[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:02

@ Samirah, thanks!

Omdat ik nu dus van de dekens af stap, iemand geïnteresseerd in een amigo bravo heavy maat 191 (6.3). Hij is helemaal nieuw, niet gebruikt... Tot nu toe nog niemand die geïnteresseerd is, dus probeer het even hier..

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:53

your welcome.
De onze met PPID loopt met een variatie van de hals eruit. En evt komt daar nog een racestreep bij. Dit kan ook zonder dekens te gebruiken, zoals bijv 7 of 8
Afbeelding

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:16

Dribbelkont schreef:
BleikjA schreef:
Mijn ijslander is helemaal geschoren, op hoofd en benen na. Sinds ze geschoren is, is ze jeukerig onder haar deken. Ze schuurt niks kapot, geen bultjes, vacht ziet er goed uit. Maar zodra haar deken af is wil ze schuren em vind het heerlijk gerosborsteld te worden. Vorig jaar had ze dit niet toen heb ik haar 2of 3x helemaal geschoren em de laatste keer voor de helft. Nu is ze voor de 3e x geschoren en heeft alweer wat vacht staan in verhouding met een ander ras bij ons op stal... heeft ze het dan toch te warm? Ze staat nu onder 200gr, zweet niet onder haar deken...
dan heeft ze,toch te warm onder 200grams. terug zetten naar 100 en heeft ze,vast geen jeuk meer.de mijne gaat ook jeuken bij te,warme deken. koudbloedjes,hebben nouveenmaal snel warm

Bedankt! Gister 100gr op gedaan, jeuk lijkt iets minder maar nog niet helemaal weg. Even in de gaten houden anders misschien alleen regen deken om doen?

Ik heb juist het idee dat door haar dikke onder vacht, dat ze minder op hoeft dan paarden met minder dikke vachten :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:38

@samirah, mijn ppid'er scheer ik altijd wel helemaal, ik heb paar winters geleden eerst ook alleen dat gedaan, maar van het voorjaar met de rui is zijn vacht zo dik, het komt er echt niet af. Hij is nu afgelopen winter 2 keer geschoren en heeft nu een mooi vachtje en begint al licht te ruien. Moet zeggen dat zijn vacht ook niet meer optimaal werkt, die lijkt niet meer waterdicht te zijn, dus hij heeft er ook niet meer veel aan..

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:55

Batlow; Onze Ppid-er is pas 15 en heeft het nog licht. Staat nu bijna een jaar op medicatie en doet het Super. Wel staat ze altijd in het najaar/ winterseizoen met dekens. Altijd wat gevoelig geweest voor wind/regen op de spieren. Ze staat nu onder een 100 grams staldeken met regendeken erover. Dit werkt voor haar prima. Half november functioneel modelletje geschoren omdat als ze wel aan het werk was, het gewoon te warm was. Bij Ppid-ers is de thermostaat wel vaker van de wap.. En met het klimmen van de jaren verwacht ik idd dat ik vaker/ meer zal moeten scheren. Nu heeft ze vakantie, blijkt dit niet afdoende als ze straks weer aan het werk is. Gaat er nog wat meer af. Madam is zo ongeveer aan haar tweede jeugd begonnen. :)

En nu terug on topic, naar de dekens. Ons jonkie staat nu ook onder de 100 grams staldeken& regendeken eroverheen. Op dit moment niet geschoren. Ze heeft nu " groei vakantie" maar als het dadelijk met werken praktischer is komt er ook een variant op de race streep& halsje eruit voor haar. Onze gup is kerngezond alleen wel wat gevoelig voor wind/regen op de spieren. Daarom staat ze ook onder de dekens. Ik laat ze altijd wat vacht krijgen, en gooi dan de dekens erop. Beetje " het beste" van beide idee omdat ze buitenboxen met uitloop hebben. Meestal is dat afdoende om ze kort genoeg in het haar te houden, zonder te moeten scheren.
Met het idiote weer van dit jaar helaas niet....

Ik hoop dat het nog even goed koud wordt zodat alle irritante steek en vliegbeesten foetsie zijn. Ik vrees dat het anders nog een extreme zomer daarmee wordt volgend jaar. En dat zou ik maar niks vinden voor onze vos van 15 met zomereczeem. Bovendien met al dat rondvliegende gespuis is buitenrijden ook niet echt leuk meer..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:15

Ah zo! Nee die van mij is 24 en werkt helemaal niet meer. Hij heeft ook wel 'echt' cushing moet ik zeggen. Sinds te tabletten gaat het bij mijn pony ook stuk beter! Als hij is geschoren ziet hij er altijd weer uit als een jonge god :Y)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 18:00

mag ik jullie om advies vragen? begin september mijn 24 jarige cushing voorzien van een raceingstreep zij stond onder een regendeken maar heeft afgelopen week zonder gestaan omdat ze jeuk had. Nu twijfel ik of ik haar nu toch weer onder de regendeken.moet zetten want het gaat nu toch weer kouder worden en ze is aan de magere kant.

Daarnaast een ruin die neter gevuld is 6 jaar gedeeltelijk geschoren maar ook al in september dus weer voorzien van haar. Hem ook afgelopen week zonder gezet wil hem iig weer onder de regendeken zetten maar vraag mij nu af of hij niet ook een 100 gr nodig heeft. Mijn moeder wil de paarden graag 'lekker warm' zien, maar ik merk dat dit voor mijn fjorden te warm is. HELP :'( weet nu even niet wat te doen

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:53

Nog even een hulpkreet hier.
Ik zoek nogsteeds een badstof deken maat 215.
Ze bestaan van equi-theme, maar waar ze dat verkopen...?
De rambo dry rug is geen badstof maar microvezel dus valt af.
Wie heeft de gouden tip

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:22

XUlyssesX schreef:
Heeft iemand in dit topic de Rambo Dry rug?
zo ja,
Hoe bevalt deze? is het echt dat je paard snel droogt? ( ook met een redelijke wintervacht?)

Yep, heb ik :-)
Bevalt mij wel goed, mooie aansluitende pasvorm zoals je van Rambo kan verwachten. Paard droogt er vlot onder vind ik, het viel mij niet tegen in ieder geval. Mijn merrie heeft niet echt een dikke wintervacht, zij staat vanaf september onder haar Optimo.
Ik vind het materiaal (badstof) erg fijn, het klittenband wat minder omdat het overal aan de deken blijft "hangen" waar je het niet wilt hebben. Groot pluspunt is de pasvorm, de rekbare stof en de vaste hals.
Al met al wel tevreden met de Dry Rug en blij dat ik hem toch gekocht heb.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:47

Zo de deken is binnen, hij is gaaf! Bucas Irish Turnout is het overigens. Heb van haar oude deken de bilkoorden afgehaald dus die hoef ik ook niet meer te halen. Voorlopig laat ik haar nog onder haar Rambo staan (200 gr) maar als het warmer word gooi ik de bucas op! Word namelijk weer kouder volgens de weersvoorspelling. Maar voorlopig genoeg nieuwe dekens gehaald haha. Ik kan weer goed voor uit. Afbeelding

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:04

Icrack schreef:
Bevalt mij wel goed, mooie aansluitende pasvorm zoals je van Rambo kan verwachten. Paard droogt er vlot onder vind ik, het viel mij niet tegen in ieder geval. Mijn merrie heeft niet echt een dikke wintervacht, zij staat vanaf september onder haar Optimo.
Ik vind het materiaal (badstof) erg fijn, het klittenband wat minder omdat het overal aan de deken blijft "hangen" waar je het niet wilt hebben. Groot pluspunt is de pasvorm, de rekbare stof en de vaste hals.

Dank je wel! Ik ga eens op zoek naar een shop waar hij leverbaar is.

Fijne jaarwisseling alvast toegewenst

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:29

Mijn pony stond vandaag te trillen op de poetsplaats, en koude oren toen ik hem vd paddock haalde Dus van 220 naar 320 gegaan.. Jullie?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:32

Mijne voelt nog steeds warm onder z'n 200 grams, pas geschoren. Ga wel een onderdeken halen voor de koude periode die voorspelt wordt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:33

ik heb ze ook onder 200 staan, gaat prima, als het echt kouder wordt gaan ze onder 300

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:35

Hier ook nog warm zat onder 200 gram, onderdekens liggen klaar voor volgende week.
Het zal me benieuwen of het echt dagen achter elkaar gaat vriezen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:46

XUlyssesX schreef:
Icrack schreef:

Dank je wel! Ik ga eens op zoek naar een shop waar hij leverbaar is.

Fijne jaarwisseling alvast toegewenst

Thank you! Same to you! :-)
Succes met het vinden van een deken, ik heb zelf bijna half nederland ondersteboven moeten keren om er één te bemachtigen. Maar toch geslaagd! *\o/*

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 01:01

Cerise staat nog onder 150 grams en voelt nog lekker warm eronder. Toch heb ik voor Cherise nog even 2 dekens van EJ besteld. De Max in 200 gram en een 100 grams staldeken om te combineren en zo ontkwam ik net aan de verzendkosten.
De Max heb ik in de winkel al bekeken en ben toen voor de BR elegance gegaan, toch was ik best onder de indruk van de Max, mooie hoge neklijn en iets dikkere stof. 840D. En de loopsplitten zijn mooi hoog en naar voren geplaatst, iets wat voor mijn brede paard erg prettig is.
Nu nog zien hoe die in de praktijk bevalt

Blacky is weer terug naar 200 grams, heeft met die warme dagen even een 0 grams opgehad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:55

Hier nog steeds onder 100 grams. Dat voelt nog goed. Heb 200 en 300 klaar liggen.
Iedereen heeft het over een koude periode, maar ik zie op weeronline alleen maar 14 dagen regen voorspeld, bij 8 graden. -O- . Hoop maar dat ze ongelijk hebben...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:50

Zie ik nu inderdaad ook. Volgende week wel even rond de 4/5 graden en 's nachts net op/boven het vriespunt. Denk dat 'ie dan een onderdeken krijgt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:54

Hier van maandag op dinsdag staat er nu -1. Bij dinsdag en woensdag staat er nu een sneeuwvlokje -O-

We doen het maar voor de insecten die er in de zomer dan een stuk minder zijn..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:32

Om die rede mag t van mij dus best 1/2 weken goed vriezen zodat alle beestjes dood gaan!!

Maar na die nacht met vries is de volgende nacht alweer 6 graden dus hard hoofd in haha.

Toch raar dat mijn paard ongeschoren met normaal tot dikke vacht gister echt niet heel warm aan voelde onder 200g. Heb der nog niet hoger gezet, kijk vandaag even hoe ze voelt.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:11

Ik gooi morgen denk ik me bucas irish extra high nek op ipv de light die hij nu op heeft.
Deken begint aardig vies te worden van huidvet aan de binnenkant en dan kan hij even lekker luchten.
Temp.
Komt niet bovem de 8 graden volgende week. En de extra zou van -10 tm +8 kunnen

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:25

Gisteravond voelde hij weer koud aan mijn ongeschoren fjord. Maar een uurtje later viel het allemaal wel weer mee. En vanochtend ook lekker warm onder zijn 100 grams.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:33

Hier toch wel zwaarder onder deken staan nu. Geschoren onder 600 en half geschoren onder 320.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:08

Ik was begin van de winter heel erg aan t twijfelen of hij een deken nodig zal hebben. Maar tot nu toe heeft hij een mooi vachtje gekregen. Geen deken voor hem dus tot nu toe :) hopelijk zet zich dat zo voort en wisselt hij straks ook snel van vacht. Hij is overigens een ruin van 21 (bijna 22) jaar.