[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:57

Hoe doen mensen dat met enkel koud water op stal die hun paard willen wassen voor het scheren? Dat is toch niet te doen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:00

Ik heb vorig jaar niet gewassen voor het scheren, paard stond al onder dekens en gewoon heel god gepoetst voor het scheren

Jester_

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:58

Wassen hoeft ook echt niet hoor!!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:55

Wassen is heerlijk maar wel een luxe (; als je goed poetst en vooral zand en andere rommel uit de vacht haalt met poetsen ben je er ook :j

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:26

Ik begon me al zorgen te maken om dat wassen. :') Maar goed poetsen kan dus ook, dan maar geen luxe, hahaha.

Hoe doen jullie dat trouwens bij een paard wat voor de eerste keer wordt geschoren? Wat voor maatregelen nemen jullie?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:46

Toen ik mijne eerst zelf ging scheren begon ik bij de borst. Stel ze zou hem echt flippen of ik zou d'r niks van bakken kon ik het zo maken dat alleen de luchtpijp geschoren zou zijn. Ziet er minder dom uit dan alleen een kale kont :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:51

Gewoon normaal doen en ruim de tijd nemen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:02

Ik laat haar scheren, denk opzich dat alles wel lukt. Eventueel de achterbenen met praam, deed ik eerder bij de hoefsmid ook bij de achterbenen. Hoofd weet ik zo net niet, maar anders maar niet hoor. :')

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:50

Als je bang bent dat het niet lukt kan je der evt iets verdoven. Als ze heel braaf is weet je dat dat de voltende keer niet hoeft. Praam is handig, en heb geen verwachtingen.

Hier vorig jaar bijv 1 gedaan dat bij het hoofd echt bang werd en nogal een gedoe maakte. Toen even praampje en de helft gedaan dat ging goed. Geen gevecht met ze aangaan dat ze het naar gaan vinden. Dit jaar kon ik de helft al doen zonder praam, volgende keer lukt ie gewoon helemaal zonder gestress :D

Liek1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:49

Leuk om zo eens met jullie mee te lezen!
Die van mij wordt vrijdag geschoren. En ik vind het reuze spannend.
Mijn hele lange paardenleven heb ik nog nooit een paard hoeven scheren. Op mijn vorige stal hadden we zogenaamde UV lampen die dag en nacht aan bleven en bleven de paarden zo glad als een aal. Nu verhuisd en ik dacht nog zo; die lampen op de vorige stal hadden vast geen effect. Jeetje wat een vreselijk foute gedachte :) Nu staat mijn paard met een ponyvacht aaagghh. We trainen vaak in de binnenbak en rijden ZZL (en soms voor de afwisseling endurance). Hoewel ze snel opdroogd na het werk is ze toch wel heel snel bezweet dus toch scheren werd me aangeraden.

Ik ben vreselijk benieuwd hoe ze gaat reageren op het scheerapparaat. Ze staat nu al, ongeschoren, onder 200 gram. Wat zouden jullie dan na het scheren opdoen? Ik dacht aan 350 gram met halve hals?
Ze staat overigens ongeveer 4 uur per dag op de paddock en verder in een binnenbox.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:17

Even een vraag...
Wanneer is het het verstandigste om je paard te laten scheren als je haar maar 1 keer wilt laten scheren? :o

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:57

Tja sommigen scheren in oktober en dan 1x, zou dan toch zeggen december maar dat geeft geen garanties

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:03

Ik ga de mijne waarschijnlijk dit weekend scheren maar ik heb toch echt wel moeite met het scheren van de benen. Heb zo snel het idee dat ik hem dan warmte afneem die hij goed kan gebruiken, enkel en alleen omdat het laten staan van het haar op de benen vaak als lelijk wordt ervaren. Wat betreft het lichaam krijgt hij waarschijnlijk weer een jachtpatroon/dekenmodel.

Quickstar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:35

@Esaqar, ik heb mijne (Fjord, alles op benen na) vandaag voor het eerst dit seizoen laten scheren. De persoon die haar heeft geschoren verwacht dat ik met 1x scheren het winterseizoen doorkom, zolang de wintervacht niet plots terug komt. Dus gewoon een beetje handig omgaan met dekens.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:23

Bedankt! Dan nu even zoeken die haar binnen een week of 2 wil scheren... en agh, anders maar later nog een keer of een wat langere vacht.

Iemand hier die scheert? Omgeving Slagharen?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:26

NinaCharlie schreef:
Ik ga de mijne waarschijnlijk dit weekend scheren maar ik heb toch echt wel moeite met het scheren van de benen. Heb zo snel het idee dat ik hem dan warmte afneem die hij goed kan gebruiken, enkel en alleen omdat het laten staan van het haar op de benen vaak als lelijk wordt ervaren. Wat betreft het lichaam krijgt hij waarschijnlijk weer een jachtpatroon/dekenmodel.

Ik scheer om dezelfde reden dus alleen het lijf en de benen niet. M'n paard loopt altijd buiten, nu onder goede dekens maar ze verliezen echt veel warmte bij de benen als die ook kaal zijn. Dan maar minder mooi. Was bang dat het erg op zou vallen, had altijd een witje en nu een donkerbruine maar het valt me alles mee :)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:36

Bij mij is oktober/november de drukste periode. Er zijn er hier niet veel die hun paard 2 keer scheren. Ik deed mijn fjord wel 3/4 keer scheren 's winters. Ik had alleen een 'racestreep' en het effect daarvan werd snel minder als het haar weer wat langer is...

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:40

Capriootje schreef:
NinaCharlie schreef:

Ik scheer om dezelfde reden dus alleen het lijf en de benen niet. M'n paard loopt altijd buiten, nu onder goede dekens maar ze verliezen echt veel warmte bij de benen als die ook kaal zijn. Dan maar minder mooi. Was bang dat het erg op zou vallen, had altijd een witje en nu een donkerbruine maar het valt me alles mee :)

Vorig jaar ook benen laten staan en viel me mee. Dit jaar dus ook maar doen, hoef toch niet op wedstrijd oid. :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:55

Ik twijfel wat te doen. Mijn shet heb ik in september helemaal geschoren (benen en hoofd niet) Morgen ga ik weer scheren en het is hard nodig want na een uur intensief rijden ben ik drie uur bezig hem weer droog te krijgen. Ik wil eigenlijk alleen hals, schouder en buik maar ik twijfel zo of ik de rest ook niet zal doen. Wat als ik morgen hem half scheer en ik dat eerst uit probeer.....als ik hem dan over een week of twee drie verder scheer...ga je dat heel erg zien?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:20

Ja dat verschil ga je wel zienn! Dan moet je dat andere gewoon meepakken weer, dat is een kleine moeite dan toch? :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:46

Dat pak ik uiteraard mee maar ik vroeg me toch af of je iets van verschil ziet

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:32

Even een vraag van mij, ik twijfel een beetje. Ik wil mijn oudje graag scheren vanwege cushing, nou heb ik al eerder geschoren maar het is de laatste tijd zulk vreemd weer :? Ze staat nu ongeschoren onder 0gr regendeken met hals, onbeperkt hooi, zonder schuil,24/7 buiten. Zal ik dan beginnen met 300gr of toch 200 gr?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:39

Als ze nu onder 0 staat,zou ik er 200 opleggen...denk dat dat voldoende is, mocht dat niet zo zijn, heb je al snel meer opgelegd toch?

Ik heb gisteren MN 3 jarige gup geschoren, helemaal zonder sedatie etc knap dier!

Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:17

Zo kijkt ie ook :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:24

Wat machine gebruiken jullie voor het precisie werk? Dochterlief is wild van sterren etc op billen maar dat is nog knap lastig met die grote kop. :P