Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:51

Joolien schreef:
Pashon schreef:
Annetje dat is jou mening en dat mag, ik vind dat ze doordraaft en indirect toch behoorlijk op de man speeld door bepaalde uitspraken. Nogmaals iedereen mag zijn zegje doen, maar je kan te ver gaan.
Iedereen doet wat hij/ zij het beste vind voor zijn paard en zonder sterkte argumenten zie ik mensen niet in eens alle dekens aftrekken omdat Joolien vind dat het belachelijk en zielig is dat er nog paarden met deken op staan.

Met een beetje gezond verstand moet je toch wel snappen dat het nu te warm is met deken?

Dat is jou mening en die word niet door iedereen gedeeld, dus wat respect naar je medemens en misschien eens vragen waarom sommigen hun paarden nog onder dek hebben staan kan ook verheldering op de zaak geven zonder direct met je woord klaar te staan.
Er zijn meerdere wegen naar Rome en niet enkel de jouwe is de juiste.

Collie2008

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:13

Citaat:
misschien eens vragen waarom sommigen hun paarden nog onder dek hebben staan

Omdat mensen paarden vermenselijken

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:17

Colway schreef:
Citaat:

wie zegt dat? aannames maken kan gevaarlijk zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:19

Omdat je ziet dat iedereen in paniek raakt als het onder de 10 graden komt. Wij vinden dat koud maar paarden niet...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:21

ik zie niemand in paniek raken hoor. Hoe kan jij weten dat het paard van een ander het niet koud heeft?
Linkje naar onderzoeken waaruit blijkt dat elk paard het rond de 10 graden aangenaam heeft en niet koud?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:58

wou je een enquete houden onder paarden? Een paard is voorzien van een vacht, geen zijden blouse

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:03

nee hoor maar als men stellig iets blijft volhouden, zie ik graag een erkend onderzoek waaruit blijkt dat het daadwerkelijk zo is! en ja een paard heeft een vacht, een mens ook en toch zijn er warmbloedige mensen en koudbloedige en zo zijn er nog genoeg dingen dat het niet altijd op gaat.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:04

dus je vergelijkt een mensen'vacht' met een paardenvacht? En nee je hebt geen warmbloedige mensen en koudbloedig, koudbloedig zijn reptielen en amfibieën.

Ik ben niet tegen dekens hoor, maar mensen slaan gewoon door

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:06

Mijn maatstaaf voor dek op is meestal óf haren omhoog óf rillen (en dan ben ik eigenlijk al te laat)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:08

Haren omhoog is juist een goed teken, dan houden ze zichzelf warm door de luchtlaag die ze tussen/onder hun vacht creëren. Rillen is uiteraard wel dat ze het echt koud hebben

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:08

De vergelijking met de mens is door iemand anders gebruikt in dit topic dus ja dan haal ik het even weer aan. Tevens dient de vacht van de mens ook ergens voor en ja je hebt wel degelijk warm en koudbloedige mensen al is het enkel in de spreekwoordelijke vorm hoe je het wend of keerd het bestaat.

Tevens zie ik nergens mensen door slaan, enkel mensen die anderen willens en wetens hun mening opdringen en proberen te overtuigen het volgens hun manier te doen en ja dat stoord mij, ieder staat vrij om te doen en laten wat die wil doen mits legaal uiteraard maar dat is een totaal andere discussie maar om mensen te beschuldigen van toch behoorlijk erge dingen en dat vind ik niet kunnen en dan vraag ik mij af wie er hier door slaat?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:13

Citaat:
Tevens dient de vacht van de mens ook ergens voor

Ja schat dat was voor we geëvolueerd waren

Citaat:
en ja je hebt wel degelijk warm en koudbloedige mensen al is het enkel in de spreekwoordelijke vorm hoe je het wend of keerd het bestaat.

Ja en als de haan niet kraait bij het morgenrood, dan is het mist of de haan is dood

Ja sorry hoor... :')

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:17

Colway schreef:
Haren omhoog is juist een goed teken, dan houden ze zichzelf warm door de luchtlaag die ze tussen/onder hun vacht creëren. Rillen is uiteraard wel dat ze het echt koud hebben

Ligt er wel aan of ze geschoren zijn of niet, welke maand, welke temperatuur, wanneer op de dag en hoe de voorspellingen zijn. Lang leve de buienradar app _O_ Maar als ie zonder dek kan staan staat ie zonder, veel beter voor zijn haar, lekker luchten. Helaas ontkom ik er niet aan. Zit er wel over te denken om mijn naarling een dek op te gooien als het echt koud wordt. Hij heeft na een jaar lang voeren eindelijk wat spekkies zo slecht was ie, ik wil niet dat hij al zijn energie in het warmhouden gooit en weer afvalt want het heeft me zoveel bloed zweet en tranen gekost om het eraan te krijgen. Vorig jaar heeft ie ook vanaf oktober tot april met dek gestaan om zoveel mogelijk energie te sparen. Dat is dus voor mij niet handig maar echt pure noodzaak.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:19

Serieus blijven bedoel je?

@Sappos staan ze 24/7 buiten?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:30

Colway schreef:
Serieus blijven bedoel je?

@Sappos staan ze 24/7 buiten?

Jup, zijn niet anders gewend en willen ook niet anders, nachtje op stal is okay maar ga ik ze opsluiten dan heb ik 4 bommetjes.. Ik vind zelf dat ze minimaal 12 uur per dag naar buiten moeten kunnen, dat is op een pensionstal niet te krijgen en hengsten zijn ook niet al te welkom.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:30

Zo he, gaat het lekker?
Vraag is toch gewoon wie er al dekens op heeft, laat iedereen toch lekker in zijn waarde.
Lekker belangrijk wat een ander doet.

Hier nog steeds naakt. :)

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:20

Mijn paardje staat nog lekker zonder, en heeft ook nog niet met deken gestaan.. :)
Het is iedereen zijn eigen beslissing maar vind het nu toch echt te warm hoor, vooral deze afgelopen week!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:21

Gaat idd lekker hier :D

Dat mensen een dek op gooien zodra het onder 10 graden komt kan ik best begrijpen als ze de wintervacht minimaal willen hebben. Om te gaan roepen dat dat belachelijk is en vermenselijk, ja, dat kun je vinden, maar zijn nu eenmaal mensen die met dekens gaan werken puur de wintervacht groei te belemmeren, en dan moet je volgns mij nu ook echt wel beginnen. Of eigenlijk wel eerder! Mijn shet is al een flinke beer en ook mijn grote doet daar al flink aan mee.
Het is alleen nu weer raar weer, veelte warm voor deze tijd van het jaar (ik vind het HEERLIJK toch nog zomer!!), en valt het hele deken gebeuren een beetje in het water. Want eigenlijk moet je wel nu al beginnen, vanwege de kortere dagen EN de koudere nachten (zoals ik al zei; in de bebouwde kom gaat het nog wel, fiets de polder in en je bent al een aantal graden gezakt).
Om nu overdag je paard een deken op te doen vind ik wel een beetje heftig, want het is overdag flink boven de 20 graden en voegt volgens mij niets toe aan het minimaliseren an de wintervacht. Ik zou in die gevallen enkel een dek snachts op gooien en dan sochtends weer af doen. Heb je daar geen mogelijkheid voor om dekens te wisselen? Laat ze dan aub nog even af, want overdag is het serieus nog te warm voor een paard. Als ik kijk naar mijn dames, die dus al wat wintervacht hebben helaas, die staan al te zweten in hun eigen dekentje. Laat staan nog een deken erover.

Mijne staat voorlopig nog lekker bloot :D En ik kijk wat ik ga doen met dekens dit jaar. Ik was van plan gewoon met dekens te beginnen, al heeft ze nu al best een flinke wintervacht (ben er nog niet mee begonnen verder). Ik kijk hoe het gaat, misschien laat ik haar wel bloot, of gaat ze maar onder een 50 of hoogstens 100 grammetje. Ze staan namelijk nu al snachts binnen, terwijl ze normaal tot eind oktober dag en nacht buiten zouden lopen, en dan zou ik al wel met een deken (snachts) zijn begonnen.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:15

Tsja, die van mij staat ook nu snachts nog met deken, overdag Natuurlijk niet! Scheelt wel of ze binnen of buiten staan, een binnenstal is over het algemeen warmer dan 24/7 buiten zoals bij ons. Zolang ik haar niet sochtends bezweet vanonder de deken haal is het prima lijkt me.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:08

martine ik heb fahya nu ook onder een deken snachts. een 0grams natuurlijk.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 14:13

joolie: wilt ook niet zeggen dat mensen een deken opgooien als het onder de 10 graden komt omdat ze denken dat het paard het koud krijgt, vele willen gewoon die dikke vacht niet en is dat de hoofdreden waarom er een dek op gaat, en niet " omdat wij denken dat ze het koud hebben "

de vacht word aangemaakt in combi uren licht en tempratuur.
een deken opdoen kan schelen in aanmaken van vacht.

ik moet er ook niet aan denken dat iemand nu met deze warmte het dier een deken op doet,
maar zowel nouja dan wel, ook prima, zijn of haar paard, zijn of haar beslissing.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:01

Moderatoropmerking:
Ik heb verschillende off-topic reacties verwijderd. Ook wil ik jullie vragen om het hier gezellig te houden!

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:30

Colway schreef:
Citaat:

Nee, omdat ik een ontzettende hekel aan scheren heb, ze mooi dun in het vachtje wil houden en daarom dus een zomerdekentje erop heb.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:05

Heb trouwens een nieuwe deken besteld 200 grams.. Rhino Original en dan blauw/beige geruit :)
Mn moeder gaat hem vandaag ophalen dus ben benieuwd :):)

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:15

Colway schreef:
Citaat:

juist :o