Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HTM schreef:Mijn pony loopt de hele zomer al met een 0 grams regendeken omdat het zo regende.
Laat nu lekker de deken erop liggen komt die mooi dun in het haar (en bij die van mij is het echt zo)Als het binnenkort kouder wordt gaat de fleecegevoerde deken erop, en in december laat ik hem pas scheren (loop tussen oktober en januari geen wedstrijden) en dan gaat de winterdeken er lekker op.
Paard loopt nog met een dunne deken, had de regendeken er weer afgehaald, veel te warm voor hem.
En de shet had een zomerdeken erop, maar die werd van de zomer te nat waardoor hij het koud kreeg, dus dan maar niks, maar die ga ik wel vroeg laten scheren, want die ziet er nu al niet meer uit...
Aranel schreef:Een paard met dit weer een deken opdoen vind ik echt dierenmishandeling
Ik haalde gisteren mijn nieuwe paard op, hij stond dus ook met een fleece deken op om de trailer op te gaan, we zijn bij de eerste de beste parkeerplaats gestopt om die deken eraf te halen, beest zweette zich dood!
_Sim_ schreef:Ik hoop pas in oktober met een 0grams te hoeven beginnen. Nou scheer ik mijn paard standaard dus ik hoef geen deken op te doen om haar dun in het haar te houden. Zo'n onzin vind ik dat! Paarden hebben het al zo snel warm!
IlseF schreef:_Sim_ schreef:Ik hoop pas in oktober met een 0grams te hoeven beginnen. Nou scheer ik mijn paard standaard dus ik hoef geen deken op te doen om haar dun in het haar te houden. Zo'n onzin vind ik dat! Paarden hebben het al zo snel warm!
Hoezo onzin als je voor een hengste keuring je paard dun in het vacht moet houden dan doe je dekens op en dan is het niet mooi als ze geschoren zijn
Joolien schreef:Nogmaals, een paard is een dier, geen mens. Jij gaat je kind nu toch ook niet in een winterjas laten lopen???
IlseF schreef:Joolien: ja oké maar als je hem Sabines bij het voeren er op doet en dichtend er weer af dan is het toch goed ?
Joolien schreef:Paarden kunnen veel moeilijker hun warmte kwijt, dus dan maar iets te koud, ze kunnen zichzelf veel beter warm houden.
Maar Cassidy ik probeer dat meerdere mensen duidelijk te maken hier, maar sommige zijn een beetje eigenwijs.
Nogmaals, een paard is een dier, geen mens. Jij gaat je kind nu toch ook niet in een winterjas laten lopen???
Joolien schreef:Annetje, soms is de vacht even dik maar doordat er een deken op gaat blijft de vacht strak en glad en lijkt het alsof hij minder dik in de vacht staat.
Joolien schreef:Dit haal ik van internet af, ik moet idd toegeven dat een winterdeken een wintervacht kan vervangen, maar niet dat het goed is...:
Winterdeken
Paarden passen zich aan het winterseizoen aan. De dikte van de wintervacht, alsmede de regulatie van zijn metabolisme, zijn afhankelijk van de temperatuur. Krijgt het paard het niet koud, dan blijft de wintervacht dun en blijft de "zomerthermostaat" aan.
Enkele nadelen van dekens zijn:
•Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de wintervacht. Het paard alculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets "extra's" aan de deken.
•De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.
•Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!
•Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.
•Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.