Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:06

Annetje schreef:
Ik doe het niet om mooier te houden hoor,niet zozeer in elk geval. Ik wil mijn paard in de winter liever niet in het zweet werken en met een dikke wintervacht is dat echt onmogelijk. Ik vind het juist altijd wel schattig er uitzien die dikke vacht :P Ben benieuwd hoeveel vacht die van mij dit jaar krijgt.
Ook is het in de herfst en het voorjaar met nat weer toch stiekem wel erg handig dat je paard niet de dikke modderklonten op de rug heeft hangen, want dan kan je er die dag echt geen zadel meer op leggen.

Joolien, als je scheert zul je toch wel een deken op moeten leggen?

Ja dan wel ja, maar dan is het logisch dat je dat doet omdat je dan zijn natuurlijke vacht wegneemt. Is evengoed nog niet gezond maar dan is het wel eerlijk tegenover het paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:06

Aan scheren zitten dezelfde nadelen als aan optijd een deken opleggen. Bij scheren moet er wel een deken op. dan kan je net zo goed proberen om het scheren te voorkomen.

In het rijtje met nadelen zie ik maar een echt nadeel en dat is over het immuunsysteem. Maar daar zou ik dan graag een studie over zien....
Want een paard met deken heeft meer wisselende contact moment met andere paarden doordat dat vaak de paarden zijn die op wedstrijden worden uitgebracht....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:08

NatasjavE schreef:
Aan scheren zitten dezelfde nadelen als aan optijd een deken opleggen. Bij scheren moet er wel een deken op. dan kan je net zo goed proberen om het scheren te voorkomen.

In het rijtje met nadelen zie ik maar een echt nadeel en dat is over het immuunsysteem. Maar daar zou ik dan graag een studie over zien....
Want een paard met deken heeft meer wisselende contact moment met andere paarden doordat dat vaak de paarden zijn die op wedstrijden worden uitgebracht....

Mijn grootste nadeel is het paardenwelzijn, je laat een paard het te warm hebben waar hij niks aan kan doen, hij kan zijn warmte niet kwijt. Dat is nog slechter voor het immuunsysteem.

NatasjavE

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:11

Miijn paard ging vorig jaar toen het zo vroor niet meer naar buiten zonder deken(dat wilde ze zelf niet meer, ze moest uiteraard wel...) met deken ging ze weer braaf naar buiten.

Welk dierenwelzijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:12

NatasjavE schreef:
Miijn paard ging vorig jaar toen het zo vroor niet meer naar buiten zonder deken(dat wilde ze zelf niet meer, ze moest uiteraard wel...) met deken ging ze weer braaf naar buiten.

Welk dierenwelzijn?

Het is toch niet fair voor een paard om hem het te warm te laten hebben?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:15

Je moet ook niet een te warme deken op doen. Dat is heus makkelijk te controleren.

Voor Bella was de optie zonder deken dan op stal....want ze weigerde de paddock in te gaan. En dat vindt ik dus veel erger....een paard te veel op stal...dan maar een deken op.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:17

Ach en zo zijn er heel veel dingen die niet goed zijn voor een paard...
waarom laat jij een paard over een hindernis springen?
denk dat die daar eerder iets van krijgt dan van met een deken op staan.

en ik let wel op of mn paard het niet te warm heeft.
Als die staat te zweten gaat de deken af, maar dat doet die niet, en loopt vrolijk door de wei, hij eet en drinkt nog, dus ik zie het probleem niet.
En ook ik heb deze zomer met een winterjas aangelopen 8-) echt droog en warm was het niet :n

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:09

Ik heb mijn deken weer af gedaan..ze is wel in de rui nu, niet normaal. En dat terwijl ze eigenlijk al bijna geen vacht heeft :D

Even reclame maken :D
[ITP] Mijn topper in de picture

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:39

Het is gewoon raar weer had een 0 gram regendeken om nu gaat hij s'middags af s'morgens om (gaan al om 6.15 naar buiten dan is het nog fris).
Normaal ben ik van om is om maar dit weer is gewoon erg extreem

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:44

sandra8 schreef:
Normaal ben ik van om is om maar dit weer is gewoon erg extreem

Ik ook, maar een paar dagen geleden heb ik hem er toch maar weer afgehaald.
Vorig jaar stond hij halverwege september ook al onder een regendeken en is hij ook op gebleven, maar met dit weer wat we nu hebben is dat echt niet te doen :n

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:48

Ik zie op weeronline dat de temp s'nachts onder de 10 graden gaat komen, dus s'avonds unnen de dunne dekens er weer op..... en s'morgens er weer af....... en.................

Maar overdag 25 graden en s'nachts 8 is ook wel een heel groot verschil!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:01

ik wacht nog even...pas als het overdag ook afkoelt gooi ik er een ongevoerde op.
Denk niet dat de pensionhoudster zin heeft om dekens te wisselen.
Vorig jaar was mijn pony mét deken zelfs een ijsbeer,ongelovelijk.
Als dat dit jaar weer is ga ik hem deels scheren want hij kon de warmte gewoon niet kwijt met rijden..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:37

Die van mij heeft nu nog geen deken op, het was hier gisteren 28 graden. En ik begin niet met dekens op en af te doen, in mijn ogen is dit heel slecht voor een paard.
Ik heb op buienradar gezien dat het vanaf midden volgende week snachts 7 gr gaat worden en overdag 13 graden, dan zal ik een deken opleggen maar mijn pony is niet van suiker gemaakt.

Dekens opleggen om winterhaar tegen te houden heeft trouwens geen zin want dat heeft te maken met het vroeger donker worden.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:42

chanel1985 schreef:
Die van mij heeft nu nog geen deken op, het was hier gisteren 28 graden. En ik begin niet met dekens op en af te doen, in mijn ogen is dit heel slecht voor een paard.
Ik heb op buienradar gezien dat het vanaf midden volgende week snachts 7 gr gaat worden en overdag 13 graden, dan zal ik een deken opleggen maar mijn pony is niet van suiker gemaakt.

Dekens opleggen om winterhaar tegen te houden heeft trouwens geen zin want dat heeft te maken met het vroeger donker worden.

En toch is het zo dat als mijn pony al vroeg een deken op heeft hij minder teddyvacht krijgt dan als ik de deken niet op heb.
Onder de deken zit die dun in het haar, en op zijn hals is het al erg dik aan het worden.

Maar het verschilt per ras hoe erg het is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:59

Mijne staan nu lekker zonder :).
Ze mogen nog lekker van het zonnetje genieten, en ze staan de hele dag buiten.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:25

Volgens mij verschilt het niet alleen per ras, maar ook per paard. Maar volgende week blijft het ook nog behoorlijk warm.
Onze stalbaas wisselt ook geen dekens, dat moeten we zelf doen in een roulatiesysteem, werkt prima.
Het gaat me in de nacht meer om het vocht dan om de kou, de deken zal dus zeker niet dik zijn!

Ik denk ook dat de lengte van de dagen een belangrijke factor is, ander had er nu geeneen Nederlands paard een deken op.....

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:32

Ess_Ramona schreef:
Mijne staan nu lekker zonder :).
Ze mogen nog lekker van het zonnetje genieten, en ze staan de hele dag buiten.

Die van mij ook!!!
Ik zou mijn paardje er echt geen plezier mee doen als ik er een deken op zou leggen...

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:20

Ik heb ze s nachts 0 grams op en overdag af. Als het weer kouder wordt krijgen ze het weer op. Ik zie het verschil wel hoor, heb 3 met en 2 zonder, die 2 zonder hebben veeeel meer haar in dezelfde omstandigheden, ook nog hetzelfde ras. Oja en jolien, ik heb geen zomderjas, dus als ik een jas aanheb dat een winter jas en dat is nogsteeds elke ochtend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:47

Ik hoop toch dat jullie de deken vanavond ook aflaten, dan blijft het 14 graden...

Chefke, je snapt heus wel wat ik bedoel.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:08

de komende 4 nachten is het bij mij in de omgeving 15/16 gr

ik hoop de deken nog ff af te laten :j

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:19

Huh? Bij ons voorspellen ze 8 graden, daarom wilde ik hem vanavond juist weer op gaan doen!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:48

Joolien: laat lekker mensen zelf bepalen wel of geen deken op.
Ieder doet het om zijn of haar reden, ik lees niemand hier die zn paard de deken oplaat die zich kapot staat te zweten.
Mag ervan uit gaan dat mensen die kiezen voor een deken controleren of het paard het goed, te warm of te koud hebben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:49

Citaat:
En ook ik heb deze zomer met een winterjas aangelopen echt droog en warm was het niet

Ben jij dan een paard of jouw paard een mens dat je jullie met elkaar vergelijkt?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:59

Winterjas???? Die hangt bij mij nog lekker op zolder. En daar blijft die voorlopig ook nog wel een tijdje ;)

Pas wanneer overdag de temperatuur onder de 15 graden zakt (temperatuur 's nachts is dan nog minder en ze lopen buiten, kunnen zelf de stal in en uit) dan gaat er een ongevoerde regendeken op. Bij de Quarter dan de jaarling krijgt niks.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:18

e_horse schreef:
Lynn_x schreef:
Ik vind dat mensen hier zo raar reageren pff. Ja vind je het heeeeeel gek als een sportpaard geen wintervacht mag? Als je een uur hebt zitten trainen, en hij is kletsnat en hij word ziek/verkouden, is het dan wel goed? Ga ik mijn kosten wel verhalen op de mensen die dekens zielig vinden

Als je een uur hebt getraind en je paard is kletsnet (hoewel kletsnat helemaal niet nodig is om een paard goed te trainen, in de academische rijkunst zie ik hoog opgeleide paarden die amper zweten tijdens/na een trainingssessie op hoog niveau), dan stap je goed uit. Vervolgens zet je het paard in de wei, daar gaat het rollen. Het vocht van de huid wordt afgevoerd naar de buitenste rand van de vacht en je paard heeft het niet koud. Het is immers niet meer nat op de huid. De vacht is zo gemaakt dat het zelfdrogend is.
Voorwaarde is wel dat het paard na het zweten kan rollen en rondlopen. Stilzetten op stal is funest.

Of als je niet de mogenlijkheid hebt om je paard 24/7 buiten te hebben? Mijne staat tot 3 in in de middag buiten, dna op stal dus als ik 's avonds ga rijden, moet ze toch écht op stal ;)