af niet normaal.

Foto is van tijdens het scheren, ik scheer met Heiniger Progress Style

Afbeelding

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:50

ikkebenhier schreef:
Wie weet veel van messen?
De laatste week heb ik na het slijpen van mijn messen 3 paar messen terug gekregen die scheef geslepen waren. (je ziet echt een scheve lijn ter hoogte van de tanden).
Voorheen was ik steeds tevreden over het slijpen.
Deze 3 messen hebben geen groef meer bij de tanden. zijn mijn messen dan 'op' geslepen?
Ik heb ze nog niet gebruikt dus ik weet niet of ze scheren of niet (maar ik vermoed van niet)

messen slijpen is een vak apart :o , ik heb aardig wat slijpers versleten voordat ik tevreden was.

Als het opstand randje weg is, zijn ze inderdaad op, dan zijn ze helemaal recht en is de druk weg. Dat moet de slijper je doorgeven (althans die van mij belt me altijd als ze bijna op zijn zodat ik niet meer opstuur en dus onnodig laat slijpen). Maar eigenlijk zie je het zelf ook heel goed.
Soms is het bovenmes op, maar het ondermes niet of andersom. Dan koop ik gewoon een nieuw bovenmes/ondermes of kijk ik mijn messen even na.

Dat wat die scheve lijn is weet ik zo ook niet vanuit de computer (zonder beeldmateriaal).

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:34

Nathalie84 schreef:
messen slijpen is een vak apart :o , ik heb aardig wat slijpers versleten voordat ik tevreden was.

Als het opstand randje weg is, zijn ze inderdaad op, dan zijn ze helemaal recht en is de druk weg. Dat moet de slijper je doorgeven (althans die van mij belt me altijd als ze bijna op zijn zodat ik niet meer opstuur en dus onnodig laat slijpen). Maar eigenlijk zie je het zelf ook heel goed.
Soms is het bovenmes op, maar het ondermes niet of andersom. Dan koop ik gewoon een nieuw bovenmes/ondermes of kijk ik mijn messen even na.

Dat wat die scheve lijn is weet ik zo ook niet vanuit de computer (zonder beeldmateriaal).

Waar koop je een nieuw ondermes/bovenmes? Ik koop ze altijd in een doosje, per set. (het gaat om Lister messen). Ik wist niet dat je ze ook apart kan kopen.
Ik kan je wel een foto via mail ofzo sturen, ik ben niet zo handig met foto's op bokt plaatsen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:50

Ik weet niet of lister ook apart messen verkoopt, ik heb heiniger.

je hebt pb

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:24

Hoe hard groeit bij jullie paarden de vacht weer aan?
Pony amper een maand terug op 3 mm geschoren is nu zeker weer 5 a 6 mm.

Gelukkig hebben we zelf een machine aangeschaft, dat is het probleem niet, maar ik vraag me af of ze er niet teveel energie in steekt, dat zou niet gezond zijn.
Ze heeft 300 gram met hals op en staat bij het eerste drupje regen of windvlaagje in haar schuilstal te eten en te chillen. Zou ze te koud staan of zo? Ik vind het spannend. :=

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:52

Die van mij was ook heel snel alweer aangegroeid helaas. Dus gisteren opnieuw in z'n geheel geschoren :) hopelijk nu iets langer plezier van.

Afbeelding

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:57

Mijne is paar weekjes terug gedaan. Is nog netjes kaal.

Hou goed in de gaten wanneer het kouder is en pas zijn dekens aan.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:50

Ik heb hetzelfde.. Eind oktober op 3mm geschoren en nu toch echt al weer een stuk meer vacht.. Zit erg te twijfelen om haar volgende maand op 2mm te scheren. Ze is namelijk best een koukleum en staat atm al met 400gr op.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:15

Ik heb vandaag weer een vos geschoren. Maar oo oo ik vind mijn resultaat vreselijk.(moet ik bekennen dat ik erg pietepeuterig ben)
Nu leek het na het wassen al veel minder vlekkerig maar voor het wassen pf vreselijk.
Paard was constant in beweging. Ja knikken ... pasje links pasje naar achter.... enzovoorts...
Geduld geduld maar niet prettig met scheren.(zelfs na sedatie niet stil staan en slapen)
Zou dit dan ook te maken hebben met het mislukte niet direct egale resultaat?

Vraagje voor een tip:
Hoe krijgen jullie de achterkant van het dekje mooi recht?
(Normaliter scheer ik van onder naar boven, nu ander apparaat en die pakt dat niet)

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:41

Gypsy schreef:
Hoe hard groeit bij jullie paarden de vacht weer aan?
Pony amper een maand terug op 3 mm geschoren is nu zeker weer 5 a 6 mm.

Gelukkig hebben we zelf een machine aangeschaft, dat is het probleem niet, maar ik vraag me af of ze er niet teveel energie in steekt, dat zou niet gezond zijn.
Ze heeft 300 gram met hals op en staat bij het eerste drupje regen of windvlaagje in haar schuilstal te eten en te chillen. Zou ze te koud staan of zo? Ik vind het spannend. :=

Mijn paard heb ik al 2x gedaan en daar zie je nu ook niks meer van, lijkt wel of meer mensen er last van hebben, stalgenootje ook al en het lijkt ook dat de paarden dit jaar dikker in het haar zitten.

Mijn paard is een koukleum en staat onder 500 gram }:0 twijfel om hem nu alweer te doen....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:32

Dat is een beetje de handigheid die je moet leren denk ik Horsie. Ik heb daar geen last van.

Achterkant van het dekje scheer ik gewoon recht tegen de haren in. Dat is even mieren maar zo krijg je het wel recht.

benthevigox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:19

Sjezus wat hebben jullie je paarden al onder een dikke deken staan :wow:
Die van ons die geschoren zijn staan onder 100/200 grams dekens . En voelen gewoon lekker op tempratuur ..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:37

Hier geprobeert onder 300 maar echt koud dus nu ook 500.. Per paard verschillend mijn ander staat ook maar onder ong 300/minder

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:15

Hoe reinigen jullie het scheermachine na een scheerbeurt en hoe na de winter? Maken jullie dan echt de messen los? (ik veronderstel met de 2 veizen die zich op de messen bevinden)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:25

Na elke klant haal ik de messen eraf en blaas ik hem helemaal schoon en neem hem af met een doekje met ontsmettingsmiddel.
Messen oliën en er weer opzetten, checken en klaar voor de volgende klant.

Evenals verlengsnoer, laarzen, borstel. De overall gaat samen met mijn scheerkleding in de was.

Mocht ik meerdere dagen achtereen bij dezelfde stal scheren dan aan het eind alles ontsmetten en wassen.