Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:43

Mijn pony wordt over twee weken geschoren, hoop eigenlijk dat ik daarna met dekens kan beginnen qua temperaturen, anders heeft hij zo weer vacht! En dat het met de lichturen te maken heeft ben ik het eens hoor :) Al hoop ik dat mijn poown onder zijn deken niet alsnog een waterbuffel wordt!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:51

Mijn pony loopt de hele zomer al met een 0 grams regendeken omdat het zo regende.
Laat nu lekker de deken erop liggen komt die mooi dun in het haar (en bij die van mij is het echt zo)
Als het binnenkort kouder wordt gaat de fleecegevoerde deken erop, en in december laat ik hem pas scheren (loop tussen oktober en januari geen wedstrijden) en dan gaat de winterdeken er lekker op.

Paard loopt nog met een dunne deken, had de regendeken er weer afgehaald, veel te warm voor hem.
En de shet had een zomerdeken erop, maar die werd van de zomer te nat waardoor hij het koud kreeg, dus dan maar niks, maar die ga ik wel vroeg laten scheren, want die ziet er nu al niet meer uit...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:54

Maar HTM ,scheer jij dan gewoon voor de sier, of moet je Shet ook werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:56

HTM schreef:
Mijn pony loopt de hele zomer al met een 0 grams regendeken omdat het zo regende.
Laat nu lekker de deken erop liggen komt die mooi dun in het haar (en bij die van mij is het echt zo)Als het binnenkort kouder wordt gaat de fleecegevoerde deken erop, en in december laat ik hem pas scheren (loop tussen oktober en januari geen wedstrijden) en dan gaat de winterdeken er lekker op.

Paard loopt nog met een dunne deken, had de regendeken er weer afgehaald, veel te warm voor hem.
En de shet had een zomerdeken erop, maar die werd van de zomer te nat waardoor hij het koud kreeg, dus dan maar niks, maar die ga ik wel vroeg laten scheren, want die ziet er nu al niet meer uit...

Vooral volhouden dat het wel voor die van jou geldt, ik vind het echt niet kunnen :n

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:58

Een paard met dit weer een deken opdoen vind ik echt dierenmishandeling :=
Ik haalde gisteren mijn nieuwe paard op, hij stond dus ook met een fleece deken op om de trailer op te gaan, we zijn bij de eerste de beste parkeerplaats gestopt om die deken eraf te halen, beest zweette zich dood!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:00

Aranel schreef:
Een paard met dit weer een deken opdoen vind ik echt dierenmishandeling :=
Ik haalde gisteren mijn nieuwe paard op, hij stond dus ook met een fleece deken op om de trailer op te gaan, we zijn bij de eerste de beste parkeerplaats gestopt om die deken eraf te halen, beest zweette zich dood!

Ik wilde het zo niet zeggen omdat ik mensen in hun waarde wil laten maar dan moeten ze hun dieren ook in hun waarde laten...

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:05

het is nu wel heel erg warm voor een deken....mja zijn er zat die wel dekens op hebben en er echt niet heet onder zijn. Veel mensen zijn van eenmaal op, niet meer eraf.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:21

Mizsz_Kitty schreef:
het is nu wel heel erg warm voor een deken....mja zijn er zat die wel dekens op hebben en er echt niet heet onder zijn. Veel mensen zijn van eenmaal op, niet meer eraf.

maar het is 25 gr buiten en op sommige plaatsen nog warmer
dan doe je toch geen deken op 8)7

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:23

Bij ons hebben we +/- 16 paarden en pony's lopen, en er zijn er 2 die geen deken op hebben, de rest allemaal een zomer, eczeem of 0 grams regendeken.
Nog geen gevoerde dekens, daar krijgen ze het idd een beetje warm mee

De pony van mij die een deken op heeft is een fjord die als die geen deken op heeft heel dik in het haar komt.
(en heb het beesie al 12 jaar, dus zal dat nu wel weten)
De shet scheer ik niet voor de sier, ik rijdt met die pony wedstrijden (en neej, ga er niet op zitten, rijd met de kar) en scheer die pony ook omdat die als die te dik in het haar zit allemaal wonden krijgt.
Ook de reden waarom zijn manen geknipt worden en niet lang zijn.
Mn paard scheer ik nooit, die is zwart, en wordt anders grijs, dus die gaat straks lekker met een 450 grams deken op stal als het wat kouder wordt.

En ik vind het zielig als ik van de winter met mn fjordje gereden heb, en hij moet 3 dagen op stal blijven staan omdat hij nog nat is van het zweet, en niet opdroogt.
Hij is al een paar keer in 1 jaar ziek geweest omdat die niet droogde, dierenarts en alles erbij dat is zieliger dan nu met een dunne deken.
En een zomerdeken kan hij niet op, want die hebben geen halve hals, en gewone dekens schuren zn schoft in, en best diep zal maar geen foto's plaatsen :+

En misschien voor de duidelijkheid, mijn pony's staan nog 24/7 buiten alleen het paard niet.

@ Aranel ik hoef mijn paarden ook niet met een deken op de trailer te zetten, ook niet de gene die nu een deken op hebben.
Die beesten zweten zich al kapot zonder deken, maar snap wel dat mensen het doen om eventuele verwondingen te voorkomen.
Dat is in elk geval de reden waarom mij paarden in de trailer in de zomer een fleecedeken op zouden krijgen.

@ Joolien vindt je een regendeken zielig of een zomerdeken ook???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:28

Zielig klinkt een beetje kinderachtig, ik vind het gewoon niet fair naar een paard en niet nodig. Een paard kan prima zijn eigen temperatuur regelen, waarom een deken opdoen? Jij doet nu toch ook geen winterjas aan? Het gaat mij er gewoon om dat paarden worden behandeld alsof ze een klein kind zijn, en dekens houden de vacht niet kort, en anders is het nog sneu om een paard het te warm te laten hebben omdat hij anders straks teveel zweet.

Als je nu gewoon lekker de deken af laat krijgt hij echt geen wintervacht hoor. Daar is de temperatuur ook snachts nog te warm voor. Het waait verder ook nauwelijks dus ook daarvoor is het niet nodig.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:30

idd, nu is gewoon echt te heet...en vacht houd je dan nu ook niet met dek tegen.

Anders kan je toch altijd nog gedeeltelijk scheren, zeker als je toch al dekens op heb...

IlseF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:35

_Sim_ schreef:
Ik hoop pas in oktober met een 0grams te hoeven beginnen. Nou scheer ik mijn paard standaard dus ik hoef geen deken op te doen om haar dun in het haar te houden. Zo'n onzin vind ik dat! Paarden hebben het al zo snel warm!

Hoezo onzin als je voor een hengste keuring je paard dun in het vacht moet houden dan doe je dekens op en dan is het niet mooi als ze geschoren zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:36

IlseF schreef:
_Sim_ schreef:
Ik hoop pas in oktober met een 0grams te hoeven beginnen. Nou scheer ik mijn paard standaard dus ik hoef geen deken op te doen om haar dun in het haar te houden. Zo'n onzin vind ik dat! Paarden hebben het al zo snel warm!

Hoezo onzin als je voor een hengste keuring je paard dun in het vacht moet houden dan doe je dekens op en dan is het niet mooi als ze geschoren zijn

Het is niet mooi nee, maar wel gezonder dan een paard het maar steeds te warm laten hebben omdat ie mooi moet zijn.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:44

Die van mij is geschoren en heeft niet eens een deken op.. tis nu echt niet nodig..

IlseF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:45

Joolien: ja oké maar als je hem Sabines bij het voeren er op doet en dichtend er weer af dan is het toch goed ?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:47

Joolien schreef:
Nogmaals, een paard is een dier, geen mens. Jij gaat je kind nu toch ook niet in een winterjas laten lopen???

Ik moest hier stiekem om lachen. Ik zit al de hele zomer lang met mijn winterjas op de fiets :o

Ik heb mijn paard nu drie jaar. Toen in maart gekocht met een mega dikke vacht, hij had geen deken op gehad de hele winter. De jaren erna heb ik hem zodra het overdag onder de 10 graden kwam een 200 grams deken op gehad en toen zat hij mega strak in zijn vacht vergeleken met het jaar ervoor. Cassidy en Joolien, ik wil jullie geloven hoor, maar hoe komt dat dan? Want ik neem aan dat hij net zoveel lichturen gehad heeft.
Ik moet trouwens wel toegeven dat mijn paard ook een 0 grams regendeken opkreeg met koud, winderig en nat weer, ook al was het qua temperatuur warm genoeg. Mijn paard heeft snel last van zijn rug en de halve dag een natte plens op zijn rug was daarvoor niet lekker. Met de regendeken op was zijn rug niet gevoelig en zonder meestal meteen weer wel.

Paard staat nu trouwens voorlopig nog geblesseerd en daarom krijgt hij geen deken op. Hij mag de hele winter in de blote billen en ik moet zeggen, hij zit íets minder strak in zijn vacht dan twee maanden terug, maar het is nog langer geen wintervacht. Andere paarden op stal zijn wel al bijna een teddybeer.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:47

die van mij krijgt maandagavond zijn regendeken weer op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:50

IlseF schreef:
Joolien: ja oké maar als je hem Sabines bij het voeren er op doet en dichtend er weer af dan is het toch goed ?

Snachts koelt het wel af maar nog lang niet koud genoeg, het waait bijna niet dus niet nodig en zoals ik zei, paarden kunnen zichzelf heel goed warm houden en worden eerder ziek als ze het te warm hebben dan te koud.

Annetje, soms is de vacht even dik maar doordat er een deken op gaat blijft de vacht strak en glad en lijkt het alsof hij minder dik in de vacht staat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:55

Joolien schreef:
Paarden kunnen veel moeilijker hun warmte kwijt, dus dan maar iets te koud, ze kunnen zichzelf veel beter warm houden.
Maar Cassidy ik probeer dat meerdere mensen duidelijk te maken hier, maar sommige zijn een beetje eigenwijs.

Nogmaals, een paard is een dier, geen mens. Jij gaat je kind nu toch ook niet in een winterjas laten lopen???

Waarom heb ik dan telkens van die voor mij goede resultaten met het opleggen van een deken.

Vorige winter heeft mijn paard geen dikke wintervacht ontwikkeld nadat ze onder een deken kwam. Afgelopen winter was mijn merrie drachtig en ze heeft een lekker dikke wintervacht ontwikkeld.
Toch wel een verschilletje....het licht speelt mee maar de tempratuur ook.

Voor de goede orde...ze heeft nu ook niks op....dan valt ze vast flauw met dit weer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:57

Joolien schreef:
Annetje, soms is de vacht even dik maar doordat er een deken op gaat blijft de vacht strak en glad en lijkt het alsof hij minder dik in de vacht staat.

Nou, die van mij heb ik vorig jaar toen het heel erg koud was een tijdje toch nog een deken opgelegt(die muts was anders niet meer de paddock in de krijgen :roll: )...maar toen had ze al een dikke vacht en dat veranderde niet meer...(tot het voorjaar uiteraard)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-09-11 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:57

Dit haal ik van internet af, ik moet idd toegeven dat een winterdeken een wintervacht kan vervangen, maar niet dat het goed is...:

Winterdeken

Paarden passen zich aan het winterseizoen aan. De dikte van de wintervacht, alsmede de regulatie van zijn metabolisme, zijn afhankelijk van de temperatuur. Krijgt het paard het niet koud, dan blijft de wintervacht dun en blijft de "zomerthermostaat" aan.

Enkele nadelen van dekens zijn:
•Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de wintervacht. Het paard alculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets "extra's" aan de deken.
•De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.
•Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!
•Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.
•Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:58

Ook al staat-ie van mij dag en nacht in de warmte buiten, zonder deken, die stomme vacht groeit gewoon door hoor....

Een Shet die werkt zou ik inderdaad ook zeker scheren, die drogen anders nooit op- heeft mijn knollie ook een beetje last.

Voor de rest ga ik me niet met anderen bemoeien. Ik denk dat er ergere dingen in de (dieren)wereld zijn dan het wel of niet ophebben van een deken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:00

Joolien schreef:
Dit haal ik van internet af, ik moet idd toegeven dat een winterdeken een wintervacht kan vervangen, maar niet dat het goed is...:

Winterdeken

Paarden passen zich aan het winterseizoen aan. De dikte van de wintervacht, alsmede de regulatie van zijn metabolisme, zijn afhankelijk van de temperatuur. Krijgt het paard het niet koud, dan blijft de wintervacht dun en blijft de "zomerthermostaat" aan.

Enkele nadelen van dekens zijn:
•Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de wintervacht. Het paard alculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets "extra's" aan de deken.
•De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.
•Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!
•Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.
•Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.

maar een deken opleggen om de vacht kort te houden, dat werkt dus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:01

Dat werkt misschien ja, niet voor alle paarden, maar is eigenlijk helemaal niet goed. Hoe je het ook wend of keert. Het is alleen maar omdat je je paard mooier wilt houden in de winter, anders kun je m scheren.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:04

Ik doe het niet om mooier te houden hoor,niet zozeer in elk geval. Ik wil mijn paard in de winter liever niet in het zweet werken en met een dikke wintervacht is dat echt onmogelijk. Ik vind het juist altijd wel schattig er uitzien die dikke vacht :P Ben benieuwd hoeveel vacht die van mij dit jaar krijgt.
Ook is het in de herfst en het voorjaar met nat weer toch stiekem wel erg handig dat je paard niet de dikke modderklonten op de rug heeft hangen, want dan kan je er die dag echt geen zadel meer op leggen.

Joolien, als je scheert zul je toch wel een deken op moeten leggen?